abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46338629
Ambtenaren van de burgelijke stand mogen homoparen weigeren te trouwen, als ze gewetenbezwaren hebben......Althans zo staat het ongeveer in het regeerakkoord.....

Maar diverse gemeenten protesteren nu al tegen deze passage in het regeerakkoord. Ze vinden dat het aan de gemeente zelf is om te bepalen of ambtenaren homoparen mogen weigeren ipv een landelijke regeling....

Na Amsterdam is Rotterdam van mening dat trouwambtenaren geen homoparen mogen weigeren......

Ik vind zelf dat ambtenaren geen grond hebben om homoparen te weigeren. Ik zie namelijk een duidelijk veschil tussen een burgelijk huwelijk en kerkelijk huwelijk.....Kerk en staat dienen imo ook hier gescheiden te zijn.....Hoe denken jullie daarover....?

Verder.... bent u het eens dat gemeentes dit zelf moeten kunnen regelen, of is een landelijke lijn duidelijk wenselijk?
pi_46339116
Ambtenaren zijn werknemers in dienst van de overheid en die dienen gewoon hun werk uit te voeren zoals dat is omschreven. Het werk van een trouwambtenaar is het sluiten van huwelijken die door de wet zijn goedgekeurd, dus tussen twee volwassen mensen (ongeacht geslacht). Als een gewone werknemer zijn werk niet wil uitvoeren zoals dat omschreven is in zijn arbeidsovereenkomst dan mag de baas hem ontslaan. De baas van deze ambtenaren zijn de gemeenten, die mogen van mij dus bepalen wat er met deze ambtenaren moet gebeuren, persoonlijk zou ik het een goede reden tot ontslag vinden.

Sommige gemeenten zullen waarschijnlijk niet gaan ingrijpen en weigeraars niet ontslaan, daar is ook niks mis mee, dat mogen de gemeenten zelf bepalen. Maar de gemeente moet in dat geval er wel voor zorgen dat er minstens een ambtenaar is die wel homohuwelijken wil sluiten, want een gemeente kan natuurlijk niet in het geheel homohuwelijken onmogelijk maken.
pi_46339678
Ik vind dat je in principe niet mag weigeren. Mag het wel, dan moet het mogelijk zijn om iedereen te
weigeren: twee negers, twee Tokkies, twee callcentermedewerkers.
  donderdag 15 februari 2007 @ 18:32:28 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46339729
Trouwende callcentermedewerkers!
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_46339751
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 18:32 schreef SpecialK het volgende:
Trouwende callcentermedewerkers! [afbeelding]
Wat voor kinderen zouden die krijgen
  donderdag 15 februari 2007 @ 18:36:44 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46340186
In principe zouden dergelijke ambtenaren ontslagen moeten worden... maar in de praktijk is het wellicht beter om alleen van 'nieuwe' ambtenaren (na 2001) te eisen dat ze homo's huwen.
pi_46340666
Tsja, er zijn ook mensen die uit geloofsovertuiging mogen weigeren bepaalde mensen een hand te geven. Ergens vind ik dat die mensen zelf mogen bepalen wie ze wel of niet trouwen, maar het probleem is dat er een grens is, en waar leg je die?
pi_46340724
Stel dat er eentje weigert om negerts te trouwen! .
  donderdag 15 februari 2007 @ 19:04:00 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46340769
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 19:02 schreef DennisMoore het volgende:
Stel dat er eentje weigert om negerts te trouwen! .
Uit welke levensovertuiging zou dat zijn?
pi_46340822
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 19:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik kan er wel wat verzinnen, of ze erkend zijn is denk ik een andere vraag

Maar serieus; Ik vind religie, gewetensbezwaren of levensovertuiging geen sterker / zwakker argument dan gewoon je eigen mening.
pi_46340852
quote:

Zo'n trouwambtenaar met een witte puntmuts!

Moet het trouwens vanwege levensovertuiging zijn? Het ging toch om gewetensbezwaren?
pi_46340931
burgerlijk huwelijk is toch een veredelt samenlevingscontract.

waar bemoeien die ambtenaren zich mee.
meteen ontslaan op grond van werkweigering.
pi_46341508
quote:

[..]

De KKK baseert zich toch ook op de bijbel?
pi_46341567
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 19:00 schreef Evil_Jur het volgende:
Tsja, er zijn ook mensen die uit geloofsovertuiging mogen weigeren bepaalde mensen een hand te geven.
Het is inderdaad wel bedenkelijk dat de wet op handenschudden zo overschreden wordt. Het is mijns inziens een gevaarlijk precedent. Nog even en ik mag weigeren vrouwen te zoenen. Het moet gewoon niet gekker worden.
pi_46341630
Als je het niet eens bent met het beleid van een bedrijf (of in dit geval een gemeente), dan moet je er niet gaan werken. Punt.
pi_46341708
En áls je er al 10 jaar werkt, en de werkgever verandert het beleid op voor jou 'ethisch fundamentele' punten?

('k Moet trouwens de eerste christen/moslim/whatever nog tegenkomen die mij gegronde morele bezwaren tegen homo's kan noemen...)
pi_46341876
Dan moet je er weggaan als je er niet mee kunt leven.
pi_46342264
Noem mij naief, maar ik snap echt niet waarom iemand gewetensbezwaren zou hebben tegen een homohuwelijk?

Wat is er nou "principieel" of "ethisch" bezwaarlijk aan twee mensen die van elkaar houden en dat officieel willen maken?
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_46342376
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 19:46 schreef DR34M3R het volgende:
Noem mij naief, maar ik snap echt niet waarom iemand gewetensbezwaren zou hebben tegen een homohuwelijk?
Binnen de Abrahamitische religies (christendom/islam/jodendom) is homoseksualiteit in principe nog altijd een zonde; in Nederland zijn het vooral orthodox- en bevindelijk-calvinisten (de hoek van de ChristenUnie en de SGP, zeg maar) die gewetensbezwaren jegens het homohuwelijk hebben.
pi_46342590
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 19:49 schreef Reya het volgende:

[..]

Binnen de Abrahamitische religies (christendom/islam/jodendom) is homoseksualiteit in principe nog altijd een zonde; in Nederland zijn het vooral orthodox- en bevindelijk-calvinisten (de hoek van de ChristenUnie en de SGP, zeg maar) die gewetensbezwaren jegens het homohuwelijk hebben.
En ongehuwd samenwonen is ook een zonde, dus dan zouden ze ook moeten weigeren bij alle stellen die al samenwonen voor de trouwerij.
pi_46342665
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 19:49 schreef Reya het volgende:

[..]

Ja, leuk dat ze het daarop gooien. Wijzen naar een boekje kan iedereen. Maar als je voor jezelf gaat nadenken ipv napraten "wat nou eenmaal zo hoort", kan iemand dan nog met een echte reden op de proppen komen?
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  donderdag 15 februari 2007 @ 20:05:19 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46342949
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 19:56 schreef Isegrim het volgende:

[..]

En ongehuwd samenwonen is ook een zonde, dus dan zouden ze ook moeten weigeren bij alle stellen die al samenwonen voor de trouwerij.
Ongehuwd samenwonen is net weer een aantal niveau's lager op de blashpemy trap dan homoseksualiteit. Ik zal je een kort lijstje geven:

1. De heilige geest beledigen
2. Homoseksualiteit
3. Moord
etc..
20. Fornication (Seks voor het huwelijk)

In de bijbel wordt vrij uitgebreid een verslag gedaan wat god doet met een stad vol met homo's. God really -does- hate fags.

Dus ja. Ik kan me voorstellen dat gelovigen problemen hebben met het homohuwelijk maar dan heb je niks te zoeken als ambtenaar in het stadhuis. Als je orthodoxje wilt spelen studeer je maar door voor priester.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_46342996
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 20:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ongehuwd samenwonen is net weer een aantal niveau's lager op de blashpemy trap dan homoseksualiteit. Ik zal je een kort lijstje geven:

1. De heilige geest beledigen
2. Homoseksualiteit
3. Moord
etc..
20. Fornication (Seks voor het huwelijk)

In de bijbel wordt vrij uitgebreid een verslag gedaan wat god doet met een stad vol met homo's. God really -does- hate fags.

Dus ja. Ik kan me voorstellen dat gelovigen problemen hebben met het homohuwelijk maar dan heb je niks te zoeken als ambtenaar in het stadhuis. Als je orthodoxje wilt spelen studeer je maar door voor priester.
Ik denk dat je het verhaal van Sodom en Gomorrah eventjes wat beter moet lezen. En waar je die zonden-rangorde vandaan haalt...
pi_46343029
't COC wil een lijst publiceren met de namen van alle weigerende ambtenaren.
Dan kun je namelijk (ook als trouwend hetero-koppel) terugweigeren!

"Nee, ik weiger een ambtenaar die homo's weigert!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')