abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46466786
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:27 schreef tnimble het volgende:

[..]

Je bedoelt de trekplaat met makelaar tussen de middelste spanten?
[..]
Ja dat zag ik later pas op de foto's.
Bij de eerste foto's meende ik me te herinneren dat er alleen maar een "paal"stond.
quote:
Dat is toch Dorothée
Nou ja dan Dorothee met een streepie
  maandag 19 februari 2007 @ 23:36:18 #152
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46477528
Zo, ik ben wel effe op voor vandaag. En wat mis ik m'n Leonidasje. Morgen nog een hels tempo 12u dag, en vanaf dan is het weer trager tempo.
Een cronologisch verloopje van de rest van de dag.
Nog even voor de duidelijkheid, dit is de functie van het houten frame dat over het hele dak komt:

Ik heb zo'n 150 planken nodig, en de houthandel liet niks van zich horen dus heb ik met Solingjans OSB tip in het achterhoofd, dan maar zelf planken gezaagd, je ziet ze af en toe op de foto. Daarvoor moest het zaagtafeltje wel licht gemodificeerd worden want het zijn grote en zware platen om te zagen.

en voor de veiligheidsfreaks, daar heb ik ook aan gedacht. Geen overbodige luxe met dat vurte stof:

Het frame begon tegen het einde van de avond al wat meer vorm te krijgen.

En een detail van de onderkant:

Dat ziet er allemaal best scheef uit vanop een afstand. Het is dan ook scheef De dakbalken hangen vrij zwaar door:

Dat is een pain in the ass, want dat wil zeggen dat de hoeken onderaan ook variëren, tussen de 42°en 45°, en dat je elk latje van het frame moet meten, zagen, passen, etc. Een tijdrovend werkje.

Toen het al wat later werd ben ik dan teruggevallen naar het stille werk, en heb ik dan _eindelijk_ de laatste hand gelegd aan de 1ste isolatielaag. Er hangen nu ongeveer 76m² oftewel 190 driehoekjes omhoog. Elk driehoekje te snijden, te passen, na te kijken op spleten, juk. Blij dat dat gedaan is.

Mehe, high and dry.

We zijn vandaag precies 27.5 werkuren later.
pi_46477857
Petje af Je hebt gigantieeeeesch gewerkt.
Heb je mijn vorige posts ook gelezen.

Ik begrijp dat je de baddingen een paar cm in het zicht laat. Toch???

Nu kun je dus de eerst volgende laag scheuren op de dikte zodat de laatste laag, die met de folie, mooi met de flappen alu over de latten komt.
OF..... Passen er nu nog twee rollen dik in?

Er zijn rollen Isover met alukraft zonder flap met een dikte van 11cm.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 00:14:37 #154
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46478569
quote:
Op maandag 19 februari 2007 23:47 schreef Solingjan het volgende:
Petje af Je hebt gigantieeeeesch gewerkt.
Heb je mijn vorige posts ook gelezen.

Ik begrijp dat je de baddingen een paar cm in het zicht laat. Toch???

Nu kun je dus de eerst volgende laag scheuren op de dikte zodat de laatste laag, die met de folie, mooi met de flappen alu over de latten komt.
OF..... Passen er nu nog twee rollen dik in?

Er zijn rollen Isover met alukraft zonder flap met een dikte van 11cm.
Ik heb je posts zeker gelezen , maar dat is voor als je de baddingen in het zicht zou laten. Dat zal hier niet het geval zijn, op vraag van
Maar ik gebruik alvast OSB voor het verdere raamwerk, wegens gebrek aan beter hout, dus bedankt voor die tip!
Het houten frame is nu 6cm hoog, er past dus 1 rol in. De banen zijn iets minder dan 44cm breed, en de isolatie rollen zelf zijn 45cm breed, ze klemmen dus een beetje als het goed is én er is een mooie overlap dankzij de dunne plankjes.

Daarna komt een leidingensleuf, van enkele centimeters, en daarna nog een raamwerk dat het gyproc zal dragen. Dat andere raamwerk wordt pas na de indelingen van het plafond gemaakt en zal 1 zijn met de muren. Er komen valse, losstaande muren vooral voor accoustische isolatie. Een van de buren is drumster, dus dat is wel nodig
pi_46478831
Ziet er goed uit MMach!

Wat betreft het doorhangen van de gordingen. De spant, trekplaat en makelaar in het midden moet dat voorkomen. Kennelijk waren er hier 2 van nodig geweest maar heeft men er om wille van extra ruimte op zolder toch voor 1 gekozen. Het is normaal als het wat doorbuigt maar ik vind dit wel vell hoor. Dan kan de kopmaat van de gordingen namelijk smaller worden (b.v 270x90 ipv 380x90) = minder gewicht en minder doorbuigen.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 00:38:26 #156
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46479092
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 00:25 schreef tnimble het volgende:
Ziet er goed uit MMach!

Wat betreft het doorhangen van de gordingen. De spant, trekplaat en makelaar in het midden moet dat voorkomen. Kennelijk waren er hier 2 van nodig geweest maar heeft men er om wille van extra ruimte op zolder toch voor 1 gekozen. Het is normaal als het wat doorbuigt maar ik vind dit wel vell hoor. Dan kan de kopmaat van de gordingen namelijk smaller worden (b.v 270x90 ipv 380x90) = minder gewicht en minder doorbuigen.
Ja, en het is te hopen dat het allemaal is uitgewerkt en niet verder verzakt. Er is ook een scheur in de zijmuur, zie de foto met de ladder. Ik hoop dat dat een statische scheur is, en dat zal ook wel. Maar Bieke kon me niet vertellen of die scheur er vroeger al was of niet, ook geen foto's van vroeger oid.
Het huis is uit de jaren 20 of 30 gok ik, en het staat er nog steeds, dus ik denk dat alles wel uitgewerkt is wat moest uitwerken.
Edit:
trouwens, die spant vind ik ook maar raar. Die is niet symmetrisch, terwijl het dak dat volgens mij wel is. Waarom is die niet symmetrisch, en is dat kleinere balkje er later bijgevoegd om iets op te hangen, of erger nog, is er aan de andere kant zo'n balkje verwijderd?
pi_46482821
De spant is inderdaad een beetje vreemd. Normaal loopt dat schuine balkje ook gewoon recht omlaag ipv schuin. En natuurlijk aan beide kanten. Ook dat de makelaar helemaal tot op de vloer doorloopt en daar 2 schoren heeft is wat eigenaardig. Normaal is de trekplaat 1 balk (hier 2 naast elkaar waarvan er 1 door loopt en de andere in de helft onderbroken is?) En de mekalaar zit dan alleen tussen de nokgording en de trekbalk in. Waarbij bij erg hoge zolders er dunnere trekplaten hoger op zitten. (die dan vaak onder een hoek staan om meer direhoeken te krijgen)
pi_46486346
Die schoren kun je gewoon weghalen. Waar moet het dak naar toe??? Naar de buren. Dat kan niet want daar zitten de baddingen in de muur. Wat voor funktie hebben die nog.
Ik denk zelfs, als er een muur onder zit, dat je die paal als hij in de weg zit onder de trekbalken, door kunt zagen. EN naar de zijkanten waar bijv een deur komt een nieuwe ondersteuning kunt maken.
Ipv 1 heb je er dan 2.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 15:00:25 #159
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46490686
Echt, no way dat ik ga zagen in die spant. Die spant is er voor een reden, en is een serieus structureel onderdeel van dat huis.
Het enige wat een sta in de weg is van die spant is dat kleine balkje, hier rechtsboven op de foto te zien:

Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
pi_46490879
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Echt, no way dat ik ga zagen in die spant. Die spant is er voor een reden, en is een serieus structureel onderdeel van dat huis.
Het enige wat een sta in de weg is van die spant is dat kleine balkje, hier rechtsboven op de foto te zien:
[afbeelding]
Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
dat kleine balkje heeft volgens mij nauwelijks constructieve waarde en kan er zo uit....
only one way to find out
pi_46492498
Dat kleine balkje zit op de plaats waar normaal gesproken de dunnere trekplaten zitten bij hoge damen. Maar hij moet dan ook aan de andere kant zitten. Meestal zit dit via keep en lis verbindingen in elkaar en niet met een aantal nagels. Hoe zit de makelaar vast tussen de nokgording en de grote trekplaat?

Edit: Als ik deze foto zo bekijk is de geschaarde staande paal onder de trekplaat en makelaar er later bij gezet. Hij lijkt ook wel aan de zeikant tegen de trekplaat te zitten? Het lijkt niet te zijn dat de makelaar tussen nokgording en vloerbalk staat met een keep waar de trekplaat invast zit.

Kennelijk was deze ene spant te weinig en heeft met in de loop van de bouw dit er extra bij gezet of b.v. na een storm jaren later toen het dak ging doorhangen

Edit 2: Rechts op de foto lijkt het ook of de gordingen (rechts op de foto bovenste gording direct onde r de dakgording) niet op de spant dragen. Een spant zit er juist om te voorkomen dat door het gewicht en bij wind belasting de gordingen niet kunnen boorbuigen en breken. De makelaar doet dit voor de nokgording, deze draagt er wel op zo te zien.

Dat er bij het dakraam geen slapers zijn klopt wel het raam zit vrijwel van gording tot gording.

[ Bericht 9% gewijzigd door tnimble op 20-02-2007 16:08:53 ]
  dinsdag 20 februari 2007 @ 15:56:42 #162
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46492553
Zou dat kleine balkje er niet kunnen zijn om het verder doorzakken van het dak te voorkomen?

Maar kun je misschien zien of die balk later geplaatst is aan de hand van kleurverschil of andere houtsoort of wat ook? Of zitten er aan de andere kant (gezien vanaf de foto) misschien haakjes voor waslijnen of iets dergelijks. Ik noem maar een dwarsstraat.
Mijn lijkt dat kleinere balkje ook geen echt onderdeel uitmaken van de dragende constructie van het dak.
pi_46495350
MMach, held .

Dikke vette tvp dus .
  dinsdag 20 februari 2007 @ 17:30:57 #164
112150 Trebweb
Started running again
pi_46496020
Ik tvp weer even mee hoor :$
Je tekeningen zien er weer veelbelovend uit :-)
pi_46498430
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Nu wordt Mmach vast n SUPERheld, klust er niet alleen op los, maar vindt ook nog de tijd nieuwe woorden te creëren.
Is er nog plaats op dat T-shirt van Angelina Jolie voor het prachtige "onbalans" ?
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')