Hatsjee.quote:DEN HAAG - Door uitvoering van het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie daalt de staatsschuldquote (de verhouding tussen nationaal inkomen en staatsschuld) van 50 tot ruim 40 procent. Informateur Herman Wijffels heeft dat gezegd in een toelichting op zijn eindverslag, dat hij vrijdag aan de koningin heeft aangeboden.
"Als je dan nog zegt dat er sprake is van potverteren, begrijp ik dat niet helemaal." Wijffels reageerde met zijn opmerking op kritiek van met name de VVD dat de nieuwe coalitie de zuinige aanpak van minister Gerrit Zalm van Financiën loslaat.
op de korte termijn wellicht niet veel, maar als uiteindelijk de rentelasten dalen (die nu 16 miljard per jaar zijn!) kan het 'bespaarde' geld in de toekomst uitgegeven worden aan projecten die de burgers wel voelen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wat merken de burger er eigenlijk van, of het nu wel of niet snel afgelost wordt? Dan doel ik niet op bezuinigingen waar we wat van merken, maar gewoon het verschil van een hoge en een lagere staatsschuld.
Is het niet zo dat nog voor het begin van Paars I (dus tjidens Lubbers) het begrotingstekort zo groot was, dat het vrijwel onmogelijk was dit zo snel in een overschot om te keren? Volgens mij was de staatsschuld voor Paars I ¤ 180mrd, tijdens z'n top tijdens Paars 212,5mrd en aan het einde weer ¤ 180mrd. En volgens mij heeft Balkenende ook aardig uitgegeven, dus we zitten al weer een stukje hoger.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:44 schreef FreedonNadd het volgende:
En hoeveel is er nu daadwerkelijk afgelost?
Begrijp me niet verkeerd ook Zalm is een laffe haas geweest dietijdens Paars nul euro heeft afgelost maar door de stijging van het BNP deze quote wel erg verbeterde.
Je hebt gelijk, maar gros van de Nederlanders (incluus redacties van kranten en journaal) kunnen nu eenmaal niet rekenen, laat staan met procenten en weten het verschil niet tussen procent en procentpunt.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:
De staatsschuldquote daalt met 10 procentpunt en maar liefst 20 procent. Ik stel een andere TT voor:
"Regeerakkoord verlaagt staatsschuldquote met 20 procent"
Het gros van de Nederlanders kanquote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt gelijk, maar gros van de Nederlanders (incluus redacties van kranten en journaal) kunnen nu eenmaal niet rekenen, laat staan met procenten en weten het verschil niet tussen procent en procentpunt.
Als over 10 a 15 jaar de staatschuld zou zijn afgelost, betalen we daar geen rente meer over. Dat zou erg fijn zijn aangezien tegen die tijd de babyboomers met pensioen gaan en we daar een AOW gat hebben. Dat geld moet ergens vandaan komen en het zou prettig zijn als we dan geen rente en aflossing hoefde betalen op de staatsschuld.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wat merken de burger er eigenlijk van, of het nu wel of niet snel afgelost wordt? Dan doel ik niet op bezuinigingen waar we wat van merken, maar gewoon het verschil van een hoge en een lagere staatsschuld.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als over 10 a 15 jaar de staatschuld zou zijn afgelost, betalen we daar geen rente meer over. Dat zou erg fijn zijn aangezien tegen die tijd de babyboomers met pensioen gaan en we daar een AOW gat hebben. Dat geld moet ergens vandaan komen en het zou prettig zijn als we dan geen rente en aflossing hoefde betalen op de staatsschuld.
Helder.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:50 schreef Johnns het volgende:
[..]
op de korte termijn wellicht niet veel, maar als uiteindelijk de rentelasten dalen (die nu 16 miljard per jaar zijn!) kan het 'bespaarde' geld in de toekomst uitgegeven worden aan projecten die de burgers wel voelen.
hoe lager de schuld, hoe lager de kosten van die schuld (rente) hoe meer geld er dus overblijftquote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als over 10 a 15 jaar de staatschuld zou zijn afgelost, betalen we daar geen rente meer over. Dat zou erg fijn zijn aangezien tegen die tijd de babyboomers met pensioen gaan en we daar een AOW gat hebben. Dat geld moet ergens vandaan komen en het zou prettig zijn als we dan geen rente en aflossing hoefde betalen op de staatsschuld.
Niet meer dan logisch. Dacht alleen dat er nog voordelen aan waren. Ooit eens opgevangen of zoquote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:09 schreef teamlead het volgende:
[..]
hoe lager de schuld, hoe lager de kosten van die schuld (rente) hoe meer geld er dus overblijft
Wat is dat toch met mensen dat ze erg fel zijn op taalfouten, maar er trots op zijn dat ze niet kunnen rekenen. Ik denk dat het in het leven belangrijker is voor inzicht in je eigen financien dat je het verschil ziet tussen procent en procent punt dan dat je weet wat de juiste vervoeging.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:03 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Het gros van de Nederlanders kan
maar inderdaad, procent en procentpunt is voor mij ook te lang geleden om nog te snappen
Iets waar veel politieke partijen nogal misbruik van maken trouwens.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is dat toch met mensen dat ze erg fel zijn op taalfouten, maar er trots op zijn dat ze niet kunnen rekenen. Ik denk dat het in het leven belangrijker is voor inzicht in je eigen financien dat je het verschil ziet tussen procent en procent punt dan dat je weet wat de juiste vervoeging.
Niet doorhebben dat je teveel betaald voor een lening, of waarom je pensioen een gat gaat krijgen is wat kwalijker dan een stijlfout.
Klopt, vooral als met dat geld uitgeven dan "investeren" noemen. De doorsnee politicus denkt niet verder dan de volgende verkiezingen, dat is de reden waarom de staatsschuld er nog steeds is.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:09 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Helemaal mee eensHet nadeel daarvan is dat je dan wel 4 kabinetten op rij moet hebben, die het op deze manier aan willen pakken. Eén periode geld over de balk smijten en je bent weer terug bij af.
_________________________oud___________nieuwquote:Door uitvoering van het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie daalt de staatsschuldquote (de verhouding tussen nationaal inkomen en staatsschuld) van 50 tot ruim 40 procent.
rustig maarquote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is dat toch met mensen dat ze erg fel zijn op taalfouten, maar er trots op zijn dat ze niet kunnen rekenen. Ik denk dat het in het leven belangrijker is voor inzicht in je eigen financien dat je het verschil ziet tussen procent en procent punt dan dat je weet wat de juiste vervoeging.
Niet doorhebben dat je teveel betaald voor een lening, of waarom je pensioen een gat gaat krijgen is wat kwalijker dan een stijlfout.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |