volkskrantquote:Geldboete geëist voor ronselen stemmen
ANP
ROERMOND - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vrijdag voor de rechtbank in Roermond een boete van 1000 euro en een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee weken met een proeftijd van twee jaar geëist tegen het gemeenteraadslid Selçuk A. uit Weert. A. heeft stemmen geronseld tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006.
Volgens het OM staat vast dat A. in de periode tussen 1 februari en 7 maart 2006 dertig stempassen zelf heeft verworven of heeft laten verwerven. Deze volmachten wilde hij onder familieleden uitdelen, zodat zij op hem konden stemmen. A. wilde met voorkeurstemmen worden gekozen voor de gemeenteraad in Weert.
Waarom niet? Als ik mijn stem uitbreng omdat ik bij partij X op een inkomensvoordeeltje hoop, wat maakt het dan uit of die partij X de PvdA is of de Shell?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
Omdat aan een stem geen monetaire waarde hoort vast te liggen. Anders zou elk groot bedrijf massaal stemmen kunnen verzamelen.
Voor de individu maakt het niet zoveel uit, maar zo kan een shell verkiezingen kopen. Beetje ondermijnend voor het democratisch process vind je niet?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:58 schreef sigme het volgende:
Waarom niet? Als ik mijn stem uitbreng omdat ik bij partij X op een inkomensvoordeeltje hoop, wat maakt het dan uit of die partij X de PvdA is of de Shell?
Integendeel, zeer verhelderend en gezond voor het democratisch proces. Misschien dat op die manier mensen 'ns in gaan zien dat het waanzin is om bij meerderheid over de spullen van een ander te beschikken.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:12 schreef Boze_Appel het volgende:
Voor de individu maakt het niet zoveel uit, maar zo kan een shell verkiezingen kopen. Beetje ondermijnend voor het democratisch process vind je niet?
Je weet wel dat dat een misdrijf is?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Integendeel, zeer verhelderend en gezond voor het democratisch proces. Misschien dat op die manier mensen 'ns in gaan zien dat het waanzin is om bij meerderheid over de spullen van een ander te beschikken.
Ik bied hierbij mijn stem voor de volgende verkiezingen te koop aan tegen ieder aannemelijk bod.
Het daadwerkelijk verkopen of ook het aanbieden al?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:19 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Je weet wel dat dat een misdrijf is?
Het verkopen sowieso .. het aanbieden weet ik eerlijk gezegd niet.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het daadwerkelijk verkopen of ook het aanbieden al?
Dan formuleer ik het anders: ik beloof dat ik degene die mij een gulle gift doet toekomen de volgende keer machtig voor mijn stem. Het doen van giften is niet verboden, iemand machtigen ook niet. Bega ik nog steeds een misdrijf?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:23 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het verkopen sowieso .. het aanbieden weet ik eerlijk gezegd niet.
Geen idee! Belachelijk!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:41 schreef sigme het volgende:
Tsja. Waarom is stemmen ronselen eigenlijk verboden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |