quote:
Op woensdag 7 februari 2007 21:40 schreef HeatWave het volgende:[..]
Software met degelijke ondersteuning als bedrijf zijnde...
OS is zo fucking overrrated, 8734987234 diverse linux distros;, nee daar word je vrolijk van...
Ik zeg RedHat, Suse (en OpenSuse - Novell). Verder kan ik met Google en maillinglists sneller problemen oplossen dan een supportsnol van MS. EN, als ik een vraag stel die zgn, niet supported is, mag ik 50 Euro gaan lappen... Nee, das degelijk idd. Aangezien je er geld kwijt aan bent, betekend het niet dat je ook de support krijgt die je nodig hebt, of dat de support degelijk is.
Ik werk met zowel closed als open source software. Mijn werk is leuk, vanwege de opensource oplossingen, en het wordt een ramp zodra we closed source zaken gaan proberen te fixen: Wordt niet gesupport als we zus en zo aanpassen *zucht*
Plus.. Er zijn ook support bedrijven voor opensource software, een voorbeeld hiervan:
http://www.realopenit.nlTen derde, ik zie geen MS support channel op freenode. Als ik een probleem heb met, noem es wat. bash, supybot, ubuntu, etc etc. Dan duik ik op irc, stel mijn vraag, krijg antwoord, en mijn probleem is opgelost. Dit kost me misschien een 30tal minuten en ik kan verder. Dat wil ik nog weleens zien bij closed source software. Punt is gewoon dat je de support bij closed source software moet kopen, en bij opensource heb je nog de keuze.
De hoeveelheid distro's: Ieder zijn smaak, wensen en voorkeuren en machine-eisen.
Debian: stable als de pest, en draait op 14 verschillende platformen.
DSL: Doe ermee wat je wilt, geen grote distro (50Mb), maar je kan er van alles mee doen
PuppyLinux: Machine kan niet veel aan, try this. Werkende desktop en alles is gratis!
Ubuntu: De gewone gebruiker en gebaseerd op Debian
En ik kan zo wel doorgaan.
RedHat/Fedora: Wil je support, dan koop je het, plus Oracle support zijn product ook hierop - leuk voor de business users.
BSD: Server server server server distro.
En dan gaan we kijken naar MS (want OSX bevat delen van de BSD kernel, en reken ik nu ff onder een van de Unix distro's).
MS heeft 6 verschillende OS'en die werkelijk niks verschillen, behalve de prijs. Alle functionaliteiten zitten in elk OS gebakken (was vroeger zo, wellicht dat dit veranderd is). Maar als jij je Basic Vista neemt laat je je gewoon naaien! Want alle functies die de meest dure versie heeft (zie Vista topic met dat overview), dat heeft 1 van de vele Unix distro's al jaren en is kwalitatief ook nog eens beter.
Jij noemt het overrated, ik zeg dat de mensen die hun closed source software kopen dat overraten, je hebt gewoon geen enkel recht om je applicatie aan te passen, ookal is de kopie van jou..