Nederland trekt mij wel meer maar ik heb ernstige twijfels of mijn vriend zich er wel kan aarden vanwege de taal. Na bijna 4 jaar met mij samen te zijn spreekt hij nog altijd een handjevol NLs en die woordenschat heeft zich nooit uitgebreid naar twee handjesvol ondanks verwoede pogingen.quote:Op zondag 6 december 2009 00:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Trekt Nederland je dan toch of is het meer, try and error?
We gaan terug naar Nederland om dichter bij mijn familie en vrienden te zijn. Ik heb nu vier jaar in Canada gewoond en ons leventje is prima maar toch heb ik altijd iets gemist. Nu is het dus mijn vriend zijn beurt om zich aan te passen. Ons plan is om het een jaar of 2 a 3 aan te kijken en dan te beslissen waar we ons het gelukkigste voelen.quote:Op zondag 12 december 2010 03:53 schreef Gaoxing het volgende:
Wat spannend Jeltje. Wat heeft jullie doen besluiten om terug naar Europa te gaan? Spreekt je vriend NLs?
Ja zeker. Goed te lezen.quote:Op zondag 12 december 2010 02:18 schreef Jeltje het volgende:
En het is weer een jaar later en tijd voor een update (weet niet of er nog interesse naar is maargoed)!
Engels wordt steeds meer een pre. Hopen dat 't lukt.quote:Mijn vriend spreekt geen Nederlands. Hij heeft zojuist een cursus Nederlands hier gevolgd maar kan nog steeds niet in het Nederlands zeggen hoe oud hij is, laat staan werken. De baan die hem mondeling is aangeboden is een functie waarbij hij in het Engels kan werken. Tevens gaan ze hem dan ook op een spoedcursus Nederlands sturen dus wellicht dat dat wat vruchten afwerpt.
Dat is het lastige van een taal leren in het buitenland. Natuurlijk is het 1000x zo efficient als leren in een klaslokaal maar toch zul je soms terugslag krijgen omdat mensen zien dat je niet "een van hun bent" en dan maar lekker in het Engels tegen je gaan lullen.. daar heb je dus echt niks aan als je van plan bent HUN taal te leren.quote:Op zondag 12 december 2010 10:59 schreef Knipoogje het volgende:
Nadeel van Engelstaligen in NL is dat je ze moet dwingen NL te leren, anders doen ze het nooit... iedereen schakelt over in het Engels tegen ze en dat is funest voor je NL...
Ten eerste:quote:Op zondag 12 december 2010 05:09 schreef Jeltje het volgende:
We gaan terug naar Nederland om dichter bij mijn familie en vrienden te zijn. Ik heb nu vier jaar in Canada gewoond en ons leventje is prima maar toch heb ik altijd iets gemist. Nu is het dus mijn vriend zijn beurt om zich aan te passen. Ons plan is om het een jaar of 2 a 3 aan te kijken en dan te beslissen waar we ons het gelukkigste voelen.
Mijn vriend spreekt geen Nederlands. Hij heeft zojuist een cursus Nederlands hier gevolgd maar kan nog steeds niet in het Nederlands zeggen hoe oud hij is, laat staan werken. De baan die hem mondeling is aangeboden is een functie waarbij hij in het Engels kan werken. Tevens gaan ze hem dan ook op een spoedcursus Nederlands sturen dus wellicht dat dat wat vruchten afwerpt.
Volgens mij spreekt haar vriend vloeiend Frans, dus dat zou geen probleem moeten zijn.quote:Op dinsdag 14 december 2010 02:30 schreef maartena het volgende:
En eigenlijk denk ik dat Amsterdam en Brussel echt de beste mogelijkheden biedt voor Engels-sprekenden, en ik wil Belgen niet beledigen verder, maar Amsterdam is denk ik nog beter, omdat men daar sowieso al niet de Frans is beter/Vlaams is beter strijd heeft binnen een internationale organisatie, wat zeker in het Frans-overheersende Brussel nog wel eens een probleem kan zijn.
Mijn vriend spreekt idd Frans, het is zijn moedertaal. Wat dat betreft zou Brussel hem dus betere kansen bieden. Een groot geluk is dat hij momenteel al voor n groot internationaal bedrijf werkt met een kantoor in Brussel en Rotterdam en zijn huidige baas is vanuit Canada aan t pushen. Hij heeft twee sollicitaties ingestuurd en bij beide meteen n uitnodiging gehad voor n gesprek en beide keren is hem verteld dat hij in principe zonder Nederlands aan de slag zou kunnen. Mijn grootste zorg is meer zijn emigratie aangezien het bedrijf hem zal moeten sponsoren om in NL te kunnen werken.quote:Op woensdag 15 december 2010 04:11 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Volgens mij spreekt haar vriend vloeiend Frans, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Te laat! Echter, na vier jaar in Canada te hebben gewoond kan ik vol overtuiging zeggen dat ik geen spijt heb van mijn besluit en dat ik er echt n sterkere persoon door ben geworden.quote:Op dinsdag 14 december 2010 21:05 schreef Panasonic het volgende:
Ik weet niet hoe lief jou vriend is en weet ik veel wat, maar ik denk dat als ik jou was, dat ik ervoor had gekozen om toch hier in Nederland te blijven want zoals je opnoemt, Je vrienden, famillie, werk.
Dat geef je allemaal op voor je vriend, ik snap dat het moeilijk is, maar ik zou toch kiezen om hier te blijven!
quote:Op dinsdag 14 december 2010 02:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Ten eerste:
Geweldig dat je ons hier zo op de hoogte houdt! Heb de afgelopen jaren meegelezen en gereageerd, en vind het erg leuk dat je weer eens wat laat weten.
Nu het tweede punt.... Ik ken nogal wat Amerikanen (En Canadezen) die nog in Nederland wonen, of in Nederland hebben gewoond en zijn vertrokken. Mijn vrouw heeft meer dan 4 jaar in NL gewoond bijvoorbeeld, en heeft ook voor een Nederlandse baas gewerkt.... maar dan echt puur in het Engels.
Ik zou niet verwachten dat je man snel aan de bak komt voor een functie waarvoor Nederlands vereist is.... het kan jaren duren voordat men genoeg Nederlands spreekt. De meeste Amerikanen die ik ken, hebben dan ook gewerkt in organisaties waar Engels de gangbare taal is op de kantoorvloer, en dat betekend meestal bij een grote stad als Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Antwerpen of Brussel. En eigenlijk denk ik dat Amsterdam en Brussel echt de beste mogelijkheden biedt voor Engels-sprekenden, en ik wil Belgen niet beledigen verder, maar Amsterdam is denk ik nog beter, omdat men daar sowieso al niet de Frans is beter/Vlaams is beter strijd heeft binnen een internationale organisatie, wat zeker in het Frans-overheersende Brussel nog wel eens een probleem kan zijn.
Je hebt gelukkig al een goed aanbod blijkbaar, dus dat zit al wel weer goed..... maar houd er dus rekening mee dat wij Nederlanders door onze scholing, televisie, en import-culturen veel gemakkelijker "zo goed als vloeiend" Engels spreken, dan iemand dat doet met Nederlands. Dus het zou heel goed kunnen dat over 2 a 3 jaar.... je man nog steeds moeite heeft met zakelijk Nederlands, dus houdt daar rekening mee.
Dat gezegd, er zijn inderdaad mogelijkheden bij internationale bedrijven....met name dus in de groot-stedelijke regio's.
Zelf denk ik dat jullie als een KOPPEL, gelukkiger zullen zijn in Canada. Het klinkt vreemd, maar de Engels-talige kant zal door het taalgebrek VEEL MEER moeten opgeven dan jij als Nederlander in Canada.
Dat zou kloppen als ze ook inderdaad Engels zouden spreken en niet Fransquote:Op dinsdag 14 december 2010 02:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Zelf denk ik dat jullie als een KOPPEL, gelukkiger zullen zijn in Canada. Het klinkt vreemd, maar de Engels-talige kant zal door het taalgebrek VEEL MEER moeten opgeven dan jij als Nederlander in Canada.
Dat is iets wat natuurlijk nog moet blijken maar feit is wel dat ie zijn eigen taal kan behouden alhoewel Engels voor mij inmiddels net zo makkelijk is als Nederlands.quote:Op woensdag 15 december 2010 05:36 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dat zou kloppen als ze ook inderdaad Engels zouden spreken en niet FransVolgens mij heeft Jeltje in Canada meer op moeten geven qua taal en cultuur dan haar vriend zou moeten doen in Brussel.
Goed punt. Kijk, we zouden Canada ook niet verlaten als alles hier perfect was. Dat is het dus niet. Ik mis mijn familie en vrienden en vind tevens de 'pace of life' niet prettig.quote:Op woensdag 15 december 2010 07:02 schreef Zana het volgende:
Ben je niet bang dat hij nu dezelfde problemen krijgt als jij in Canada? Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom jullie nu weer voor Europa kiezen, terwijl je aangeeft dat het in Canada nu op rolletjes loopt. Vind ik best wel knap.
Verder moet je je denk ik ook bewust zijn dat jezelf niet daar kan aansluiten in je vriendenkring en deels ook bij familie waar je jaren geleden bent gestopt, want ten eerste ben jezelf veranderd door het leven in het buitenland, maar ook bij hun is het leven verder gegaan. Het zou kunnen zijn dat jullie niet meer dezelfde klik voelen.
Ik denk het probleem van in een vreemd land leven is dat je altijd een buitenstander bent, niet uit het eigen nest komt, misschien de taal alleen met accent spreekt. Je kunt alleen proberen het voor jezelf te accepteren, je zult altijd een bijzondere status hebben. Je kunt je daar ook niet op voorbereiden voordat je in het buitenland gaat wonen. Ok, je kunt wel proberen de taal te leren, maar opeens zijn gevoelens in een andere taal te uiten is iets anders dan een praatje over het weer te maken. Het is misschien makkelijker wanneer je nog heel jong bent of in een internationale omgeving terecht komt, waar veel mensen in dezelfde situatie zitten, maar ik blijf naar jaren nog steeds vooral de verschillen zien.
Hiermee bedoel ik dat doordat wij in Nederland een vrij grote vloed aan Engelstalige cultuur over ons heen krijgen het voor iemand in de jongere generatie (geboren na 1970 zegmaar) een heel stuk eenvoudiger is om al zo goed als vloeiend Engels te spreken. Als jij in Canada een feestje binnenloopt, dan kun je binnen 5 minuten begrijpen waar iedere hoek van de woonkamer over praat, en je heel gemakkelijk voegen bij een gesprek. Als jij in Nederland naar een feestje gaat, praat het grootste deel Nederlands, en iemand die de taal nauwelijks kent zal hier de eerste JAREN moeite mee hebben.... en dat gebrek aan sociaal leven, en/of sociaal contact zal een probleem zijn, en kan effect hebben op de relatie, en dus het koppel.quote:Op woensdag 15 december 2010 04:49 schreef Jeltje het volgende:
Zou je je laatste alinea kunnen toelichten? Ik weet niet zeker of ik t goed begrijp...
Persoonlijk heb ik gemerkt dat dat per land erg kan verschillen. Ik heb een paar jaar in Noord-Ierland gewoond, en daar was mijn buitenlandse status juist een voordeel. De mensen zijn daar erg bescheiden en vriendelijk, en zijn daarom heel erg open. Ze vonden het bijzonder dat je naar hun land bent verhuisd, en waren altijd benieuwd naar je afkomst en cultuur, en de reden waarom je in NI wilde wonen. Meestal hadden ze zelf namelijk niet zo'n hoge pet op van hun eigen land en waren daarom verbaasd.quote:Op woensdag 15 december 2010 07:02 schreef Zana het volgende:
Ik denk het probleem van in een vreemd land leven is dat je altijd een buitenstander bent, niet uit het eigen nest komt, misschien de taal alleen met accent spreekt. Je kunt alleen proberen het voor jezelf te accepteren, je zult altijd een bijzondere status hebben. Je kunt je daar ook niet op voorbereiden voordat je in het buitenland gaat wonen. Ok, je kunt wel proberen de taal te leren, maar opeens zijn gevoelens in een andere taal te uiten is iets anders dan een praatje over het weer te maken. Het is misschien makkelijker wanneer je nog heel jong bent of in een internationale omgeving terecht komt, waar veel mensen in dezelfde situatie zitten, maar ik blijf naar jaren nog steeds vooral de verschillen zien.
Grote steden hoeft echt niet perse. Bij Kuhne+Nagel in Veghel wordt ook alleen Engels gesproken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 02:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zou niet verwachten dat je man snel aan de bak komt voor een functie waarvoor Nederlands vereist is.... het kan jaren duren voordat men genoeg Nederlands spreekt. De meeste Amerikanen die ik ken, hebben dan ook gewerkt in organisaties waar Engels de gangbare taal is op de kantoorvloer, en dat betekend meestal bij een grote stad als Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Antwerpen of Brussel. En eigenlijk denk ik dat Amsterdam en Brussel echt de beste mogelijkheden biedt voor Engels-sprekenden, en ik wil Belgen niet beledigen verder, maar Amsterdam is denk ik nog beter, omdat men daar sowieso al niet de Frans is beter/Vlaams is beter strijd heeft binnen een internationale organisatie, wat zeker in het Frans-overheersende Brussel nog wel eens een probleem kan zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |