Beelz doelt waarschijnlijk op dat artikel in de Volkskrant van die groep wetenschappers.
Het artikelDe hoofdauteur werkt voor ExxonMobil, search maar in de PDF-link die ik gaf:
“Federalist Society for Law & Public Policy Studies; $90,000; S. Fred Singer is a featured expert for the Federalist Society, which received funding from ExxonMobil every year from 2000 to 2005.”
Hoover Institution on War, Revolution, and Peace, Stanford University; $295,000; ExxonMobil donated $30,000 in 2003 for “global climate change projects.” Climate contrarians
Sallie Baliunas and S. Fred Singer were Wesson Fellows for the Hoover Institute, a public policy research center. Independent Institute; $70,000; Climate contrarians S. Fred Singer, David Legates, and Frederick Seitz are all research fellows at the Independent Institute, which has received money from ExxonMobil from at least 1998 to 2005. Science and Environmental Policy Project; $20,000; SEPP was founded by climate contrarian S. Fred Singer.196 ExxonMobil donated $10,000 in 2000 for project support.”
Verder staan er een hoop mensen op die lijst die werkzaam zijn in de energiewereld. Slechts een (Adriaan Broere) beweert klimaatonderzoeker te zijn, hoewel zijn degree (alleen Bachelor) in de geofysica ligt. Op Picarta (ik heb gekeken onder Broere, Adriaan; Broere, A. en zelfs Broere, A. C.) kan ik in elk geval geen enkel artikel vinden onder deze naam dat over klimaat zou gaan (en over z’n andere vakgebied, satellieten, ook niet trouwens). Wel vind ik deze persoon terug bij de “Stichting Klimaat”, die op haar website prominente links naar de Stichting ProAuto en naar Libertarian.nl heeft.
Hans Labohm (econoom, maar doet ‘iets’ bij het IPCC, dus zal wel belangrijk) heeft kennelijk een boek over klimaat geschreven en is voornamelijk politiek actief als anti-mileubeweginglibertariër. Verder vind ik tussen een vrachtlading aan publicaties in het “Liberaal Reveil” precies 1 klimaatgerelateerde publicatie in een blad dat (gezien de titel) mogelijk wetenschappelijk zou kunnen zijn. Maar het is en elk geval niet belangrijk genoeg om in de collectie van de RuG te worden opgenomen, en de website van het blad meldt niets over peer review of andere procedures. Het gaat hier overduidelijk niet om iemand die origineel onderzoek op het gebied van klimaat doet.
Nou goed, voor de lol ook nog maar de eerste hoogleraar op de lijst bekeken (Peter Bloemers). Op Picarta vind ik onder deze naam alleen enkele artikelen over evolutie! Maar waarschijnlijk is hij dezelfde als Bloemers, H.P.J. (die ook over evolutie schrijft). In dat geval vind ik een proefschrift uit 1967 op het gebied van biochemie, iets over tumorcellen, en een afscheidscollege. Ik wilde eigenlijk alleen maar aantonen dat deze man niets op het gebied van klimaat heeft onderzocht, maar ondertussen vind ik dat ‘ie voor een hoogleraar überhaupt wel erg weinig onderzocht heeft. Dat afscheidscollege van de (toen nog) KUN was trouwens in 2001, en op de site van de (nu) RU is hij ook niet te vinden, dus om jezelf dan in de krant te zetten als ‘hoogleraar universiteit Nijmegen’ vind ik nogal fout.
Tot slot een poging om inhoudelijk op het artikel zelf in te gaan. Wat moeilijk is, bij gebrek aan duidelijke referenties.
Het gaat dus om een online poll van het niveau FOK. Anoniem (hoezo klimaatwetenschappers, hoezo slechts een keer stemmen?), self-selected, en een puntenschaal waar vervolgens iedere willekeurige interpretatie (’mee eens’ / ‘onbeslist’ / ‘niet mee eens’) aan gekoppeld kan worden.
En waarom niet andere onderzoeken noemen? Bijvoorbeeld het onderzoek dat de mening van zo’n 1000 peer reviewed artikelen bekeek?
De tweede verwijzing naar origineel onderzoek: “Deze resultaten - voor het eerst wereldkundig werden gemaakt op een klimaatconferentie in Stockholm in september vorig jaar -”
- Een formulering die suggereert alsof wat je hierna gaat zeggen een ‘meerderheidsconclusie’ van de conferentie is.
- Volgens de organisatie: “This meeting is not intended to be a skeptics vs non-skeptics confrontation.” Oftewel, het is een gezellige skeptics-only meeting geworden. Ik weet niet of het aan de organisatie lag of aan de mainstream wetenschappers zelf, maar feit is dat de mainstreamers wegbleven.
- Mijn bacheloronderzoek is ook op een conferentie gepresenteerd. Op een conferentie iets presenteren is vele malen makkelijker dan in een peer reviewed magazine. En op een conferentie is gewoon niet genoeg ruimte voor de details die nodig zijn om onderzoek kritisch te beoordelen.
Kortom, het tussenzinnetjes ‘conferentie’ wordt hier gebruikt om autoriteit te geven aan de zin die erna komt, maar feitelijk signaleert het vooral dat het niet om fatsoenlijk gepubliceerd onderzoek gaat.
Op de andere claims in de brief kan ik niet aangaan, omdat er niet duidelijk verwezen wordt naar onderzoek. Ik kan hoogstens een gok wagen.
Zoals bij deze lekker vage bewering: “de temperatuurtrends gemeten op verschillende breedtegraden en verschillende hoogten, zoals vastgesteld met behulp van radiosondes, opgehangen aan weerballonnen.” Uiteraard noemen ze niet precies wat het probleem is, maar gezien de kwaliteit van de brief heb zo’n vermoeden dat het gaat om de afwijkende (en inderdaad niet met klimaatmodellen te verklaren) daling in de troposfeer.
Zie
http://www.realclimate.org/index.php?p=170Dikke kul dus.