abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45665523
En weer een islam topic...

Er is geen god behalve God en Mohammed is de gezant van God (soennitische - 90% van de moslims -geloofsbelijdenis)
en Ali is de wali van God (voegen de sjieten - 10% - vervolgens toe)

Uitleg 1
Wali betekent zoveel als 'voogd'. Wie is Ali? Dat is de man van de dochter van de profeet Mohammed, Fatima. De uitleg is dat imams (sjietische geestelijke leiders - bij soenieten kalief geheten) van Ali af moeten stammen, waar soenieten dat onzin vinden en dus niet in hun geloofsbelijdenis hebben.

De rest spreekt voor zich. Onderwerp je aan God en erken Mohammed als degene met de enige juiste boodschap van God gekregen. Eenvoudiger en zuiverder krijg je een godsdienst tegenwoordig niet meer, alhoewel ik moet zeggen dat moslimfundamentalisten nogal twijfelen aan andermans oprechtheid en het dus behoorlijk ingewikkeld kunnen maken, maar dat terzijde.

Andere uitleg 2 (net ter ore gekomen en dus interessant voor topic)
Bij Ali kan het taalkundige verschijnsel zijn opgetreden dat een bijvoeglijk naamwoord op den duur in de beleving van mensen veranderde in een eigennaam. Evenzo met Mohammed. Mohammed betekent letterlijk '(intens) geprezen' (naar mijns inziens een logische samenvatting van zijn persoonlijkheid in de islamitische theologie). Naar analogie van deze naam betekent Ali 'verheven'.

De geloofsbeleidenis zou met deze vertaling kunnen zijn:
Er is geen god behalve God en geprezen is de gezant van God
en verheven is Gods voogd.

De conclusies die je hier aan kunt verbinden, is een discussie waard. Het lijkt me een goede start voor een discussie over geloof met moslims.
pi_45666785
Komt er zo op neer: Sji'iten wouden dat alleen familie van Muhammad kalief konden worden en Soenniten wouden het democratisch doen.

Tot ongenoegen van enkele moslims werd na de dood van Mohammed diens vriend Aboe Bakr als opvolger aanvaard en niet Ali, een neef (en schoonzoon) van Mohammed. Ali werd uiteindelijk de vierde kalief, maar hij werd in 661 vermoord. Zijn zoon Hoessein volgde hem op, maar deze werd in 680 eveneens gedood door het leger van de Oemajjaden.

Na de eerste vier gekozen kaliefen was het grote schisma binnen de islam een feit en kwam het kalifaat in handen van opeenvolgende soennitische dynastieën, de Omajjaden en de Abbassiden. Hun invloed strekte zich via veroveringsoorlogen binnen enkele generaties uit van Spanje (de Pyreneeën) tot aan de Punjab in oostelijk India.

Dat familie gedoe slaat nergens op moet ik zeggen als Soennit. Wat maakt het uit of het familie is. Straks krijg je een josti als kalief alleen omdat hij familie is. Gewoon democratisch kiezen dus.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_45666903
tvp
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_45668406
Onbegrijpelijke godsdienst de Islam.
Verschillende groeperingen snijden elkaar de keel af alleen omdat ze een andere houding bij het bidden aannemen.
pi_45668668
We hebben het niet over die groeperingen, die komen in iedere godsdienst voor.

Ik wou het graag over het geloof hebben en specifiek over de islam.
pi_45669118
Vergeet ook niet dat Ali de neef van Mohammed is (zoon van Mohammeds oom.)
De Sjieten wouden een dynastie van Mohammeds afkomst, terwijl de Soenieten een leider democratisch wouden kunnen kiezen. Je theorie over dat 'Ali' staat voor 'verheven' klopt niet, taalkundig wel, maar historisch niet. De splitsing van de Islam kwam na de aanslag op de 3e Kalief Osman, waarbij Ali Kalief werd, maar Muawiyaah in opstand kwam, daarna pas kwam splisting in Shia-Sunni

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2007 18:48:25 ]
pi_45669303
Overigens gaan de Alevieten (een verre tak van Shia) wel een stap verder en zeggen dat Ali de Goddelijke belichaming van God op aarde is.
pi_45672532
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 18:52 schreef Triggershot het volgende:
Overigens gaan de Alevieten (een verre tak van Shia) wel een stap verder en zeggen dat Ali de Goddelijke belichaming van God op aarde is.
Kan ik meteen toelichten dat een groot deel de Alevieten niet als moslims telt waaronder mijn familie iig.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_45672552
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 18:19 schreef Schonedal het volgende:
Onbegrijpelijke godsdienst de Islam.
Verschillende groeperingen snijden elkaar de keel af alleen omdat ze een andere houding bij het bidden aannemen.
eh.. we bidden hetzelfde hoor... ?

n00b
pi_45673028
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:10 schreef Burakius het volgende:

[..]

Kan ik meteen toelichten dat een groot deel de Alevieten niet als moslims telt waaronder mijn familie iig.
Een moslim mag niet over het geloof van een ander oordelen
pi_45673054
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:11 schreef Burakius het volgende:

[..]

eh.. we bidden hetzelfde hoor... ?

n00b
Nee hoor
shieten weleens zien bidden?
pi_45673105
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee hoor
shieten weleens zien bidden?
de kleine verschillen zittten em bij shi'iten door een steentje te plaatsen. Dat vind ik niet noemenswaardig. Een shi'it en een soenniet kunnen best bij elkaar bidden. kom es op msn jij trouwens!
pi_45673159
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een moslim mag niet over het geloof van een ander oordelen
Iemand die Ali als God ziet is geen moslim. Maar iets anders. Ik oordeel niet. Ik klassifeer ze niet als 'Islamiet'.

wat mij betreft houden ze geen ISlam aan maar ... Aliïsm ofzo.
pi_45673183
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:22 schreef Burakius het volgende:

[..]

de kleine verschillen zittten em bij shi'iten door een steentje te plaatsen. Dat vind ik niet noemenswaardig. Een shi'it en een soenniet kunnen best bij elkaar bidden. kom es op msn jij trouwens!
Niet noemenswaardig, lekker subjectief weer. zit wel degelijk verschil in, denk aan niet buigen bij sommige rekaat enzo.. Ik moet even deur uit, kom wel wat later.
pi_45673214
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:23 schreef Burakius het volgende:

[..]

Iemand die Ali als God ziet is geen moslim. Maar iets anders. Ik oordeel niet. Ik klassifeer ze niet als 'Islamiet'.

wat mij betreft houden ze geen ISlam aan maar ... Aliïsm ofzo.
je geeft je mening en je mening geven is oordelen bro
pi_45673344
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

je geeft je mening en je mening geven is oordelen bro
het is geen mening. Ali als god zien is geen Islam. Ze horen bij iets anders wat ik Aliïsm wil noemen. Dat zijn feiten.
pi_45675292
Was een kalief niet een veel grotere geestelijke leider dan een imam, of praat ik nu poep?
pi_45675403
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 20:27 schreef Burakius het volgende:

[..]

het is geen mening. Ali als god zien is geen Islam. Ze horen bij iets anders wat ik Aliïsm wil noemen. Dat zijn feiten.
Is dus wel een mening voor hen is het namelijk wel een deel van Islam, net zoals zij zullen zeggen dat wat jij aanhangt geen islam is, ik ben als soeniet het met je eens, maar dat is omdat ik een soeniet ben dus.
pi_45675452
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:09 schreef Alicey het volgende:
Was een kalief niet een veel grotere geestelijke leider dan een imam, of praat ik nu poep?
Half poep
Kalief=Imam in de sjietishe wereld... In de soenitische visie zijn ze gescheiden, een Kalief wel een Imam, maar andersom hoeft niet
pi_45675487
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:09 schreef Alicey het volgende:
Hangt er vanaf of je Soenniet of Shi'it bent. Een Soenniet ziet een imam gewoon als iemand die het gebed voorleid op cuma (vrijdag). De Shi'iten zien imams als leiders als ik het goed heb.

Een kalief is ook weer een geestelijke leider bij de Soennieten. Maar ik weet het precieze er niet over. misschien moet trigger deze beantwoorden hehe
pi_45675529
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Is dus wel een mening voor hen is het namelijk wel een deel van Islam, net zoals zij zullen zeggen dat wat jij aanhangt geen islam is, ik ben als soeniet het met je eens, maar dat is omdat ik een soeniet ben dus.
Nee de 5 zuilen zijn duidelijk. Alles is duidelijk. Zij geloven in iets anders dat te ver afwijkt van de ISlam om ze nog moslim te noemen.
pi_45675619
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:14 schreef Burakius het volgende:

[..]

Hangt er vanaf of je Soenniet of Shi'it bent. Een Soenniet ziet een imam gewoon als iemand die het gebed voorleid op cuma (vrijdag). De Shi'iten zien imams als leiders als ik het goed heb.

Een kalief is ook weer een geestelijke leider bij de Soennieten. Maar ik weet het precieze er niet over. misschien moet trigger deze beantwoorden hehe
Kalief betekent opvolger, de eerste Kalief Abu Bakr, werd dan ook Kalief-RasoelAllah genoemd, opvolger van de boodschapper van Allah. Pas met Umar (2e kalief) werd Amir almoeminoen ingesteld ( Leider der gelovigen ) Hij zag namelijk Kalief, Kalief-RasoelAllah niet zo zitten
pi_45675670
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:15 schreef Burakius het volgende:

[..]

Nee de 5 zuilen zijn duidelijk. Alles is duidelijk. Zij geloven in iets anders dat te ver afwijkt van de ISlam om ze nog moslim te noemen.
De 5 zuilen komen voornamelijk uit de Soennah, als Alevieten Soennah volgden was er sowieso geen splitsing
pi_45675731
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De 5 zuilen komen voornamelijk uit de Soennah, als Alevieten Soennah volgden was er sowieso geen splitsing
de 5 zuilen zijn ook heel duidelijk voor Shi'iten. Anyways hoe kan je iemand die denkt dat Ali een soort god is een moslim noemen. Neen sorry gaat er niet in. De feiten blijven dat ze te erg afwijken van de Islam.
pi_45675812
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:19 schreef Burakius het volgende:

[..]

de 5 zuilen zijn ook heel duidelijk voor Shi'iten. Anyways hoe kan je iemand die denkt dat Ali een soort god is een moslim noemen. Neen sorry gaat er niet in. De feiten blijven dat ze te erg afwijken van de Islam.
Ik had het expliciet over de Alevieten. Het gaat niet ons om wat mensen denken, net zoals tegen de mensen van 'het boek' blijven we respectvol en tolerant jegens andersdenkenden, het is aan Allah om te oordelen over wie wel en niet bij de Islam hoort en niet aan de mensen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2007 21:24:07 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')