abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 januari 2007 @ 11:44:07 #1
75969 isitreal
or is it riel
pi_45751621
Mijn vader is vorige week vrijdag overleden. (Nee ik wil er geen condelatietopic van maken).
Nu is mijn moeder geboren in 1953. Ze valt dus onder de nieuwe regeling. Dit betekent dat ze weer aan het werk moet. Opzich vind mn moeder dat geen probleem. Maar ik kan me voorstellen dat niemand zit te wachten op een ongeschoolde vrouw van 53 jaar zonder relatieve werkervaring.

Volgens mijn moeder houd het dus in dat mocht zij geen werk kan vinden ze rond moet komen van 530 euro in de maand. Maar huis waar ze nu wonen zijn de maandlasten al hoger en dan heb ik het nog niet eens over mijn studerende zusje van 18 die nog thuis woont. En reserves zijn er niet om dat ze jarenlang op minimumloon hebben gezeten (pa was afgekeurd) .

Nu vraag ik mij af: klopt het echt dat mocht mijn moeder geen werk kunnen vinden ze rond moet komen van 530 euro of zit onze verzekeringsadviseur ernaast?
if you dont have a social life, you can talk about mine.
pi_45752066
Een alleenstaande van 21 jaar of ouder die recht heeft op een bijstands-uitkering, krijgt een netto-uitkering van ¤ 588,13 per maand (50% van het minimumloon) en een vakantietoeslag van ¤ 30,30 per maand (bedragen per 1 januari 2007).

Als u alleen woont en uw (woon)kosten niet met iemand anders deelt, krijgt u bovenop uw bijstandsuitkering een toeslag van maximaal ¤ 235,35 per maand (20% van het minimumloon) en daarbij een vakantietoeslag van ¤ 12,12 (bedragen per 1 januari 2007). Het vakantiegeld ontvangt u één maal per jaar, in juni.

denk (hoop) dat daar nog huurtoeslag bij komt. De hoogte daarvan kun je hier berekenen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Adfundum op 28-01-2007 12:12:02 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_45752357
Ze kan inderdaad nog in aanmerking komen voor diversen terug-gaves. Wacht er niet te lang mee, anders doet de belasting dat ook
pi_45752399
quote:
Op zondag 28 januari 2007 12:05 schreef Adfundum het volgende:
Een alleenstaande van 21 jaar of ouder die recht heeft op een bijstands-uitkering, krijgt een netto-uitkering van ¤ 588,13 per maand (50% van het minimumloon) en een vakantietoeslag van ¤ 30,30 per maand (bedragen per 1 januari 2007).

Als u alleen woont en uw (woon)kosten niet met iemand anders deelt, krijgt u bovenop uw bijstandsuitkering een toeslag van maximaal ¤ 235,35 per maand (20% van het minimumloon) en daarbij een vakantietoeslag van ¤ 12,12 (bedragen per 1 januari 2007). Het vakantiegeld ontvangt u één maal per jaar, in juni.

denk (hoop) dat daar nog huurtoeslag bij komt. De hoogte daarvan kun je hier berekenen.
Die huurtoeslag krijgt ze absoluut (mits het huis niet boven de huursubsidiegrens zit), maar ik weet wel dat er vanuit gegaan wordt dat, jouw zus ook meedraagt in de kosten van het huis omdat ze studiefinanciering heeft (ook al is het inwonend). Mijn eigen moeder is alleenstaand en had naast mij ook een zoon van 18. Volgens mij kwam ze uit op iets van 6 á 700 euro.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_45752519
Zoals Adfundum al zegt zit de adviseur er inderdaad naast. Het klopt dat je, als je de woonlasten niet kan delen met iemand, je een toeslag krijgt. Volgens mij kan je moeder zelfs aanspraak maken op een uitkering voor een alleenstaande ouder.

Bijstandsnormen (netto bedragen per 1 januari 2007)

Alleenstaande ouder ¤ 823,38
Maximale toeslag voor alleenstaande ouders en alleenstaanden van 21 tot 65 jaar ¤ 235,25

De huurtoeslag hangt af van wat de hoogte van de huur is. Bij 1 of 2 personen ligt de grens namelijk lager dan bij 3 of meer personen. Althans, dat was afgelopen jaar zo, kan het nu niet terug vinden.

Voorwaarden voor huurtoeslag

Voor huurtoeslag gelden een aantal voorwaarden. Hieronder leest u of het zin heeft voor u om huurtoeslag over 2007 aan te vragen.

Uw persoonlijke situatie
U moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder, of u bent minderjarig en getrouwd.
U en uw eventuele medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of hebben een geldige verblijfsvergunning.
Iedereen die bij u woont, is op uw adres ingeschreven bij de gemeente.
Uw woning
Uw woning moet aan de volgende eisen voldoen:

U huurt een zelfstandige woning. Dit is een woonruimte met een eigen toegangsdeur, een eigen toilet en keuken.
Tot 1 juli 2007 geldt dat de rekenhuur niet lager mag zijn dan ¤ 195,89 en niet hoger dan ¤ 615,01. Als u en uw eventuele partner jonger zijn dan 23 jaar en u heeft geen inwonende kinderen, dan mag de rekenhuur niet hoger zijn dan ¤ 339,08.
Uw woning is passend voor uw situatie. De woning mag bijvoorbeeld niet te ruim of niet te duur zijn. Als de gemeente de woning niet passend voor u vindt, krijgt u geen huurtoeslag.

Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun
Druifje!!
pi_45752672
quote:
Op zondag 28 januari 2007 12:23 schreef Diesz het volgende:
Uw woning is passend voor uw situatie. De woning mag bijvoorbeeld niet te ruim of niet te duur zijn. Als de gemeente de woning niet passend voor u vindt, krijgt u geen huurtoeslag.
Als je lannger dan een half jaar in de woning woont is deze altijd passend.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_45752684
quote:
Op zondag 28 januari 2007 11:44 schreef isitreal het volgende:
Mijn vader is vorige week vrijdag overleden. (Nee ik wil er geen condelatietopic van maken).
Nu is mijn moeder geboren in 1953. Ze valt dus onder de nieuwe regeling. Dit betekent dat ze weer aan het werk moet. Opzich vind mn moeder dat geen probleem. Maar ik kan me voorstellen dat niemand zit te wachten op een ongeschoolde vrouw van 53 jaar zonder relatieve werkervaring.

Volgens mijn moeder houd het dus in dat mocht zij geen werk kan vinden ze rond moet komen van 530 euro in de maand. Maar huis waar ze nu wonen zijn de maandlasten al hoger en dan heb ik het nog niet eens over mijn studerende zusje van 18 die nog thuis woont. En reserves zijn er niet om dat ze jarenlang op minimumloon hebben gezeten (pa was afgekeurd) .

Nu vraag ik mij af: klopt het echt dat mocht mijn moeder geen werk kunnen vinden ze rond moet komen van 530 euro of zit onze verzekeringsadviseur ernaast?
heeft je vader nooit betaald voor het wia hiaat (of hoe je het precies schrijft) want dan zou ze wel meer kunnen krijgen dan 530 euro. zo niet, ja rond de 530 euro klopt wel ongeveer. tante van mij heeft hetzelfde.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  zondag 28 januari 2007 @ 12:45:37 #9
3542 Gia
User under construction
pi_45753089
quote:
Op zondag 28 januari 2007 12:23 schreef Diesz het volgende:
Zoals Adfundum al zegt zit de adviseur er inderdaad naast. Het klopt dat je, als je de woonlasten niet kan delen met iemand, je een toeslag krijgt. Volgens mij kan je moeder zelfs aanspraak maken op een uitkering voor een alleenstaande ouder.
Volgens mij kan dat niet als het kind ouder is dan 18.
Denk dat het het beste is als zuslief het huis uitgaat. Dan is moeder alleenwonend en heeft ze recht op die toeslag.
Blijft zusje thuis wonen, dan wordt ze geacht bij te dragen in de woonlasten en wordt moeder gezien als samenwonend.
  zondag 28 januari 2007 @ 14:29:24 #10
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_45756359
quote:
Op zondag 28 januari 2007 12:30 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Als je lannger dan een half jaar in de woning woont is deze altijd passend.
Alleen als je er al woonde vóór je de huurtoeslag nodig hebt, anders geldt deze regel niet. Had het hele stuk gekopieerd. In elk geval is ie in deze situatie niet van toepassing, heb niet begrepen dat moeder van ts gaat verhuizen.
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun
Druifje!!
  zondag 28 januari 2007 @ 14:32:36 #11
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_45756458
quote:
Op zondag 28 januari 2007 12:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat niet als het kind ouder is dan 18.
Denk dat het het beste is als zuslief het huis uitgaat. Dan is moeder alleenwonend en heeft ze recht op die toeslag.
Blijft zusje thuis wonen, dan wordt ze geacht bij te dragen in de woonlasten en wordt moeder gezien als samenwonend.
Dat vraag ik me dus af, daar zusje van ts een beurs voor een thuiswonende heeft. Kinderbijslag gaat ook niet van de uitkering af, volgens mij de stufi ook niet. Misschien dat die regels veranderd zijn, maar het lijkt mij stug dat ze dat meetellen, zo hoog is het bedrag niet als je thuis woont.

Als zusje het huis uit gaat, dan is de uitkering van mams ook lager.
Druifje!!
pi_45756796
mams valt niet onder het begrip alleenstaande ouder
quote:
Artikel 4. Alleenstaande, alleenstaande ouder en gezin
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a.
alleenstaande: de ongehuwde die geen tot zijn last komende kinderen heeft en geen gezamenlijke huishouding voert met een ander, tenzij het betreft een bloedverwant in de eerste graad of een bloedverwant in de tweede graad indien er bij één van de bloedverwanten in de tweede graad sprake is van zorgbehoefte;
b.
alleenstaande ouder: de ongehuwde die de volledige zorg heeft voor een of meer tot zijn last komende kinderen en geen gezamenlijke huishouding voert met een ander, tenzij het betreft een bloedverwant in de eerste graad of een bloedverwant in de tweede graad indien er bij één van de bloedverwanten in de tweede graad sprake is van zorgbehoefte;
c.
gezin:
1°.
de gehuwden tezamen;
2°.
de gehuwden met de tot hun last komende kinderen;
3°.
de alleenstaande ouder met de tot zijn last komende kinderen;
d.
kind: het in Nederland woonachtige eigen kind of stiefkind;
e.
ten laste komend kind: het kind jonger dan 18 jaar voor wie de alleenstaande ouder of de gehuwde aanspraak op kinderbijslag kan maken.
wet werk en bijstand
Voor een alleenstaande ouder (onder b) is het noodzakelijk dat er een ten late komend kind aanwezig is, en onder e is bepaald dat een ten laste komend kind jonger is dan 18. Dit laatste gaat in dit geval niet op, ma is dus alleenstaande
pi_45756953
quote:
Op zondag 28 januari 2007 14:32 schreef Diesz het volgende:
Als zusje het huis uit gaat, dan is de uitkering van mams ook lager.
Dit is volgens mij niet waar. Een vriend van mij moest ook het huis uit omdat zijn moeder gekort werd op het moment dat er iemand met een inkomen bij haar in woonde..

Ik zit zelf btw ook in een uitkering. Ik zit in een reintegratie traject en ben dus bezig met een opleiding/omscholing ivm gezondheidsklachten. Mijn uitkering als op zichzelfwonende is rond de 900 euro. Op het moment dat mijn vriendin bij mij in komt wonen wordt ik gekort en krijg ik nog maar 550 euro. De uitkering voor mensen met kinderen is hier 1050 euro maar weet niet of die kinderen dan boven de achttien mogen zijn..
  zondag 28 januari 2007 @ 15:26:59 #14
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_45758508
quote:
Op zondag 28 januari 2007 14:41 schreef frederik het volgende:
mams valt niet onder het begrip alleenstaande ouder
[..]

wet werk en bijstand
Voor een alleenstaande ouder (onder b) is het noodzakelijk dat er een ten late komend kind aanwezig is, en onder e is bepaald dat een ten laste komend kind jonger is dan 18. Dit laatste gaat in dit geval niet op, ma is dus alleenstaande
Geldt dat ook als het een schoolgaand/studerend kind is? Toen ik 18 was en nog op school zat was het namelijk wel zo dat je dan alleenstaande ouder was.
Druifje!!
pi_45759366
Nergens in de wet werk en bijstand kom ik de schoolgaande meerderjarige tegen als reden om meer te krijgen als ouder
  zondag 28 januari 2007 @ 16:16:26 #16
75969 isitreal
or is it riel
pi_45760189
veeel leesvoer zo ff doorlezen
if you dont have a social life, you can talk about mine.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:35:58 #17
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_45767235
quote:
Op zondag 28 januari 2007 14:46 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Dit is volgens mij niet waar. Een vriend van mij moest ook het huis uit omdat zijn moeder gekort werd op het moment dat er iemand met een inkomen bij haar in woonde..

Ik zit zelf btw ook in een uitkering. Ik zit in een reintegratie traject en ben dus bezig met een opleiding/omscholing ivm gezondheidsklachten. Mijn uitkering als op zichzelfwonende is rond de 900 euro. Op het moment dat mijn vriendin bij mij in komt wonen wordt ik gekort en krijg ik nog maar 550 euro. De uitkering voor mensen met kinderen is hier 1050 euro maar weet niet of die kinderen dan boven de achttien mogen zijn..
Gehuwden of ongehuwd samenwonenden ¤ 1.176,25
Alleenstaande ouder ¤ 823,38
Alleenstaande ¤ 588,13

Maximale toeslag voor alleenstaande ouders en alleenstaanden van 21 tot 65 jaar ¤ 235,25

Als mams een uitkering voor een alleenstaande ouder zou krijgen, dan krijgt ze als alleenstaande een lagere uitkering als de dochter het huis uit gaat.

Jij wordt gekort omdat je de kosten met je vriendin moet kunnen delen als zij ook een inkomen heeft. Wat jij bedoelt geldt dus als je als gelijken een huishouden runt. Maar van alleenstaande ouder naar alleenstaande ga je dus achteruit.
Druifje!!
  zondag 28 januari 2007 @ 19:38:54 #18
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_45767320
quote:
Op zondag 28 januari 2007 15:58 schreef frederik het volgende:
Nergens in de wet werk en bijstand kom ik de schoolgaande meerderjarige tegen als reden om meer te krijgen als ouder
Zoals ik al aangaf was het in elk geval zo toen ik 18 was, geen idee hoe het nu is, dat moet ts uitzoeken, want dat het niet te vinden is zegt niet alles. De kans is groot dat je gelijk hebt en dat je geen alleenstaande ouder meer bent als je kind 18 is, maar dat is pas zeker als je dat zwart op wit hebt staan toch. Het is in elk geval het navragen waard lijkt me zo
Druifje!!
pi_45767529
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:38 schreef Diesz het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf was het in elk geval zo toen ik 18 was, geen idee hoe het nu is, dat moet ts uitzoeken, want dat het niet te vinden is zegt niet alles. De kans is groot dat je gelijk hebt en dat je geen alleenstaande ouder meer bent als je kind 18 is, maar dat is pas zeker als je dat zwart op wit hebt staan toch. Het is in elk geval het navragen waard lijkt me zo
Ik zou het omdraaien.
Zolang je niet zwart op wit hebt staan dat de inwonenede scholier/student een uitzondering is (waar die bij verzekeringen bijvoorbeeld ook die uitzondering is) is artikel 4 wet werk en bijstand heel duidelijk wat een alleenstaande en wat een alleenstaande ouder is
pi_45768001
Ik ga er vanuit dat je vader gewerkt heeft. Als het goed is heeft hij dan ook pensioen opgebouwd. Als dat zo zou zijn heeft je moeder in veel gevallen recht op nabestaandenpensioen. Ik zou als ik jou was in de papieren duiken en er achter proberen te komen waar je vader pensioen opgebouwd heeft en dat pensioenfonds vragen hoe het verder zit. Je vaders werkgever kan je hier ook vast wel mee helpen.

Quote van bijvoorbeeld het pensioenfonds Metalektro:
Overlijdt uw werknemer voor de pensioendatum? Dan krijgt zijn partner ook een uitkering. Die bedraagt dan 70% van het ouderdomspensioen dat hij zou opbouwen als hij tot zijn 65ste in de Metalektro was blijven werken.

Bij veel pensioenfondsen gaat dit proces automatisch, zij krijgen via de gemeente door dat je vader overleden is en dan zien zij dat er een partnerpensioen uitgekeerd moet worden. Dan dient je moeder wel in de gemeenteregistratie als partner in de administratie gaan.

Succes en sterkte verder!
Everyone says i have a split personality, me and myself don't agree.
pi_45768236
Ze hoeft helemaal geen uitkering te nemen. Supermarkten zijn dol op ongeschoolde oudere vrouwen. De supermarkt waar mijn moeder werkt zit er vol mee. Mijn moeder heeft 25 jaar thuis gezeten en ook alleen maar een mulo diploma. Dus gewoon even alle supermarkten langs, en dan is het helemaal niet nodig om af te wachten of ze rond kan komen van een uitkering.
Oh, en trouwens, je zusje kan gewoon een aanvullende beurs aanvragen en dan kun je al een heel eind komen om de studie mee te betalen.
pi_45771943
inderdaad, je zusje heeft nu recht op een hogere studief. omdat je moeder een laag inkomen inkomen heeft en je vader is weggevallen. Verder kan ze nog lenen van de IB groep en erbij gaan werken.
Jammer voor je zusje, maar ze zal zelf haar eigen studie moeten betalen, dat is geen zorg meer voor je moeder.

bijstand voor alleenstaanden is idd zo laag, maar is er geen pensioen of een weduwenuitkering erbij en spaargeld?
Of een koophuis wat verkocht kan worden?

En vrouwen van 53 komen heus nog wel aan de bak, het CWI kan haar daar goed bij helpen.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:02:54 #23
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_45773253
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:45 schreef frederik het volgende:

[..]

Ik zou het omdraaien.
Zolang je niet zwart op wit hebt staan dat de inwonenede scholier/student een uitzondering is (waar die bij verzekeringen bijvoorbeeld ook die uitzondering is) is artikel 4 wet werk en bijstand heel duidelijk wat een alleenstaande en wat een alleenstaande ouder is
Ik zou het uit gaan zoeken, zeker daar ik weet dat het 'vroeger' wel zo was dat je een alleenstaande ouder was als je een studerend kind met een beurs voor een thuiswonende had. Maar goed, heb geen zin in wel/niet discussies.... Je onderschrift heb je natuurlijk niet voor niets
Druifje!!
pi_48917973
Hallo,

Mijn schoonmoeder ligt in scheiding. Nu wonen ze in een huurwoning van ongeveer ¤575,- per maand.
Ze heeft 2 dochters(8 jaar en 19 jaar) die nu nog thuis wonen.
Ze wil hier het liefste blijven wonen maar weten niet of dat financieel gaat lukken.
Ze gaat straks 20 uur werken en verdient dan nog maar iets van ¤600,- per maand. Omdat ze natuurlijk voor het kind moet zorgen, kan ze niet meer werken..

Ze krijgt waarschijnlijk wel huurtoeslag maar krijgt ze ook nog iets van een extra uitkering?!

Iemand die hier meer vanaf weet?
  woensdag 2 mei 2007 @ 10:20:00 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_48918336
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 10:05 schreef Hubertje het volgende:
Ben wel benieuwd of TS kan vertellen hoe het afgelopen is.. misschien kun je daar wat mee.
Vampire Romance O+
  woensdag 2 mei 2007 @ 10:21:40 #26
92991 dvdk
Tired of yo bullshit!
pi_48918390
ze kan toch met een bezem, mop en zeem overweg? En ze kan ook wel asperges steken lijkt me, dus er is zat werk voor haar, tijd om van d'r luie krent af te komen
  woensdag 2 mei 2007 @ 10:26:04 #27
92991 dvdk
Tired of yo bullshit!
pi_48918524
quote:
Hallo,

Mijn schoonmoeder ligt in scheiding. Nu wonen ze in een huurwoning van ongeveer ¤575,- per maand.
Ze wil hier het liefste blijven wonen maar weten niet of dat financieel gaat lukken.
Ze gaat straks 20 uur werken en verdient dan nog maar iets van ¤600,- per maand. Omdat ze natuurlijk voor het kind moet zorgen, kan ze niet meer werken..

Ze krijgt waarschijnlijk wel huurtoeslag maar krijgt ze ook nog iets van een extra uitkering?!

kan dat kind van 8 d'r kont niet zelf afvegen en broodjes smeren s'middags? jouw schoonmoeder kan makkelijk van 8 tot 5 werken.....want dat kind kan vanaf volgende zomer gratis op school overblijven....gewoon fulltime werken dus.
  woensdag 2 mei 2007 @ 11:59:56 #28
3542 Gia
User under construction
pi_48921788
quote:
Hallo,

Wat dacht je van overblijfregeling op school voor de jongste?
Tegenwoordig is er op veel scholen ook voor- en naschoolse opvang mogelijk.
Dan zou moeder gewoon fulltime kunnen werken.

Daarbij is die man ook nog eens verplicht alimentatie te betalen.

Fulltime werken + alimentatie moet toch wel lukken!
pi_48923094
Ik ben het niet helemaal met bovenstaande eens; ik vind niet dat moeders compleet fulltime moeten werken (ik heb zelf trouwens geen kinderen); maar een stuk opvoeding en controle na schooltijd heeft een 8 jarige zeker wel nodig; We willen toch dat de kinderen en jeugd van tegenwoordig nog wat waarden en normen bijgebracht krijgen?
  woensdag 2 mei 2007 @ 12:49:19 #30
3542 Gia
User under construction
pi_48923262
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 12:42 schreef Katinkat het volgende:
Ik ben het niet helemaal met bovenstaande eens; ik vind niet dat moeders compleet fulltime moeten werken (ik heb zelf trouwens geen kinderen); maar een stuk opvoeding en controle na schooltijd heeft een 8 jarige zeker wel nodig; We willen toch dat de kinderen en jeugd van tegenwoordig nog wat waarden en normen bijgebracht krijgen?
Ze kan ook ipv 38 uur, 35 uur werken, da's 7 uur per dag.
Dan ben je om half 4 afgewerkt als je om 8 uur begint. Lijkt me nog tijd genoeg om die 8-jarige nog normen en waarden bij te brengen.
De 19-jarige kan meehelpen in het huishouden, zodat moeder tijd over heeft voor de opvoeding van beide.
pi_48925008
Kleine moet om half 9 naar school, dus ze kan om half 10 beginnen met werken en om kwart over 3 moet ze die kleine halen..dus nee full time zal niet gaan lukken!!

Voor- en naschoolse, tja misschien zit dan de kans erin dat de vader het kind toegewezen krijgt!En hij is juist het probleem van al deze ellende.Hij heeft een aardige schuld opgebouwd door zijn gokverslaving.

Alimentatie zit er niet in omdat ze nu al de kost winner is..haar man is arbeidsongeschikt, zegt hij maar hij heeft wel meer dingen verteld.Dus misschien is dat toch nog wel een optie.

Maar mijn vraag was...gaat haar salaris aangevuld worden tot een minimum of zit dat er niet in!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')