Blijkbaar is dit zo'n aflevering die veel mensen óf geweldig óf helemaal ruk vinden.
Ik zit iig in die eerste groep
![]()
Ongelooflijk wat een aflevering zeg, Lost zoals Lost zijn moet en zoals het was in het eerste seizoen. Ik vind het geweldig dat er nieuwe mysteries bijkomen, de serie is namelijk nog lang niet afgelopen dus heb ik liever niet dat ze nu al de verhaallijnen af gaan ronden.
Maar ik kan me goed voorstellen dat het andere kamp gefrustreerd is omdat de eilandverhaallijnen allemaal even in de vriezer zijn gezet. Toch zie ik de hele aflevering als 1 groot antwoord op de vraag wat er met Desmond gebeurd is na de hatch-implosie. En een beter antwoord had ik me niet kunnen voorstellen.
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 08:12 schreef clumsy_clown het volgende:Gaat Desmond werkelijk terug in de tijd om een nieuwe kans te krijgen, alleen maar om erachter te komen dat z'n lot vaststaat? Of zijn het flashbacks die hij heeft na de knal in de hatch, met een paar briljante ingevingen (het verzinnen van de vrouw, die vertelt over z'n lot)? Als hij niet daadwerkelijk teruggegaan is en de zooi allemaal al beleefd heeft, hoe kan hij de toekomst dan voorspellen? Wie was die vrouw? Hoe gaat Charlie dood
![]()
? Aaah, de vragen!
Stel nou dat hij terug is gereisd, dan is het dus zo gegaan:
1e keer:
De zooi die we hebben gezien met Penny gebeurt, Desmond gaat 3 jaar later zeilen, komt op het eiland terecht, leer van whatshisname hoe hij de knop moet bedienen, doet dat tot losties verschijnen, blabla, hatch ontploft.
Hierna gaat hij weer terug naar Penny, en begint de zooi opnieuw, alleen komt hij vroegtijdig terug op het eiland na de klap in de bar (die hij eigenlijk niet hoorde te krijgen).
Máár, om de toekomst te kunnen voorspellen moet hij na de ontploffing van de hatch in de eerste keer verder bewust 'geleefd' hebben op het eiland, om te kunnen weten wat er gebeurt.
Ik denk niet dat hij echt terug in de tijd gegaan is. De klap die hij op z'n hoofd heeft gekregen door de implosie verwarde zijn herinneringen van zijn tijd met Penny (waar hij vlak voor het omdraaien van de sleutel aan dacht) met de herinneringen aan de afgelopen drie jaren, wat redelijk vaak gebeurt bij mensen die een soortgelijk letsel aan het hoofd opgelopen hebben. De oude vrouw is verzonnen, een poging van de hersenen om de inconsistentie in de herinneringen te verklaren (ook dit gebeurt vaak en is de reden dat er steeds meer kritiek komt op getuigen in een rechtszaak bijvoorbeeld, het geheugen is onbetrouwbaar). Desmond is ook niet geraakt door die honkbalknuppel, de klap die hij voelde kwam van de implosie die door zijn hersenen bij vergissing aan zijn herinneringen aan de tijd met Penny is toegevoegd.
Ik geloof ook niet dat hij het overlijden van Charlie al een keer heeft meegemaakt. In de eerste tijdlijn zou Charlie namelijk getroffen zijn door bliksem en had Desmond dus niet kunnen weten dat Charlie daarna ook nog zou verdrinken. Ik geloof dat Desmond gelijk heeft, zijn leven flitste aan hem voorbij, maar die flitsen stopten niet bij de implosie. Af en toe krijgt hij weer zo'n flits over iets wat nog niet gebeurd is. De vraag hoe dat mogelijk is voeg ik met groot genoegen toe aan de steeds langer wordende lijst Lostmysteries
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 10:23 schreef clumsy_clown het volgende:Ja, wie was het ook alweer die al die verwijzingen naar tijd zag vorige week en voor paranoïde werd uitgemaakt?
![]()
. Die heeft z'n gelijk gekregen in ieder geval.
QFT