Ja, en het geld dat jij moet betalen krijgt de agent natuurlijk als persoonlijke bonus bovenop zijn maandloon..quote:Op zondag 4 februari 2007 09:35 schreef a-child-in-chains het volgende:
En het enige excuus dat pliesie aanvaardt is een geldbedrag![]()
Zakkenvullers![]()
Ik ben juist dolblij dat het parlament eindeljk iets durft te zeggen over een rechterlijke uitspraak .quote:Op zondag 4 februari 2007 00:29 schreef SCH het volgende:
Er is gewoon een verschil tussen wat juridisch toelaatbaar is en wat we maatschappelijk aanvaardbaar vinden. De rechter gaat over het eerste.
Ik vind dat de politiek daar een beetje afstand van moet houden eigenlijk alhoewel ik wel snap dat het onprettig is voor ageneten om op deze manier bejegend te worden. Maar andersom gaat het ook niet altijd prettig en dan sta je als burger ook vaak met lege handen.
Artikel 267 Wetboek van Strafrechtquote:Op dinsdag 6 februari 2007 12:18 schreef Heerlijkheid het volgende:
De uitleg was dat de persoon in kwestie Fuck You had geroepen bij een arrestatie uit een gevoel van onmacht omdat hij dat nog nooit had meegemaakt. Ik vind dat zelf geen afdoende argument. Het is op geen enkele manier goed te praten dat je zoiets roept tegen een ambtenaar in functie. Laat er maar een aparte wet voor komen, lijkt me een goede zaak.
quote:Belediging, smaad en laster is strafbaar gesteld in de artikelen 261 tot 267 van het Wetboek van Strafrecht. Hoewel belediging niet al te gewelddadig is, liegen de maximumstraffen er niet om. Op het verspreiden van een smaadschrift staat maximaal een gevangenisstraf van een jaar of een boete van ¤ 4500. Wordt een ambtenaar in functie, het openbaar gezag of een bevriend staatshoofd beledigd, dan kan de gevangenisstraf met een derde, dus tot zestien maanden, worden verhoogd.
In de praktijk loopt het meestal niet zo’n vaart, zoals uit bovenstaand politiebericht blijkt. Wel is het zo dat belediging de laatste jaren steeds vaker wordt aangepakt. Het aantal zaken van belediging dat het OM behandelt is in nog geen tien jaar vertienvoudigd. (Van 848 zaken in 1995 tot 8648 zaken in 2003)
Belediging van een ambtenaar in functie, strafbaar gesteld in artikel 267, werd halverwege de jaren negentig slechts een handvol keren per jaar vervolgd. De laatste jaren zijn er honderden zaken. (Van 8 zaken in 1995 tot 335 zaken in 2003). Belediging wordt steeds minder getolereerd, ook door politie en justitie.
In het Algemeen Politieblad waarschuwt de Nijmeegse hoogleraar strafrecht Ybo Buruma ervoor dat de politie, gedreven door prestatieafspraken, zich steeds meer met ‘flutzaken’ gaat bezighouden. Hij geeft daarbij het voorbeeld van belediging van een agent.
Procureur-generaal Joost Hulsenbek is het niet eens met de professor. “Belediging vind ik geen flutdelict. Een verbale kwetsuur kan, afhankelijk van de persoon en de omstandigheden, net zo ernstig zijn als een klap. Maar natuurlijk wordt niet elke belediging door het OM als een strafbaar feit beschouwd”.
“Van een politie-agent mag je verwachten, dat hij als professional wel iets moet kunnen hebben. Maar ook de politie-agent hoeft niet alles te pikken. Zeker in een tijd als deze, waarin normvervaging als ongewenst maatschappelijk verschijnsel wordt beschouwd, moet hiertegen worden opgetreden. Dat heeft met het gezag van de politie te maken. Dus hierover ben ik het echt met Buruma oneens”, aldus Hulsenbek.
Bron: Openbaar Ministerie
Welke landen moet ik als bevriende staat beschouwen?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:26 schreef sigme het volgende:
3°.
het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat.
Leuk en aardig bekend verhaaltje hierover:quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:30 schreef freako het volgende:
[..]
Welke landen moet ik als bevriende staat beschouwen?
bronquote:De oorlog in Vietnam bracht een golf van acties in Nederland op gang. De felheid en bitterheid daarvan paste helemaal in het Koude Oorlogsklimaat dat ook in ons land heerste.
Vanaf 1965 waren er protest-acties van mensen uit heel verschillende kringen. Studenten, huisvrouwen en dominees organiseerden niet alleen demonstraties op straat, maar ook praktische hulp voor Vietnam. Een tiental Vietnam-comité's zamelde geld in. Amsterdam en Rotterdam adopteerden een stad in Noord-Vietnam. In januari 1973 gingen scholieren een paar dagen in staking om zich luid en duidelijk tegen het beleid van de VS uit te spreken.
Bij dit soort betogingen was er het probleem dat je de Amerikaanse president geen moordenaar mocht noemen. Op belediging van een bevriend staatshoofd stond een hoge boete of gevangenisstraf. Demonstranten bedachten er van alles op: Johnson molenaar, Johnson moordvent, Johnson moordpresident. In 1967 bleek 'Johnson oorlogsmisdadiger' juridisch wél een haalbare kaart. Veel affiches, pamfletten en spandoeken werden met die kreet bedrukt.
Ja, "Johnson molenaar" was me bekend. Zou "Breznjev moordenaar" (of "Ho Chi Minh moordenaar") toen wel toegestaan zijn?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:35 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Leuk en aardig bekend verhaaltje hierover:
Oh, waarschuwende geschriften over de nazi's zijn in de jaren '30 af en toe verboden met een beroep op dit artikelquote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:30 schreef freako het volgende:
[..]
Welke landen moet ik als bevriende staat beschouwen?
quote:Arrondissementsparket te Amsterdam N2BG
postbus 84500 postcode 1080 BN
DAGVAARDING VAN VERDACHTE
Sector : 3F
Parketnr : 13/031755?02
()
Hierbij dagvaard ik u om als verdachte te verschijnen op dros dag 10 december 2002, te 10.25 uur, ter terechtzitting van de politierechter in het arrondissement Amsterdam, Parnassusweg 220, teneinde terecht te staan terzake van hetgeen hieronder is omschreven.
()
De officier van justitie,
Aan bovenbedoelde gedagvaarde persoon wordt tenlastegelegd dat.
zij op of omstreeks 28 september 2002 te Amsterdam opzettelijk het hoofd van de regering van een bevriende staat,te weten de president van de Verenigde Staten van Amerika, G.W. Bush, in het openbaar, mondeling en/of bij geschrift en/of afbeelding heeft beledigd, door in het Oosterpark aan het aldaar aanwezige publiek pamfletten uit te delen met daarop de tekst "Bush-Hitler: geen verschil";
(Artikel 265 / 267 Wetboek van Strafrecht)
Wetboek van Strafrecht (Sr)quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:44 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik kan nergens iets vinden over landen waarmee Nederland bevriend is trouwens.
Hitler is toch staatshoofd geweest van een land waarmee Nederland bevriend is? Ik snap er niks meer van.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:52 schreef sigme het volgende:
Overigens wordt het nog wel eens in stelling gebracht:
[..]
Ah. Oftewel: elk land is een bevriend land. Daar gaat "Kim Jong Il moordenaar".quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Wetboek van Strafrecht (Sr)
Artikel 87a | Sr, Boek 1, Titel 9
Onder een bevriende staat wordt verstaan een buitenlandse mogendheid waarmede Nederland niet in een gewapend conflict is gewikkeld.
Voortschrijdend inzicht.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:56 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Hitler is toch staatshoofd geweest van een land waarmee Nederland bevriend is? Ik snap er niks meer van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |