Moet je Joost Zwagerman lezen, Gimmick, die gaat er ook op in. Lees je in een nachtje uit.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Laten we een discussie beginnen over een generaliserende stelling:
Kunstenaars / artistiekelingen zijn tegenwoordig niets anders dan arrogante nietsnutten die denken dat ze geweldig zijn.
Wat is kunst ten eerste? Wie kunnen we wel en wie kunnen we niet tot kunstenaar benoemen? Meestal realiseren we dat pas na iemands dood, omdat je dan pas merkt dat diegene echt iets in de cultuur achterliet of veranderde.
Maar nu schijnt elke student die iets kunstzinnigs wil gaan doen, te denken dat hij of zij daar ook de best aangewezen persoon voor is. Zelfvertrouwen is goed, maar bescheidenheid is deze dagen steeds verder te zoeken.
Uit eigen ervaring kan ik hierover spreken. Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld. Dat was kort gezegd GROTE TIJDSVERSPILLING. Aan de andere kant maar goed dat ik wel geweest ben. Zo kwam ik erachter dat je daar dus niet heen moet gaan. Het bestaat uit twee gebouwen. De ene grotendeels leeg, terwijl daar de meest productief effectieve ''dingen'' uitgevoerd worden. Het andere gebouw (voor de zelfstandige kunstenaar) stond zo vol, dat ze zelfs de gangen blokkeerden met hun blokjes-licht-effect-gedoe. Geen uitleg, geen aanspraak, geen interesse in de bezoeker.... allemaal maar zelfingenomen autisten (nogal dubbelop, maar dat is wel van toepassing). We liepen een kaal lokaal in, waar een aantal mensen net klaar zaten voor een diavoorstelling, vraagt de bediener van het apparaat iets in het Engels (onverstaanbaar, alsof het zo internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''....(=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?
Ook op tv zie je de aparte artistiekelingen met hun vage (nu is dit woord wel in zijn goede context) verzinsels.
Laatst presenteerde een magere bleke vrouw (zwart haar, vuurrode lipjes) haar filmpje voor het Filmfestival, waarin je een man door zijn grote huis zag lopen, van ''cel naar cel''. De betekenis had volgens haar te maken met iets tussen oost en west.... Het was in ieder geval erg erg ver gezocht. Ver zoeken is tegenwoordig ook al ''IN''.... maar hoe meer we dat doen, hoe onbegrijpelijker alles wordt, toch?
Waarom doet iedereen zo moeilijk over kunst? Wat is kunst? Bestaat het wel? En als het bestaat, we kunnen er toch ook op een ondoordachte, simpelere manier naar kijken / over denken?
Gewoon fris bij geest en nuchter: zeggen wat je ziet en zien wat iemand zegt.
zie de eerste vette regel, kunstenaar...quote:Op maandag 29 januari 2007 02:10 schreef Youssef het volgende:
Samenvatting klacht?
Hitler in wordingquote:
Ja en niet opleiden!! Echt goede kunstenaars verdienen hun centen wel, de rest zoekt maar een normale baan!quote:Op maandag 29 januari 2007 02:14 schreef Laton het volgende:
kunstenaars zijn de enige personen die dit leven draagelijk en mooi maken. Creativelingen moet je koesteren en stimuleren.
Misschien had je dan door moeten lopen naar de grafische afdeling en had je je niet moeten vergapen aan de paar autonome hippies die er rondliepen.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld.
Het gevoel dat nu juist heerst is dat kunstenaars helemaal niet bezig zijn met het leven mooi maken. Ze zijn constant bezig met 'de mensen wakker schudden' of 'taboes doorbreken' of wat dan ook. Heel leuk hoor in de jaren '50 maar we leven inmiddels wel in een iets andere tijd. Kunstenaars lijken maar niet door te hebben dat de functie die ze zichzelf toebedelen volstrekt overbodig is.quote:Op maandag 29 januari 2007 02:14 schreef Laton het volgende:
kunstenaars zijn de enige personen die dit leven draagelijk en mooi maken. Creativelingen moet je koesteren en stimuleren.
muziekanten zijn geen kunstenaars ?quote:Op maandag 29 januari 2007 04:35 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het gevoel dat nu juist heerst is dat kunstenaars helemaal niet bezig zijn met het leven mooi maken. Ze zijn constant bezig met 'de mensen wakker schudden' of 'taboes doorbreken' of wat dan ook. Heel leuk hoor in de jaren '50 maar we leven inmiddels wel in een iets andere tijd. Kunstenaars lijken maar niet door te hebben dat de functie die ze zichzelf toebedelen volstrekt overbodig is.
Maar het is volgens mij onder de upper-class nog altijd taboe om daar wat van te zeggen. Stel je voor dat je laat merken dat dat eeuwige hoopje afval eigenlijk helemaal niks met je doet. Dan ben je natuurlijk in een klap een ongeinteresseerde cultuurbarbaar die bij Mondriaan roept dat z'n neefje van 3 dat ook wel kan.
Bullshit natuurlijk, net zoals dat hoopje afval in een museum bullshit is. Niemand wordt er door wakker geschud, niemand gaat z'n leven er door reflecteren. HET IS GEWOON EEN HOOPJE AFVAL! Maak eens iets moois voor de verandering.
Oh hush, er word genoeg toegankelijkere 'kunst' gemaakt hoor, misschien moet je eens een aantal musea binnenstappen.quote:Op maandag 29 januari 2007 04:35 schreef Hephaistos. het volgende:
Maar het is volgens mij onder de upper-class nog altijd taboe om daar wat van te zeggen. Stel je voor dat je laat merken dat dat eeuwige hoopje afval eigenlijk helemaal niks met je doet. Dan ben je natuurlijk in een klap een ongeinteresseerde cultuurbarbaar die bij Mondriaan roept dat z'n neefje van 3 dat ook wel kan.
Och vast wel, evenals filmmakers, schrijvers, dichters, schilders, voetballers en webloggers. Daar ging m'n stukje alleen niet overquote:
Waarom zet je kunst hier tussen aanhalingstekens?quote:Op maandag 29 januari 2007 04:43 schreef nietzman het volgende:
[..]
Oh hush, er word genoeg toegankelijkere 'kunst' gemaakt hoor, misschien moet je eens een aantal musea binnenstappen.
Ik vind de term 'kunst' te beladen, voor zo'n beetje alles eigenlijk. Iets wat ik nog in een aantal kantjes neer moet gaan pennen voor een kunstfilosofieles, maar daar ben ik nu wat te lam voor.quote:Op maandag 29 januari 2007 04:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Waarom zet je kunst hier tussen aanhalingstekens?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |