quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 18:27 schreef jaap123 het volgende:Ik zit nog met de vraag of de verhouding Chriselijke feestdagen : islamitische feestdagen niet een beetje weinig is.
In Nederland zijn er wel tal van Chrisetlijke feestdagen een (verplichte) vrije dag maar de mensen die graag een islamitische feestdag willen vieren moeten hiervoor vrij vragen/nemen.
Lang niet alle Christelijke feestdagen zijn een vrije dag, zo telde ik rond de 30-40 christelijke feestdagen (veel waarvan ik nog nooit had gehoord) waarvan wij er maar 10 ongeveer vrij krijgen. Er zijn ongeveer 10 islamitische feestdagen (ramadan niet meegerekend uiteraard).
Ik denk dat je het anders moet zien.
Hoeveel van de mensen die vrij hebben op Christenlijke feestdagen vieren uberhaupt de feesten.
je moet nagaan dat veel Christenlijke feestdagen niet worden gevierd. De feestdagen zijn Christenlijk
van oorsprong maar in feite zijn het gewoon gratis vrije dagen voor het merendeel van de Nederlanders. In die zin is het dus totaal overbodig om uberhaupt feestdagen te hebben. Waarom weer een uitzondering voor Moslims.
laten we dan 10 dagen invullen door ieder persoon die als feestdagen gelden en de echte feestdagen afschaffen. Maar dan krijg je twee problemen. De Christenlijk fracties gaan zeiken erover dat
hun feestdagen worden aangetast en de Moslims gaan knorrig doen omdat
hun feestdagen nu gelijk worden getrokken met die van anderen en geen voorkeurspositie meer hebben zoals de Christenlijke feestdagen.
Daar draait het om, dat heerlijke fascistisch religieuze geurtje, want het is pas sinds een paar jaar dat we de van oorsprong Christenlijke feestdagen weer met Christenlijk feestdagen zijn gaan aanspreken in plaats van met de gewone term feestdagen. Want het is plotseling zeer handig voor bepaalde groepen om de term Christenlijk ervoor te zetten om hun eigen doelen te behalen.
Afschaffen alle feestdagen en tien dagen geven die als feestdag door de mensen zelf kunnen worden ingevuld. kan geen religie gaan claimen dat ze worden achtergesteld.