Dank je wel p_iglet. Je moet dus bij een CT-scan ook zo'n tunnel in of dat niet?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:35 schreef p_iglet het volgende:
Net even anders....
Een CT is op basis van rontgenstraling, je kan dan met name bot goed zien.
Een MRI is op basis van magnetische straling, hiermee kun je ook bloed, vet en orgaanweefsel van elkaar onderscheiden.
MRI en CT
Hoewel de beelden van een MRI-onderzoek in eerste instantie lijken op die van een CT-scanner zijn er toch grote verschillen. Een CT-scanner meet absorptie van röntgenstraling, vooral het dichte calcium in botten valt daardoor sterk op. Een MRI-scanner meet het voorkomen van één element, vaak is dat waterstof. Een MRI-scanner stelt de patiënt niet bloot aan de ioniserende straling van CT-scanners. Er zijn wel andere gevaren, zoals het eerder genoemde sterke magnetisme. Bij specifieke instellingen kan door het gebruik van de radiogolven de temperatuur in de patiënt wat oplopen. De scanner lijkt dan op een wat groot uitgevallen magnetron. Er zit voldoende beveiliging op de scanners om de opwarming minimaal te houden. Als er zich toch metalen voorwerpen in of op de patiënt bevinden, dan kunnen deze, bij specifieke instellingen van de scanner, wel nare brandwonden veroorzaken.
CT en MRI vullen elkaar aan, ze kunnen elkaar niet compleet vervangen.
omdat ik een beetje het gevoel had dat erover heen gelezen werd (bankje net vol enzo) en jullie het eigenlijk niet zo boeiend vinden klinken en het voor mij eigenlijk heel belangrijk isquote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:55 schreef _Bar_ het volgende:
wrom dan zo sippig kijkend Githa....
niet altijd volgens mij. Ik heb vorig jaar een CT-scan gehad van mijn gezicht (neusholtes) en toen moest ik met mijn hoof in een steun liggen (op mijjn buik).quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:01 schreef mama_van_pepijn het volgende:
[..]
Dank je wel p_iglet. Je moet dus bij een CT-scan ook zo'n tunnel in of dat niet?
wat apart githa, maar wel fijn dat jullie wat aan elkaar hebbenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:07 schreef Githa het volgende:
En het werkt![]()
Neej, het is idd heel fijn en speciaal Sugar.
Er zijn heel veeldingen die zij anders doen en ook zij zijn bezig met een erfelijkheidsonderzoek. Er is gewoon nog niet veel over bekend dus alle ervaringen zijn welkom.
Ik heb haar gevonden via een weblog, heel toevallig! en op de frontpage stond een rontgefoto die zo van Jordy zou kunnen zijn en dat op zich is al speciaal want zelfs in deze aandoening komt de complexe vorm zoals Jordy die had maar zelden voor.
Wij ook!! En idd, wat moet er veeeeeel meeeeeee!! Echt erg gewoon.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:56 schreef Sugar het volgende:
Dat kan ik me voorstellen, githa, dat dat bijzonder en fijn is!Hoe heb je haar gevonden, joh? Ik hoop dat jullie elkaar ook een beetje kunnen steunen, maar wij blijven jou ook een hart onder de riem steken, hoor.
![]()
We gaan vandaag ons weekendje weg doen! Ik vlieg door het huis op zoek naar spullen, wat een volksverhuizing, he?Maar we hebben allemaal zin (ik ook!), dus het kan niet stuk!
![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |