Oh vertel? Normaal ben ik daar niet zo slecht in namelijkquote:Op zondag 28 januari 2007 21:43 schreef peaceman het volgende:
Begrijpend lezen blijft een vak....

Je moet niks. En ik zeg ook nergens dat er bij een driftbui altijd een tik wordt uitgedeeld. Wel KAN het soms een handig middel zijn om de bui te beeindigen.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:40 schreef Leah het volgende:
Aan de andere kant was ik net zo'n driftig kind als mijn zoon nu is. En er is een periode geweest dat ie dat dus 6 keer per dag had. Moet je dan slaan? Ik niet. Dan los ik het liever anders op, want dan wèrkt het namelijk niet.

Dreigen met iets, zoals jij doet in het voorbeeld, is in mijn ogen niet beter dan een corrigerende tik. Ik veroordeel je er overigens niet op hoorquote:Op zondag 28 januari 2007 21:56 schreef Leah het volgende:
Ok. Hier werkt die tik namelijk niet, kind wordt er alleen maar bozer van. Soms helpt laten uitrazen (met de mededeling dat alles waar ie mee gooit voor een week de garage in gaat), soms helpt een kledder koud water, maar heel vaak helpt het ook dat ik tegen hem zeg dat we even op bed gaan liggen (hij dicht tegen me aan) en dat ie me dan gaat vertellen waarom ie nou zo boos is.
Soms begreep ik hem niet, en triggerde dat de bui.
Soms wil ie gewoon zijn zin hebben (en heeft ie dus pech), maar is daarna wel weer voor rede vatbaar.
Oftewel, ik doe maar wat, naar gelang het moment en mijn eigen gevoel

Waar dreig ik dan mee?quote:Op zondag 28 januari 2007 22:03 schreef peaceman het volgende:
[..]
Dreigen met iets, zoals jij doet in het voorbeeld, is in mijn ogen niet beter dan een corrigerende tik. Ik veroordeel je er overigens niet op hoor

waar ie mee gooit (speelgoed ?) naar de garage.quote:

Tegenwoordig heeft Twan zo goed als geen driftbuien meer. Hij kan soms wel gewoon boos zijn als hij bijv. zijn zin niet krijgt.... we hoeven dan niets te doen en hij gaat vanzelf naar de gangquote:Op zondag 28 januari 2007 22:00 schreef m@x het volgende:
Hier werkt de gang nog steeds prima als straf.

quote:Op zondag 28 januari 2007 22:08 schreef Leah het volgende:
Nee, daar dreig ik niet mee. Dat doe ik
.

Hier is het ook een heel eind over trouwens. Ik ben er ook heeel erg blij meequote:Op zondag 28 januari 2007 22:09 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft Twan zo goed als geen driftbuien meer. Hij kan soms wel gewoon boos zijn als hij bijv. zijn zin niet krijgt.... we hoeven dan niets te doen en hij gaat vanzelf naar de gang![]()
En als hij afgekoeld is of weer normaal doet, mag hij weer naar de kamer.
* erg blij is dat die hele erge driftbuien (ik soms tot huilen toe) over zijn

Ah, verkeerd begrepen dan, dan is het dus een straf.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:08 schreef Leah het volgende:
Nee, daar dreig ik niet mee. Dat doe ik
.

Ik heb een pedagogische opleidingquote:Op zondag 28 januari 2007 22:10 schreef Diaan73 het volgende:
[..]![]()
![]()
Dan is het wel goed dreigenals je met iets dreigt, moet je het ook echt uitvoeren anders heeft het dreigement ook geen zin.

Ja het is afschuwelijk...quote:Op zondag 28 januari 2007 22:10 schreef Leah het volgende:
[..]
Hier is het ook een heel eind over trouwens. Ik ben er ook heeel erg blij mee. Afschuwelijk is het hè?

Weet je, ik zal altijd een temperamentvol mens blijven (en mijn kind ook!), vandaar dat slaan voor mij geen optie is. Het zou al gauw te hard of te vaak zijn.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:11 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ah, verkeerd begrepen dan, dan is het dus een straf.
Enfin... wat betreft dreigen en een corrigerende tik blijft mijn standpunt hetzelfde. Dat hing niet af van het voorbeeld

quote:Op zondag 28 januari 2007 22:14 schreef Leah het volgende:
[..]
Weet je, ik zal altijd een temperamentvol mens blijven (en mijn kind ook!), vandaar dat slaan voor mij geen optie is. Het zou al gauw te hard of te vaak zijn.
Ieder het zijne.

Ik ben dus helemaal niet temperamentvol, de rust zelve zelfs en heb ook heel veel geduld. Maar dat driftbuiengedrag vertoonde ik ook toen ik nog een peuter was. Later is dat helemaal over gegaan. Maar hij heeft het dus niet van een vreemdequote:Op zondag 28 januari 2007 22:14 schreef Leah het volgende:
[..]
Weet je, ik zal altijd een temperamentvol mens blijven (en mijn kind ook!), vandaar dat slaan voor mij geen optie is. Het zou al gauw te hard of te vaak zijn.
Ieder het zijne.

Ik heb niet echt een plan uitgestippeld hoe ik wil opvoeden, wél wat ik wil bereiken. Ik bekijk het een beetje per fase.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:05 schreef Leah het volgende:
Laatst had Peuter een spuugfase. Bewust spugen als er iets niet ging zoals bedacht was. Dus naar de gang, en dat werkte best.
Tot het moment dat ik zei,"Zo, ben je nou klaar?"
peuter; " Nee, oppe trap, spugen"
Om vervolgens plaats te nemen en nog een poosje, zittend op de trap, naar hartelust van zich af te kwatten.
Ergens doe ik iets niet goed![]()

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |