quote:
Of misschien wel voor de tiende keer
![]()
.
Ik denk trouwens niet dat Desmond terug ging in de tijd na het omdraaien van de sleutel. Ik denk dat hij een zeer lange 'flashback' kreeg, wellicht door de implosie van de hatch. Hij zit wel in een timeloop, maar is, anders dan de ep suggereert nog niet op het eindpunt aangekomen en dus nog niet teruggegaan in de tijd. Wat de ep ons wel leert is dat de toekomst vast lijkt te staan. Desmond en Penny zijn niet voorbestemd te trouwen. We zien in de flashback dat als Desmond door heeft dat hij niet gek is en echt in een tijdloop zit hij van plan is penny alsnog ten huwelijk te vragen. Maar op dat moment beseft hij ook dat hij de barman kan redden en incasseert vervolgens zelf de klap en vraagt daardoor Penny wederom niet ten huwelijk vraagt en spelen alle events zich weer uit totdat hij op het eiland terechtkomt. Dit zou ook mogelijk het einde van seizoen 2 kunnen verklaren. Door het gedrag van Desmond zijn Penny en Donavan (indische vriend van Desmond) erachter gekomen wat er aan de hand is en proberen daarom het eiland te vinden, denk aan de twee mannen op de zuidpool (of ergens anders).
Een ander interessant iets om bij stil te staan is de Valenzetti Equation uit TLE, waarin de bekende getallen 4,8,15,16,23,42 onderdeel zijn van een formule die het einde van de mens aankondigen, het doel van DHARMA was om één van deze getallen te veranderen om de mensheid zo te behoeden voor uitsterving. De juwelier in de afgelopen aflevering en Desmond lijken echter te suggereren dat de toekomst vast staat en dat zou de missie van DHARMA kansloos is. Misschien (en nu ga ik nog meer speculeren dan daarvoor) is de timeloop bewust gecreeert om extra tijd te creeeren voor het oplossen van dit probleem, welke rol the others, the losties en het eiland en het monster spelen weet ik echter niet, maar het is een idee.
En nu doet mijn hoofd pijn. Superaflevering dat wel, opent veel perspectieven en is volgens mij geen nieuw mysterie zoals sommige roepen maar juist het begin van het ontrafelen daarvan. De vorige aflevering was ook al super. Ik hoop dat ze het volhouden dit seizoen.