soms zou ik willen dat mijn kamer wat minder isolatie had,quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:54 schreef MMach het volgende:
[..]
Op de site van isover staat dat overisoleren niet bestaat, en ik dacht ook ooit es te hebben gehoord van huizen in Duitsland oid die amper verwarming nodig hadden en isolatiediktes hadden van over de 30cm.
Nu ja, ik ben niet van plan om er 30cm isolatie tegen te zwieren. Vanaf 10cm (in dit geval) voldoet het aan de norm en dat is het belangrijkste.
Je kunt nooit te veel isoleren. Punt. Denk daar maar eens over naquote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
volgens mij is teveel isoleren ook niet goed?
Waarom????quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
plat dak mag je toch wel isoleren mits er een luchtlaag tussen zit waar ventilatie mogelijk is?
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:54 schreef MMach het volgende:
[..]
Op de site van isover staat dat overisoleren niet bestaat, en ik dacht ook ooit es te hebben gehoord van huizen in Duitsland oid die amper verwarming nodig hadden en isolatiediktes hadden van over de 30cm.
Nu ja, ik ben niet van plan om er 30cm isolatie tegen te zwieren. Vanaf 10cm (in dit geval) voldoet het aan de norm en dat is het belangrijkste. Je kunt dat kortzichtig vinden, ik vind het logisch.
Net zoals bij electriciteit. De norm is 2.5mm² voor gewone draden, ik ga er geen draden van 6mm² beginnen doortrekken voor het zekerste.
Dit dak zal behoorlijk goed isoleren, en zeer zeker leefbaar zijn.
tja, wij mensen produceren ook beste hoeveelheden warmtequote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:06 schreef tnimble het volgende:
[..]klopt maar dat komt niet alleen door de isolatie ook door de geavanceerde ventualtie systemen met warmte terug winning gebruik van warmtpe pompen herbuik warmte uit warm water enz. Ze zijn daar er behoorlijk mee bezig. Er zijn zelfs projecten waarbij complete wijken self sustained zijn en volledig geen engerie van een centrale of gas winning nodig hebben.
Nee dat is niet nodig er hoeft alleen lucht bij te kunnen niet en ruimte van vele cm met stromende lucht achter te zitten.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
plat dak mag je toch wel isoleren mits er een luchtlaag tussen zit waar ventilatie mogelijk is?
Klopt (was iets van 60 watt dacht ik gem) maar de zon doet nog veel meer ook op koude winter dagen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
tja, wij mensen produceren ook beste hoeveelheden warmte
Ja, enkele liters vallen toch in het niets bij de 10tallen liters direct vocht van regen of zo. En bij zo'n groot oppervlak verdampen zelfs enkele liters snel genoeg (afhankelijk van de temperatuur enzo natuurlijk); Maar wat is weinig en wat niet, dat is een subjectief begrip.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:02 schreef tnimble het volgende:
Hoe meer isoleren hoe meer ventuleren van wege vocht wat anders niet wgkan.
@MMach: miniun aan vocht? bij regen of ergen mist op een koude dag een lucht vochtigheid van rond de 90% die condenseer geeft snel enkele liters over een oppervlak als een dak. Alle fabrikanten zeggen ook dampdicht folie (of klimaat folei) aan de binnenkant gebruiken. Aan de buitenkant mag geen folie worden geplaatst. Platte daken mogn niet zomaar van binnen uit geisoleert worden omdat daar door de bitumen laag een dampdicht laag aanwezig is. Bij schuine daken dient een folie of bitumen laag onder de dakpannen indien aanwezig verwijdert of doorprikt te worden. Om het goed isoleren makkelijker te maken en problemen te voorkomen wordt een omgekeert of warm dak aangeraden. Ook door rockwool en isover. Hier heb je geen problemen met een dampdichte laag aan de koude kant omdat de isolatie aan de buiten kant van het dak zit.
Ervaring met isolatie is er ondertussn al vele tientallen jaren. Waarbij ook hgebleken is dat bij verkeert isoleren waarbij platte daken het berugste zijn binnen enkele jaren je dak geheel door gerot is.
Dat de rockwol zelf niet kan rotten betekent nog niet dat er geen schimmels in kunnen nestelen en dit als lekker warm en vochtig huis gaan gebruiken en van uit daar 'uitstapjes' gaan maken naar je houten dakbeschot en balklaag als luxe restaurant.
Klopt, glas en steen wol mogen alleen niet tegen het buitenblad strak aan gedrukt zitten. Door drukverschillen worden de stenen aan het oppervlak iets nat wat anders in de isolatie komt ipv weer netjes naar buiten kan via de stenen bij ander weer.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:10 schreef Solingjan het volgende:
Even rechtzetten over dat spauw spouw spou spautje.
Er wordt altijd gesproken over een luchtspouw tussen de muur en de isolatie van 3-4 cm.
Weet je waar dit voor is.
VOOR DIE ........ METSELAARS DAT ZE HUN VINGERTJES ERTUSSEN KUNNEN KRIJGEN OM TE METSELEN.
sorry moest er even uit
Wel als in die 50 jaar blijkt een niet voldoende damp open laag aan de buiten kant al na een paar jaar grote problemen met als enige redding volledige sloop van het dak en balk laag nodig zal zijn. en als blijkt na reeds een jaar problemen onstaan als er geen folie aan de warme kant is toegepast.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:12 schreef MMach het volgende:
[..]
Ja, enkele liters vallen toch in het niets bij de 10tallen liters direct vocht van regen of zo. En bij zo'n groot oppervlak verdampen zelfs enkele liters snel genoeg (afhankelijk van de temperatuur enzo natuurlijk); Maar wat is weinig en wat niet, dat is een subjectief begrip.
Wat je daar zegt over wat de fabrikanten zeggen is helemaal waar, en daar houd ik mij ook aan.
dakpannen-Dampopen-isolatie-damdicht-afwerking. Bij hellende daken dan.
En wat is lang en wat niet is even subjectief als anders. Enkele tientallen jaren voor een constructie als een huis is niks. Dat zijn dingen waarvan de levensduur in honderd(en) jaren wordt uitgedrukt. In feite is dus zelfs 50 jaar isolatieervaring in mijn ogen niet voldoende om te weten wat isolatie zal doen binnen 70 jaar na installatie. Maar dat maakt niet dat er geen gevallen bestaan waarin het niet versneld fout gaat zodat je weet wat je niet moet doen (zoals je aangeeft bij platte daken).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |