Eensch.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:01 schreef m@x het volgende:
Ik ben ook niet zo van het naampjes geven, in hokjes plaatsen of ergens een ingewikkelde, interessant doende theorie aan te hangen. Ik ben trouwens ook niet het type wat eerst uitgebreid research gaat doen voordat ik tot actie overga. Naast het feit dat ik daar helemaal geen tijd voor heb en nog belangrijker geen zin in heb, vind ik dat opvoeden ook best wel een beetje spontaan mag blijven. Het lijkt mij dat je het leuke uit het oog verliest door 'krampachtig' aan allerlei methodes vast te houden. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er hier dames zijn die in mijn ogen krampachtig bezig zijn, het is meer een algemene opmerking over allerlei opvoedmethodes en technieken (dus niet alleen AP). Ik doe dingen op gevoel en dan kan het best zijn dat daar een stukje AP tussen zit. Ik doe het alleen niet bewust.
Maar ik volg en faciliteer in mijn voorbeeld mijn baby toch ook: kind huilt wegens natte luier, krijgt van mij droge luier. Dat dient wel degelijk mijn baby. Bepaalde keuzes in de invulling die ik daarbij maak heb ik even toegelicht om te laten zien hoe niet-AP ik dat doe, en wat dan wel AP zou zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 07:24 schreef Sugar het volgende:
[..]
Ja, jóuw voorbeeld is een ander soort volgen. Een keuze maken die alleen de ouder op dat moment dient.
Maar mijn voorbeeld diende de baby. Ik liet hem slapen, faciliteerde in zijn behoefte. Jouw voorbeeld is een ander soort volgen, namelijk je eigen gemak volgen als ouder. Mijn voorbeeld is het volgen van het kind.
Waarom moet je persé iets actiefs doen om te tonen dat je je gevoel volgt? Mss doen die mensen dat wel, maar op hun eigen manier?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:08 schreef owlet het volgende:
[..]
Eensch.
Ik denk ook dat krampachtigheid niet goed is, op welke manier dan ook. Maar ik denk ook dat heel veel dingen die op andere mensen als krampachtig overkomen hier heel natuurlijk gaan. Alleen op het moment dat je het uit moet gaan leggen komt het misschien over als een methode die nagestreefd moet worden.
Ik denk overigens ook dat er wel degelijk heel veel ouders zijn die niets aan opvoeding doen. Die alles laten gebeuren en die totaal niet hun gevoel volgen. Dat geeft niet want kinderen worden ook zo wel groot en interesses van mensen verschillen.
Maar dit deel van een forum gaat echt alleen over kinderen en opvoeden dus het is logisch dat de meeste lezers/schrijvers hier al een grotere interesse hebben in het opvoeden van hun kinderen en waarschijnlijk al veel meer van hun gevoel uit gaan en veel meer stilstaan bij wat ze doen.
Waardoor een "etiketje" AP misschien wat minder zinvol lijkt dan wanneer je het zou vergelijken met het gemiddelde gezin in NL.
Alweer, geen waardeoordeel maar een observatie![]()
Ik doelde hier op, volgens mij, Sugar die aangaf dat iedereen toch zijn gevoel volgt en doet wat het kind nodig heeft.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:15 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waarom moet je persé iets actiefs doen om te tonen dat je je gevoel volgt? Mss doen die mensen dat wel, maar op hun eigen manier?
Amen. Het feit dat je niet continu bewust met dingen bezig bent betekent toch niet dat je niet je gevoel volgt? Spontaniteit is toch bij uitstek je gevoel volgen?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:15 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waarom moet je persé iets actiefs doen om te tonen dat je je gevoel volgt? Mss doen die mensen dat wel, maar op hun eigen manier?
Ah, wat verwoord je dit goed.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:08 schreef owlet het volgende:
Ik denk overigens ook dat er wel degelijk heel veel ouders zijn die niets aan opvoeding doen. Die alles laten gebeuren en die totaal niet hun gevoel volgen. Dat geeft niet want kinderen worden ook zo wel groot en interesses van mensen verschillen.
Maar dit deel van een forum gaat echt alleen over kinderen en opvoeden dus het is logisch dat de meeste lezers/schrijvers hier al een grotere interesse hebben in het opvoeden van hun kinderen en waarschijnlijk al veel meer van hun gevoel uit gaan en veel meer stilstaan bij wat ze doen.
Waardoor een "etiketje" AP misschien wat minder zinvol lijkt dan wanneer je het zou vergelijken met het gemiddelde gezin in NL.
Alweer, geen waardeoordeel maar een observatie![]()
Misschien klinkt het raar, maar ik denk dat er ook nog een verschil zit tussen "belang van het kind" en "afgeleid uit de signalen van het kind". Het belang van het kind betekent dat je, zeker als ze wat ouder zijn, je ze soms toch grenzen moet stellen, misschien zelfs moet teleurstellen. Daarop gaat een kind huilen, wordt misschien zelfs woedend. Als je dan op het signaal van het kind af gaat, zou je direct die grenzen wegnemen. Dan is het immers niet meer verdrietig of boos... En dat lijkt me ook niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 18:22 schreef Moonah het volgende:
Ah, wat verwoord je dit goed.
Zoiets dacht ik ook toen ik Sugars 'DO' las, alleen wist ik niet hoe eea te omschrijven.
Het is (zoals ik het iig op school om me heen zie) zeer zeker niet vanzelfsprekend dat mensen een visie hebben qua opvoeding. Er zijn er tíg die maar wat doen. Net zoals hun pet staat, hoe de wind waait en waar ze op dat moment al dan niet zin in hebben. Vaak dus ingegeven vanuit henzelf ipv het belang van het kind...
Dit doet het op mij een beetje overkomen alsof iedereen die niet direct tig opvoedkundige boeken erop naslaat alvorens hij of zij aan de gang gaat maar een beetje egoistisch doet waar ie zin in heeft. Ik beschouw mezelf als een DO (als het dan persee een naam moet hebbenquote:Op vrijdag 26 januari 2007 18:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ah, wat verwoord je dit goed.
Zoiets dacht ik ook toen ik Sugars 'DO' las, alleen wist ik niet hoe eea te omschrijven.
Het is (zoals ik het iig op school om me heen zie) zeer zeker niet vanzelfsprekend dat mensen een visie hebben qua opvoeding. Er zijn er tíg die maar wat doen. Net zoals hun pet staat, hoe de wind waait en waar ze op dat moment al dan niet zin in hebben. Vaak dus ingegeven vanuit henzelf ipv het belang van het kind...
Natuurlijk is daar totaal niets mis mee.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:05 schreef m@x het volgende:
En wat is er mis met gewoon iets doen omdat het leuk is zonder dat er een ingewikkelde theorie aan hangt of dat er een leermoment aan vastzit.
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:03 schreef Moonah het volgende:
<Knip in het uitstekende schrijven van Moonah>
Daar ben ik het ook wel mee eens hoor. Ik ben alleen bang dat door alles teveel te overdenken mensen uit het oog verliezen dat het opvoeden van een kind ook een leuk iets is. Dat is ook een beetje wat ik bedoel met die spontaniteit. Alles doen omdat dokter zus en zo heeft gezegd dat dat het beste is komt op mij zo geforceerd over.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:03 schreef Moonah het volgende:
Een heel duidelijk verhaal
Als ik puur naar mijzelf kijk dan doe ik niets omdat het zo geschreven is maar wel omdat ik me ergens in kan vinden.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:43 schreef m@x het volgende:
Alles doen omdat dokter zus en zo heeft gezegd dat dat het beste is komt op mij zo geforceerd over.
Gelukkig dat ik nu duidelijker was.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:43 schreef m@x het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook wel mee eens hoor.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:05 schreef m@x het volgende:
[..]
Dit doet het op mij een beetje overkomen alsof iedereen die niet direct tig opvoedkundige boeken erop naslaat alvorens hij of zij aan de gang gaat maar een beetje egoistisch doet waar ie zin in heeft. Ik beschouw mezelf als een DO (als het dan persee een naam moet hebben) maar zie dit niet als een negatief iets. Ik vraag me alleen af waarom het opeens zo fout is om dingen te doen, gewoon omdat dat vroeger ook altijd op die manier gebeurde. En wat is er mis met gewoon iets doen omdat het leuk is zonder dat er een ingewikkelde theorie aan hangt of dat er een leermoment aan vastzit.
Je eet de soep wel erg heet hoor. In het topic over opvoedkundige meningen, kwam dit ook al ter sprake. Ik vind nl. wel degelijk dat respect verdiend moet worden en niet zomaar verkregen wordt. Dit valt ook alleen wel samen met ouderen/volwassenen respecteren omwille hun levenservaring en wijsheid en dat ze dit aan jongeren kunnen overdragen. Dus in sommige dingen kan ik mij wel vinden bij AP/NP, maar lang niet alles. Draagdoek/selendang gebruiken, ja....geen luiers...nee, borstvoeding on demand...nee.....quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Heb de documentaire ook gezien, bepaalde dingen spraken me wel aan, of in elk geval de theorie erachter, om het nou zo lang vol te houden (zoals bijv. die draagdoek, zoals jij ook al zegt. Maar dit:
[..]
vond ik toch wel erg zielig, eigenlijk. Een kind hoeft echt niet monddood te worden gemaakt, maar soms zijn dingen gewoon zo omdat een autoriteit dat zegt. Ik zie al een dreinende 16-jarige voor me in d'r eerste baantje, dat tegen d'r baas zegt: mijn respect moet je verdienen, dus ik doe dat niet. Nee, daar is de maatschappij niet echt op ingericht. En ook in het gezin al, een kind dat over de tafel heen kruipt en jij kan er als ouder niks van zeggen, dat vind ik echt té (en gevaarlijk!). Vader zelf leek mij zo af en toe wel cynisch, trouwens, als ie vertelde dat hij er niks te zeggen had en zo. Dus of hij er echt helemaal achter staat?
Wat wordt er in AP gezegd over quality-time tussen de ouders zelf? Ik bedoel, een kind is toch niet meteen het einde van bijvoorbeeld, je liefdesleven? Een kind hoeft toch niet meteen het leven te ontwrichten. Het moet een plaats krijgen NAAST alle dingen die er al waren en dat betekent idd compromissen, maar wel een balans vinden hoor.quote:Op woensdag 24 januari 2007 20:14 schreef Randa_v het volgende:
Merlijn sliep soms weleens bij ons maar voornamelijk in zijn wiegje tot zijn vierde maand. Toen werden Merlijn en ik samen ziek, hoge koorts en zijn we smaen in bed blijven liggen, het wiegje was hij toe toch wel ontgroeit. Nu slaapt hij bij ons. Het ledikantje hebben opgeruimd en hij gaat zodra hij wil en groter is naar een eigen bed op een andere kamer. Verwacht dat het nog wel even zal duren en hoop dat hij met 2,5 niet meer bij ons zal slapen.
Ik heb het boek van Dr. William Sears gelezen over Attachment Parenting dat voornamelijk ging over samen slapen. Hij is er voorstander maar het kan op zoveel manieren. Co-sleeping wat de meeste aanspreekt in dit topic of het daadwerkelijk samen slapen in een groot bed, hij raad schijnbaar ouders aan om een kingsize bed te kopen.
Merlijn ligt nu ook lekker in ons bed te slapen. Hij kan er nu zelf in en uit en er is boven een traphekje. Meestal ben ik vanaf het moment dat hij slaapt ook boven, ga opruimen of studeren. Of natuurlijk gewoon lekker meeslapen. Ik voed hem nog steeds in slaap en de nachten gaan lekker doordat ik best doorkan slapen. Merlijn wordt zelf eigenlijk ook zelden "echt" wakker, als hij een kick geeft trek ik hem bij me en ik weet meteen of hij wil drinken of verder slaapt. Heerlijk zo.
Jammergenoeg kan ik over het samen slapen weinig ervaringen vinden op het internet terijl er op de verschillende fora aardig wat ouders zijn die op zo een manier bij elkaar slapen. Misschien iemand het verhaal weleens gelezen van Jolanda, moeder van 5 kinderen tot 5 jaar, die allemaal boven op zolder slapen met zijn zevenen. Ik bewonder dat eigenlijk wel.
Verder doen in de trant van AP, rapleyen en borstvoeding.Fijn om zo naar je kindje te kunnen kijken wat ze nodig hebben.
Ik ben geen diehard AP dus echt antwoord kan ik niet op je vraag geven, maar als ik kijk hoe het bij ons gaat dan is het niet zo zeer het naast ons bed slapen dat ons liefdesleven negatief beïnvloed als wel de lichamelijke en geestelijke vermoeidheid die horen bij het hebben van een baby.quote:Op woensdag 31 januari 2007 07:52 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Wat wordt er in AP gezegd over quality-time tussen de ouders zelf? Ik bedoel, een kind is toch niet meteen het einde van bijvoorbeeld, je liefdesleven? Een kind hoeft toch niet meteen het leven te ontwrichten. Het moet een plaats krijgen NAAST alle dingen die er al waren en dat betekent idd compromissen, maar wel een balans vinden hoor.
Ik volg geen AP, ook niet een beetje. Ik doe waarvan ik vind en denk dat het goed bij Ronja en bij mij past en het enige wat ik daarbij volg is mijn eigen gevoel en kennis. Die twee worden absoluut gevormd en gevoed door informatie uit verschillende bronnen waaronder bijv. AP, maar ik ben nog altijd zelf degene die besluit om iets met de info te doen of niet.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:37 schreef Brighteyes het volgende:
Mag ik een hele foute advocaat van de duivel vraag aan je stellen owlet?
Je had het van de week in het andere topic over een speen en dat Ronja die nu aan het doorbijten is. Dat ze ook wel duimt maar dat jij dat liever niet hebt ivm haar gebitje later.
Hoe zit het daarbij dan met de behoeften van Ronja zelf? Als zij nou wil duimen?
Ja, dit is mss heel flauw, maar ik moest daar gelijk aan denken toen ik jouw verhaaltje las. Ik weet wel dat je niet strikt via de letter AP op volgt, maar voor een groot deel toch wel, dus ik was benieuwd hoe je dit dan ziet.
Maar dat zegt Owlet toch al in haar eerste post van dit topic? Dat ze uit alle ziens- en denkwijzen "pakt" wat bij haar kindje past? Ik snap geloof ik niet zo goed wat je hier duidelijk wil maken. Dat AP inhoudt dat het kind bepaalt o.i.d. ?quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:19 schreef Brighteyes het volgende:
Het was ook een flauwe vraag, dat weet ik, maar jouw verhaal geeft m.i. wel heel mooi aan dat er best soms gekeuzes gemaakt moeten/kunnen worden die niet helemaal binnen een bepaalde denkwijze vallen.
En dit bedoel ik niet rot, maar juist omdát jij iemand bent die normaal gesproken wel de voor een groot deel de antroposofische en AP-achtige lijn volgt. Maar dus met een beetje van jezelf erbij.
Het 'flauwe' is (mede) dat jij vraagt naar een middel, terwijl het in eerste instantie gaat het om een behoefte, en da's een zuigbehoefte, niet een duim- of speenbehoefte.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:19 schreef Brighteyes het volgende:
Het was ook een flauwe vraag, dat weet ik, maar jouw verhaal geeft m.i. wel heel mooi aan dat er best soms gekeuzes gemaakt moeten/kunnen worden die niet helemaal binnen een bepaalde denkwijze vallen.
En dit bedoel ik niet rot, maar juist omdát jij iemand bent die normaal gesproken wel de voor een groot deel de antroposofische en AP-achtige lijn volgt. Maar dus met een beetje van jezelf erbij.
Uitgangspunt nummer acht: Evenwicht bewaren in gezinsleven.quote:Op woensdag 31 januari 2007 07:52 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Wat wordt er in AP gezegd over quality-time tussen de ouders zelf? Ik bedoel, een kind is toch niet meteen het einde van bijvoorbeeld, je liefdesleven? Een kind hoeft toch niet meteen het leven te ontwrichten. Het moet een plaats krijgen NAAST alle dingen die er al waren en dat betekent idd compromissen, maar wel een balans vinden hoor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |