abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45758671
Het is veel in het nieuws: veel kindjes zijn te dik.

Nu is Anna nog jong en bv kindjes hebben minder kans op overgewicht, maar dat neemt niet weg dat ik wil proberen te voorkomen dat Anna later dezelfde problemen krijgt als ik. En nu niet beginnen dat overgewicht er voorlopig niet inzit.
Ik was tot mijn puberteit te dik, toen even niet, later wel weer. Een paar jaar geleden besloten af te vallen. Dat is gelukt, 30 kg eraf. Het was moeilijk, omdat ik van jongs af aan verkeerde eetgewoontes heb meegekregen. Dat wil ik dus anders aan gaan pakken. Maar hoe doen jullie dat? Wel snoep, helemaal geen snoep, eten als troostmiddel of juist niet?
Mijn oppaskindje was helemaal gek op rozijntjes, aardbeien en ander fruit. Zoiets lijkt me handig. Goed voorbeeld doet (daar) goed volgen. Maar is het genoeg als ik zelf propagandeer dat fruit lekker is? Op school krijgen ze natuurlijk wat anders te horen en bij vriendjes straks ook.

Zijn de ouders van oudere kinderen hier mee bezig en waarom wel of niet en zijn de ouders van jongere kinderen van plan hier iets mee te gaan doen?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_45759089
* Tamea zit er wel mee, dit omdat ze zelf minstens 15 kilo te zwaar is (ben wel bezig met afvallen, ook vanwege Finn) en erg bang is het slechte voorbeeld te geven.

Ik wil snoep dus zeker niet als troost gebruiken en hoop dat Finn fruit en andere gezonde dingen ook een traktatie zal vinden. En ik ben ook niet van plan straks naar school pakjes vruchtensap en dubbelpakjes koekjes mee te geven voor in de pauze.
  zondag 28 januari 2007 @ 15:58:43 #3
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_45759386
Een van mijn oppaskinders waar ik tot een tijdje geleden op paste had als kleuter overgewicht. Haar moeder is met haar naar de dietiste geweest en ze volgde een tijdje een speciaal dieet. Het hele gezin deed mee overigens, om haar te stimuleren.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
  zondag 28 januari 2007 @ 16:13:13 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45760033
ik mag herasmus op mijn blote knieën hopen dat ouders letten op eetpatronen.

geen overbodige zoetstoffen, vetten, etc.

maak vanaf de geboorte je eigen voedsel voor je eigen kinderen.

eerst de borst, en later zelfgemaakte 'olvarit'

er zou wel eens een kookprogramma gemaakt mogen worden daarover...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 28 januari 2007 @ 16:50:19 #5
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45761841
Eten als troost zoals een snoepje op een geschaafd knietje zal ik niet doen.
Maar ik ben eerlijk als ik zeg dat wij eten nu wel als troost gebruiken voor Arwen.
Ze zit helaas aan een "schema" vast wat ze binnen moet en in die zin zo verspreid wat voor haar gezondheid het beste is. Maar ze wel honger heeft nog..
Nu kunnen wij niet voorkomen dat wij soms niet eten zonder haar bijzijn.
en dan geven wij haar een "koekje" ( lees speciale cracker) omdat ze erg verdrietig is en boos omdat zij ook wilt eten.
In dit geval is het wel verantwoord omdat in situaties waar arwen in zit eten op andere zin ook psychische effecten kan geven ( weigeren, angsten etc. )

Verder denk ik dat het overgewicht vaak ook wel gebrek aan sport/beweging is.. en de gemakszucht van de ouders.
Ik ben zelf aan de forse kant, ga daar op mijn manier mee bezig.
Probeer een juist voorbeeld te geven aan Arwen.. maar een streng dieet vind ik zelf kwalijk voor een kind.. en kan juist voor andere klachten zorgen..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_45762222
Noa en Emma vinden de gezonde tussendoortjes zoals rozijntjes, bananen en ander fruit heerlijk. Ik gaf ze tot voor kort helemaal niets anders, nu af en toe geef ik Noa wel wat chips als ik zelf ook chips eet, dan krijgt ze er een paar, en koekjes ook af en toe, maar daar zijn ze allebei niet dol op. Nou zijn het ook droge biscuitjes dus daar is niet zo heel veel aan natuurlijk.
Maar rozijntjes, en zelfs soepstengels, worden hier nog altijd lekker opgegeten. Nu kennen ze niet veel anders en vragen daar dus ook niet om, maar ik zal niet snel snoep in huis halen voor ze. Ook al krijgen hun klasgenootjes later wél veel snoep mee naar school misschien, ik kreeg dat vroeger ook niet en heb er niet onder geleden. Wel vind ik dat 'af en toe' wel moet kunnen.
Mijn zus heeft dat opgelost door elke middag rond vier uur een bakje met een paar snoepjes, chipjes en misschien een koekje te geven bij de thee. Zo hebben ze het idee 'een hoop' te krijgen en blijven ze niet aan de gang de hele dag.
pi_45762811
quote:
Op zondag 28 januari 2007 16:13 schreef zoalshetis het volgende:
ik mag herasmus op mijn blote knieën hopen dat ouders letten op eetpatronen.

geen overbodige zoetstoffen, vetten, etc.
Zoetstof check, maar vet is prima. Vetrandje aan vlees etc. Op vet let ik nauwelijks, suiker wel.
quote:
maak vanaf de geboorte je eigen voedsel voor je eigen kinderen.
Check, maar ook niet te hysterisch. Soms potje moet kunnen.
quote:
eerst de borst, en later zelfgemaakte 'olvarit'

er zou wel eens een kookprogramma gemaakt mogen worden daarover...
Idd, er is te weinig preventie en teveel gedieet.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_45763341
Wij kregen vroeger een snoepje per dag, na school. Verder nooit zoet op brood, alleen op zondag en dat was dus ook heel "speciaal" en chips en limonade kregen we op feestdagen. In mijn toch wat alternatieve omgeving vroeger waren er heel veel kinderen die nooit iets te snoepen kregen. Dat waren ook de kinderen die op verjaardagsfeestjes zich ineens vol gooiden met de anders verboden snoep, chips en cola en dan stuiterend van de suiker door de kamer gingen

Ik vraag me af of een paar snoepjes per dag echt de boosdoener zijn of dat het meer ligt aan de enorme hoeveelheden verborgen suikers die kinderen binnen krijgen. Met vijf maanden al diksap in de yoghurt of een danoontje. Verpakte koekjes mee naar school, veel pakjes-en-zakjes-maaltijden 'savonds. Limonade uit school en chips bij de tv.
Ronja hoeft van mij echt niet op een streng dieet, maar ik vind ook dat gezond eten niet meer dan normaal is en ik wil zeker een basis leggen van melk, yoghurt en brood inplaats van limonade, danoontjes en liga's.
De smaak van een kind wordt in de eerste jaren gevormd en ik ben er echt van overtuigd dat ze later profijt heeft als ze nu niet te veel aan de zoetigheid went.
pi_45763741
Snoep kom je op een gegeven moment niet onderuit maar je kan het wel beperken. Nu ben ik gelukkig gezegend met twee kinderen die verre van te dik zijn. Eerder aan de magere kant.
Mijn kids krijgen als ze thuis zijn over de dag verdeeld twee snoepjes... smorgens een snoepje en smiddags een snoepje of chippies oid.
De twee zitten doordeweeks voornamelijk op school, bso en kdv maar daar krijgen ze ook geen zoetigheid in de zin van snoep. Wel fruit en crackers met hartig beleg.
Drinken is hier meestal "kleurstof, zoetstofvrije" limonade of melk en een enkele keer chocolademelk of wat fris.
Yogi maak ik zelf met yoghurt, water en limonade en de kids vinden dat lekkerder dan de yogi uit de winkel.
pi_45764225
Ook belangrijk: goed voorbeeld doet volgen. Dus zelf ook netjes je groenten opeten en niet op de bank hangen met je hand in een zak chips en een blikje cola op de buik.
Hier is het ook één snoepje per dag en in het weekend 's avonds nog es iets lekkers (chips ofzo).

Oudste heeft mijn bouw, van mij dachten ze altijd dat ik thuis niet te eten kreeg, en daar passen echt 3 borden stamppot in, en de jongste zoon leeft van lucht, melk en fruit en heeft de berebouw van zijn vader. Dochtertje lijkt ook frêle te zijn.

Enne, bewegen is ook belangrijk! Ik snap die ouders echt niet die de kinderen voor de Playstation plempen of voor de tv laten vegeteren. Mijn ouders schopten mij gewoon dagelijks naar buiten. Tv kijken mocht 's avonds en een Playstation/Nintendo oid? Forget it. Hier heb je een stok en een touw, maak dr maar wat moois van. Of ga fietsen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 28 januari 2007 @ 18:04:07 #11
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_45764553
Ik vind het wel een lastig iets. Ik vind het wel belangrijk dat snoepen enzow geen obsessie wordt. Maar wil ook niet te panisch ermee omgaan. Ik mocht zelf vroeger niet zo heeel veel snoepen, en heb dat later 'goedgemaakt' toen ik zelf zakgeld kon uitgeven om daar snoep van te kopen. Dus ik wil er op de één of andere manier een middenweg in zien te vinden, maar hoe precies weet ik nog niet.

Overigens ken ik 2 kinderen die op dieet zijn/waren vanaf hun 4e ongeveer. En dat stelt dan echt niet veel voor hoor. Is dus vooral niet teveel snoepen en gezond eten. En ze hoeven dan niet af te vallen, maar de bedoeling is dan dat ze niet zwaarder worden en wel groeien, waardoor het weer in evenwicht komt zeg maar.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  zondag 28 januari 2007 @ 18:31:38 #12
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_45765333
quote:
Op zondag 28 januari 2007 17:39 schreef Angel22 het volgende:

Yogi maak ik zelf met yoghurt, water en limonade en de kids vinden dat lekkerder dan de yogi uit de winkel.
Ik maak het gewoon yoki door een heel klein beetje limonade door karnemelk te doen. Ze vinden het hier heerlijk en het is stukken minder zoet dan de supermarktvarianten.

Dit, wat vla of een danoontje (meestal huismerk zonder toegevoegde kleur-, geur- en smaakstoffen) zijn de enige manieren om wat zuivel bij Hanne naar binnen te krijgen.

Wilyan lust wel melk en drinkt daar meestal 1 of 2 bekers van op een dag. Op het moment is meneer ook groot fan van 'kinderthee' wat we 's middags rond een uur of drie drinken.
Maar meestal drinken ze hier roosvicée..
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  zondag 28 januari 2007 @ 18:37:03 #13
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_45765494
Ik vind dit zo'n moeilijk onderwerp. Ik ben ook heel bang dat Luuke te dik zou worden. Vanaf het moment dat ze mocht eten was ik er bijna obsessief mee bezig. Gelukkig heb ik het een beetje los kunnen laten. Ik weet waar ik op moet letten en nu schiet het er zelfs weleens bij in. Dat gaat dan vooral om regelmaat. Luuke is geen goeie eter, na een paar happen stopt ze. Daardoor ben ik al gauw geneigd niet altijd met haar aan tafel te gaan zitten. Ik ben me ervan bewust dat het daar fout gaat dus probeer er op te letten.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  zondag 28 januari 2007 @ 18:42:38 #14
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_45765671
Oh ja, snoepen..

Over het algemeen krijgen ze hier bijna geen snoep of koekjes, alleen als we op visite zijn worden ze (vooral bij opa's en oma's) bijna volgestopt.

Ze vragen thuis ook niet om snoep. Alleen als Wilyan weet dat er Pennywafels zijn dan vraagt hij om een 'chocolakoekje'. Die krijgt hij af en toe ook wel eens en dat vind hij dan geweldig.

We hebben trouwens wel de bananen uit het zicht gelegd omdat we anders gek worden van het vragen om bananen.

Wilyan (en Hanne als ze wakker is) krijgt bij de thee wel 1 of soms 2 biscuitjes/kaakjes maar dat heb ik dan ook. Gewoon lekker samen bakkie thee met een kaakje.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  zondag 28 januari 2007 @ 18:58:13 #15
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_45766149
Wat fijn, tips en nieuwe ideeen voor de tussendoortjes en vooral voor het drinken.
Yogi drinken wij ook niet. Daarvoor krijgt ze ook karnemelk met een scheutje roosvicee. Soepstengels en krentjes zijn hier de lievelingstussendoortjes. Verder eet ze fruit. Haar aller-, allerfavorietste verwennerij is chocolade en chips. Dat krijgt ze sporadisch.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:03:51 #16
56471 pinquit
oh my lama!
pi_45766329
Max is dik. niet TE dik, maar hij is wel dik.
en dat heeft hij heel duidelijk van mij, zn vette pootjes, precies hetzelfde als toen ik zijn leeftijd was.
(nu nogsteeds hoor )
Ik pas opzich wel op, maar ik ben niet zo dat ik met álles oplet en hem niks geef. hij krijgt nogsteeds zn avondflesje (drinkt ie niet helemaal leeg) en als fruit vaak een banaan (hmmm!) en tussendoor nog een liga of een 'gewoon' biscuitje.

Maar vooral oma vind dat bijna alles kan (waar ik het niet mee eens ben meestal). ze vind een dikke baby heerlijk, en ze vind het fijn dat ze het herkent van mij en mn broer. (aangezien ze een hele hele grote hekel heeft aan max' papa)
en dat vind ik soms lastig. dat ze dan zegt: ah dat kan heus wel. en dat ze thuiskomt met een verhaal dat die en die van zus en zo even oud is als max en al lange vingers krijgt. Mja ik vind dat gewoon te gek.
Das af en toe wel lastig, maar als het te gek wordt met zn gewicht, dan zal ik er heus wel op tijd iets aan doen.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_45766344
Wij kregen vroeger voor het speelkwartier op school 1 liga (geen pakje met 2 maar echt 1 liga) mee en een beker aanmaaklimonade.
Na school (15:30) 1 snoepje en limonade. Op woensdag en zaterdag 1 bakje chips.

Later, toen ik langer op mocht blijven dan mijn zusjes kreeg ik rond 20:00 een kopje thee en 1 koekje.

We mochten wel zoet op brood maar eerst iets gezonds, kaas, worst of pindakaas b.v.
Verder na de middagmaaltijd áltijd fruit.

Dat is alles. Wij zijn nooit dik geweest en hebben absoluut nooit het idee gehad dat we te weinig kregen.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:05:21 #18
56471 pinquit
oh my lama!
pi_45766375
ohja tips; ik vond zelf fruit en rozijntjes enzo ook heerlijk. ik heb vroeger ook echt niet veel gesnoept, maar het zit gewoon in mijn vaders familie dat de vrouwen stevig zijn. dus soms kan je er niks aan doen (óvergewicht wel natuurlijk)

maar gezonde tussendoortjes dus! eigenlijk hetzelfde als bij jezelf. of een boterham
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_45766444
En ik ben altijd op dieet gezet door mijn moeder omdat ze bang was dat ik dik zou worden. En helaas werd ik het toch Ik vraag me wel eens af of ze mijn stofwisseling niet in de war heeft gegooid.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 28 januari 2007 @ 19:12:26 #20
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_45766574
ik kan wel huilen als ik dit allemaal lees. Nu voelt het of ik vroeger alleen maar snoepte en niet bewoog. Maar dat was echt niet zo!
Snoop. Mijn moeder klaagt weleens dat er vroeger gewoon niet over gepraat werd bij het cb ofzo. Dat ze liever goed voorgelicht was, want volgens haar was het tijdens onze kindertijd geen issue.
Pinquit, lijkt me erg moeilijk. Ik zou het toch blijven herhalen tegen je moeder.
pi_45766640
Nou, ik snoepte dus ook niet en speelde echt wel buiten en ik zat op zwemmen en tennis. Ik fietste ook altijd naar school maar toch was ik dik.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 28 januari 2007 @ 19:15:17 #22
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45766649
Geen snoep hier. Freek lust het niet, dus heeft nr twee vooralsnog pech . Op zaterdagavond een bakje chips, naar school wel een liga mee, en eerst een boterham met hartig voordat je er 1 met zoet krijgt.

Freek is "gewoon" qua postuur, nr twee knalde met drie maanden al uit de curve van dikkigheid . Sinds de peuterpubertijd (lees; nauwelijks meer iets eten uit eigenwijzigheid ), zie ik een slank kindje tevoorschijn komen.

De enige regel die ik wat dit betreft eigenlijk heb, is dat ze zelf wel aangeven of ze genoeg hebben, bord hoeft dus niet leeg. En krijgen ze een klein bakje vla/yoghurt/kwark na. Dat Freek overigens meestal weigert (want weer zoet).

Ik denk zelf dat als je een kind dwingt om zijn/haar bord leeg te eten, dat ze niet meer voelen wanneer het nou genoeg is.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:17:27 #23
2565 Elegantly Wasted
can you handle me?!
pi_45766703
Ik denk dat snoepen 'met mate' gewoon moet kunnen. En dat is niet iedere dag een chocoladereep of een hele gevulde koek, soms ook een theebiskwietje of een doosje rozijntjes.

Het allerbelangrijkste vind ik dat de dagelijkse bouwstoffen binnenkomen. Pap, fruit, brood, melk en een warme hap met groente 's avonds. Als er al gesnoept is krijgen ze yoghurt (zonder suiker) toe of anders een danoontje of een fruitmoes. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat Glenn en Kady relatief makkelijke eters zijn, zeker qua fruit, dus ik denk (vind) dat we zo lekker bezig zijn

Er wordt door familiekant soms wel negatief gereageerd dat we de kinderen snoep geven, maar zoals ik al heb gezegd: af en toe moet kunnen.
Do you lead, or are you led?
Are you sure that you don't care?
  zondag 28 januari 2007 @ 19:17:59 #24
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45766714
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:08 schreef snoopy het volgende:
En ik ben altijd op dieet gezet door mijn moeder omdat ze bang was dat ik dik zou worden. En helaas werd ik het toch Ik vraag me wel eens af of ze mijn stofwisseling niet in de war heeft gegooid.
Ik denk dat dieeten idd je stofwisseling in de war gooit. Ik heb nog nooit gelijnd, maar na twee zwangerschappen van respectievelijk 30 en 25 kilo extra was de verleiding wel heel groot. Met dat stofwisselingsverhaal in mijn achterhoofd toch niet gedaan, en met normaal eten kwam het toch weer goed.
Nou ben ik geloof ik wel gezegend met een behoorlijk hoge verbranding.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_45766934
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:08 schreef snoopy het volgende:
In principe is gezond eten altijd voldoende en bij kinderen helemaal. Zo zonde als daar meteen een dieet aan te pas moet komen.
Mijn nichtje was negen toen ze mee ging naar de weight watchers. Nu mocht ze nog maar één witte boterham met vlokken inplaats van twee en maar een glaasje sinas inplaats van een halve fles. Gezond eten kwam nooit in ze op, alleen maar minder van het ongezonde eten.
Nicht is nu midden twintig en heeft anorexia.

Natuurlijk, niet iedereen die als kind op dieet moet krijgt anorexia en niet iedereen met een eetprobleem moest vroeger op dieet. Maar ik vind het ontzettend zonde als ouders hun angsten voor dik worden (on) bewust op hun kinderen over brengen. Hiermee hou je in mijn ogen het verkeerde beeld waarbij dun inplaats van gezond de norm is in stand.

Daarnaast kan je je afvragen of de hele anti-vet campagne nou wel zo goed is. Kinderen in de groei (en volwassenen ook natuurlijk) hebben een beetje vet nodig en de landen waarbij aan kinderen volle melk wordt geadviseerd inplaats van halfvolle melk (Belgie meen ik me te herinneren) hebben niet meer dikke kinderen dan bijv. Nederland. Sterker nog, de meeste dikke kinderen zie je in Amerika, het land van de vetloze, suikerloze en kunstmatige zoetstof houdende producten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')