quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:16 schreef pberends het volgende:Ik had een aantal kleine n00b-vraagjes.
1) vroeger had je altijd een audiokabeltje(s) van de cd/dvd drive(s) naar de geluidskaart/onboard geluidskaart, zodat je audio cd's kon afspelen op je computer. Nu heb ik deze al jaren niet meer, maar audio's cd's draaien doet het nog steeds. Ik neem aan dat het nu via dataoverdracht afgespeeld wordt, maar zorgt dit niet voor meer belasting van de CPU?
De cpu wordt volgens mij wel belast, maar niet echt te merken.
quote:
2) zijn er ook ATA100/133 datakabels, met maar 1 connector ipv 2?
Yup, heb er zelf ook 1 in mijn systeem hangen
quote:
3) Stel dat je een aantal apparaten op 1 voedingskabel zet, zoals 2 ventilatoren, een dvd-drive, 2 HD's en een floppydrive, is dat slechter (bijvoorbeeld voor de stabiliteit) dan wanneer je deze apparaten op verschillende voedingskabels zet, ook al is 1 voedingskabel ook mogelijk?
Kan, de kabels komen immers toch binnen de voeding bij elkaar op 1 punt ( mits je bijv. maar 1 12/5V lijn hebt)
quote:
4) Maakt het voor de snelheid van een HD cq DVD-drive uit als ze beide op 1 (parallel) ATA133 kabel zijn aangesloten?
Ja, 1 van de 2 moet wat snelheid inleveren aan de ander.
quote:
5) Waarom verkoopt Western Digital nog steeds ATA100 HD's en geen ATA133 zoals de meeste fabrikanten?
Volgens mij hebben hun geen patent op het ATA133 recht ( wat oorspronkelijk van Maxtor is) maar een harde schijf haalt de 100MB/s nog niet.
quote:
6) Zit er een verschil in tussen ATA100 en ATA133 kabels?
Nee, iig niks hardware matigs
quote:
7) Is een ATA33 (zo'n 40 pin ding geloof ik) voldoende voor de snelste dvd-writers?
Volgens mij wel
quote:
8) Wat is a) koel b) normaal c) warm te noemen voor zowel de moederbord-temperatuur als CPU-temperatuur? Bij welke mobo-temperatuur gaan meestal HD's trippen?
CPU: stressed: max 50/55, idle max 35/40
MB: max een graad of 40 lijkt me
HDD: max 45
quote:
9) Voor SATA-II/SATA300 zijn toch geen nieuwere versie SATA-kabels nodig? Er zit toch ook geen verschil tussen USB-kabels in snelheden?
Je bent geen andere kabels nodig voor zover ik weet.
quote:
10) Tijdje geleden had bijna elke PC zowel een dvd-speler als dvd-writer, maar is dit nu nog nodig? Vroeger deden ze dat vaak (geloof ik) omdat dvd-writers nog relatief duur waren en zo de dvd-writer in taken werd gespaard. Maar 1 dvd-device tegenwoordig genoeg? Of is dit slecht voor de dvd-writer?
1 apperaat is genoeg, kopieren kan immers ook met 1 apperaat. Of het slechter is, lijkt me niet maar er zal wel meer slijtage komen aangezien je die drive als enigste gebruikt.
quote:
11) de zwarte 4-pin connector bij de voeding is toch voor PCI-E videokaarten? Heeft elke PCI-E videokaart zo'n voeding nodig of alleen de zwaardere?
6-pins
![]()
. Alleen de zwaardere kaarten hebben dit.( 6800,7800,7900. En de 8800 hebben er zelfs 2 nodig)
quote:
12) HD's hebben in principe toch niet perse koeling nodig om goed te functioneren? Of neemt dan de levensdatum flink af?
Koeling door middel van een ventilator is zeer aanbevolen, schijven mogen niet warmer worden dan 55 graden, maar dat is al enorm link. zorg dat ze onder de 45C komen.( hier 2 schijven met 1 80mm ventilator die nooit boven de 30C uitkomen.
quote:
13) kan een schreef aangesloten DVI-connector voor vastlopers zorgen?
Dit weet ik zo niet.
quote:
14) Ik heb een vrij snel geheugenkaartje voor m'n camera; maar als ik via m'n camera's foto's upload gaat het vrij sloom. Als ik het kaartje vervolgens in zo'n geheugenkaartlezen doet, doet hij het wel snel. Waar slaat dit op?
De camera is traag.
![]()
heb hier zelf ook last van.
quote:
15) SATA is toch plug en play? Is het de opvolger van USB?
Hot swappable, Je kunt je SATA harde schijf ( mits niet windows harde schijf, anders crashed je pc) gewoon hotswappen, op precies dezelfde manier als usb. Wel eerst veilig verwijderen enzo.
quote:
16) Zijn er ook grote fans die je precies tussen 2 HD's kunt inmonteren als een HD (3,5" fans)?
zoiets?
![]()
quote:
Alvast dank voor de antwoorden
![]()
.
edit: er kunnen nog vragen bijkomen
Geen dank.
[ Bericht 6% gewijzigd door RainofDeath op 07-02-2007 15:21:33 ]