Het volgende komt uit de recente Opinio.
http://www.opinio.nu/node/73Behalve een interessant betoog van de Amerikaanse filosoof Lee Harris die nog eens flink olie op het vuur gooit in zijn analyse van de beruchte speech van de paus over de islam en daarbij met de paus uithaalt naar zowel de moslims als atheïstische intellectuelen, vond ik ook het volgende uit het leuke opinieblad vermeldenswaardig. De Beus, hoogleraar politieke theorie en zelf notabene lid van de PvdA, legt de vinger wat mij betreft precies op de zere plek. Het is precies deze leegte en zinloze gescheld bij links waardoor ik me al lang niet meer met links wil associëren. Ik merk op dat een groep linkse 'sociaal-liberale' intellectuelen die ook vindt dat gevestigd links geen antwoorden meer heeft op de problemen van vandaag een interessante denktank heeft opgericht, Waterlandstichting, al vind ik de vernieuwing bij die denktank tegenvallen (dan is Opinio veel uitgesproken vernieuwend in opinie- en medialand).
"Jos de Beus: “Met ‘de onuitstaanbare leegte van links’ bedoel ik dat links niet met pragmatische oplossingen komt voor de dringende problemen van deze tijd. De hobby van links lijkt klagen en schelden op anderen, terwijl het toch om verheffing van het volk moet gaan, niet om verbittering. Stop bijvoorbeeld eens met die obsessie met Verdonk! Ook als Verdonk weg is, blijft het probleem bestaan dat Nederland niet alle migranten en asielzoekers kan opvangen, en dat er dus mensen moeten worden uitgezet. Maar daar heeft links het niet over, want links is in de ban van het sentiment om zichtbaar aan de goede en humane kant te staan. Links is zó verslaafd aan morele zuiverheid dat het wegloopt voor echte politieke keuzen. Dat geldt ook voor die obsessie met Bush en de VS. Ook als Bush weg is, en ook als de VS weer een isolationistische koers zouden gaan varen en zich terug zouden trekken, dan blijft het probleem van het internationale terrorisme en de proliferatie van kernwapens bestaan. Dus mijn boodschap aan links is: wordt eens volwassen, en neem je nationale, Europese en wereldwijde verantwoordelijkheid, in plaats van steeds te beginnen over hoe anderen het doen."
Lekkeâh bèdehand. Nâh je zin?