abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45913353
Ik heb sindskort een nieuwe televisie in mijn woonkamer. De televisie staat tegen de muur die grenst aan mijn slaapkamer. Aangezien ik liever geen stroomdraden en stekkers op die muur in de woonkamer zie, wil ik graag de de stekkerdoos aansluiten in mijn slaapkamer. De stekkerdoos moet echter wel in de woonkamer komen te liggen.

Ik denk dus zelf dat dit te realiseren is door de volgende stappen uit te voeren:
1. Stekker losknippen;
2.Stekkerdoos in de woonkamer leggen en het snoer door een gaatje in de muur weer naar de slaapkamer brengen;
3. Stekker weer monteren en in het stopcontact in de slaapkamer doen.

Ik heb nog nooit een stekker gemontereerd, maar als ik dan bijvoorbeeld op http://www.2college.nl/tech/zodoe/stekkerzo.htm kijk lijkt het mij nou niet bepaald moeilijk. Kan ik dit dus gemakkelijk zelf doen of is het aan te raden dat ik het een 'vakman' laat doen?
Tja...
pi_45913379
Jep, is zelf te doen. stelt erg weinig voor.

[edit]
Trouwens, die stekker in je linkje is niet geaard, diegene van je blok (hopelijk) wel, dan heb je dus een derde draad in de stekker.

[edit2]
lees anders dit topic ook eens;
Electriciteit vraagje

[ Bericht 50% gewijzigd door paarse_paashaas op 02-02-2007 12:44:41 ]
Scheren is voor schapen!
pi_45913558
Bedankt! Ik vroeg het maar liever voor de zekerheid, gezien ik liever niet geėlektrocuteerd word. Ik moet die stekkerdoos nog kopen en ga dit straks doen, ik zal eraan denken om een geaarde stekkerdoos te kopen.

Het stopcontact zelf is niet geaard. Geaarde stopcontacten heb ik namelijk alleen in de keuken en badkamer. Kan dit nog zorgen voor problemen?

[reactie edit 2]
Die had ik toevallig net gelezen. Vandaar dat ik het dus ook maar even vraag he.
Tja...
pi_45913621
Als je stopcontact niet geaard is, heeft het weinig nut om een geaarde stekkerdoos te kopen
pi_45913631
Nee, want ws heeft je TV ook geen geaarde stekker. Ik zou overigens geen stekkerblok maken, maar een verlengkabel.
pi_45913686
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:46 schreef Marsepein het volgende:
Nee, want ws heeft je TV ook geen geaarde stekker. .
Pardon? Een groot gedeelte van de tv's tegenwoordig heeft echt wel een geaarde stekker.
Scheren is voor schapen!
pi_45913704
Blauw/zwart/bruin (je hebt er twee) gewoon op de pinnetjes (welke op welke maakt in principe niet uit) en de geelgroene (aarde) op.. de aarde!
Signature
pi_45913727
Ik werk zelf nooit met electriciteit en heb zoals jullie kunnen lezen dus totaal geen verstand hievan. Ik kijk dan dus nog wel wat voor stekkerdoos ik koop.

Waarom kan ik beter geen stekkerdoos gebruiken? Dit wil ik juist doen zodat ik ook mijn dvd speler en eventueel mijn spelcomputer erop kan aansluiten.
Tja...
pi_45913770
Zorg wel dat je de trekontlasting( beugeltje in de stekkerdoos waar de strooomkabel onder geklemt zit) goed vastzet,
| ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
| who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
|_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
"(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:51:39 #10
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45913786
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:48 schreef paarse_paashaas het volgende:

[..]

Pardon? Een groot gedeelte van de tv's tegenwoordig heeft echt wel een geaarde stekker.
nog niet gezien........

Enneuh TS, je kan als je een ein naar de WCD in je slaapkamer moet ook een los blok kopen,met een los snoer, en losse stekker dan kan je het mooi op lengte maken
pi_45913977
quote:

[..]

Nooit gezien..
Signature
pi_45914010
@gateway: Dat kan natuurlijk ook. Maar ik ga gewoon even naar de mediamarkt hier in de buurt en daar hebben ze denk alleen stekkerdozen. Ik koop daar dan sowieso een vrije lange stekkerdoos zodat ik deze ook nog op maat kan maken.

Kan iemand mij misschien nog vertellen waarom ik beter geen stekkerdoos kan gebruiken?
Tja...
pi_45914127
ijspegel > Je kunt net zo goed naar de Gamma/Praxis gaan, ruime keuze

Je kunt best een stekkerdoos gebruiken, maar een opbouw wcd (wantcontactdoos) is netter Plus je kabel komt niet zo gauw onder spanning te staan
Signature
pi_45914383
quote:

[..]

Ik heb aan een standaard TV (Dus geen LCD of Plasma) nog nooit een randaarde stekker gezien. Alleen met een 2 polige euro stekker. Hoe het met LCD en Plasma is weet ik niet.
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:49 schreef ijspegel het volgende:
Waarom kan ik beter geen stekkerdoos gebruiken? Dit wil ik juist doen zodat ik ook mijn dvd speler en eventueel mijn spelcomputer erop kan aansluiten.
Ah, maar dat schreef je eerst niet. Maar ook spelcomputers en DVD spelers hebben vaak geen randaarde stekker.
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:03 schreef FritsFluitketel het volgende:
ijspegel > Je kunt net zo goed naar de Gamma/Praxis gaan, ruime keuze

Je kunt best een stekkerdoos gebruiken, maar een opbouw wcd (wantcontactdoos) is netter Plus je kabel komt niet zo gauw onder spanning te staan
Een opbouw wcd mag je niet met meeraderig draad aansluiten.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:12:59 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45914399
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:59 schreef ijspegel het volgende:
@gateway: Dat kan natuurlijk ook. Maar ik ga gewoon even naar de mediamarkt hier in de buurt en daar hebben ze denk alleen stekkerdozen. Ik koop daar dan sowieso een vrije lange stekkerdoos zodat ik deze ook nog op maat kan maken.

Kan iemand mij misschien nog vertellen waarom ik beter geen stekkerdoos kan gebruiken?
geen id, stekkerdoos is makkelijk heb je meerdere stopcontacten, die je (als je een stekkerdoos met schakelaar hebt) ook nog handig uit kan schakelen

maar je zegtd at je de stekkerdoos bij de mediamarkt gaat halen.... Hebben die dan wel losse stekkers?? want aan die blokken zit altijd een aangegoten stekker aan, dus die kan je niet weer gebruiken!
pi_45914538
Oh ja haha, daar heb je een punt. Die stekker kan ik natuurlijk niet meer gebruiken. Dan toch maar even naar de gamma.

Maar ik vroeg mij dus af waarom een aantal mensen zeggen dat ik beter geen stekkerdoos kan gebruiken. Ik weet dat je bepaalde apparaten (bijv. wasmachine) beter niet op een stekkerdoos kunt aansluiten, maar dit lijkt mij verder toch geen probleem voor een lcd tv, een dvd speler en eventueel een spelcomputer?
Tja...
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:20:47 #17
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45914612
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:18 schreef ijspegel het volgende:
Oh ja haha, daar heb je een punt. Die stekker kan ik natuurlijk niet meer gebruiken. Dan toch maar even naar de gamma.

Maar ik vroeg mij dus af waarom een aantal mensen zeggen dat ik beter geen stekkerdoos kan gebruiken. Ik weet dat je bepaalde apparaten (bijv. wasmachine) beter niet op een stekkerdoos kunt aansluiten, maar dit lijkt mij verder toch geen probleem voor een lcd tv, een dvd speler en eventueel een spelcomputer?
nee mij ook nietm heb het zelf ook handig kan je de apparaten echt helemaal van de stroomafhalen (tv wel eerst met de schakelaar uitzetten natuurlijk)

en zelfs een wasmachine op een stekkerdoos kan wel (als je maar goede dikke kabel eraan hebt en een blok dat voor meer dan 2000 watt geschikt is (jam, er zijn er ook waar gewoon 3600 watt door mag)

wij hebben thuis de wasdroger samen met de afwasmachine en de koelkast op een blokkie
pi_45914643
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:18 schreef ijspegel het volgende:

Het nadeel van stekkerblokken is dat er vaak wordt doorgelust om meerdere apparaten aan te sluiten. Daarom adviseer ik altijd om zoveel aansluitingen te maken als apparaten die je wilt gaan aansluiten. En omdat je het eerst alleen over een TV had was ik van mening dat een verlengkabel meer dan genoeg is.
pi_45914835
Ow oke, dan snap ik dus waarom je dat zei. Wilde alleen even uitsluiten dat ik met een gevaarlijk situatie bezig was, waarbij de kans op brand of iets dergelijks groter was.

Allen bedankt voor de hulp. Ik ga zo dus maar eens richting Gamma.

[ Bericht 3% gewijzigd door ijspegel op 02-02-2007 13:36:27 ]
Tja...
pi_45915468
Het nadeel van een stekkerblok (en ook van de meeste verlengkabels) is dat het aansluitsnoer slechts 0.75mm draden heeft en je geen zware lasten er op mag aansluiten. Ook mag je een stekkerblok niet in een ander stekkerblok stoppen. Stekkerblok gaat in de WCD op je muur en dan alleen aparaten er in. Ook moeten de snoeren van stekkerblokken niet bijelkaar genomen worden met een bindertje erom hgeen om de teveel aan snoer lengte weg te werken. Het verkeert gebruik van stekkerblokken is 1 van de grote oorzaken van brand.

Let er op dat bij het aansluiten van de stekker aan het snoer je deze goed vast draait. Vast is de schroef tot een kwart slag voor afbreken aan draaien. Let r ook op dat je geen van de koperdraadjes erafgaan of beschadigen als je het snoer stript (ondoen van het isolerende materiaal). De snoeren mag je niet solderen.

Als je geen aderhulsen gebruikt mag je ook het stekkerblok niet meer maximaal belasten omdat je tijdens het vastschroeven een deel van het koper kapot draait.

Aderhulsen zijn dit

en niet dit

Deze laatste gebruik je voor het aansluiten van speakers, snoeren van je radio in de auto enz.
pi_45915727
Bedankt voor de uitleg! Ik heb nog wel 2 vraagjes dan...

1. Wat noem jij zware lasten?
2.Wat bedoel jij precies met het bijelkaar nemen van de snoren? Bedoel je daar bijvoorbeeld mee het 'samenvouwen' van de kabels en bijvoorbeeld vastbinden met een tie rip? Dit was ik in ieder geval sowieso niet van plan
Tja...
pi_45916280
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:59 schreef ijspegel het volgende:
Bedankt voor de uitleg! Ik heb nog wel 2 vraagjes dan...

1. Wat noem jij zware lasten?
Een aantal krachtige PC's voor spelletjes en multimedia, wasmachine, stijkbout, oventje, straal kacheltje, broodrooster, koffiezetapparaat, enz
quote:
2.Wat bedoel jij precies met het bijelkaar nemen van de snoren? Bedoel je daar bijvoorbeeld mee het 'samenvouwen' van de kabels en bijvoorbeeld vastbinden met een tie rip? Dit was ik in ieder geval sowieso niet van plan
Ja dat bedoel ik. Ook het niet (volledig) afrollen van kabelhaspels valt daaronder
pi_45916548
Oke, bedankt voor de tips! Ik zal in ieder geval de kabels niet 'samenvouwen'. Ik sluit er eigenlijk alleen maar multimedia apparaten op aan zoals een tv, dvd speler en misschien nog een spelcomputer en/of versterker, dus lijkt mij dan geen probleem.
Tja...
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:07:04 #24
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45917824
Waarom niet een leiding leggen vanaf een bestaande stekkerdoos?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:10:04 #25
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45917915
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:07 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan zou die dus ook niet passen in het ongeaarde stopcontact wat TS nu heeft.............
wrom niet? Geaard past wel in ongeaard, maar die oude ongeaarde niet in een geaarde.... (zoals die niet geaarde stekker uit de handleiding hierboven, die past dus niet in een geaard stopcontact
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')