Ik heb in die nacht precies 1 jaar verkeringquote:Op donderdag 15 februari 2007 01:38 schreef Strychnine het volgende:
Wat leuk, wat leuk! Dat is precies de eerste nacht waarin mijn vriendje voet zet op nederlandse bodem (hij is engelsman). Romantisch hoor
Aangezien je al de tijd hebt genomen deze nutteloze post te plaatsen, kun je net zo goed ook even naar de verduistering kijkenquote:Op donderdag 15 februari 2007 13:43 schreef sanni het volgende:
besteedt er geen pepernoot aan tijd aan![]()
Of het is aan het winteren met een kraakheldere luchtquote:
Net zoals nuquote:Op donderdag 15 februari 2007 18:57 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Of het is aan het winteren met een kraakheldere lucht![]()
tvp. Balkon will do.quote:Op donderdag 15 februari 2007 13:03 schreef -skippybal- het volgende:
Ook nog eens op een zaterdag. Perfect gewoon!!
Lekker in een weiland liggen met bier en dan naar de maasverduistering kijken
In Leeuwarden zal het vast weer niet te zien zijn.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 18:47 schreef Skazminko het volgende:
leuk ga ik misschien bekijken.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 18:58 schreef skiczukie het volgende:
[..]
In Leeuwarden zal het vast weer niet te zien zijn.
Ohquote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:01 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Er hangt zo'n wolk van treurigheid.![]()
Wat mij betreft werk je de OP bijquote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:20 schreef Frutsel het volgende:
In de nacht van zaterdag 3 maart op zondag 4 maart vindt er een totale maansverduistering plaats. Deze verduistering treedt op, doordat de aarde tussen de zon en de maan bivakkeert. De aarde blokkeert het licht van de zon en de maan krijgt geen kans om het zonlicht te reflecteren.
De maansverduistering begint om 22:30 uur, wanneer de verduistering een klein hapje uit de maan neemt. Deze hap wordt steeds groter en groter, tot de maan op 23:44 uur helemaal verdwijnt. Op dat moment krijgt de maan een volle roestbruine/rode kleur. De maan lijkt bij iedere maansverduistering een andere tint te krijgen als het maximum wordt bereikt, dus het is zeker aan te raden om dat moment af te wachten. Om 0:21 uur treedt het maximum op en vanaf 0:58 uur komt de maan weer tevoorschijn. Om 2:11 uur is de maan weer volledig zichtbaar.
De maansverduistering duurt ook nog eens redelijk lang, als je het vergelijkt met eerdere jaren. Dit jaar is de grootte van de verduistering 1,23. Dat wil zeggen dat de schaduw waar de maan doorheen reist 1,23 keer breder is dan het maanoppervlak. Hierdoor duurt het relatief lang voordat de maan de schaduw verlaat, omdat deze breder is dan de maan zelf. De totale verduistering duurt maarliefst 1 uur en 14 minuten.
Voordat de maan door de schaduw van de aarde reist, komt het maanoppervlak eerst met de bijschaduw in aanraking. Dit gebeurt om 21:18 uur, maar pas een half uur later zullen waarnemers een afname in helderheid merken. Dit is nog het best zichtbaar aan de zuidoostelijke maanrand.
Het is spannend om tijd de verduistering met een telescoop naar de maan te kijken. Om 22:49 uur zie je de kraters Kepler en Tycho verdwijnen en vanaf 22:57 uur is Copernicus niet meer zichtbaar. De laatstgenoemde krater is vanaf 1:22 uur weer te zien. Kepler en Tycho zullen respectievelijk om 1:13 uur en 1:36 verschijnen. Wil je nog meer kraters volgen? In de Sterrengids 2007 staat een mooie tabel met alle kraters.
Lukt het jou niet om deze maansverduistering te volgen? Geen nood, want op 28 augustus dit jaar is er nogmaals een maansverduistering te bewonderen. Hiervoor moet je wel afreizen naar Nieuw-Zeeland of Australië, maar dan koppel je er direct een leuke vakantie aan vast!
Is het bij jou bewolkt en heb je niet de mogelijkheid om af te reizen naar een andere provincie? Dan kun je de maansverduistering altijd nog via internet volgen. Hieronder zijn enkele sites te bezichtigen die via een webcam de maansverduistering uitzenden.
[afbeelding]
Simulatie gemaakt met Starry Night 6.03quote:Maanverduistering 3 en 4 maart.
Ik twijfel of 'ie in het echt ook zo donker wordtquote:Op zaterdag 24 februari 2007 02:33 schreef Drugshond het volgende:
Simulatie gemaakt met Starry Night 6.03
Kom op, niet zo negatiefquote:
Vaak is er bewolking hier met dit soort dingen, mis het bijna altijdquote:
Voor de sfeer. Dezelfde reden als waarom je naar een zonsondergang zou kijken.quote:Op zondag 25 februari 2007 12:20 schreef moelan0e het volgende:
Ik begrijp dus dat de maan een paar minuten verdwijnt en daarna weer zichtbaar is?
Waarom zou ik daar naar kijken, er is dan immers niets te zien.
De maan wordt bloedroodquote:Op zondag 25 februari 2007 12:20 schreef moelan0e het volgende:
Ik begrijp dus dat de maan een paar minuten verdwijnt en daarna weer zichtbaar is?
Waarom zou ik daar naar kijken, er is dan immers niets te zien.
Opgelost!quote:Op zondag 25 februari 2007 14:14 schreef Astoreth het volgende:
Wel vet! Ik wil wil zeker kijken. Moet ik alleen even bedenken wie mij op zo'n romantisch moment gaat vergezellen. En wanneer ik dan naar de kroeg moet...
(Hmm, zie ik daar twee problemen en één oplossing?)
quote:Op donderdag 1 maart 2007 13:38 schreef -skippybal- het volgende:
Overmorgen![]()
* -skippybal- hoopt op oplaringen [afbeelding]
vet!!!!quote:Op donderdag 15 februari 2007 01:33 schreef star_gazer het volgende:
In de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 Maart vindt er een totale maansverduistering plaats. Deze maansverduistering zal goed te zien zijn in Nederland, zeker aangezien de volkssterrenwachten uitgerekend dit weekend vanwege de nationale sterrenkijkdagen tegen gereduceerd tarief (of gratis) open huis houden. De verduistering begint om 22.30 uur en de maan is volledig verduisterd tussen 23.44 uur en 0.58 uur. De verduistering is om 2.11 uur weer afgelopen. Het is dus ook een lange verduistering. Nu maar hopen dat het weer meewerkt
Voor de beginners: een maansverduistering vindt plaats waneer de Aarde zich precies tussen de Zon en Maan bevindt. Als gevolg hiervan kan een verduistering alleen plaatsvinden bij volle Maan. De rode kleur wordt veroorzaakt door de breking van het Zonlicht door de Aard-atmosfeer, wat ervoor zorgt dat alleen het rode licht de Maan bereikt.
Alvast een sfeerimpressie:
[afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |