quote:Beroering over dubbele nationaliteit 15-02-07
In de Tweede Kamer is grote beroering ontstaan over een het voorstel van de Partij voor de Vrijheid (PVV) dat de nieuwe staatssecretarissen Aboutaleb en Albayrak niet beëdigd mogen worden. De partij van Geert Wilders vindt het onwenselijk dat mensen met een dubbele nationaliteit plaatsvinden in het kabinet.
Aboutaleb heeft behalve de Nederlandse ook de Marokkaanse nationaliteit. Albayrak heeft ook twee paspoorten, waaronder een Turks. Volgens PVV-kamerlid Fritsma kan er bij bewindslieden en kamerleden met een dubbele nationaliteit sprake zijn van conflicterende belangen, zo zei hij tijdens een debat over de Rijkswet op het Nederlanderschap.
Onmogelijk
Het kamerlid Fritsma diende ook een motie in, waarin ondermeer staat dat het onmogelijk moet worden voor Tweede Kamerleden een dubbele nationaliteit te hebben.
De hele Tweede Kamer reageerde verbijsterd op het PVV-voorstel. "Schandalig", "onkies" en "parlement onwaardig", waren de verwijten aan PVV-er Fritsma. Veel landen, zoals Marokko en Turkije, staan het namelijk niet toe dat de nationaliteit wordt opgegeven.
Eed
Het verzoek van de PVV om ook de beëdiging van Aboutaleb en Albayrak op te schorten, leidde tot nog grotere commotie. De Kamervoorzitter Verbeet dreigde Fritsma het woord te ontnemen en schorste de vergadering. Ze weest erop dat Kamerleden de eed hebben afgelegd en zich aan de Grondwet houden.
Na overleg tussen Verbeet en Fritsma toonde de PVV zich alsnog bereikt de motie te veranderen. De poging om de beëdiging van Aboutaleb en Albayrak te blokkeren, wordt door de PVV gestaakt.
PvdA-pet
PVV-leider Wilders is woedend over de gang van zaken en verwijt de PvdA-Kamervoorzitter "pure partijpolitiek. Ze zit daar met een PvdA-pet op en dat is onder de maat en niet objectief."
Ik vind het om te kotsen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 13:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
Zegals
nietlinkse
user
eens
iets
over
bruinhemdigheid
in
Nederland?
Volgens mij mag hij zonder jouw toestemming ook minister worden, mét dubbele paspoortquote:Op donderdag 15 februari 2007 13:56 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Zolang je geen dubbel paspoort hebt mag je van mij minister worden!
En wat heeft dat met dubbele nationaliteit te maken?quote:Op donderdag 15 februari 2007 13:17 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Je hoort als bewindspersoon altijd uit te gaan van de vraag wat is het beste voor mijn land. Bij Albayrak kan dat zowel Turkije als Nederland zijn. Voor Turkije kan het het beste zijn om zoveel mogelijk mensen in Nederland te legaliseren i.v.m. geldstromen die familieleden terug sturen. Voor bijvoorbeeld de veiligheid in de steden en de druk op het sociale stelsel kan het voor Nederland juist beter zijn de migratie zoveel mogelijk te beperken. Kortom, belangenverstrengeling ligt op de loer.
Dan overschat je een groot gedeelte van de mensen die op de PVV hebben gestemd.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:02 schreef SCH het volgende:
Ik had niet verwacht dat zelfs Wilders zo ver zou gaan.
Nu ontpoppen ze zich echt als anti-buitenlanders partij. Allochtonen die carriere maken mogen ook niks want stel je voor...
Echt doodeng
Denk dat veel stemmers hier ook niet zo blij mee zijn.
Toen ik dit een aantal jaren geleden tegen je zei vond je het overdreven, paranoide, onzin en wat nog meer. Maar bekeerlingen zijn altijd welkom hoorquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind het om te kotsen.
Nederland is een bruinhemdig kutland aan het worden.
Ik vind het vreselijk dat er uit liberale hoek hier nauwelijks tegengas aan wordt gegeven
Dat denk ik ook. Die zullen nu wel met een harde plasser rondlopen. Ja, het zijn voornamelijk mannen die op bruinhemden stemmen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:03 schreef gday het volgende:
[..]
Dan overschat je een groot gedeelte van de mensen die op de PVV hebben gestemd.
Los daarvan is het nog eens zo dat ze er niet eens van af kunnen. Aboutaleb zou zijn Marokkaanse paspoort zo inleveren.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
ik heb nog geen enkele inhoudelijk argument tegen de dubbele (of driedubbele) staatsburgerschap gezien.
Wat heb je tegen één nationaliteit? Als je het jou allemaal niet uitmaakt kun je net zo goed het principe van nationaliteiten afschaffen. Elke wereldburger gewoon dezelfde nationaliteit. Zal een grote puinhoop worden denk ik.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me nog steeds af wat mensen tegen een dubbelpas hebben, ik heb nog geen enkele inhoudelijk argument tegen de dubbele (of driedubbele) staatsburgerschap gezien.
Nichtje van mij heeft 3 paspoorten en dient op het moment bij de marine voor de kust van Libanon.
Eens. De TT is waardeloos.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:07 schreef rebel6 het volgende:
Kan de topictitel niet veranderd worden?
Wat valt er te discussieren over een 'nederlaag'?
Een discussie over beoogde staatslieden met een dubbele nationaliteit of over een Kamervoorzitter die plotseling kleur bekend lijt me heel wat zinniger.
Het is natuurlijk een totaal andere discussie, maar ik vind zoiets van Marokkaanse kant dan ook weer belachelijk.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Los daarvan is het nog eens zo dat ze er niet eens van af kunnen. Aboutaleb zou zijn Marokkaanse paspoort zo inleveren.
Nou, de hoon die over hem kwam en het terechte ingrijpen van de kamervoorzitter waardoor ze een voorstel moesten intrekken - bijzonder pijnlijk natuurlijk.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:07 schreef rebel6 het volgende:
Kan de topictitel niet veranderd worden?
Wat valt er te discussieren over een 'nederlaag'?
Een discussie over beoogde staatslieden met een dubbele nationaliteit of over een Kamervoorzitter die plotseling kleur bekend lijt me heel wat zinniger.
nogmaals, wat heb je tegen dubbele nationaliteiten?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Wat heb je tegen één nationaliteit? Als je het jou allemaal niet uitmaakt kun je net zo goed het principe van nationaliteiten afschaffen. Elke wereldburger gewoon dezelfde nationaliteit. Zal een grote puinhoop worden denk ik.
Dat vindt Aboutaleb zelf ookquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:09 schreef gday het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een totaal andere discussie, maar ik vind zoiets van Marokkaanse kant dan ook weer belachelijk.
Waarom? Het is heel bijzonder dat een fractievoorzitter zo terecht wordt gewezen en een publieke schrobbering krijgt.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:09 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Eens. De TT is waardeloos.
Link? Ik ben deze mening al toegedaan sinds de tijd van fortuyn, en was voor mij een belangrijke reden na zijn dood, toen ik even terug was in NL weer weg te gaan.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Toen ik dit een aantal jaren geleden tegen je zei vond je het overdreven, paranoide, onzin en wat nog meer. Maar bekeerlingen zijn altijd welkom hoor![]()
Er zullen weinig mensen zijn die iets hebben tegen één nationaliteit. Soms beperkt het echter de mogelijkheden van een individu, en ik heb er dan weinig tot geen problemen mee als iemand dan twee nationaliteiten heeft.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Wat heb je tegen één nationaliteit? Als je het jou allemaal niet uitmaakt kun je net zo goed het principe van nationaliteiten afschaffen. Elke wereldburger gewoon dezelfde nationaliteit. Zal een grote puinhoop worden denk ik.
Aboutaleb kan helemaal niet van die nationaliteit af.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ja dat is logisch. Je moet wat dat betreft gewoon de vrijheid hebben om afstand te doen van die nationaliteit vind ik. Ik weet ook niet waarom Marokko dat zo doet eigenlijk.quote:
quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
nogmaals, wat heb je tegen dubbele nationaliteiten?
quote:Op donderdag 15 februari 2007 10:44 schreef Tikorev het volgende:
[..]
In Wilders eigen woorden:
Albayrak gaat over het immigratiebeleid van onder anderen Turkse mensen, maar ze is zelf ook onderdaan van dat land.
Een zeer ongezonde situatie IMO. Je hoort als bewindspersoon altijd uit te gaan van de vraag wat is het beste voor mijn land. Bij Albayrak kan dat zowel Turkije als Nederland zijn. Voor Turkije kan het het beste zijn om zoveel mogelijk mensen in Nederland te legaliseren i.v.m. geldstromen die familieleden terug sturen. Voor bijvoorbeeld de veiligheid in de steden en de druk op het sociale stelsel kan het voor Nederland juist beter zijn de migratie zoveel mogelijk te beperken. Kortom, belangenverstrengeling ligt op de loer.
Juist niet. Verbeet toont daadkracht en geschiktheid. Dit zou iedere andere kamervoorzitter ook zo gedaan hebben.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:11 schreef Tikorev het volgende:
Die topictitel slaat inderdaad nergens op. Dit gaat om een voorstel van de PVV. Heeft helemaal niets met overwinning of nederlaag te maken. De enige die vandaag flink is afgegaan is die Verbeet die duidelijk heeft gemaakt totaal ongeschikt te zijn als voorzitter.
Probleempje tussen hem en Marokko. Daar hoeven wij ons toch aan aan te passen?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Aboutaleb kan helemaal niet van die nationaliteit af.
Laat Wilders bij de koning thee gaan drinken in plaats van geschikte politici te bashen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:12 schreef gday het volgende:
[..]
Ja dat is logisch. Je moet wat dat betreft gewoon de vrijheid hebben om afstand te doen van die nationaliteit vind ik. Ik weet ook niet waarom Marokko dat zo doet eigenlijk.
Och och, omdat ze orde houdt is ze opeens een slechte voorzitter.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:11 schreef Tikorev het volgende:
Die topictitel slaat inderdaad nergens op. Dit gaat om een voorstel van de PVV. Heeft helemaal niets met overwinning of nederlaag te maken. De enige die vandaag flink is afgegaan is die Verbeet die duidelijk heeft gemaakt totaal ongeschikt te zijn als voorzitter.
Dat Marokko-regeltje wordt in dat artikel wel als argument gebruikt andersquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:13 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Probleempje tussen hem en Marokko. Daar hoeven wij ons toch aan aan te passen?
Een voorzitter die een debat schorst om een andere partij te dwingen een tekst aan te passen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Juist niet. Verbeet toont daadkracht en geschiktheid. Dit zou iedere andere kamervoorzitter ook zo gedaan hebben.
Fortuyn? Ik meen dat ik van yvonne toen een welverdiende rustpauze kreeg van een jaar en nog wat. Ik bedoel de periode daarvoor. Maar goed, zand erover en verdergaan.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Link? Ik ben deze mening al toegedaan sinds de tijd van fortuyn, en was voor mij een belangrijke reden na zijn dood, toen ik even terug was in NL weer weg te gaan.
Goed gezegd!!!quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:13 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Probleempje tussen hem en Marokko. Daar hoeven wij ons toch aan aan te passen?
Is Albayrak bewindspersoon in Turkije dan? Nee. Die vlieger gaat dus ook niet op.quote:
Ja, wat is daar mis mee??? Daar is de voorzitter toch voor?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:14 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Een voorzitter die een debat schorst om een andere partij te dwingen een tekst aan te passen.![]()
Lijkt me een goed plan.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Laat Wilders bij de koning thee gaan drinken in plaats van geschikte politici te bashen.
A: iemand maakt geen overduidelijke keuze voor een land. Zeker als staatssecretaris/minister is dat gewoon vreemd. Jij gaat toch ook niet Heineken verkopen terwijl je voor de helft eigenaar van Grolsch bent?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
nogmaals, wat heb je tegen dubbele nationaliteiten?
quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:16 schreef Genverbrander het volgende:
Zijn er dan echt zoveel debielen in Nederland?![]()
Ik zie het verband niet met mijn post?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:14 schreef gday het volgende:
[..]
Is Albayrak bewindspersoon in Turkije dan? Nee. Die vlieger gaat dus ook niet op.
quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:16 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom hebben we het over de persoon Wilders als een lid van zijn partij die motie indiende?
Doen we toch ook niet met de andere partijen![]()
De voorzitter is er niet om andere partijen dan die van haarzelf te dwingen teksten aan te passen omdat ze anders simpelweg het woord ontnomen wordt.quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, wat is daar mis mee??? Daar is de voorzitter toch voor?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |