Pardon? Een groot gedeelte van de tv's tegenwoordig heeft echt wel een geaarde stekker.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 12:46 schreef Marsepein het volgende:
Nee, want ws heeft je TV ook geen geaarde stekker. .
nog niet gezien........quote:Op vrijdag 2 februari 2007 12:48 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
Pardon? Een groot gedeelte van de tv's tegenwoordig heeft echt wel een geaarde stekker.
Nooit gezien..quote:Op vrijdag 2 februari 2007 12:48 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
Pardon? Een groot gedeelte van de tv's tegenwoordig heeft echt wel een geaarde stekker.
Ik heb aan een standaard TV (Dus geen LCD of Plasma) nog nooit een randaarde stekker gezien. Alleen met een 2 polige euro stekker. Hoe het met LCD en Plasma is weet ik niet.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 12:48 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
Ah, maar dat schreef je eerst niet. Maar ook spelcomputers en DVD spelers hebben vaak geen randaarde stekker.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 12:49 schreef ijspegel het volgende:
Waarom kan ik beter geen stekkerdoos gebruiken? Dit wil ik juist doen zodat ik ook mijn dvd speler en eventueel mijn spelcomputer erop kan aansluiten.
Een opbouw wcd mag je niet met meeraderig draad aansluiten.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:03 schreef FritsFluitketel het volgende:
ijspegel > Je kunt net zo goed naar de Gamma/Praxis gaan, ruime keuze
Je kunt best een stekkerdoos gebruiken, maar een opbouw wcd (wantcontactdoos) is netterPlus je kabel komt niet zo gauw onder spanning te staan
geen id, stekkerdoos is makkelijkquote:Op vrijdag 2 februari 2007 12:59 schreef ijspegel het volgende:
@gateway: Dat kan natuurlijk ook. Maar ik ga gewoon even naar de mediamarkt hier in de buurt en daar hebben ze denk alleen stekkerdozen. Ik koop daar dan sowieso een vrije lange stekkerdoos zodat ik deze ook nog op maat kan maken.
Kan iemand mij misschien nog vertellen waarom ik beter geen stekkerdoos kan gebruiken?
nee mij ook nietm heb het zelf ookquote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:18 schreef ijspegel het volgende:
Oh ja haha, daar heb je een punt. Die stekker kan ik natuurlijk niet meer gebruiken.Dan toch maar even naar de gamma.
Maar ik vroeg mij dus af waarom een aantal mensen zeggen dat ik beter geen stekkerdoos kan gebruiken. Ik weet dat je bepaalde apparaten (bijv. wasmachine) beter niet op een stekkerdoos kunt aansluiten, maar dit lijkt mij verder toch geen probleem voor een lcd tv, een dvd speler en eventueel een spelcomputer?
Het nadeel van stekkerblokken is dat er vaak wordt doorgelust om meerdere apparaten aan te sluiten. Daarom adviseer ik altijd om zoveel aansluitingen te maken als apparaten die je wilt gaan aansluiten. En omdat je het eerst alleen over een TV had was ik van mening dat een verlengkabel meer dan genoeg is.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:18 schreef ijspegel het volgende:
Oh ja haha, daar heb je een punt. Die stekker kan ik natuurlijk niet meer gebruiken.Dan toch maar even naar de gamma.
Maar ik vroeg mij dus af waarom een aantal mensen zeggen dat ik beter geen stekkerdoos kan gebruiken. Ik weet dat je bepaalde apparaten (bijv. wasmachine) beter niet op een stekkerdoos kunt aansluiten, maar dit lijkt mij verder toch geen probleem voor een lcd tv, een dvd speler en eventueel een spelcomputer?
Een aantal krachtige PC's voor spelletjes en multimedia, wasmachine, stijkbout, oventje, straal kacheltje, broodrooster, koffiezetapparaat, enzquote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:59 schreef ijspegel het volgende:
Bedankt voor de uitleg! Ik heb nog wel 2 vraagjes dan...
1. Wat noem jij zware lasten?
Ja dat bedoel ik. Ook het niet (volledig) afrollen van kabelhaspels valt daaronderquote:2.Wat bedoel jij precies met het bijelkaar nemen van de snoren? Bedoel je daar bijvoorbeeld mee het 'samenvouwen' van de kabels en bijvoorbeeld vastbinden met een tie rip? Dit was ik in ieder geval sowieso niet van plan
wrom niet? Geaard past wel in ongeaard, maar die oude ongeaarde niet in een geaarde.... (zoals die niet geaarde stekker uit de handleiding hierboven, die past dus niet in een geaard stopcontactquote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:07 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan zou die dus ook niet passen in het ongeaarde stopcontact wat TS nu heeft.............
Hij was niet echt snugger geformuleerd inderdaadquote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:10 schreef gateway het volgende:
[..]
wrom niet? Geaard past wel in ongeaard, maar die oude ongeaarde niet in een geaarde.... (zoals die niet geaarde stekker uit de handleiding hierboven, die past dus niet in een geaard stopcontact
Niet helemaal waar. Er zijn ongeaarde contacten met grote en met kleine gaten. Een geaarde stekker past niet in de laatste. Of het grote of kleine gaten zijn hangt af van hoe oud het contact is.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 15:10 schreef gateway het volgende:
[..]
wrom niet? Geaard past wel in ongeaard, maar die oude ongeaarde niet in een geaarde.... (zoals die niet geaarde stekker uit de handleiding hierboven, die past dus niet in een geaard stopcontact
die ben ik nog noooit tegengekomen.......quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:27 schreef tnimble het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Er zijn ongeaarde contacten met grote en met kleine gaten. Een geaarde stekker past niet in de laatste. Of het grote of kleine gaten zijn hangt af van hoe oud het contact is.
Ik weet niet of er nog 1tje thuis heb liggen tussen de 'museale' stukken.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:31 schreef gateway het volgende:
[..]
die ben ik nog noooit tegengekomen.......
4000 watt door je stekkerdoos die rated is op 2300 gaat ook PERFECTquote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:20 schreef gateway het volgende:
[..]
nee mij ook nietm heb het zelf ookhandig
kan je de apparaten echt helemaal van de stroomafhalen
(tv wel eerst met de schakelaar uitzetten natuurlijk)
en zelfs een wasmachine op een stekkerdoos kan wel (als je maar goede dikke kabel eraan hebt en een blok dat voor meer dan 2000 watt geschikt is (jam, er zijn er ook waar gewoon 3600 watt door mag)
wij hebben thuis de wasdroger samen met de afwasmachine en de koelkast op een blokkie
Ik denk dat dat geen 10 seconden goed gaat. 16x230=3680 Wattquote:Op vrijdag 2 februari 2007 18:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
4000 watt door je stekkerdoos die rated is op 2300 gaat ook PERFECT![]()
alleen ik denk niet dat je het dan een dag of 4 moet laten staan
dat ging prima op 1x 16Aquote:Op vrijdag 2 februari 2007 18:21 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ik denk dat dat geen 10 seconden goed gaat. 16x230=3680 Watt
met beeldbuis sowiezo NIETquote:Op vrijdag 2 februari 2007 12:48 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan tegenwoordig?quote:
verplicht stellen voor elk apparaatquote:Op zaterdag 3 februari 2007 23:45 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan tegenwoordig?
Een groot gedeelte van de grotere LCD's/plasma's heeft tegenwoordig een ge-aarde aansluiting, geen idee waarom, maar 't is nou eenmaal zo.
ja en wat hebbie eraan? tv's zijn van plastic!quote:Op zondag 4 februari 2007 00:02 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
verplicht stellen voor elk apparaat
weinig maar hebje wle 1 soort stekker nog maarquote:Op zondag 4 februari 2007 10:41 schreef gateway het volgende:
[..]
ja en wat hebbie eraan? tv's zijn van plastic!
tsjah.....quote:Op zondag 4 februari 2007 14:31 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
weinig maar hebje wle 1 soort stekker nog maar
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 13:12 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ik heb aan een standaard TV (Dus geen LCD of Plasma) nog nooit een randaarde stekker gezien. Alleen met een 2 polige euro stekker. Hoe het met LCD en Plasma is weet ik niet.
[..]
Ah, maar dat schreef je eerst niet. Maar ook spelcomputers en DVD spelers hebben vaak geen randaarde stekker.
[..]
Een opbouw wcd mag je niet met meeraderig draad aansluiten.
Nee, een opbouwdoos werkt niet hetzelfde als een stekkerdoos. Ten eerste is de aderdikte bepalend voor het vermogen. 2,5 mm2 mag zwaarder worden belast. Ten tweede heeft een wcd vaak steekklemmen ipv schroefverbindingen. Ten derde is er op een wcd geen trekontlasting.quote:Op maandag 5 februari 2007 12:17 schreef FritsFluitketel het volgende:
[..]
![]()
Er mag wel meer niet. Een opbouw wcd werkt precies hetzelfde als een stekkerdoos, alleen staat het iets netter.
quote:Op maandag 5 februari 2007 12:38 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Nee, een opbouwdoos werkt niet hetzelfde als een stekkerdoos. Ten eerste is de aderdikte bepalend voor het vermogen. 2,5 mm2 mag zwaarder worden belast. Ten tweede heeft een wcd vaak steekklemmen ipv schroefverbindingen. Ten derde is er op een wcd geen trekontlasting.
Kortom, de regels zijn er niet voor niets.
Klopt, maar stel, ik schroef een opbouw WCD aan de muur, doe er een kabel aan, vertin de aders,quote:Op maandag 5 februari 2007 12:38 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Nee, een opbouwdoos werkt niet hetzelfde als een stekkerdoos. Ten eerste is de aderdikte bepalend voor het vermogen. 2,5 mm2 mag zwaarder worden belast. Ten tweede heeft een wcd vaak steekklemmen ipv schroefverbindingen. Ten derde is er op een wcd geen trekontlasting.
En de belastbaarheid? Een normaal wcd kun je tot 10A of soms zelfs 16A belasten, terwijl je blij mag zijn als een stekkerdoos 5A kan en mag hebben.quote:Op maandag 5 februari 2007 13:53 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Klopt, maar stel, ik schroef een opbouw WCD aan de muur, doe er een kabel aan, vertin de aders,
ram ze er in of schroef ze vast, mn kabel zet ik vast met van die beugeltjes, zo dat t snoer vast zit, stop de stekker in een ander WCD en klaar ?
mja ok meer dan 100 watt komt er toch niet op bij mijn WCDtje :pquote:Op maandag 5 februari 2007 14:08 schreef Marsepein het volgende:
[..]
En de belastbaarheid? Een normaal wcd kun je tot 10A of soms zelfs 16A belasten, terwijl je blij mag zijn als een stekkerdoos 5A kan en mag hebben.
Het is gewoon een slecht idee![]()
Als je een tv aan kunt sluiten op een stekkerdoos, kun je die tv met diezelfde kabel echt wel ook op een opbouwdoos aansluiten. Dat er op een wcd een trekontlasting zit heb je gelijk in, maar ik zou evengoed de kabel netjes met klemmetjes aan de muur vastzetten, zodat dat ook weinig uitmaakt, maargoed.. of de ts dat ook doet weet ik niet natuurlijk. Je hebt gelijkquote:Op maandag 5 februari 2007 12:38 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Qua belastbaarheid maakt het niks uit, als je tv op die stekkerdoos werkt (wat moet werkenquote:Op maandag 5 februari 2007 14:08 schreef Marsepein het volgende:
[..]
En de belastbaarheid? Een normaal wcd kun je tot 10A of soms zelfs 16A belasten, terwijl je blij mag zijn als een stekkerdoos 5A kan en mag hebben.
Het is gewoon een slecht idee![]()
Dat mag dus niet door het vertinnen komt er soldeer tussen en om het koper van de draad welke daardoor een relatief hoge overgangsweerstand krijgt, warm wordt en brand kan veroorzaken. Voor flexibele draden zijn de schroef- en kooiklemmen, verende oogklemmen en aderhulsen. Insteekklemmen zijn alleen voor masieve draden. Zelfs bij aderhulsen geven deze problemen (met loshalen maken zij de klem onbruikbaar).quote:Op maandag 5 februari 2007 13:53 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Klopt, maar stel, ik schroef een opbouw WCD aan de muur, doe er een kabel aan, vertin de aders,
ram ze er in of schroef ze vast, mn kabel zet ik vast met van die beugeltjes, zo dat t snoer vast zit, stop de stekker in een ander WCD en klaar ?
Kan ook, maar sommige stekkerdozen zitten ook dicht gegoten en kun je niet openschroeven...stekkertje aanzetten is net zoveel werk, zo niet minderquote:Op maandag 5 februari 2007 15:49 schreef Sjummie het volgende:
Koop gewoon een stekkerdoos-met-snoer. De gegoten stekker laat je er lekker aanzitten. Als je die afknipt ben je de lul; die krijg jer niet meer aan. In plaats daarvan doe je het volgende:
- schroef de stekkerdoos open
- kijk goed hoe het snoer in de doos vastzit, maak desnoods foto's ofzo
- maak het snoer los van de stekkerdoos door de schroefjes waarmee het snoer vastzit los te draaien
- haal het snoer door het gaatje in de muur
- maak snoer vast aan stekkerdoos door de schroefjes vast te draaien
- schroef stekkerdoos dicht
Klaar is ijspegel
k vind een stekkerdoos er aan meuteren toch simpeler dan een stekker hoor?quote:Op maandag 5 februari 2007 16:35 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Kan ook, maar sommige stekkerdozen zitten ook dicht gegoten en kun je niet openschroeven...stekkertje aanzetten is net zoveel werk, zo niet minder
daarom kijk je ook in de bouwmarkt al of je een simpele hebt natuurlijk :pquote:Op maandag 5 februari 2007 19:23 schreef tnimble het volgende:
Hangt ook van het type stekkerdoos af, maar dit gaat meestal wel op idd dat dat makkelijker is. Al zijn er examplaren waar de onderdelen je om de oren vliegen als je ze open maakt.
dat toch iets krapper is in de gemiddelde stekker :-)quote:Op maandag 5 februari 2007 20:02 schreef kroegtijger het volgende:
Och, een stekker is ook geen probleem toch?? hoeveel moeite kan 3 schroefjes nou zijn?? ik heb er inmiddels al tientallen aangezet en nooit een probleem gehad (afgezien van t schroefje kwijt raken om de stekker weer dicht te maken)
Het aanzetten van de stekker is idd geen probleem. Ik denk wel dat TS het voordeligst uit is met een kant-en-klare stekkerdoos waar ie even de stekkerdoos van los haalt. Anders moet ie een losse stekkerdoos en een losse stekker aanschaffen.quote:Op maandag 5 februari 2007 20:02 schreef kroegtijger het volgende:
Och, een stekker is ook geen probleem toch?? hoeveel moeite kan 3 schroefjes nou zijn?? ik heb er inmiddels al tientallen aangezet en nooit een probleem gehad (afgezien van t schroefje kwijt raken om de stekker weer dicht te maken)
6 schroefjes dan natuurlijk.... 3 voor elke ader eentje, 2 voor de kabel vast te klemmen, en 1 om de stekker open en dicht mee te schroevenquote:Op maandag 5 februari 2007 22:55 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Het aanzetten van de stekker is idd geen probleem. Ik denk wel dat TS het voordeligst uit is met een kant-en-klare stekkerdoos waar ie even de stekkerdoos van los haalt. Anders moet ie een losse stekkerdoos en een losse stekker aanschaffen.
Tenzij hij nog ergens een losse stekker met 3 schroefjes heeft liggen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |