quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 02:39 schreef Hanekrooi het volgende:[..]
Huub komt uit Oldenzaal, Brian en Natasia komen uit Almere, Nena uit Landsmeer, alleen Ferry Naf en Ilona zijn Amsterdammers. Bart woont wel sinds een paar jaar in Amsterdam, maar komt uit Hoofddorp.
Wat typeer jij als een authentieke Nederlander?
Misschien heb je het gevoel dat ik hier probeer een discriminerende toon te zetten, maar dat is absoluut niet het geval.
Ik constateer bij de keuze van de selctie van de deelnemers een emotionele betrokkenheid met de bovenwindse eilanden en Suriname ook wel aangeduid als Su.
Dat me dat verbaasd omdat ik dat geen afspiegeling vind van de nederlandse samenleving als geheel ( waarin ik meer kleuren en smaken en achtergronden om mij heen zie dan nu het geval is) en ook geen afspiegeling van een programma dat zich in eerste instantie richt op ' de nederlandse kijker' in het algemeen ( daar horen mijns inziens alle bewoners van dit land bij, ook de van origine spaanse, franse, polynesische, belgische, duitse, turkse, griekse, sudanese, roemeense, bulgaarse......... etc etc medemens bij.)
Dat zie ik niet terug als het procentueel groot deel van de bewoners een van buiten dit land komen taalgebruik als voertaal handteerd bij emotionele zaken als ruzie of liefdesuitingen.
Kennelijk weet iedereen wat doeschie betekend? Ik weet dat niet. Dat is niet slecht van mij, dat heb ik gewoon nooit geleerd in dit land. Ik weet in principe niet wat Puta betekend, dat hoorde niet bij mijn algemeen talenpakket op school. Ik constateer dat. dat is alles.
Als bij binenkomst van een nieuwe bewoonster meteen een achtergrond van de antillen naar boven komt dan vind ik dat vreemd en constateer een eenzijdige casting vanwaaruit ik emotionele betrokkenheid bij de makers van het programma vermoed. Dit niet omdat ik graag negatief denk of daar negatief in wil zijn. het maakt het programma voor mij minder herkenbaar en boeiend omdat daar voor mij (en met mij zullen er zeker meer kijkers zijn) geen directe relatie ligt. Geen hekel aan ( alhoewel ik wel minder voor een vakantie in de antillen ga voelen en ik eerlijk gezegd wel vind dat Natasia de surinamers in dit land geen goed doet. )
Mocht het zo zijn dat er een greep uit de samenleving is genomen dat verbaasd het me dat er geen bewoner zit met een van huis uit turkse of marokaanse achtergrond. Want procentueel is dat ook een groot gedeelte van onze samenleving toch?
Dus als je je probeert te profileren binnen het gegeven discriminatie dan is dat een onjuiste constatering.
Als je wil begrijpen dat het voor sommige mensen minder boeiend is als er een grote nadruk komt te liggen op een bevolkingsgroep die hopenlijk zelf ook niet zo blij is met de wijze waarop ze nu worden geprofileerd dan heb je mijn punt gesnapt oké? Voor die televisie invulling hebben we Raymann is laat. Daar krijg ik toch een positievere kijk op achtergrond en cultuur door.
En ik wist inderdaad niet dat Bart uit hoofddorp kwam. Zijn accent is dus een aangeleerd aapjes accent. Vandaar!
Daar heb ik ook ooit eens een aantal jaren gewoond. De meeste mensen uit dat omhoog gevallen dorp hebben inderdaad een overtrokken kijk op de werkelijkheid en een hoge eigendunk. Daar ben ik snel weggevlucht toen ik kinderen kreeg. Ik had geen zin om ze een puntenslijper voor de ellebogen cadeau te doen bij de geboorte.