quote:waar ik nu 5 jaar en 4 maanden werkzaam ben
quote:Ik ben nu al bijna 20 jaar werkzaam in de bakkerij
met de zin ''In de bakerij'' doelt hij op het type werk dat hij al 20 jaar doet, de branchequote:Op vrijdag 9 februari 2007 08:27 schreef dahei het volgende:
Ben je er nu 5 jaar en 4 maanden werkzaam of 20 jaar?
[..]
[..]
Wel kut overigens! Succes met het vinden van een nieuwe baan!
Is sinds 1 oktober 2006 geen vereiste meer.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 08:19 schreef Strolie75 het volgende:
In elk geval niet zonder meer akkoord gaan. Al is het maar om je recht op WW veilig te stellen.
OP klinkt mij meer als ontslag op bedrijfseconomische gronden in de oren. Hiervoor kan het bedrijf een ontslagvergunning aanvragen bij het CWI. Met een vergunning in handen kan het bedrijf dan pas het ontslag aanzeggen. Dus als ze nu de aanvraag indienen en ze hebben geluk, kunnen ze eind februari het ontslag aanzeggen en begint de opzegtermijn te lopen. Het is niet zo dat het bedrijf je dan nog een zak geld mee hoeft te doen, je kunt het ontslag hoogstens aanvechten tot bij de rechter en hopen dat die reden ziet tot een ontslagvergoeding.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:11 schreef Deadl0ck het volgende:
Als je een vast contract hebt, kunnen ze je niet zomaar ontslaan. Indien het een gedwongen ontslag is, zullen ze je moeten afkopen met een aantal maanden loon, of iets dergelijks, flink onderhandelen dus.
Voor mensen in de OR geldt ontslagbeschermingquote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:55 schreef McReal het volgende:
De reden van onslag is puur dat het slecht met het bedrijf gaat ..
Ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik ook in de OndernemingRaad zit
Word het verhaal dan anders dan iemand die er niet inzit ??
Ik weet niet of het nog zo is, maar een ontslagaanvraag via het CWI gaat vrij traag (ambtenaren), en is het voor een bedrijf voordeliger om via de kantonrechter het contract te ontbinden. Je krijgt dan (waarschijnlijk) wel een zak geld mee, maar daar kan je weer naar fluiten als je zelf ander werk vindt en ontslag neemt.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
OP klinkt mij meer als ontslag op bedrijfseconomische gronden in de oren. Hiervoor kan het bedrijf een ontslagvergunning aanvragen bij het CWI. Met een vergunning in handen kan het bedrijf dan pas het ontslag aanzeggen. Dus als ze nu de aanvraag indienen en ze hebben geluk, kunnen ze eind februari het ontslag aanzeggen en begint de opzegtermijn te lopen. Het is niet zo dat het bedrijf je dan nog een zak geld mee hoeft te doen, je kunt het ontslag hoogstens aanvechten tot bij de rechter en hopen dat die reden ziet tot een ontslagvergoeding.
Indien je akkoord gaat met je ontslag wil dat niet meer zeggen dat je naar een WW-uitkering kunt fluiten. Dit verwijtbaarheidscriterium is sinds 1 oktober 2006 vervallen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:31 schreef Metro2005 het volgende:
Overigens nooit zelf ontslag nemen, of akkoord gaan met je ontslag. Dan kun je fluiten naar een evt uitkering..
Regeltjes zijn veranderd.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:53 schreef Berkery het volgende:
[..]
Ik weet niet of het nog zo is, maar een ontslagaanvraag via het CWI gaat vrij traag (ambtenaren), en is het voor een bedrijf voordeliger om via de kantonrechter het contract te ontbinden. Je krijgt dan (waarschijnlijk) wel een zak geld mee, maar daar kan je weer naar fluiten als je zelf ander werk vindt en ontslag neemt.
* meegemaakt heeft
De ondernemer mag de arbeidsovereenkomst niet beëindigen als een medewerker lid is van de raad of personeelsvertegenwoordiging (pv) lid is van een vaste of onderdeel commissie of plaatsvervangend lid is, dan wel secretaris is van de raad of p.v., alsmede medewerkers die behoren tot een bijzondere onderhandelingsgroep of krachtens de Wet op de Europese ondernemingsraden optreden als vertegenwoordiger (art 7:670 BW).quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:59 schreef josvr het volgende:
[..]
Voor mensen in de OR geldt ontslagbescherming
Nee sorry .. klinkt raar maar ik wil graag werken voor m,n geld ..quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:17 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Uitkering niks voor jou?
Denk het niet .. Maar ik probeer wel het maximale eruit te halenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 15:21 schreef Meeldraad het volgende:
En B is de beloning per maand neem ik aan?
Ga je nog proberen ogv je OR-lidmaatschap te blijven?
Dat is dus ook al slechter dan normaal, je moet voor minstens 1 gaan of is het ook verwijtbaar door jouw?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:42 schreef McReal het volgende:
[..]
Nee sorry .. klinkt raar maar ik wil graag werken voor m,n geld ..
trouwens iedereen bedankt voor de tips
En idd gaat het niet goed met het bedrijf maar er is wel een sociaal plan opgesteld waar de formule in staat :
A x B x C = ontslagvergoeding
A = aantal gewogen dienstjaren
B = beloning
C = correctiefactor
en C staat in het Sociaal plan op 0,6
Met ander woorden: je had in 1 jaar bijna 2 jaarsalarissen. Waarschijnlijk is er bij het uitbetalen gewoon rekening gehouden met de 'normale' rekenregels en het toptarief dus niet goed toegepast. De naheffing resulteert gewoon uit een herrekening met de totalen en de juiste tarieven.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 11:27 schreef JK het volgende:
4 jaar geleden ben ik ook ontslagen, hele afdeling eruit. Ben toen wel akkoord gegaan, ben jong en heb geen uitkering nodig. Toen was die A x B x C formule zo dat C gewoon 1 was en er nog eens 6 maandlonen bij kwamen als goedmakertje. Al met al toen bijna een heel jaarsalaris gehad. Helaas daarna meteen gaan werken (de dag dat ik bij de werkgever niet meer op de stoep mocht staan) en dat had ik beter niet kunnen doen want toen mocht ik nog eens even het jaar erop 1200 euro netto aan de belasting betalen (terwijl ze al 5000 euro van mn ontslagvergoeding hadden gejat)...
Onzin: je hebt toch een extra inkomen gehad dat je hebt kunnen besteden? En een inkomen is gewoon belast. Zoals je zelf al aangeeft: je hebt de inboedel van je huisje kunnen kopen. Als je het had opgegeten was dat niet mogelijk geweest.quote:Meestal moet je dus eerst je ontslagvergoeding opeten voor je weer aan het werk gaat, anders mag jij dus ook mooi extra gaan betalen.. en die 1200 euro, als ik het wist had ik een half jaar gewoon niet meer gewerkt, van dat geld kan je leuke dingen doen. Voordeel is wel dat ik nog steeds die ontslagvergoeding had en daar de inboedel van mn huisje mee kon kopen.
http://home.fnv.nl/faq/faq-example.php3?action=titel&titel=Opzegverbodenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:59 schreef josvr het volgende:
[..]
Dit verhaaltje heb ik een hele tijd terug ook al van je gelezen in een ander topic. Volgens mij heb je iets te veel gecopy-paste... ("Eergisteren was alles geregeld").quote:Op vrijdag 9 februari 2007 03:57 schreef SeLang het volgende:
Bij mij op de afdeling wordt ook 30% ofzo van de mensen ontslagen.
In mijn team moesten er oorspronkelijk ook een paar mensen uit. Toen heb ik mezelf op de ontslaglijst gezet en na veel discussie uiteindelijk al mijn teamleden kunnen veiligstellen.
Toen ik aankondigde dat ik dus per 1 maart weg was omdat er geen budget meer over was om mij te houden kwam er opeens toch op een wonderbaarlijke manier extra budget en kan ik voorlopig zelf ook nog blijven. Eergisteren was alles gefixed
* Blij is
Dat laatste is natuurlijk wel erg kut. Ik zou daar maar niet zo snel akkoord mee gaan...quote:Op zaterdag 14 april 2007 23:53 schreef McReal het volgende:
even een update :
Ik had inmiddels ook een advocaat ingeschakeld (rechtsbijstandverzekering) en die had de stukken doorgenomen en vertelde mij dat ik heel weinig kans van slagen had ondanks dat ik zelfs in de OR zat .
Het enige verschil is dat het CWI geen uitspraak mag doen maar de kartonrechter
En zou het ook zover komen dan zou het voordeel toch niet aan mijn kant liggen , dus toch nog ontslag.
Mijn laatste werkdag zou zijn 18 mei ..maar inmiddels hebben er 2 chauffeurs onslag genomen en heeft mijn wergever gevraagd of ik geen belangstelling heb voor als chauffeur brrod weg te brengen naar de winkels.
Inmiddels doe ik dit nu 1 week en het bevalt me goed.
Inmiddels doe ik ook nu een vrachtwagen opleiding met chauffeurs diploma aangezien ze bij ons 6 vrachtwagens hebben staan en 2 busjes waarvan ik nu met het busje nu brood weg breng totdat ik met chauffeurs diploma heb.
De kosten van de opleiding worden uiteraard geheel vergoed door m,n werkgever alle rekeningen gaan rechtstreeks naar hem.
Alle rechten die ik heb opgebouwd in de bakkerij worden meegenomen naar m,n nieuwe functie.
En mocht er een functie vrijkomen in de broodbakkerij , door wat voor reden dan ook , word ik als eerste gevraagd
Dit staat trouwens ook allemaal zwart op wit in m,n nieuwe contract ..
Er zit alleen 1 minpuntje aan en dat is dat ik m,n chauffeurs diploma binnen een half jaar moet halen anders word ik toch nog ontslagen
Inderdaad, het is nu voor je werkgeveer namelijk dè manier om goedkoop van jou af te kunnen komen.quote:Op zondag 15 april 2007 09:27 schreef dahei het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk wel erg kut. Ik zou daar maar niet zo snel akkoord mee gaan...
ja dat is allemaal precies volgens de regels gegaan .. en ik ben idd de laatste die binnen is gekomenquote:Op zondag 15 april 2007 09:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik dacht dat OR-leden ontslagbescherming genoten? Overigens moet je werkgever wel aan het afspiegelingsbeginsel voldoen. Heeft je advocaat daar ook naar gekeken?
Volgens mij niet hoor.. mocht ik na een half jaar het rijbewijs niet halen dat word het ontslag gewoon voortgezet wat betekend dat ik ook alsnog "oprotpremie" krijgquote:Op zondag 15 april 2007 09:44 schreef Kwarkie het volgende:
[..]
Inderdaad, het is nu voor je werkgeveer namelijk dè manier om goedkoop van jou af te kunnen komen.
Desondanks is het denk ik wel fijn dat je iig kunt blijven.
dacht dat deze niet meer bestond ingeval van collectief ontslagquote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:59 schreef josvr het volgende:
[..]
En dat baseer je waarop???quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:28 schreef PDOA het volgende:
Iets wat je echt niet wil is bij het CWI naar binnen lopen om daar je hand op te houden.
Het grootste schorum van Nederland werkt daar.
Je hebt als OR lid ontslagbescherming vanuit je OR werk. Als je vanuit je OR lidmaatschap "lastig" of " kritisch" bent, mag je daar niet voor onstslagen worden.quote:Op zondag 15 april 2007 09:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik dacht dat OR-leden ontslagbescherming genoten? Overigens moet je werkgever wel aan het afspiegelingsbeginsel voldoen. Heeft je advocaat daar ook naar gekeken?
Dat hangt er van af. Is het een redelijke termijn? Zonder een dergelijke termijn (in alle redelijkheid dus) plaatst de werkgever zichzelf ook wel in een erg kwetsbare positie, vooral aangezien ze reden hebben aan te nemen dat de werknemer in kwestie wel eens wat smeulende irritaties zou kunnen hebben waar hij ze nog voor zou willen laten bloeden.quote:Op zondag 15 april 2007 09:44 schreef Kwarkie het volgende:
[..]
Inderdaad, het is nu voor je werkgeveer namelijk dè manier om goedkoop van jou af te kunnen komen.
Desondanks is het denk ik wel fijn dat je iig kunt blijven.
termijn van een half jaar is zeker niet onredelijkquote:Op woensdag 18 april 2007 08:30 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat hangt er van af. Is het een redelijke termijn? Zonder een dergelijke termijn (in alle redelijkheid dus) plaatst de werkgever zichzelf ook wel in een erg kwetsbare positie, vooral aangezien ze reden hebben aan te nemen dat de werknemer in kwestie wel eens wat smeulende irritaties zou kunnen hebben waar hij ze nog voor zou willen laten bloeden.
Als de termijn onredelijk kort is heb je inderdaad hiermee gelijk het gat waarmee ze TS zouden willen lozen.
Ik heb altijd goed m,n best gedaan en ze waren tevreden over mij maar als het slecht met de zaak + je bent als laatste erbij gekomen van die afdelingquote:Op woensdag 18 april 2007 08:23 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je hebt als OR lid ontslagbescherming vanuit je OR werk. Als je vanuit je OR lidmaatschap "lastig" of " kritisch" bent, mag je daar niet voor onstslagen worden.
Maak je een zooitje van je werk, dan kun je nog gewoon ontslagen worden.
Dat hebben ze bij mij ook geprobeerd! Bullshit natuurlijk, tenzij je al een andere baan in het verschiet hebt. Maar onder druk van werkeloosheid een andere baan zoeken is heel wat anders als werk hebben dat niet helemaal geweldig is en ondertussen op het gemak rondkijken voor iets anders.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:43 schreef Duur het volgende:
Oh, ja variant op Metro2005...
ik heb mee gemaakt dat Personeelszaken voorstelde "de eer aan jezelf te houden want dat staat goed op je CV". Dat is niets minder dan een poging van het bedrijf om onder eventuele boetes voor onrechtmatig ontslag uit te komen en/of geld aan een advocaat te besparen.
Heb je je groot rijbewijs nog gehaald of was dat niet meer nodig?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 09:51 schreef McReal het volgende:
Inmiddels sta ik weer terug in de bakkerij omdat er iemand in de bakkerij onslag heeft genomen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |