Volgens mij kan het ook prima in een emaille pan. Ook tajines lijken goed te werken, en ik las laatst over iemand die alleen een aardewerken bak met bijpassend deksel had staan en dat is ook gelukt. Ik denk dat het er vooral om gaat dat je iets hebt dat ervoor zorgt dat de temperatuur mooi gelijkmatig blijft tijdens het bakken.
quote:
Op zondag 11 februari 2007 17:25 schreef Tinkepink het volgende:Lijkt me lekker. Wel erg tijdrovend.
Ik bak normaal ook mijn eigen brood, zelf, niet met een broodbakmachine, en dat lijkt me minder werk te zijn dan dit brood eerlijk gezegd. Ik kneed mijn brood echt nauwelijks en het eerste mixen gaat gewoon met de mixer. Maar goed, misschien waag ik het er ook nog eens op met dit brood.
Tsja, wat is tijdrovend? Je kunt natuurlijk gewoon lekker naar bed gaan als het deeg aan het rijzen is, je hoeft er niet met een nachtlampje bij te gaan zitten en het brood-in-spe sprookjes voor te lezen tot het tijd is voor de oven. Al sluit ik overigens niet uit dat je daar nóg lekkerder broden van zou krijgen..
![]()
En de voorbereidingen stellen echt niks voor, de ingredienten roer je met de hand letterlijk in minder dan tien seconden in elkaar. Moet ik wel bij zeggen dat ik écht een grondige hekel heb aan kneden. Ik krijg al spierpijn als ik eraan denk.
Overigens is het niet zo dat dit brood nu hetzelfde smaakt als een brood van een deeg dat je wél zou kneden. De beduidend afwijkende manier van deeg preparen zorgt ervoor dat het brood een structuur en smaak heeft die toch wel wat anders is dan broden die ik eerder heb gemaakt of gekocht. Het zit een beetje tegen ciabatta aan, maar eigenlijk vind ik het nog veel lekkerder. Geen brood dat ik dagelijks zou willen eten misschien, maar toch wel heel vaak. Achttien uur lekker warm bubbelen doet iets magisch met het brood, en dan die dikke, knapperige korst door bereiding in de pan..
Op naar brood nummer twee!
[ Bericht 41% gewijzigd door minilotje op 11-02-2007 17:41:07 ]