abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45907854
quote:
Kamer botst met rechter over uitschelden politie

DEN HAAG - Burgers die de politie uitschelden, mogen daar niet zomaar mee wegkomen. Vanuit dat standpunt nam de Tweede Kamer donderdag stelling tegen de uitspraak van een rechter die onlangs het roepen van ‘fuck you’ niet als belediging bestempelde. Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) moet zonodig de wet aanpassen om dat soort vonnissen te voorkomen, aldus de Kamer.

‘Als het geen belediging is, dan is het op zijn minst een onheuse bejegening’, zei CDA-Kamerlid Marleen de Pater. Personen moeten in zo'n geval volgens haar hun excuus maken. Zo niet, dan schrijft de politie een boete uit.

Tijdens een overleg met Hirsch Ballin en zijn collega Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) spraken ook de andere Kamerfracties hun zorgen uit over de richting die het vonnis van de politierechter in Lelystad aangeeft. ‘De rechterlijke macht laat het afweten en keurt schelden goed’, constateerde Hero Brinkman van de Partij voor de Vrijheid.

Het Openbaar Ministerie heeft inmiddels hoger beroep aangetekend tegen het vonnis, dat de rechter in januari uitsprak. Remkes en Hirsch Ballin wachten het oordeel van het gerechtshof ‘zeer geïnteresseerd’ af. Als het hof de uitspraak van de politierechter onderschrijft, zal de minister van Justitie waar nodig de wetgeving aanscherpen. ‘Want dit is natuurlijk gedrag dat we niet willen.’

Kees van der Staaij van de SGP zag ook een lichtpuntje in de zaak, omdat de belediging van een agent door justitie aan de rechter is voorgelegd. ‘Dat is een goed voorbeeld van een oude norm die nieuw leven wordt ingeblazen.’()
bron volkskrant

Dit soort zaken komt echt wel vaker voor de rechter, ik herinner me van vrij recent een rechter die uitschelden voor 'natie' niet beledigend vond. Dus dat er sprake zou zijn van het leven inblazen van een oude norm klopt volgens mij niet echt.

Zou 'Fuck you!' echt strafbaar moeten zijn?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 2 februari 2007 @ 08:42:24 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_45907875
Ik ben voor een scheiding der machten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 08:46:15 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_45907910
Als een advocaat tegen de rechter "Fuck You" zegt; is dat dan ook OK?

Rechters die domme dingen bedenken omdat ze origineel /vernieuwend willen zijn

De politiek moet goede wetten maken en rechters moeten die toepassen. Niet meer en niet minder.
Beiden falen te vaak. Ook deze zaak is weer pure tijd- en geldverspilling.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 02-02-2007 09:06:45 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_45908010
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:39 schreef sigme het volgende:
Nee, tuurlijk niet. De agent kan om terug te pesten naar de ID-kaart van de burger vragen, en dan hebben ze beide hun pleziertje van de dag weer gehad...

[ Bericht 11% gewijzigd door knowall op 04-02-2007 00:34:33 ]
  vrijdag 2 februari 2007 @ 08:56:22 #5
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_45908032
Ik denk dat die rechters gewoon gelijk hebben.

Ze zitten heel de dag thuis in de kast met het licht uit en de deur op slot en worden naar hun werk gevlogen met een geblindeerde UFO dus moet je de lat niet al te hoog leggen.

Je hoeft geen doctoraal te hebben om te snappen dat 'fuck' de 'kanker' van het Engels is.
Volledig vervreemd van de eigenlijke functie van het woord en louter gebezigd om te beledigen en choqueren. Wat mij betreft te behandelen als belediging.

Het is overigens wel aardig om even op te merken dat een opgestoken middelvinger (dikwijls vergezeld gaand van een volmodig fuck you) wél altijd als overtreding van 267.2 SR wordt veroordeeld.

Rechters............
Jawohl Herr Kaloin!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 08:56:37 #6
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_45908034
Het hoort niet en een boete is op z'n plaats. Maar dan wel een soort van waarschuwingsboete. En dus niet gelijk 300 euro. Die boete vind ik sowieso meestal wat oneigelijk gebruikt. De mogelijkheid om een boete van een euro of 30 voor dit soort dingen op te leggen zou mooi zijn.

Dat maakt het ook makkelijker voor agenten om iets te doen. Ik kan me voorstellen dat je als agent zijnde in twijfelgevallen ook niet direct staat te trappelen om iemand voor wat ruwe woorden gelijk een weekloon af te nemen, maar het ook niet over je kant wil laten gaan.
Vampire Romance O+
pi_45908245
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:56 schreef Captain_Chaos het volgende:
Ik denk dat die rechters gewoon gelijk hebben.

Ze zitten heel de dag thuis in de kast met het licht uit en de deur op slot en worden naar hun werk gevlogen met een geblindeerde UFO dus moet je de lat niet al te hoog leggen.

Je hoeft geen doctoraal te hebben om te snappen dat 'fuck' de 'kanker' van het Engels is.
Volledig vervreemd van de eigenlijke functie van het woord en louter gebezigd om te beledigen en choqueren. Wat mij betreft te behandelen als belediging.
Dus ze willen niet neuken als ze fuck you roepen ?

Het is natuurlijk een teken van onfatsoen, maar in Nederland is 'fuck you' niet choquerend (in GB wel), en ik vind het ook niet beledigend.
quote:
Het is overigens wel aardig om even op te merken dat een opgestoken middelvinger (dikwijls vergezeld gaand van een volmodig fuck you) wél altijd als overtreding van 267.2 SR wordt veroordeeld.
Bevestiging voor mijn idee dat soort zaken vaker aangepakt worden, dat er niks nieuw leven ingeblazen wordt (en de TK dus maar wat blaat, naar aanleiding van een incident).
quote:
Rechters............
Parlementariërs...
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45908504
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:56 schreef MouseOver het volgende:
Het hoort niet en een boete is op z'n plaats. Maar dan wel een soort van waarschuwingsboete. En dus niet gelijk 300 euro. Die boete vind ik sowieso meestal wat oneigelijk gebruikt. De mogelijkheid om een boete van een euro of 30 voor dit soort dingen op te leggen zou mooi zijn.

Dat maakt het ook makkelijker voor agenten om iets te doen. Ik kan me voorstellen dat je als agent zijnde in twijfelgevallen ook niet direct staat te trappelen om iemand voor wat ruwe woorden gelijk een weekloon af te nemen, maar het ook niet over je kant wil laten gaan.
het zal denk ik niet gelijk 300 euro zijn geweest maar als je het niet betaald loopt het op en eindig je voor de rechter.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 09:31:35 #9
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_45908582
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 09:27 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

het zal denk ik niet gelijk 300 euro zijn geweest maar als je het niet betaald loopt het op en eindig je voor de rechter.
Sinds de recente verhoging is dat de standaardboete voor het beledigen van een ambtenaar in functie..
Vampire Romance O+
pi_45908862
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 09:31 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Sinds de recente verhoging is dat de standaardboete voor het beledigen van een ambtenaar in functie..
ok wist ik niet... wel een beetje veel idd maargoed ik snap het wel dat als je politieagent ben een beetje moe wordt van iedereen die je de huid volscheld.
pi_45909019
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 09:31 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ah, geen wonder dat rechters iets terughoudender worden in hun (ver)oordelen op dit punt.

Parlement? Iemand thuis in de bovenkamer waar oorzaak en gevolg wonen?
pi_45909636
quote:

[..]

bron volkskrant

Dit soort zaken komt echt wel vaker voor de rechter, ik herinner me van vrij recent een rechter die uitschelden voor 'natie' niet beledigend vond. Dus dat er sprake zou zijn van het leven inblazen van een oude norm klopt volgens mij niet echt.

Echt waar? Een vriend van me moet komende week 'voorkomen' omdat hij een agent natie had genoemd in een erg dronken bui. Er is dus nog hoop voor hem
OT: Een agent uitschelden doe je gewoon niet. En fuck you? Nou ja, je stelt voor om iets leuks met hem te gaan doen, dus daar hoeft hij zich niet beledigd over te voelen lijkt me.

Edit: Die boete is zeker wel bijna 300 euro, ik geloof 280. Inderdaad een weekloon, en voor een student (zoals die bovengenoemde vriend) een maandinkomen.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:32:12 #13
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_45909813
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:54 schreef knowall het volgende:
Leve de Trias Politica.
Deze opmerking laat zien dat je werkelijk niets begrijpt van de trias politica...

Gewoon een wetje aannemen dat "fuck you" tegen een ambtenaar in functie 10 jaar cel kost. Geen rechter die daar onderuit kan.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_45909988
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:23 schreef zillah666 het volgende:

[..]

Echt waar? Een vriend van me moet komende week 'voorkomen' omdat hij een agent natie had genoemd in een erg dronken bui. Er is dus nog hoop voor hem

Mijn god mijn hemel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_45910137
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn god mijn hemel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jaja, dat snap ik wel. Ik vond het gewoon grappig dat er over een agent natie noemen werd gerep, en dat dat toevallig precies zo bij die vriend van me is. En ja natuurlijk bedoelde die vriend nazi.
En die schrijffout zal die agent niet gemaakt hebben, hij heeft er nog de hele nacht over kunnen nadenken. Het proces verbaal hebben ze pas de volgende ochtend/middag opgemaakt. Toen ze die vriend weer uit de cel lieten.
pi_45958296
Ik kan je alvast verklappen, en jij je vriend dus weer, dat wanneer jij het woord Nazi hebt gebruikt het meestal niet erg veel symphatie wekt bij de rechter..

Sowieso zijn verwijzingen naar WO2 meestal ´not done´..
pi_45959350
Er is gewoon een verschil tussen wat juridisch toelaatbaar is en wat we maatschappelijk aanvaardbaar vinden. De rechter gaat over het eerste.

Ik vind dat de politiek daar een beetje afstand van moet houden eigenlijk alhoewel ik wel snap dat het onprettig is voor ageneten om op deze manier bejegend te worden. Maar andersom gaat het ook niet altijd prettig en dan sta je als burger ook vaak met lege handen.
pi_45959562
Belachelijk dat je een boete zou krijgen voor schelden, tegen wie dan ook.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_45963816
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:44 schreef zillah666 het volgende:

[..]

Jaja, dat snap ik wel. Ik vond het gewoon grappig dat er over een agent natie noemen werd gerep, en dat dat toevallig precies zo bij die vriend van me is. En ja natuurlijk bedoelde die vriend nazi.
En die schrijffout zal die agent niet gemaakt hebben, hij heeft er nog de hele nacht over kunnen nadenken. Het proces verbaal hebben ze pas de volgende ochtend/middag opgemaakt. Toen ze die vriend weer uit de cel lieten.
Dat méén je niet! De bromsnorren hebben opnieuw het woord 'natie' gehoord? Hoewel eigenlijk om te huilen is, natuurlijk.

Ik zou even een belletje plegen naar de gebroeders Anker.
quote:
Agent spelt nazi als natie: verdachte gaat vrijuit

Een opvallend bericht in het Friesch Dagblad: De Leeuwarder politie-rechter Anjewierden heeft gisteren een 24-jarige inwoner van Joure vrijgesproken wegens een opmerkelijk feit. Op 23 september maakte hij twee politiefunctionarissen uit voor ,,nazi’s’’. Kennelijk wisten de betrokken ambtenaren niet hoe je dit schrijft; in het proces verbaal staat ,,naties’’. Dat achtte de rechter niet strafbaar.

Een nazi kan beslist niet worden vergeleken met een natie vanwege de uiteenlopende betekenissen van deze woorden. Een ,,heel markant’’ vonnis, vindt jurist T. van der Goot van advocatenkantoor Anker & Anker in Leeuwarden. Dit is volgens hem een typisch geval van wat in jargon ‘kennelijke verschrijving’ heet – een spelfout. ,,In zo’n geval zeggen negenennegentig van de honderd rechters: geen enkel probleem.’’ Dat de rechter in dit geval toch vrijspraak oplegt, noemt Van der Goot ,,heel dapper’’. Universitair docent N. Kwakman van de Rijksuniversiteit Groningen vermoedt ,,een beetje een lollige bui’’ bij een rechter die ,,misschien de laatste tijd wat vaak onzorgvuldige processen-verbaal op zijn bureau heeft gehad en nu dacht dat hij die opsporingsambtenaren eens een keer op hun nummer zou zetten’’.
Friesch Dagblad 26 november 2005
pi_45963896
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:46 schreef Hyperdude het volgende:
Als een advocaat tegen de rechter "Fuck You" zegt; is dat dan ook OK?
Dat lijkt me de hamvraag. Had het OM eigenlijk in de rechtszaak even uitproberen, maar dat kunnen ze natuurlijk ook in hoger beroep doen.
quote:
Dit is volgens hem een typisch geval van wat in jargon ‘kennelijke verschrijving’ heet – een spelfout. ,,In zo’n geval zeggen negenennegentig van de honderd rechters: geen enkel probleem.’’ Dat de rechter in dit geval toch vrijspraak oplegt, noemt Van der Goot ,,heel dapper’’. Universitair docent N. Kwakman van de Rijksuniversiteit Groningen vermoedt ,,een beetje een lollige bui’’ bij een rechter die ,,misschien de laatste tijd wat vaak onzorgvuldige processen-verbaal op zijn bureau heeft gehad en nu dacht dat hij die opsporingsambtenaren eens een keer op hun nummer zou zetten’’.
Lijkt me wel een logische uitleg. Hoewel 't wel een stomme schrijffout is, blijft het een schrijffout.
  zondag 4 februari 2007 @ 09:35:39 #21
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_45963921
quote:

[..]

bron volkskrant

binnen een bepaalde context wel?
en dat kan de rechter wel bepalen, toch?

Den haag heeft weer wat gevonden om zich 'zorgen over te maken'
Maar eigenlijk gaat het ze om de goedkope media-aandacht..

En het enige excuus dat pliesie aanvaardt is een geldbedrag
Zakkenvullers
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
  † In Memoriam † zondag 4 februari 2007 @ 12:12:11 #22
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_45966060
quote:
Nee. Ze hebben al het geweldsmonopolie, nouja, samen met het leger dan. Het verbale is nog het enige wat de burger over heeft. Een politieagent die zich iets van "fuck you" aantrekt is gewoon agent geworden omdat hij/zij te dom is om iets anders te doen en denkt zo macht over mensen te hebben.

Politie.
Carpe Libertatem
  dinsdag 6 februari 2007 @ 00:57:30 #23
167723 sanni
Acima de seu
pi_46028870
Ach ja... de Tweede Kamer...was dat niet die club van mensen die hun mond
vol hadden over normen en waarden en wij de afgelopen tijd menig kamerlid
met een gouden handdruk zagen vertrekken om vervolgens te horen dat het
niet normaal was maar onvermijdelijk?

Nu een Rechter een uitspraak heeft gedaan m.b.t een belediging overweegt men
zelfs de wet ervoor te veranderen. Beetje zwaar middel als er genoeg voorbeelden
zijn waarin de Tweede Kamer zelf geplunderd heeft inzake rechtsgelijkheid van
burgers. De Tweede Kamer moet buiten de rechtspraak blijven en eerst zorgen
dat het de eigen keuken op orde heeft.
  Donald Duck held dinsdag 6 februari 2007 @ 01:02:47 #24
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_46028979
De 2e Kamer heeft gelijk. Dat oordeel van de rechter is een vrijbrief voor iedereen om maar ongestrafd Fuck You tegen de politie te kunnen roepen, wat natuurlijk belachelijk is. Het respect voor de politie zakt al steeds verder weg en dat kunnen ze er echt niet bij hebben
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 6 februari 2007 @ 08:34:17 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46031358
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 01:02 schreef __Saviour__ het volgende:
De 2e Kamer heeft gelijk. Dat oordeel van de rechter is een vrijbrief voor iedereen om maar ongestrafd Fuck You tegen de politie te kunnen roepen, wat natuurlijk belachelijk is. Het respect voor de politie zakt al steeds verder weg en dat kunnen ze er echt niet bij hebben
Beetje eenzijdig saviour.. "de burger heeft het financieel genoeg en kan het dan niet erbij hebben ook nog eens een paar honderd euro te moeten lappen als ze eens per ongeluk fuck you tegen een agent roepen"
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')