abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:01:47 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46160783
Nederland geeft uitzonderlijk veel geld aan uit ontwikkelingshulp. Met de nobelste gedachte, dat wel, een poging iets te veranderen in een wereld die in sommige gebieden van de ellende aan elkaar hangt. Toch zijn er veel problemen met ontwikkelingshulp: geld verdwijnt zowel hier als daar in de verkeerde zakken, en het resultaat is erbarmelijk.

Mijn voorstel: pak het radicaal anders aan. Steek als het geld van ontwikkelingshulp in een speciaal fonds waarmee we mensen gaan opleiden. Aan de hand van voorselecties mogen dan studenten uit de armste landen volledig op onze kosten komen studeren. Ze krijgen een visum voor de duur van de studie, met het uitdrukkelijke doel om na de studie in het eigen land zaken te verbeteren, in het bedrijfsleven, de zorg, het onderwijs, infrastructuur, de veiligheid.

Met het geld dat we nu sturen kunnen we gemakkelijk 20.000 mensen jaarlijks opleiden, en verdeeld over de universiteiten en geschikte hogescholen van Nederland komt dat neer op een redelijke belasting van ongeveer 1000 studenten per studiestad. Ze worden in de armste landen geselcteerd aan de hand van hun motivatie en intelligentie. Er staan redelijke eisen voor het behalen van de propedeuse, en als de bahcelor glansrijk is afgerond mogen ze ook een amster doen. Zo trainen we artsen, beleidsmakers, ecomomen, ondernemers, verpleegkundigen, vertalers en tolken, mensen met verstand van duurzame landbouw.

Bijkomend voordeel: de toekomstige elite van het buitenland heeft wat meer van de wereld gezien dan het eigen land alleen, en dat schept altijd tolerantie en gematigdheid.

Idee?
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:05:43 #2
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46160891
Mogelijk. Maar we krijgen een kabinet dat geheel in politiek-correcte traditie bedoelingen belangrijker vindt dan resultaten, dus je kunt het vergeten.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:08:01 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46160955
Er hebben al heel wat Afrikanen in het Westen, en vooral ook in het voormalige Oosten, gestudeerd. In het algemeen keren ze terug om vervolgens met de door hen opgedane kennis hun eigen zakken wanstaltig te vullen.
Beter besteden we meer geld aan de alfabetisering van de onder- en middenklasse in ontwikkelingslanden. Opdat zij zich niet langer bestelen laat.
The End Times are wild
  Donald Duck held zaterdag 10 februari 2007 @ 00:10:52 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_46161048
Zo op papier klinkt het leuk. Maar die gaan natuurlijk echt niet terug naar hun eigen arme land. Als ze dan zo'n goede opleiding op zak hebben, blijven ze waar het echte geld te halen is. In het westen dus.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:12:13 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46161089
In Afrika valt veel, heel veel geld te halen. Wanneer je net iets slimmer bent als de rest én weet hoe de lokale cultuur werkt. Veel meer dan hier.
The End Times are wild
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:12:55 #6
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46161114
Gebruik dat geld liever om ons eigen onderwijs wat op te veizelen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:13:49 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46161139
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:10 schreef __Saviour__ het volgende:
Zo op papier klinkt het leuk. Maar die gaan natuurlijk echt niet terug naar hun eigen arme land. Als ze dan zo'n goede opleiding op zak hebben, blijven ze waar het echte geld te halen is. In het westen dus.
Als zed een goed arbeidscontract krijgen heb je grote kans dat ze bijvoorbeeld in de VS of in Canada aan de slag kunnen, mensen die minder kleinzielig doen over niet-westerse high potentials.

Overigens zouden veel van die mensen een deel van hun geld overmaken om hun eigen regio te helpen.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:15:00 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46161173
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:13 schreef Floripas het volgende:

[..]

Als zed een goed arbeidscontract krijgen heb je grote kans dat ze bijvoorbeeld in de VS of in Canada aan de slag kunnen, mensen die minder kleinzielig doen over niet-westerse high potentials.
Maar wat hebben we er dan aan om deze mensen op te leiden? Wij niets, en Afrika ook niet meer. Zo plukken we de merite daar weg, ten bate van de Yanken.
The End Times are wild
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:15:26 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46161183
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:12 schreef Fir3fly het volgende:
We willen als land toch wat doen aan ontwikkelingshulp. Laten we het dan effectief doen.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:16:06 #10
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46161204
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:15 schreef Floripas het volgende:

[..]

We willen als land toch wat doen aan ontwikkelingshulp. Laten we het dan effectief doen.
Wat mij betreft schaffen we die hele ontwikkelingshulp af. Maar ach, dat is ook zo radicaal .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:16:15 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46161207
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar wat hebben we er dan aan om deze mensen op te leiden? Wij niets, en Afrika ook niet meer. Zo plukken we de merite daar weg, ten bate van de Yanken.
Ik denk dat een groot deel toch terug zou willen keren, en ik heb iets toegevoegd aan mijn vorige post omdat-ie incompleet was.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:17:20 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46161233
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:08 schreef LXIV het volgende:
Er hebben al heel wat Afrikanen in het Westen, en vooral ook in het voormalige Oosten, gestudeerd. In het algemeen keren ze terug om vervolgens met de door hen opgedane kennis hun eigen zakken wanstaltig te vullen.
Beter besteden we meer geld aan de alfabetisering van de onder- en middenklasse in ontwikkelingslanden. Opdat zij zich niet langer bestelen laat.
Ik wilde juist de mensen uit die onderklasses deze kans gunnen.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:18:33 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46161271
Overigens denk ik dat er vooral een enorm potentieel ligt bij slimme vrouwen die in eigen land niet mogen studeren. Vrouwen schijnen in sub-sahara Afrika de beste, eerlijkste en stabielste ondernemers te zijn.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:19:27 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46161292
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:16 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik denk dat een groot deel toch terug zou willen keren, en ik heb iets toegevoegd aan mijn vorige post omdat-ie incompleet was.
Ze zullen ongetwijfeld geld overmaken naar hun familie in Afrika.

Maar het blijft onverlet dat het plan uit jouw OP al op het einde van en na de koloniale tijd is bedacht én uitgevoerd. De aldus ontstane elite is de (extreem corrupte) bestuurslaag gaan vormen van het Afrika in de jaren 60.
The End Times are wild
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:20:38 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46161316
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ze zullen ongetwijfeld geld overmaken naar hun familie in Afrika.

Maar het blijft onverlet dat het plan uit jouw OP al op het einde van en na de koloniale tijd is bedacht én uitgevoerd. De aldus ontstane elite is de (extreem corrupte) bestuurslaag gaan vormen van het Afrika in de jaren 60.
De groep die toen is opgeleid bestond al uit de patriarchale elite uit die landen. Daarom wil ik me juist de minderheden en de vrouwen richten.

Trouwens, de jaren '60 waren jaren van volle koude oorlog. In die tijd waren zowel de VS als de Sovjetunie bezig overal marionettenregering op te zetten, en die waren vaak corrupt en onderdrukkend, ja.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:21:18 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46161326
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik wilde juist de mensen uit die onderklasses deze kans gunnen.
In de sportwereld hebben ze het wel eens over de topsport en de breedtesport. Het laatste zijn al die jongetjes die eigenlijk helemaal niet zo goed zijn, maar toch iedere zondagochtend staan te ballen.
Ik bedoelde: laten we voor kwantiteit gaan. Niet een kleine elite heel hoog opleiden, maar de grote massa tenminste leren lezen, schrijven en rekenen. Dan kunnen ze zélf een betere bestuurslaag kiezen, die eventueel met onze hulp opgeleid kan worden.
The End Times are wild
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:21:30 #17
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46161328
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:18 schreef Floripas het volgende:
Overigens denk ik dat er vooral een enorm potentieel ligt bij slimme vrouwen die in eigen land niet mogen studeren. Vrouwen schijnen in sub-sahara Afrika de beste, eerlijkste en stabielste ondernemers te zijn.
De Grameen Bank draait zo'n beetje op dat principe.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:22:26 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46161349
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:18 schreef Floripas het volgende:
Dat denk ik ook. Temeer omdat zij bijna alle verantwoordelijkheid dragen voor het gezin. Er zijn wel projecten op het gebied van het verstrekken van kleine leningen aan deze vrouwen, zodat ze zelfstandig een bedrijfje kunnen beginnen.
The End Times are wild
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:22:55 #19
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46161360
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De Grameen Bank draait zo'n beetje op dat principe.
Mijn oma, toch bepaald geen GroenLinkstype of Dolle Mina, runde een winkeltje met producten die waren afgenomen van vrouwelijke ondernemers uit Afrika en Indonesie. het liep uitstekend.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:26:27 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46161448
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:22 schreef Floripas het volgende:

[..]

Mijn oma, toch bepaald geen GroenLinkstype of Dolle Mina, runde een winkeltje met producten die waren afgenomen van vrouwelijke ondernemers uit Afrika en Indonesie. het liep uitstekend.
Ja, maar het winkeltje van jouw oma draait onvoldoende omzet om het continent Afrika van een fatsoenlijk BNP te voorzien. En tienduizend van deze winkeltjes ook.
Laten we stoppen met de romantiek van gemacrameëde vliegenvangers en Afrika eigen mijnbouw en industrie geven. Dat is een fase waar ze uiteindelijk toch doorheen moeten. En negers die kunnen lezen om de lopende band te bedienen.
The End Times are wild
  zaterdag 10 februari 2007 @ 01:01:26 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46162057
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar het winkeltje van jouw oma draait onvoldoende omzet om het continent Afrika van een fatsoenlijk BNP te voorzien. En tienduizend van deze winkeltjes ook.
Het hield anders wel een aantal families draaiende, en dat is al iets.
quote:
Laten we stoppen met de romantiek van gemacrameëde vliegenvangers en Afrika eigen mijnbouw en industrie geven. Dat is een fase waar ze uiteindelijk toch doorheen moeten. En negers die kunnen lezen om de lopende band te bedienen.
Mijn oma had geen winkeltje in prullaria, maar in hoogwaardige afgewerkte landbouwproducten.
pi_46162089
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:01 schreef Floripas het volgende:

Idee?
Ja.

Maar: ik zou iets verder gaan. Laat deze mensen projecten opzetten die je dan ook financiert. Met alleen opleiding red je het niet zo makkelijk.

En: handelsbelemmeringen zoveel mogelijk opheffen. Alles wat we aan ontwikkelingshulp sturen breken we met een veelvoud af door handelsbelemmeringen. Op dit moment houden we de derde wereld opzettelijk arm.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 10:47:25 #23
3542 Gia
User under construction
pi_46166270
Ik vind het goed om die mensen op te leiden, maar dat kan prima in hun eigen land. Het lijkt mij goedkoper om een handjevol leerkrachten die kant op te sturen dan 20 000 personen hierheen.
Bijkomend voordeel is dan dat ze niet geconfronteerd worden met het rijke westen en er dus meer kans is dat ze na hun opleiding hun kennis gebruiken voor de opbouw van hun land.

Overigens mag die ontwikkelingshulp wel wat minder. Steek dat geld maar in het onderwijs in Nederland.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 10:52:57 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_46166362
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:12 schreef Fir3fly het volgende:
Geen overbodige luxe, inderdaad....
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 10 februari 2007 @ 11:04:21 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46166570
Mooi idee, helaas stilt het ons schuldgevoel niet omdat de oneindige stroom filmpjes van hongernegertjes-met-vliegetjes toch wel langs blijven komen.

En zo blijven korte-termijn prutoplossingen het door emotioneel gezever winnen van structurelere oplossingen.
Vampire Romance O+
  zaterdag 10 februari 2007 @ 11:10:27 #26
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46166665
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 00:10 schreef __Saviour__ het volgende:
Lang niet iedereen ofzo hoor.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_46167196
Ik ben tegen.
Het idee meer geld in onderwijs te steken vind ik een goed idee maar door studenten hierheen te halen voor die studie maak / houd je ze als land afhankelijk van het westen terwijl het doel is dat ze zich daar zelf gaan redden.
Zet daar scholen, beroepsopleidingen en universiteiten neer die een goede kwaliteit onderwijs kunnen leveren. Op die manier krijg zo'n land de kans om zich zelfstandig te ontwikkelen. Geef desnoods een vergoeding aan afgestudeerden hier om daar te helpen het onderwijs op poten te zetten. Studieschuld?
Ga twee jaar in Afrika of weet ik waar les geven op een school en je bent er vanaf.

Daarnaast ben ik een groot voorstander van microkrediet. Geef de ouders de mogelijkheid om zichzelf te redden en de kinderen de mogelijkheid te studeren.

De oplossing ligt niet hier, die landen moeten uiteindelijk zichzelf gaan redden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_46167565
Al die jaren ontwikkelingshulp hebben alleen maar de status quo gehandhaafd en het enen corrupte regime heeft het andere afgewisseld. Ontwikkelingshulp maakt de economie van derde wereldlanden kapot en werkt corruptie en lethargie in de hand. Gewoon stoppen met de hulp.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_46167993
We moeten het radicaal anders aanpakken:
Eerst moeten de corrupte regimes worden afgezet en dan kan men pas beginnen met ontwikkelingshulp(onderwijs, etc).

Andere manieren hebben niet gewerkt en zullen ook nooit werken.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_46168188
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:10 schreef JohnDope het volgende:

Eerst moeten de corrupte regimes worden afgezet
Door wie? Ik hoop dat je bedoelt door de eigen bevolking, want interventie blijkt niet zo goed te werken...
pi_46168448
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Door wie? Ik hoop dat je bedoelt door de eigen bevolking, want interventie blijkt niet zo goed te werken...
Als jij mij kan vertellen, hoeveel geld de hele wereld in totaal heeft uitgegeven aan Afrika, dan kan ik aan de hand daarvan jou vertellen of een interventie wel of niet mogelijk is.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_46168874
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:26 schreef JohnDope het volgende:

Als jij mij kan vertellen, hoeveel geld de hele wereld in totaal heeft uitgegeven aan Afrika, dan kan ik aan de hand daarvan jou vertellen of een interventie wel of niet mogelijk is.
Heeft geen donder met geld te maken. Ik neem aan dat jij op de hoogte bent van de "successen" in Irak?
pi_46168997
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Heeft geen donder met geld te maken. Ik neem aan dat jij op de hoogte bent van de "successen" in Irak?
Afrika is wel een stukje primitiever.

En we hebben ook veel meer geld gegeven aan Afrika dan dat er nu door heen is gegaan in Irak.

En het klopt dat het geen donder met geld te maken heeft. De wortels van het probleem beginnen bij de corruptie en dat verander je niet met theedrinken.
pi_46169466
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:44 schreef JohnDope het volgende:

Afrika is wel een stukje primitiever.

En we hebben ook veel meer geld gegeven aan Afrika dan dat er nu door heen is gegaan in Irak.

En het klopt dat het geen donder met geld te maken heeft. De wortels van het probleem beginnen bij de corruptie en dat verander je niet met theedrinken.
Ik heb het over een bevolking die de corrupte leiders verwerpt. Zoals ooit in Frankrijk gebeurde... Ik kan mij niet herinneren dat dat met een kopje thee gebeurde.

Het punt is dat interventie van buitenaf leidt tot een makkelijke gemeenschappelijke vijand, waarbij nieuwe corrupte regimes een stroming achter zich kunnen krijgen. Niet dat ik denk dat interne afzetting altijd soepel loopt, maar na Irak ben ik wel overtuigd dat we ons er niet teveel tegenaan moeten bemoeien.
pi_46170145
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:10 schreef JohnDope het volgende:
We moeten het radicaal anders aanpakken:
Eerst moeten de corrupte regimes worden afgezet
OK
quote:
en dan kan men pas beginnen met ontwikkelingshulp(onderwijs, etc).
en dan krijg je gelijk weer corrupte regimes, want er is geldte verdelen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_46170340
quote:
...omdat ze hier konden komen omdat hun familie in de regel al een zakkenvullerscollectief is. Je moet zoals Floripas zegt beter de mensen niet zelf laten komen en sturen, maar ze zelf gaan halen.
Probleem is alleen dat de elite in die landen vaak niet zoveel op hebben met mensen met een opleiding die wel eens na kunnen gaan denken over hoe het anders zou kunnen. Dat patroon zou tegelijkertijd uitgeroeid moetne worden om te bewerkstelligen dat de geplante zaadjes ook een kans krijgen om te ontkiemen.

Puik plan op zich dus, maar houdt in het achterhoofd: Geef een man een vis, en hij eet die dag; geef hem een hengel en hij eet totdat de volgende schuimbekkende militie langstrekt.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_46170427
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 11:52 schreef Oud_student het volgende:
Al die jaren ontwikkelingshulp hebben alleen maar de status quo gehandhaafd en het enen corrupte regime heeft het andere afgewisseld. Ontwikkelingshulp maakt de economie van derde wereldlanden kapot en werkt corruptie en lethargie in de hand. Gewoon stoppen met de hulp.
Nee, stoppen met de oude manier van "hulp". Nieuwe inzichten, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wees de corruptie voor en haal hem ertussenuit. Hoger onderwijs toegankelijk maken voor iedereen is een prachtig begin.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_46229864
quote:
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_46243425
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 13:40 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Nee, stoppen met de oude manier van "hulp". Nieuwe inzichten, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wees de corruptie voor en haal hem ertussenuit. Hoger onderwijs toegankelijk maken voor iedereen is een prachtig begin.
idd hulp organisaties gaan er tegenwoordig vanuit dat maar 20% aankomt de rest wordt gestolen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_46245110
Zo ver ik het begrijp ben ik er voor.
Maar je kan niet bepalen wat mensen in de toekomst gaan doen, kapitalistische en materialistische ideeën hebben bij mensen die het slecht hebben nog al eens de overhand op sociale, zachte, doelen.

Je zou professionals die al in een bepaald gebied werkzaam zijn of toe opgeleid zijn wel verder kunnen ondersteunen met onderwijs en stages bij ons.

Persoonlijk zie ik ook veel in laagdrempelige investeringen in vluchtelingenkampen, zoals basis onderwijs enz. Je hebt in zo'n kamp vele mensen bij elkaar die "hopeloos" een toekomst zoeken. Die kan je bieden, door middel van het aanhoren van hun vragen en ze daarvoor Tools aan te bieden. Die je dan gefaseerd zou kunnen implementeren van uit hoger opgeleiden die dan die vragen vertalen richting onze wetenschap en onderwijs.

Mijn mening is dat we, hier in het westen, de waarheid niet hebben en ook niet moeten pretenderen die te kennen. We aanschouwen de wereld met onze bril. Toch weten we wel veel en dat wat we weten kan ook, vertaald worden naar mensen die compleet anders in het leven staan. Ik denk alleen dat er veel vertaal slagen nodig zullen zijn. Getallen van 20.000 per jaar zonder tijdige terugkoppeling, evaluatie, lijkt me ongezond.

Er zit veel capaciteit in die landen zelf, nu nog een manier zien te vinden dat ze die zelf kunnen aanboren.
pi_46412919
Hoe ga je die mensen uitzoeken? Als je mensen voor dit soort programma's nodig hebt, kom je toch bij mensen die toch tenminste een goede middelbare school hebben afgerond cq. mensen uit de elite van het land. Een analfabetete vluchtelinge kun je immers geen universitaire studie laten doen...

Soms denk ik wel eens: laten we eens ophouden met al dat gedoe in Den Haag over waar het geld in ontwikkelingslanden naartoe moet gaan. Elke 4 jaar verandert het beleid, en moeten de ngo's in ontwikkelingslanden hun hele programma's weer omgooien. Het is daardoor veel te wisselvallig, en een goede basis om iets op te zetten op langere termijn ontbreekt. We moeten ophouden met verzinnen wat goed voor Afrika is. Als je een paar weken scholen bouwt in Afrika om je geweten te sussen weet je nog niet wat goed voor het continent is... De bedoelingen van de Westerlingen om de wereld te verbeteren zijn vaak goed, maar vaak onbedoeld naïef en amateuristisch... Ontwikkelingswerk moet gedaan worden door goed opgeleide professionals met kennis van de lokale cultuur, en niet door miep van de typmachine die in haar vakantie een schooltje gaat bouwen in Noord-Uganda.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')