abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_46557452
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:27 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Hier ben ik al gestopt met lezen. Totale onwaarheid, een mythe!
Het is te merken dat je gestopt bent met lezen anders had je gelezen dat dit al lang en breed was opgemerkt..
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_46562034
De Polen hadden zelfs betere tanks dan de Duitsers.

Maar goed, de Slag om Den Haag is inderdaad een staaltje vechtkunst geweest wat nog eigenlijk véél beter had kunnen uitgevoerd worden. Gebrek aan goede communicatie was het grootste probleem waarmee de Vuile Vier (4.RI), de 15.RI en de 6.RA te maken hadden tijdens de strijd om Valkenburg en de Wassenaarse Slag. Dat, en de Duitsers.

Maar daar hebben we 't niet over. Vijf dagen met een leger willigen doch onderbewapenden is een puike prestatie.
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
pi_46608461
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 00:54 schreef du_ke het volgende:
Wel apart dat diverse fabrieken zelf luchtafweer hadden aangeschaft. Dat wist ik nog niet.
Dat was in de tijd van het "gebroken geweertje". Wapens waren in de optiek van toen maar eng en gevaarlijk en zouden kunnen leiden tot oorlog vonden de Socialisten van die tijd. Dus iedereen die het daarmee eens was deed een speldje met een gebroken geweer op de revers. Wapens weg, dan komt er vrede.
Hoe primitief dacht men toch in die tijden.
Enkele realistische fabrikanten dachten toch aan de bescherming van have en goed en kochten dan maar verdedigingsmiddelen voor eigen rekening.
pi_46688111
En daar hadden ze geen wapenvergunning ofzo voor nodig? Ik zie de NS al een paar mitrailleurs aanschaffen voor bescherming van hun treinen tijdens transport van voetbalsupporters.
pi_46715563
NR.G: zo ging het ook niet helemaal, FiveseveN dramatiseert een beetje.

In het boekje "Delft en haar krijgsgeschiedenis" schrijft W.A. Feitsma, Brigade Generaal der Artillerie b.d. het volgende:
quote:
IV De strijd rond Delft in 1940
Bij het uitbreken van de oorlog op 10 mei 1940 bestonden de te Delft gelegerde troepen uit een tweetal Depot Bataljons Infanterie1, een compagnie van het te Rijswijk gelegerde Depot Bataljon Infanterie en enige technische troepen. Voorts waren er twee onderdelen vrijwilligers, namelijk een afdeling van het Vrijwillig Landstormkorps Luchtafweergeschut en de Technische Hogeschool Compagnie, de laatste bestaande uit studenten die ongeveer een uur per dag geoefend werden. Deze compagnie stond ondere (sic) bevel van de reserve-majoor der Infanterie U. van der Zee, commissaris van politie te Delft.

(...)

Als onderdeel van de luchtverdedigingsmiddelen opgesteld in de Luchtverdedigingskring Rotterdam- 's-Gravenhage, waarin de stad Delft was gelegen, stonden ter verdediging van de industriën rondom de stad een vijftal peletons à 2 of 3 stukken automatisch 2 cm geschut, tegen luchtdoelen opgesteld. Deze behoorden tot het Vrijwillig Landstormkorps Luchtafweerdienst afdeling Delft. De afdeling stond onder bevel van de reserve-kapitein voor Speciale Diensten, afkomstig van het wapen der Artillerie, C.M. Hage, directeur van de Lijm- en Gelatinefabriek.

Verder nog 2 peletons luchtdoelmitrailleurs en een serie zoeklichten tegen luchtdoelen.

Het vrijwillig Landstormkorps Luchtafweerdienst was op 1 maart 1939 opgericht omdat de opvolgende regeringen van 1918 tot 1935 in gebreke waren gebleven om onder meer een behoorlijke luchtverdediging op te bouwen. Het was het resultaat van de actie van politieke partijen die uit financiële en ideologische overwegingen alles in het werk stelden om het defensieapparaat te verwaarlozen, wat tot heilloze gevolgen heeft geleid.

Wat de luchtverdedigingsmiddelen betreft , wel werd voor de luchtdoelartillerie in de tweede helft van de jaren dertig geschut besteld, doch er was slechts mondjesmaat verkrijgbaar, terwijl de levertijden ten gevolge van de toenemende internationale spanning zeer lang waren. Het uiteindelijke resultaat, waarvoor reeds vele jaren was gewaarschuwd was dan ook: te weinig en te laat. Slechts 20% van het nodige luchtdoelgeschut was aanwezig! Daarom wilden velevooraanstaande Nederlanders uit handel en industrie hun fabrieken op eigen kosten en met eigen personeel beveiligen tegen mogelijke luchtaanvallen. De bedrijven stelden geld beschikbaar, het personeel gaf zijn vrije tijd.2 Gedurende de dienstvervulling droeg het het militaire uniform en had het de militaire status. Deze maatregel was getroffen om te voorkomen dat het door een vijand als franc-tireurs zou worden beschouwd.

De eerste afdeling kwam te Delft tot stand door samenwerking tussen de Koninklijke Gist- en Spiritusfabriek, de Lijm-en Gelatinefabriek en andere Delftse industriën. Het initiatief hiertoe was in de eerste maanden van 1939 uitgegaan van ir. W.H. van Leeuwen, directeur van eerstgenoemde fabriek. Voor de aanschaf van geschut stortte hij ƒ400.000 in 's Rijks schatkist. Hij bracht de samenwerking met andere Delftse industrieën tot stand, waardoor in korte tijd 184 vrijwilligers beschikbaar waren voor de bediening van het geschut.

Via de regering werden 12 vuurmonden van 2 cm met 400 schoten per stuk aangekocht. Voor rijksrekening werden nog 1600 schoten per vuurmond opgelegd, werden instructeurs beschikbaar gesteld en militaire kleding verstrekt. Overigens waren 2000 schoten per vuurmond nog maar erg mondjesmaat voor kanonnen met een vuursnelheid van 280 schoten per minuut. Omdat het personeel alleen dienst deed in de woonplaats waren geen voorzieningen voor legering en voeding nodig.

(...)

NOTEN
1. Bij de depots werd personeel - recruten en gemobiliseerde eenheden van oudere lichtingen - opgeleid voor de oorlogseenheden. Zij beschikten voor de instructie slechts over een geringe hoeveelheid wapens en uitrusting.

2. Ook in Engeland, Frankrijk, België, Amerika, Duitsland en Japan werd door de industrie veel aan zelfbeveiliging gedaan. In Rusland was dat door de partij georganiseerd evenals dit sinds 1942 in Duitsland het geval was.
In de rest van het hoofdstuk komen de precieze lokaties van de verschillende onderdelen aan bod en wordt erg gedetailleerd beschreven wie wat gedaan heeft. Dit gebeurt in een mooie mix van factuele informatie en interessante anecdotes. Verder is het trouwens ook een interessant boekje: het beschrijft haast alles wat er bekend is over krijgshandelingen waar Delft bij betrokken was vanaf de hoge middeleeuwen tot de tweede wereldoorlog. Verder worden ook de verdediginswerken, garnizoenen en wapenindustrie beschreven. Het is trouwens al jaren voor een paar euro in de ramsj (bij de Slegte) te krijgen.

Maar om even op de post van FiveseveN terug te komen: Feitsma verwijt vooral de regeringen voor het tekort aan manschappen en materieel. Socialisten hadden daar weinig mee te maken: die zaten toen niet in het kabinet. Ik neem aan dat vooral de kruideniersmentaliteit en het geloof in de neutraliteit een grotere rol gespeeld hebben.

Verder vind ik het wel interessant om in de openingspost van FMCS het volgende te lezen:
"De modernste luchtafweerwapens in de buurt van Den Haag waren eigendom van de Calvé fabrieken. Calvé (Delft) had deze kanonnen zelf aangeschaft om de fabrieken te beschermen. Deze kanonnen zouden een belangrijke rol spelen bij de slag om Den Haag." Hoewel Feitsma, zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, heel duidelijk omschrijft wie wat gelevert heeft wordt Calvé in het hele boek maar één keer genoemd. Ik zou het dan ook interessant vinden waar de website waar de openingspost vandaan komt deze informatie vandaan heeft.

In bijlage 5 staat het volgende aan:
quote:
Gemobiliseerde onderdelen te Delft in garnizoen van 1939-1940
(...)
5 Vijf pelotons van het Vrijwillig Landstormkorps Luchtafweerdienst, elk peloton bestaande uit 2 à 3 stukken (totaal 12 vuurmonden).
(...)

Deze troepen waren als volgt gelegerd (Zie kaart X):
(...)
ad 5 het Stafwartier in het Vethardingsgebouw van de Calvéfabrieken. Het personeel had hun nachtlogies thuis.
(...)
Wat google-fu levert me ook nog deze site over beeldhouwwerken op waar een korte geschiedenis van de slag om Den Haag staat. Daar worden de "Calvé kannonnen" genoemd bij de verdediging van Ypenburg. Ik denk dat daarmee inderdaad het Vrijwillig Landstormkorps Luchtafweerdienst bedoelt wordt. Het eerste peloton zat, samen met de commandopost bij de Calvéfabriek, het vijfde peloton bij Ypenburg. Volgens de kaartjes in mijn boek landde een groot deel van de Duitsers in open gebied in het kruisvuur van deze stellingen.
quote:
Mei 1940 De slag om Den Haag

De Duitsers wisten het vliegveld Ypenburg bij Den Haag in eerste instantie wel te veroveren. Ze konden dat 2000 jaar oude kanaal echter niet oversteken. De Nederlanse pantserwagens op de Hoornbrug hielden stand en de Nederlandse militairen die aan de kant van Rijswijk op de oevers lagen wisten de Duitse (elite) troepen op afstand te houden. De kanonnen van de Calvé fabrieken deden de rest. Het was een ware slachtpartij. De Duitse militairen gaven zich over.

Op 11 mei waren er bij Den Haag bijna 1500 Duitsers krijgsgevangen gemaakt. Meer dan 200 Duitse vliegtuigen waren vernietigd en er waren vele honderden Duitse militairen gesneuveld. De krijgsgevangenen werden afgevoerd naar Engeland, waar ze tot het eind van de oorlog, 1945, zijn gebleven. Terwijl het gebied rond Den Haag door het Nederlandse leger werd heroverd op de Duitsers boden Nederlandse mariniers eveneens felle tegenstand in Rotterdam en lukte het de Duitsers evenmin om de Afsluitdijk te veroveren.

Woedend vanwege de onverwacht felle tegenstand van het -sterk verwaarloosde Nederlandse leger bombardeerden de Duitsers Rotterdam. Zij dreigden hetzelfde te doen met Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Zonder noemenswaardig luchtafweergeschut waren de steden niet te verdedigen. Alleen bij Kijkduin en Loosduinen stonden grote kanonnen.

De slag bij Den Haag is vergeten en dat is jammer, want het was een gevoelige klap voor de Duitsers. Het enorme verlies aan vliegtuigen, de vele doden en gewonden en het feit dat elite troepen waren afgevoerd naar Engeland hebben mede de uiteindelijke afloop van de oorlog bepaald.

Voor de moedige militairen die hielpen bij de verdediging van ons land is in Den Haag een indrukwekkend standbeeld opgericht.


Op het "50 plus plein" is er trouwens nog een verslag van de strijd rond Ypenburg: die in de lucht.
Ook is er op deze site een verslag van de handelingen van de luchtmacht in 1940. Als je links Ypenburg selecteert kun je via de linkjes "2e Verkenningsgroep", "1e JaVA" en "3e JaVA" verslagen van de handelingen van elk individueel vliegtuig vinden.

Soms wordt beweerd dat de Duitsers slechts inferieure troepen naar Nederland gestuurd hebben maar dat is niet helemaal waar. Rond Den Haag werden luchtlandingstroepen gebruikt. Die waren toen, net als nu, zeker onderdeel van de elite van het leger. Je stuurt niet je kneusjes op een belangrijke missie achter de vijandelijke linies. De gevangenname van hen, samen met het vernietigen van meer vliegtuigen dan aanvankelijk verwacht werd heeft de Duitsers dan ook een redelijke tik gegeven. Wie weet, misschien was het zelfs genoeg om Operatie Seelöwe tegen te houden:
quote:
De Duitse invasiemacht zou in drie "Gruppen" (groepen) worden verdeeld:

Gruppe A zou ter hoogte van Lyme Regis moeten landen en moeten oprukken over de as Lyme Regis - Taunton - Burnham-on-Sea
(zo zou Cornwall van de rest van Engeland worden afgesneden) - Bristol - Glouchester - Birmingham - Nothingham - Lincoln - Hull.

Gruppe B moest bij Christchurch landen en oprukken naar Southampton - Oxford - Northampton - Cambridge en Ipswich om Londen te omsingelen
Gruppe C tenslotte zou bij Hastings aan land gaan en Londen aanvallen.
Gruppe B zou in ieder geval uit twee "Panzerdivisionen" (tankdivisies) moeten bestaan, terwijl Gruppe A er slechts één kreeg. Gruppe C zou hoofdzakelijk uit infanteriedivisies worden samengesteld. Behalve drie tankdivisies schatten de Duitsers nog minimaal tien tot vijftien infanteriedivisies nodig te hebben, eventueel gesteund door een luchtlandingsdivisie ("Fallschirmjäger"). Het luchttransport vormde echter een probleem: door de grote verliezen in Nederland in mei 1940 (zeker de helft van de 480 boven ons land ingezette transportvliegtuigen gingen verloren) was er een chronisch tekort aan transportvliegtuigen ontstaan.


[ Bericht 3% gewijzigd door Alecks op 26-02-2007 23:03:54 ]
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_46782050
tvp
Ik steek je moeder in de fik!
  woensdag 28 februari 2007 @ 20:03:00 #32
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_46783432
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Het staat in elk boek over de meidagen van 40, hoor. Maar je zou L. de Jong's Koninkrijk der Nederlanden in de 2e WO eens kunnen naslaan.
Moet je eens gaan praten met mensen die echt wat weten van bijv. de Grebbeberg en vragen wat ze van L. de Jong en z'n lafhartige soldaten vinden.

In Nederland heerst inderdaad nogal het beeld dat het leger waardeloos was maar feit blijft dat ze met slechte uitrusting en nog slechtere training toch behoorlijk stand hebben gehouden. Alleen sommige generaals hadden wel gefusilleerd mogen worden na afloop.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 1 maart 2007 @ 16:43:59 #33
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_46812090
Welliswaar Wikipedia, maar toch zeer boeiend leesvoer http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_aanval_op_Nederland_in_1940
pi_46812785
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 20:03 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Moet je eens gaan praten met mensen die echt wat weten van bijv. de Grebbeberg en vragen wat ze van L. de Jong en z'n lafhartige soldaten vinden.
Dan vraag ik mij af of die mensen de boeken van De Jong überhaupt wel gelezen hebben. Daar komt namelijk een heel ander beeld uit naar voren, dan van lafhartige soldaten.
  Moderator donderdag 1 maart 2007 @ 17:33:35 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46813794
quote:
Op maandag 26 februari 2007 22:50 schreef Alecks het volgende:

[..]
Soms wordt beweerd dat de Duitsers slechts inferieure troepen naar Nederland gestuurd hebben maar dat is niet helemaal waar. Rond Den Haag werden luchtlandingstroepen gebruikt. Die waren toen, net als nu, zeker onderdeel van de elite van het leger. Je stuurt niet je kneusjes op een belangrijke missie achter de vijandelijke linies. De gevangenname van hen, samen met het vernietigen van meer vliegtuigen dan aanvankelijk verwacht werd heeft de Duitsers dan ook een redelijke tik gegeven. Wie weet, misschien was het zelfs genoeg om Operatie Seelöwe tegen te houden:
[..]
nou we moeten het ook weer niet (willen) overdrijven, die gasten die boven Den Haag zijn geland hadden gewoon een onmogelijke missie, dat was ook niet de elite ook maar over het algemeen de pure luchtlandings divisie, feitelijk gewoon uitgestegen infanterie (maar dan stijgen ze uit een transportvliegtuig ) en die hebben wat slaag gehad ja en behoorlijk ook.

maar de elite fallschirmjagers landen bij Rotterdam en Moerdijk en die hebben de bruggen over de Maas en het vliegveld Waalhaven gewoon in handen gehouden dat ging wat moeilijk en veel langer had het niet moeten duren (vandaar het bombardement? we zullen het niet weten) maar we moeten wel realistisch blijven denk ik.

Wat het Nederlandse leger heeft gedaan is lovenswaardig maar ik meen dat het originele Duitse plan toch over 4 tot 5 dagen sprak voor de verovering van Nederland, dat ging Hitler niet vlot genoeg dus werden de landingen bij Den Haag er tussenin geplakt waardoor het na een middagje oorlog voorbij had moeten zijn maar de tanks enzo stonden gewoon op schema aan de poort van de vesting holland en de grebbelinie was na 3 dagen ook stuk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 09:06:21 #36
63307 punkjunk
Voederbietel
pi_46836369
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:26 schreef FiveseveN het volgende:

[..]

Dat was in de tijd van het "gebroken geweertje". Wapens waren in de optiek van toen maar eng en gevaarlijk en zouden kunnen leiden tot oorlog vonden de Socialisten van die tijd. Dus iedereen die het daarmee eens was deed een speldje met een gebroken geweer op de revers. Wapens weg, dan komt er vrede.
Hoe primitief dacht men toch in die tijden.
Enkele realistische fabrikanten dachten toch aan de bescherming van have en goed en kochten dan maar verdedigingsmiddelen voor eigen rekening.
ik dacht dat die gebroken geweertjes juist van ná wo2 waren?
Wel een super interessant stukje, ik wist niet dat het nederlandse leger ook in die delen van Nederland enig succes heeft geboekt.
Maar in hoevere klopt het beeld dat er altijd geschets wordt van het Poolse leger niet, in diverse boeken die ik heb staan echt alleen maar plaatjes van Polen te paard met lans in de hand die strijde voor het vaderland . Hoe zit dit dan?
  vrijdag 2 maart 2007 @ 14:15:30 #37
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_46845474
Punkjunk: Ook vòòr de tweede wereldoorlog was het gebroken geweer al een symbool. De "Great War" was toch immers de "oorlog om alle oorlogen te eindigen" geweest?
Uit Wikipedia Gebroken Geweer.
quote:
Het gebroken geweer is het logo van War Resisters' International en is het internationale symbool voor dienstweigeraars en gewetensbezwaarden.

Het gebroken geweer was in Nederland voor de Tweede Wereldoorlog ook een symbool voor het pacifisme. Het werd gedragen als een speldje op de kleding. De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog waren aanleiding voor een grote anti-militaristische beweging. Deze beweging kon echter niet de opkomst van het militarisme in Duitsland en Italië voorkomen. Achteraf wordt het symbool dan ook met enige minachting bekeken.

Het is een stylistisch zeer herkenbaar voorbeeld uit de periode jaren twintig.
Wat betreft de Poolse cavalerie: die heeft inderdaad strijd gevoerd tegen tanks, met desastreuze gevolgen. Dat lag echter niet aan het tactisch inzicht van de Polen. De meeste cavalarie werd ingezet als dragonders: infanterie te paard, vergelijkbaar met moderne gemotoriseerde infanterie.
Wikipedia zegt er het in dit stukje het volgende over:
quote:
[edit] 20th century: World War II
At the outbreak of the Polish Defensive War of 1939, the Polish cavalry units were organised in 11 cavalry brigades, each composed of 3 to 4 cavalry regiments with organic artillery, armoured unit and infantry battalion. Two additional brigades had recently been converted to motorized and armoured units, but they retained their cavalry traditions. In addition, every infantry division had an organic cavalry detachment used for reconnaissance.

In contrast with its traditional role in armed conflicts of the past (even in the Polish-Bolshevik War), the cavalry was no longer seen as a unit capable of breaking through enemy lines. Instead, it was used as a mobile reserve of the Polish armies and was using mostly infantry tactics: the soldiers dismounted before the battle and fought as a standard (yet fast) infantry. Technically speaking, in 1939 Poland had 11 brigades of mounted infantry and no units of cavalry as such.

Although the cavalrymen retained their sabres, after 1937 the lance was dropped and it was issued to cavalrymen as a weapon of choice only. Instead, the cavalry units were equipped with modern armament, including 75mm guns, tankettes, 37mm AT guns, 40mm AA guns, anti-tank rifles and other pieces of modern weaponry.

During the campaign, the brigades were distributed among the Polish armies and served as mobile reserves. In this role, the Polish cavalry proved itself a successful measure in filling the gaps in the front and covering the withdrawal of friendly units. Polish cavalry units took part in most of the battles of 1939 and on several occasions proved to be the elite of the Polish Army.

After the September Campaign, the Polish Army on Western Front continues its pre-war tradition of uhlan's regiments giving their names to armoured units, while Army on Eastern Front used cavalry as mobile infantry until end of war.
Er werden echter nog wel charges uitgevoerd, soms zelfs met lansen en sabels. In tegenstelling tot wat de duitsers echter in hun propaganda wilden doen geloven waren deze nog succesvol ook! Deze waren echter niet tegen tanks gericht maar voornamelijk tegen infanterie. De cavalerie heeft tegen tanks en pantservoertuigen gevochten, maar dan als verdedigende partij na een tegenaanval. Dat was niet alleen tegen de Duitsers aar ook tegen de Russen, trouwens. Meer info in dit stukje Wikipedia
quote:
Cavalry Charges and Propaganda
Apart from countless battles and skirmishes in which the Polish cavalry units used the infantry tactics, there were 16 confirmed[1] cavalry charges during the 1939 war. Contrary to common belief, most of them were successful.

The first of them, and perhaps the best known, happened on September 1, 1939, during the Battle of Krojanty. During the action, elements of the Polish 18th Uhlans Regiment met a large group of German infantry resting in a woods near the village of Krojanty. Colonel Mastalerz decided to take the enemy by surprise and immediately ordered a cavalry charge, a tactic the Polish cavalry rarely used as their main weapon. The charge was successful and the German infantry unit was dispersed.

The same day, German war correspondents were brought to the battlefield together with two journalists from Italy. They were shown the battlefield, the corpses of Polish cavalrymen and their horses, alongside German tanks that had arrived at the field of battle after the engagement. One of the Italian correspondents sent home an article[2], in which he described the bravery and heroism of Polish soldiers, who charged German tanks with their sabres and lances. Other possible source of the myth is a quote from Heinz Guderian's memoirs, in which he clearly stated that the Pomeranian Brigade had charged on German tanks with swords and lances[3]. Although such a charge did not happen and there were no tanks used during the combat, the myth was used by German propaganda during the war. After the end of World War II it was still used by Soviet propaganda as an example of the stupidity of Polish commanders and authorities, who allegedly did not prepare their country for war and instead wasted the blood of their soldiers.

(...)
Polen was niet het enige land wat in die tijd cavalerie gebruikte. Vooral aan het oostfront was het nog gebruikelijk maar ook Noord-Afrika en in Azië. (Zie Wiki). Ook de Soviets, Britten en Amerikanen hadden het, net als de Duitsers, Italianen, Hongaren en Roemenen. Ook voor transport van goederen en materieel (kanonnen) werden paarden gebruikt.

Fietsen waren ook nog bij veel legers populair. Je moet je daarbij niet voorstellen dat de soldaten inclusief fiets het slagveld op gingen maar het werd slechts gebruikt voor transport. Het gaat namelijk veel sneller dan lopen (wat voor infanterie nog steeds gebruikelijk was) en was veel goedkoper in aanschaf en verbruik dan vrachtwagens of andere vormen van gemotoriseerd transport. Ook taktisch had het wat voordelen: het is snel èn stil, waardoor troepenbewegingen minder opvallen. Verkenningstroepen van bijvoorbeeld Hongarije gebruikten ze ook.
(Zie Wiki Bicycle infantry)

Nederlandse fietsers:



[ Bericht 2% gewijzigd door Alecks op 02-03-2007 14:23:36 ]
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  vrijdag 2 maart 2007 @ 16:23:03 #38
63307 punkjunk
Voederbietel
pi_46850357
Haha, ik dacht dat het gebroken geweertje echt na WO2 ontstaan was :p .
Dat de Wehrmacht voor een groot deel afhankelijk was van paarden wist ik, dit heeft ook de aftoch van de Wehrmacht na Stalingrad erg dwars gezeten omdat de meeste paarden al lang en breed geslacht en opgegeten waren (toch??)
Echter dat alle andere landen ook een groot deel calvarie had wist ik niet. Noord Afrika en Azië is eigelijk wel logisch. De Moren stonden al bekend om hun onwijs goede en zuivere paarden.
Nederland gebruikte naast fietsen en paarden ook honden in het leger. Ik heb er laatst een hele boel over gelezen. Een artikel in de Kijk! als ik me niet vergis. Ik zal het zometeen ff opzoeken hoe het nou zat, volgens mij was het alleen in WO1. Echt praktisch was het echter niet en er werd weer snel vanaf gestapt.
pi_46855538
ik dacht echt even dat dit topic over de strijd tussen bos en balkenende ging tijdens de aanloop naar de verkiezingen
pi_46890327
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 19:07 schreef johanswart het volgende:
ik dacht echt even dat dit topic over de strijd tussen bos en balkenende ging tijdens de aanloop naar de verkiezingen
Dan zou 't in POL staan, slimmerd.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 18:30:40 #41
172648 HDNHNK
Il qui vu a la nord
pi_47345120
voor zover ik weet hebben er geen SS-ers bij Den Haag gevochten; alleen parachutisten en luchtlandingstroepen
Overigens zijn er in zo'n korte tijd nog nooit zoveel toestellen neergeschoten door een land.
ik meen iets van 250-300 (vooral transporttoestellen ju52/3m) in nog geen 5 dagen, er wordt gesuggereerd dat de verliezen hierbij geleden ook invloed heeft gehad op de (al dan niet fictieve) Operation Seelowe (inval GB)
Like a rolling thunder, distant and passed
my fart flew away, after being gassed
flying up in the air, a flock of birds harassed
it dispersed in the wind, scenting unsurpassed
pi_47432320
die verliezen en de verloren transportvliegtuigen bij de slag om kreta hebben invloed gehad op de hele oorlog. Vooral in Rusland met zn lange transportlijnen en spoorwegen die gesaboteerd werden door partizanen hadden ze die vliegtuigen hard nodig.
pi_47433119
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 18:30 schreef HDNHNK het volgende:
voor zover ik weet hebben er geen SS-ers bij Den Haag gevochten; alleen parachutisten en luchtlandingstroepen
Overigens zijn er in zo'n korte tijd nog nooit zoveel toestellen neergeschoten door een land.
ik meen iets van 250-300 (vooral transporttoestellen ju52/3m) in nog geen 5 dagen, er wordt gesuggereerd dat de verliezen hierbij geleden ook invloed heeft gehad op de (al dan niet fictieve) Operation Seelowe (inval GB)
Niet alleen door gebrek ( ) aan vliegtuigen, maar ook door gebrek ( ) aan luchtlandingstroepen.
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
  maandag 19 maart 2007 @ 15:34:36 #44
152047 Yurithemaster
Winter is coming
pi_47452006
Er is ook een interessante dvd van de invasie en bevrijding namelijk Oranje en plan geel: de bevrijding van Den Haag en omstreken.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 09:34:48 #46
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_47462521
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 19:07 schreef johanswart het volgende:
ik dacht echt even dat dit topic over de strijd tussen bos en balkenende ging tijdens de aanloop naar de verkiezingen
Het had ook net zo goed kunnen gaan over de strijd tussen het Nederlandse leger en de Franse bezettingsmacht om Den Haag in 1813 of 1814. .

Toen ik op de middelbare school zat, midden jaren '90, liepen er nog veel veteranen rond van WO2. Er was zelfs zo'n bureau die die mannen liet spreken op middelbare scholen. Bij ons is toen een man langsgekomen die in het verzet zat (en ook écht gezeten heeft ), maar hij had ook mooie verhalen over de mariniers die in elke hoeken en gaten van de Maasbrug zaten in Rotterdam en verbeten gevochten hebben.
Nederland heeft geen ruime militaire geschiedenis, maar zo nu en dan hebben we toch onze momenten gehad (Chatham, Quatre-Bras, Arnhem..).

Tijdens het Interbellum zat men nog erg met het "nooit weer!" idee en Nederland deed daar ook sterk aan mee. Vandaar dat alle moties om meer en nieuwe wapens te bestellen afgeketst zijn totdat het te laat was. Er is bijv in de jaren '20 voorgesteld om de marine te vergroten en te vernieuwen, maar tot Colijns ergenis is dit niet doorgegaan. Hetzelfde zo dat pas toen het veeel te laat was, uit mijn hoofd 1936 maar moet ff een bron raadplegen, zijn er pas nieuwe wapens besteld die pas in 1941 geleverd zouden worden ofzo. Niet handig. Als Nederland dit eerder gehad gedaan en meer geld had gestoken in Fokkers best briljante vliegtuigen, was het wellicht anders gelopen, maar helaas... Desondanks moet het verzet dat hier geleverd is in 1940 echt niet onderschat worden. Ook hier zaten (en zitten ongetwijfeld) zeer kundige militairen.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 11:05:05 #47
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_47466955
Het is zo dat het Nederlandse leger niet klaar had kúnnen zijn voor de strijd, ook niet als al in 1930 het leger zou zijn vernieuwd (wat had moeten gebeuren. Toen was het leger nl verouderd. In 1914 waren we nog vrij modern). Ook als de marine was vernieuwd, de luchtmacht van voldoende Fokkers was voorzien, er een fatsoenlijke cavalerie was geweest (tanks, pantserwagens), de Mannlicher-geweren waren vervangen door M1 Garands ( ) en voornámelijk de artillerie was ge-upgraded (ik snap nog steeds NIET hoe het zo heeft kunnen zijn dat er met de indundaties een aantal bottlenecks zouden worden gecreëerd en vervolgens GEEN noemenswaardige artillerie aanwezig was) en ten slotte de commandostructuren van de verschillende krijgsmachtonderdelen alsmede de samenwerking tussen die onderdelen was verbeterd, dan nog was het niet genoeg geweest.

Het is heel simpel: wij wilden geen oorlog, zij wel. Het enige wat we hadden kunnen bereiken, was dat we neutraal waren gebleven omdat we te sterk zouden zijn geweest voor Duitsland om ons én België én Frankrijk aan te vallen.
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
  vrijdag 6 april 2007 @ 15:48:47 #49
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_48081802
Is een deel van die luchtlandingstroepen niet krijgsgevangen gemaakt en door de marine meegenomen naar Engeland?
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_48082104
Is er rond Utrecht ook nog gevochten of viel dat erg tegen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')