abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 februari 2007 @ 09:57:03 #201
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_45875204
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 08:51 schreef ThaMadEd het volgende:
De overwegend linkse gemeente in Nijmegen gaat volledig voorbij aan vrije marktwerking, waarin de markt dus bepaalt of je kansen op de arbeidsmarkt succesvol zijn of niet.
Dat heeft schijnbaar tot gevolg dat een grote etnische groep geen werk heeft met alle gevolgen van dien.

Wat snap je daar niet aan?
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  Donald Duck held donderdag 1 februari 2007 @ 09:57:49 #202
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_45875222
da's dan toch hun eigen schuld. gewoon goed opgeleide ingeburgerde allochtonen kunnen echt wel aan een baan komen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 1 februari 2007 @ 09:59:32 #203
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_45875248
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 09:57 schreef __Saviour__ het volgende:
da's dan toch hun eigen schuld. gewoon goed opgeleide ingeburgerde allochtonen kunnen echt wel aan een baan komen
Daarover verschillen de onderzoeksresultaten en derhalve meningen.
pi_45875275
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 09:57 schreef Posdnous het volgende:
maar er is nog geen valide argument waarom de gemeente positieve discriminatie toe dient te passen in plaats van het simpelweg eerlijk beoordelen van CVs. Dat is immers hetgeen wat we tegen willen gaan, we willen er voor zorgen dat iedereen gelijke kansen heeft.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  donderdag 1 februari 2007 @ 10:03:15 #205
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_45875307
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:01 schreef FJD het volgende:

[..]

maar er is nog geen valide argument waarom de gemeente positieve discriminatie toe dient te passen in plaats van het simpelweg eerlijk beoordelen van CVs. Dat is immers hetgeen wat we tegen willen gaan, we willen er voor zorgen dat iedereen gelijke kansen heeft.
Hoe kom je erbij dat ze CV's niet eerlijk beoordelen?
pi_45875354
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:03 schreef Posdnous het volgende:
Hoe kom je erbij dat ze CV's niet eerlijk beoordelen?
Als dat wel zo zou zijn dan is er nergens sprake van achterstand en dat is ook niet waar. Dan zou overigens ook het hele positieve discriminatie verhaal nutteloos zijn. Zoals ik al eerder aangaf kun je over het invoeren van positieve discriminatie in het bedrijfsleven discussiëren aangezien marktpartijen minder graag allochtonen lijken aan te nemen (veroorzaakt door zowel vooroordelen als ervaringen) waardoor je deze partijen op die manier dus wil dwingen meer allochtonen aan te nemen om op die manier de ondervertegenwoordiging tegen te gaan.

Maar goed in dit geval wil de gemeente dus zelf, uit eigen beweging, zorgen voor eerlijke kansen voor iedereen. Dan kan de gemeente toch gewoon de CVs eerlijk beoordelen? Ze willen het immers zelf en er is niemand die ze in de weg staat.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  donderdag 1 februari 2007 @ 10:31:08 #207
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_45875848
Nogmaals, C.V's worden gewoon normaal gelijkwaardig beoordeeld.

Na deze beoordeling is er een selectie over, die goed gekwalificeerd is voor de functie, en daaruit worden allochtonen bevoordeeld.
pi_45877924
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 09:57 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Dat heeft schijnbaar tot gevolg dat een grote etnische groep geen werk heeft met alle gevolgen van dien.

Ik snap er genoeg van. Zij moeten dan zorgen dat ze beter in de markt komen te liggen door het afronden van een opleiding en het beheersen van de Nederlandse taal.

Ik erken overigens dat er wel degelijk problemen zijn. Tijdje terug was er een reportage op Nederland 2 ofzo over mensen ergens in Limburg. Jongeren die nogal radicaal waren en op een gegeven moment gingen ze hen vragen stellen. Gelijk gekwalificeerde Marokkaan en Nederlander, dan zouden ze de Nederlander aannemen. Daarna: Marokkaan met VWO en Nederlander met Havo. Zouden ze alsnog de Nederlander aannemen. Gingen ze vragen: waarom? Eh ja weet ik niet . Een van hen vond dat allochtonen banen inpikten en was notabene half Italiaan .

Maar nogmaals: dat kan je NIET oplossen door maar een andere groep te gaan discrimineren, in dit geval autochtonen.
  donderdag 1 februari 2007 @ 14:53:12 #209
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45883243
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 08:35 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als ik mensen selecteer, dan kijk ik altijd naar hun vaardigheden (professioneel en sociaal) t.ov. van het doel wat ik wil bereiken (meestal een project)
Daarbij zijn persoonlijke voorkeuren niet relevant, het zal mij een zorg zijn of een programmeur vrouw, man autochtoon, links of rechts is, als hij/zij maar goed kan programmeren. Natuurlijk moet er ook een minimum aan sociale vaardigheden en omgangsvormen zijn.

Eigenlijk gaf je zelf ook aan dat je selecteert opgrond van het doel dat je wilt bereiken.
Het CV van de geitenwollensokken figuur was niet beter t.o.v. het doel dat jij wllde bereiken.
Nee, maar ik vind beleidsmakers en parlementariers echt wat anders dan programmeur. De maatschappelijke oplossingen die je dan bedenkt komen weldegeleijk voort uit je banden met de samenleving, uit je perspectief, enzovoorts. Het is toch dom dat in de gemeenteraad van Arrnhem bijna alle mensen uit de coalitiepartijen in dezelfde rijke wijk wonen? Die hebben helemaal geen oog voor de andere wijken.
pi_45885863
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:53 schreef Floripas het volgende:
Nee, maar ik vind beleidsmakers en parlementariers echt wat anders dan programmeur. De maatschappelijke oplossingen die je dan bedenkt komen weldegeleijk voort uit je banden met de samenleving, uit je perspectief, enzovoorts. Het is toch dom dat in de gemeenteraad van Arrnhem bijna alle mensen uit de coalitiepartijen in dezelfde rijke wijk wonen? Die hebben helemaal geen oog voor de andere wijken.
OK er zijn andere eisen die je kunt stellen aan beleidsmakers en parlementariërs.
Wat jij noemt, daar kan ik het wel mee eens zijn: het moeten mensen zijn die een behoorlijke achterban vertegenwoordigen en het liefst ook nog een visie op de maatschappij hebben.
In die lijn zou je dus de selectiecriteria opstellen, ware het niet dat de selectie op grond van geheel andere criteria tot stand komt, zoals:
- kennen wij iemand die geschikt is uit ons eigen (old boys) netwerk
- welke partij is aan de beurt om bijv. een burgemeester te leveren
- hoe goed is het netwerk van de persoon
- wat heeft de persoon voor de partij gedaan
en vooral:
- liefst een persoon zonder uitgesproken ideeën, maar iemand die van pappen en nathouden weet.

IMO worden in de praktijk dus precies de verkeerde mensen geselecteerd, het is stom toeval als er dan toch nog iemand bij zit die geschikt blijkt voor zijn/haar taak.

OT: dus aannemen op kwaliteiten
Je zou bijv een allochtoon kunnen aannemen bij de AIVD als ie vloeiend Arabisch spreekt (na een zorgvuldig antecendenten onderzoek uiteraard)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 1 februari 2007 @ 16:09:46 #211
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45885919
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 16:08 schreef Oud_student het volgende:

[..]

OK er zijn andere eisen die je kunt stellen aan beleidsmakers en parlementariërs.
Wat jij noemt, daar kan ik het wel mee eens zijn: het moeten mensen zijn die een behoorlijke achterban vertegenwoordigen en het liefst ook nog een visie op de maatschappij hebben.
In die lijn zou je dus de selectiecriteria opstellen, ware het niet dat de selectie op grond van geheel andere criteria tot stand komt, zoals:
- kennen wij iemand die geschikt is uit ons eigen (old boys) netwerk
- welke partij is aan de beurt om bijv. een burgemeester te leveren
- hoe goed is het netwerk van de persoon
- wat heeft de persoon voor de partij gedaan
en vooral:
- liefst een persoon zonder uitgesproken ideeën, maar iemand die van pappen en nathouden weet.

IMO worden in de praktijk dus precies de verkeerde mensen geselecteerd, het is stom toeval als er dan toch nog iemand bij zit die geschikt blijkt voor zijn/haar taak.
Juist doormiddel van zelfopgelegde voorkeursbehandeling kun je zo'n Old Boys Network doorbreken.
quote:
OT: dus aannemen op kwaliteiten
Je zou bijv een allochtoon kunnen aannemen bij de AIVD als ie vloeiend Arabisch spreekt (na een zorgvuldig antecendenten onderzoek uiteraard)
Natuurlijk, maar dat is iets anders.
pi_45888714
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:00 schreef DenniZZ het volgende:
Daar gaan we weer, blank nederland wordt gediscrimineerd in ons eigen land!
Hypocriet meneer. Want waarom klaag je niet over autochtone werkgevers die ouderen, allochtonen en vrouwen discrimineren?
  donderdag 1 februari 2007 @ 17:29:07 #213
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45888742
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:28 schreef waltersh het volgende:

[..]

Hypocriet meneer. Want waarom klaag je niet over autochtone werkgevers die ouderen, allochtonen en vrouwen discrimineren?
Kan je dat niet raden? Omdat dat hèm niet raakt.
pi_45890560
is er daar in nijmegen iets mis met het drinkwater dat er allemaal van die gekke plannen vandaan komen
pi_45890668
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:28 schreef waltersh het volgende:

[..]

Dat ze er procentueel gezien minder aanwezig zijn betekent niet gelijk dat ze gediscrimineerd worden slimpie
  donderdag 1 februari 2007 @ 18:29:01 #216
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45890705
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:27 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Dat ze er procentueel gezien minder aanwezig zijn betekent niet gelijk dat ze gediscrimineerd worden slimpie
Maar ze wòrden het wel.
  Donald Duck held donderdag 1 februari 2007 @ 18:30:58 #217
46149 __Saviour__
pi_45890762
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar ze wòrden het wel.
maar er dan 'positieve' discriminatie van maken is ook niet de oplossing.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_45890783
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar ze wòrden het wel.
Niet aangenomen worden omdat je niet in het plaatje past wil nog niet gelijk zeggen dat je gediscrimineerd wordt Ik heb als bedrijf ook liever iemand van 25 dan iemand van 58 die nog maar een paar jaar heeft te gaan.

Overigens zou ik graag een bron bij je uitspraak willen zien.
  donderdag 1 februari 2007 @ 18:31:42 #219
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45890793
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:30 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

maar er dan 'positieve' discriminatie van maken is ook niet de oplossing.
Wat dan wel?
pi_45890806
Edit: dubbel
pi_45890841
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:31 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Dat zou ik niet weten, maar laat ze eerst maar eens hard maken dat er überhaupt enige vorm van discriminatie plaats vindt.
  donderdag 1 februari 2007 @ 18:34:23 #222
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45890883
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:31 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Niet aangenomen worden omdat je niet in het plaatje past wil nog niet gelijk zeggen dat je gediscrimineerd wordt Ik heb als bedrijf ook liever iemand van 25 dan iemand van 58 die nog maar een paar jaar heeft te gaan.

Overigens zou ik graag een bron bij je uitspraak willen zien.
PDF-alert, voici.
  donderdag 1 februari 2007 @ 18:35:04 #223
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45890918
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:33 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Dat zou ik niet weten, maar laat ze eerst maar eens hard maken dat er überhaupt enige vorm van discriminatie plaats vindt.
Ik was al bezig.
pi_45890959
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:34 schreef Floripas het volgende:

[..]

PDF-alert, voici.
Ik ben best bereid wat te lezen, maar een stuk van 450+ pagina's is me te groot sorry
  donderdag 1 februari 2007 @ 18:42:26 #225
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45891181
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:36 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Ik ben best bereid wat te lezen, maar een stuk van 450+ pagina's is me te groot sorry
Lees dan de staatjes onderin.
pi_45891348
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Lees dan de staatjes onderin.
Echt veel begrijp ik er niet van
  donderdag 1 februari 2007 @ 18:51:13 #227
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45891480
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:47 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Echt veel begrijp ik er niet van
Eh...jij vraagt om hard bewijs dat allochtonen worden gediscrimineerd, en dat lever ik er eentje, en dan snap jij 'm niet....wat nu?
pi_45891535
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:51 schreef Floripas het volgende:

[..]

Eh...jij vraagt om hard bewijs dat allochtonen worden gediscrimineerd, en dat lever ik er eentje, en dan snap jij 'm niet....wat nu?
Ja die informatie die onderin staat is wel van academisch niveau. Ik met mijn middelbare school kan daar geen hout van maken
pi_45891651
Ah wacht eens even. Ik heb een tabelletje gevonden met opleidingsniveau's. Daarin zie ik staan dat werkloze Belgen, Nederlanders etc. een beduidend hoger opleidingsniveau hebben dan werkloze Marokkanen, Turken etc. Vind je het gek dat ze dan sneller een Belg aannemen?
  donderdag 1 februari 2007 @ 19:01:32 #230
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45891815
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 18:56 schreef ThaMadEd het volgende:
Ah wacht eens even. Ik heb een tabelletje gevonden met opleidingsniveau's. Daarin zie ik staan dat werkloze Belgen, Nederlanders etc. een beduidend hoger opleidingsniveau hebben dan werkloze Marokkanen, Turken etc. Vind je het gek dat ze dan sneller een Belg aannemen?
Nee, dan lees je het verkeerd. De sollicitaties zijn genivelleerd naar gelijke geschiktheid - dus gelijk opleidingsniveau.
pi_45891927
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 19:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, dan lees je het verkeerd. De sollicitaties zijn genivelleerd naar gelijke geschiktheid - dus gelijk opleidingsniveau.
Nee hoor, er staat bijv. de opleiding van werkloze mannen niet in wachttijd en jonger dan 25. Per bevolkingsgroep staat hun opleiding in %. Marokkanen komen er met 0,1% universitair PLUS hoger onderwijs (hbo) geschoold zeer goed vanaf
  donderdag 1 februari 2007 @ 22:33:38 #232
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45900373
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 19:04 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Nee hoor, er staat bijv. de opleiding van werkloze mannen niet in wachttijd en jonger dan 25. Per bevolkingsgroep staat hun opleiding in %. Marokkanen komen er met 0,1% universitair PLUS hoger onderwijs (hbo) geschoold zeer goed vanaf
Het staat erboven, dat er is verdisconteerd.
  zondag 25 februari 2007 @ 16:24:34 #233
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_46659893
Om dit onderwerp even af te ronden. Nijmegen wordt teruggefloten.

Uit: De Gelderlander

Voorrang allochtonen mag niet

door Harm Graat

Vrijdag, 23 februari 2007 - NIJMEGEN - Vacatures voor banen bij de gemeente Nijmegen eerst voorleggen aan allochtone kandidaten, mag niet.

Dat stelt zowel (de inmiddels vertrokken) minister De Geus van Sociale Zaken als de Commissie Gelijke Behandeling. Voor de gemeente betekent dat een streep door de rekening.

Burgemeester en wethouders maakten vorige maand bekend allochtonen waar mogelijk een voorkeursbehandeling te willen geven. De gemeente vindt dat zij een voorbeeldfunctie heeft en dat haar ambtenarenbestand een goede afspiegeling moet zijn van de Nijmeegse bevolking (16 procent is allochtoon). Eén van de geplande maatregelen is het aanleggen van een soort kaartenbak, gevuld met de namen en cv's van geschikte allochtone kandidaten. De gemeente verwoordde dat zo: 'Overwogen wordt om een portefeuille aan te leggen van geschikte allochtone kandidaten. Bij vacante functies waarin allochtonen ondervertegenwoordigd zijn, kan de gemeente hen eerst voor een sollicitatiegesprek uitnodigen, voordat de vacature bekend wordt gemaakt.'

De Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders reageerde furieus op wat zij noemde 'het schaamteloos passeren van autochtone werklozen'. PVV-Kamerlid Sietse Fritsma sprak van discriminatie van autochtonen. In een brief aan minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vroeg hij de minister 'dit rare en voor autochtonen kwetsende plan terug te draaien'.

Uit de schriftelijke antwoorden van De Geus blijkt nu dat de minister niet van plan is in te grijpen. 'Het is niet aan mij dergelijke plannen te beoordelen', schrijft hij aan Fritsma. Hij voegt eraan toe dat het Nijmeegse 'voorkeursbeleid' nog niet definitief is vastgesteld en nog zal worden getoetst door de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Maar de minister geeft óók aan dat 'het uitsluitend selecteren onder allochtonen niet is toegestaan'. Die zienswijze wordt gedeeld door de CGB.

"Het op voorhand uitsluiten van autochtone kandidaten ten gunste van allochtone kandidaten, mag inderdaad niet", zegt Barbera Bos, juridisch adviseur van de commissie. "Je mag als werkgever een voorkeursbeleid voeren voor vrouwen, gehandicapten en allochtonen bij functies waar sprake is van ondervertegenwoordiging. Maar je moet een vacature altijd voor iedereen openstellen. Pas bij gelijke geschiktheid mag je een voorkeur voor bijvoorbeeld een allochtone kandidaat uitspreken."

De gemeente Nijmegen zegt in een reactie dat de antwoorden van de minister helder zijn en dat ze zullen worden 'meegewogen'. De gemeente stelt verder dat de 'kaartenbak met allochtone kandidaten' slechts een voornemen was en nog geen feit.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  Donald Duck held zondag 25 februari 2007 @ 16:52:59 #234
46149 __Saviour__
pi_46660990
mooi
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 25 februari 2007 @ 17:11:04 #235
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_46661690
Mag ik de De-Commissie-Gelijke-Behandeling-is-een-links-bolwerk-van-allochtonen-knuffelaars-schreeuwers er even op wijzen dat deze commissie hier toch heel goed handelt.
lege ton
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')