abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 januari 2007 @ 09:18:35 #1
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_45687174
Naar aanleiding van:
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 15:58 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik heb vorig jaar een paar weken de KNMI-5-daagse vergeleken. Steeds de 5e dag pakken en dan kijken wat het word. Ik kan je zeggen dat er maar bar weinig in de richting zat. Misschien moeten we dat hier ook eens gaan doen. Simpel vergelijken en punten toekennen als het goed is, 1 jaar lang, dan hebben we alle seizoenen gehad en weten we een beetje of het betrouwbaar is.
Het weer voor woensdag 31 januari 2007, volgens het KNMI:

Zonneschijn: 20%
Neerslagkans: 70%
Neerslaghoeveelheid: 1-4
Minimumtemperatuur: 3/6(°C)
Maximumtemperatuur: 7/9
Windrichting: NW
Windsnelheid: 5 (bft).
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_45687301
Als we deze nu gaan vergelijken met bijvoorbeeld de dagverslagen van Speedy.. kunnen we een mooi resultaat krijgen..

Wellicht dat ik dit later eens in een mooi bestandje kan gooien ofzo.. ik hou het in de gaten
pi_45687362
Mooi topic

En ik wil voorstellen dat we voor de daadwerkelijke vergelijking de gegevens in De Bilt gebruiken. Als he extreem afwijkt gewoon hiervan een opmerking plaatsen of zo.
pi_45687436
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:30 schreef indahnesia.com het volgende:
Mooi topic

En ik wil voorstellen dat we voor de daadwerkelijke vergelijking de gegevens in De Bilt gebruiken. Als he extreem afwijkt gewoon hiervan een opmerking plaatsen of zo.
akkoord.. alleen denk ik dat er dan wel een dagelijkse puntentelling zal moeten plaatsvinden.. om de nauwkeurigheid te waarborgen
  vrijdag 26 januari 2007 @ 09:38:45 #5
13077 JoeKurr
DFDT Flight Lead
pi_45687504
Dagscore zou je dan het verschil tussen de verwachtte en actuele gegevens kunnen maken.
Past niet in een MiG-21, maar wél in een MiG-29
Tweede overall bij het Europees Kampioenschap Lock On: Flaming Cliffs
pi_45687578
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:38 schreef JoeKurr het volgende:
Dagscore zou je dan het verschil tussen de verwachtte en actuele gegevens kunnen maken.
afwijkingen in percentages kan wel.. dan krijg je eigenlijk een soort chikwadraat toets..

nulhypothese:
H0 = "de voorspellingen komen overeen met de werkelijke gegevens"

berekening:
(werkelijke gegevens - voorspelde gegevens)2 / voorspelde gegevens..
pi_45687589
bereken ik de kritieke waarden wel
pi_45687633
Het is niet handig om dat een jaar lang met de hand te gaan berekenen met behulp van posts in dit topic.
Lijkt me.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 09:49:56 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_45687741
De best mogelijke voorspelling voor het weer van morgen is nog altijd: "het zelfde als vandaag"!
Gemiddeld komt dat beter uit dan het KNMI
censuur :O
  vrijdag 26 januari 2007 @ 09:50:06 #10
13077 JoeKurr
DFDT Flight Lead
pi_45687743
Als het goed is heb ik binnenkort thuis weer internet, dan zal ik eens kijken of ik er een scriptje tegenaan kan gooien.
Past niet in een MiG-21, maar wél in een MiG-29
Tweede overall bij het Europees Kampioenschap Lock On: Flaming Cliffs
pi_45687842
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:45 schreef spoor4 het volgende:
Het is niet handig om dat een jaar lang met de hand te gaan berekenen met behulp van posts in dit topic.
Lijkt me.
dat was ook niet de bedoeling.. dit topic is voornamelijk om de interesse te peilen..
  vrijdag 26 januari 2007 @ 09:55:01 #12
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_45687844
Ohja, dat wilde ik nog vragen.
Iemand nog ideeen om het bij te houden en te berekenen?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_45687847
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:49 schreef RemcoDelft het volgende:
De best mogelijke voorspelling voor het weer van morgen is nog altijd: "het zelfde als vandaag"!
Gemiddeld komt dat beter uit dan het KNMI
dit is iets serieuzer bedoeld
pi_45687863
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:50 schreef JoeKurr het volgende:
Als het goed is heb ik binnenkort thuis weer internet, dan zal ik eens kijken of ik er een scriptje tegenaan kan gooien.
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:55 schreef Lariekoek het volgende:
Ohja, dat wilde ik nog vragen.
Iemand nog ideeen om het bij te houden en te berekenen?
Berekenen wel, bijhouden niet

Het mooiste zou zijn als er een scriptje is, waarbij een aantal (vantevoren vastgestelde) mensen dagelijks gegevens in kan vullen.. de berekening kan ik leveren
  vrijdag 26 januari 2007 @ 10:00:44 #15
154952 spoor4
Spoort niet
pi_45687938
Misschien kan het invoeren van gegevens ook wel automatisch via rss bijvoorbeeld.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 10:01:33 #16
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_45687959
Opzich leuk idee, alleen het dagverslag kan je daar nooit voor gebruiken.

Die gegevens komen uit Friesland? dus daar kan het heel anders zijn.
Bovendien zijn het geen officiele gegevens, (niets tegen de betrouwbaarheid van je station) maar tuineffect valt gewoon niet uit te sluiten.
silence can say more than thousand words
  vrijdag 26 januari 2007 @ 10:02:24 #17
13077 JoeKurr
DFDT Flight Lead
pi_45687972
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 09:56 schreef addie het volgende:

[..]


[..]

Berekenen wel, bijhouden niet

Het mooiste zou zijn als er een scriptje is, waarbij een aantal (vantevoren vastgestelde) mensen dagelijks gegevens in kan vullen.. de berekening kan ik leveren
Ik kan het script ook gegevens van de KNMI site laten lezen, dat scheelt weer zoekwerk
(alleen tijdens een weeralarm kan het dan fout gaan, dan gaat de KNMI site nog wel eens plat)
Past niet in een MiG-21, maar wél in een MiG-29
Tweede overall bij het Europees Kampioenschap Lock On: Flaming Cliffs
pi_45688422
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 10:01 schreef 61neorej het volgende:
Opzich leuk idee, alleen het dagverslag kan je daar nooit voor gebruiken.

Die gegevens komen uit Friesland? dus daar kan het heel anders zijn.
Bovendien zijn het geen officiele gegevens, (niets tegen de betrouwbaarheid van je station) maar tuineffect valt gewoon niet uit te sluiten.
we waren er al over uit dat we officiele gegevens gebruiken
pi_45688439
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 10:02 schreef JoeKurr het volgende:

[..]

Ik kan het script ook gegevens van de KNMI site laten lezen, dat scheelt weer zoekwerk
(alleen tijdens een weeralarm kan het dan fout gaan, dan gaat de KNMI site nog wel eens plat)
dan kan het altijd nog handmatig..
kun je in dat script dan ook de berekening doorvoeren?
  vrijdag 26 januari 2007 @ 10:28:46 #21
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_45688576
Ik ga dit topic volgen
pi_45688613
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 10:28 schreef Bep het volgende:
Ik ga dit topic volgen
doe dat
  vrijdag 26 januari 2007 @ 10:34:12 #23
13077 JoeKurr
DFDT Flight Lead
pi_45688679
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 10:23 schreef addie het volgende:

[..]

dan kan het altijd nog handmatig..
kun je in dat script dan ook de berekening doorvoeren?
Dat is juist mijn hele bedoeling, scheelt een hoop werk
(en een computer is er om te rekenen he)

Ik zit er aan te denken om de gegevens bij te houden in een database, zo kunnen we ook meteen een trend zien, mochten we dat willen
Past niet in een MiG-21, maar wél in een MiG-29
Tweede overall bij het Europees Kampioenschap Lock On: Flaming Cliffs
  vrijdag 26 januari 2007 @ 10:37:51 #24
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_45688772
Overigens is het in de tabel eigenlijk een gemiddelde, nou is de Bilt daar denk ik wel een goed punt voor omdat het meestal redelijk gemiddeld zalzijn qua temperatuur.

De neerslaggemiddelden zijn echter wat moeilijker.
Bij 50% kan het in een deel van het land, bijvoorbeeld de Bilt flink gaan regenen terwijl het in het andere deel droog blijft.
Bij 80% kan het in hele land licht gaan regenen daarentegen.

Zelfde geld voor zon 40% kans kan betekenen dat bijvoorbeeld de noordelijke provincies zon krijgen en de Bilt geen zon. De voorspelling specifiek voor de Bilt had dan 10% moeten zijn.

Voor deze gegevens zou je dus een gemiddelde moeten nemen. Waar is het zonnig geweest en hoe lang, en waar heeft het geregend en hoe veel.

Zelfde geld voor de wind, de Bilt heeft vaak een vrij lage windsnelheid vergleken met het gemiddelde.
silence can say more than thousand words
pi_45688979
We zullen dus eerst een gemiddelde moeten vaststellen voor een aantal punten:
- Max temp
- Min temp
- Neerslag (percentage Nederland als buienradar.nl?)
- Wind

Eerst dit dus uitwerken en vaststellen alvorens we verder kunnen. We zullen een puntensysteem moeten opzetten voor de afwijkingen.

Als er een script is, dan kunnen meer weergegevens van KNMI-stations worden uitgelezen, dan kunnen we die middelen voor max en min temp. Dan ben je hiervoor eigenlijk al wel klaar.

Wellicht is de totale neerslag hiervan ook te gebruiken, omdat het KNMI de verwachte hoeveelheid neerslag in MM's geeft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')