Ik kan wel wat meer over de geschiedenis vertellen, geen links want het komt van mijn opa en dies dood, rip
Frisian flag condensed (sweetened) milk is het oudste nog bestaande zuivel merk in de wereld, het karakteristieke blikje met rood wit blauwe Friese vlag is wereld beroemd en al meer dan 90 jaar, de friese vlag condens fabriek werd opgericht in 1918 en al voor wwII werden de blikjes over de hele wereld verkocht, koelkasten waren er nog niet en csm was een goed, lang houdbaar en betaalbaar alternatief, bijna iedere leger eenheid over de hele wereld gebruikte de blikjes in nood rantsoenen en voor dagelijks gebruik vanwege de hoge voedingswaarde en het verzadigende effect op eetlust.
Voorheen ( nu nog?) waren er ook 2 varianten; gezoet en ongezoet, op de ongezoete stond op de achterkant ook een "recept" om er weer gewone melk van te maken( aanlengen met water 1:4 oid).
Als kind heeft mijn opa ooit dulce leche ( hij noemde het zoete melkboter) voor mij gemaakt en erbij verteld dat hij in dienst in 1925 oid geleerd had hoe je het in het veld op oefening moest maken: onder een grote pan water met 3 esbit branders ( dus samen met je slapies) water aan de kook brengen met het blikje er in, dan de pan in een geïmproviseerde hooikist en laten staan tot de volgende morgen en dan 1 blikje per keer open maken en delen met de 2 andere slapies, de andere 2 blikjes dicht laten en bewaren voor later.
Officieel was het verboden om de dure esbit blokjes daarvoor te gebruiken op straffe van 1 week latrine korvee.
Hoe in hemelsnaam dit goedje in Argentinië en Uruguay is beland weet ik niet zeker maar ik ben lang geleden 3 maanden in Uruguay geweest en ook toen vond je in iedere winkel de blikjes friese vlag en maakte de moeke van het gezin waar ik logeerde dulce leche en waren ze verbaasd ( ze dachten mij te verrassen met iets onbekends) dat ik wel het spulletje kende want iedere europeaan die ze te logeren hadden gehad kende het niet, toegeven dat dit wel overwegend duitsers waren.
Binnenkort maar weer eens maken....

Pure speculatie maar plausibel: Argentinië en vooral Uruguay kent veel inwoners van duitse origine, Bayer is zo'n beetje eigenaar van Uruguay en hoe al die duitsers daar zijn beland (na mei 1945)is wel bekend.
Ver Voor WWII had het nederlandse leger een prima relatie met duitsland en haar leger want wij achten onszelf toen nog als "neutraal" en dus was er geen enkele reden om handel en relaties na WWI te stoppen, een truukje dat we al een paar eeuwen daarvoor hadden bedacht ( die goede ouwe voc mentaliteit)en zelfs nu nog steeds handhaven; wapens aan zowel oorlogs partij A en B leveren.
Tis misschien wat vergezocht maar ik zie het wel gebeuren; nederlandse soldaten op bezoek bij de oosterburen laten het truukje van de zoete melboter zien,wat van die duitsers vluchten naar Uruguay en Argentinië en voila.
Het merkwaardige aan het hele verhaal is dat voor mij wel duidelijk is dat de gekookte blikjes friese vlag het origineel is want iedereen in uruguay wist me te vertellen dat "grootmoeders recept" gemaakt werd met blijkjes friese flag, waarom is dat dan zo lang bij ons niet(meer) bekend geweest? , een stukje verloren hollandse folklore?
[ Bericht 11% gewijzigd door robber57 op 23-07-2013 00:25:40 ]