Zo, ik ben wel effe op voor vandaag. En wat mis ik m'n Leonidasje. Morgen nog een hels tempo 12u dag, en vanaf dan is het weer trager tempo.
Een cronologisch verloopje van de rest van de dag.
Nog even voor de duidelijkheid, dit is de functie van het houten frame dat over het hele dak komt:
![]()
Ik heb zo'n 150 planken nodig, en de houthandel liet niks van zich horen dus heb ik met Solingjans OSB tip in het achterhoofd, dan maar zelf planken gezaagd, je ziet ze af en toe op de foto. Daarvoor moest het zaagtafeltje wel licht gemodificeerd worden want het zijn grote en zware platen om te zagen.
![]()
en voor de veiligheidsfreaks, daar heb ik ook aan gedacht. Geen overbodige luxe met dat vurte stof:
![]()
Het frame begon tegen het einde van de avond al wat meer vorm te krijgen.
![]()
![]()
En een detail van de onderkant:
![]()
Dat ziet er allemaal best scheef uit vanop een afstand. Het is dan ook scheef
![]()
De dakbalken hangen vrij zwaar door:
![]()
Dat is een pain in the ass, want dat wil zeggen dat de hoeken onderaan ook variëren, tussen de 42°en 45°, en dat je elk latje van het frame moet meten, zagen, passen, etc. Een tijdrovend werkje.
Toen het al wat later werd ben ik dan teruggevallen naar het stille werk, en heb ik dan _eindelijk_ de laatste hand gelegd aan de 1ste isolatielaag. Er hangen nu ongeveer 76m² oftewel 190 driehoekjes omhoog. Elk driehoekje te snijden, te passen, na te kijken op spleten, juk. Blij dat dat gedaan is.
![]()
Mehe, high and dry.
We zijn vandaag precies 27.5 werkuren later.