Het mooie valt niet op als je alleen maar naar het slechte kijkt, alsof er maar een bepaalde hoeveelheid aandacht mogelijk is, gebruik je 100 procent van je aandacht voor het slechte, hoeveel ruimte hou je dan over voor het mooie? Dan vul ik liever mijn bestaan op met 100 % mooie zaken inplaats van alles te richten op het slechte. Ook qua herinneringen van vroeger, ook daar kun je je richten op het mooie en ook hoe je die herinneringen beleeft, je kunt er naar terug kijken met een lach en genieten van de herinnering of je gaat verlangen ernaar zodat je weer depressief wordt omdat het voorbij is.
Als ik constant naar het slechte aspect kijk van het leven dan richt ik mijn hele focus op het slechte aspect. Wanneer er helemaal geen ruimte meer is voor het mooie dan zie je het mooie toch ook niet? Dan is het leven toch vanzelf klote en waardeloos en ga je toch met kop onder de schouders ten onder?
Maar dat is dus ook typerend voor een depressie
![]()
Het is dus een depressie die ik in kaart breng en hoe het in mijn geval eraan toe gaat. Ik mis tijdens een depressie oog voor de mooie kanten omdat ik me alleen maar richt op de slechte kanten.
En dat is dus geen bestaan hebben, en dan is het weer zo dat je een depressie zeker zelf in de hand hebt. Als je je op het slechte richt dan is het vanzelf zo dat je ook op het positieve kunt richten. Negeren van het slechte en aandacht voor het goede.
Mijn depressie ziet er vaak hetzelfde uit. Iedere depressie hecht ik waarde aan negatieve zaken, alsof die negatieve zaken een aantrekkingskracht hebben op mijn denken. Alsof die negatieve zaken van doorslaggevende aard zijn ook.
En dan is opstaan een hel. Vandaag was het opstaan ook een hel. In bed blijven liggen is een hel omdat ik dan ga tobben en denken en malen, en opstaan is een opgave omdat ik geen zin heb om op te staan.
Dan sta ik om 10:00 op en zet ik de verwarming aan en dan is het niet wetende wat ik onder doe, dan is het rondlopen onder zonder dat ik een doel heb. Het doel is weg omdat het allemaal nutteloos lijkt omdat het toch allemaal waardeloos is omdat ik bezig ben met waardeloze zaken. En dan is een doel hebben niet eens nodig, als de dag waarde kent is het opstaan beter, als de dag een betekenis heeft dus ook, en dan kan zo'n betekenis klein zijn, alleen maar een kleine fijne gedachte maakt de dag al okey. Een hoger doel is niet eens nodig of een gewoon doel niet. Alleen al de waarde aan het bestaan, en dat kan al zonder inhoud. Een leeg bestaan kan al waadevol zijn
![]()
Een bestaan zonder inhoud kan mooi zijn. Als je een leeg bestaan waardevol vindt dan is een leeg bestaan toch waardevol?
Zo kan een vol bestaan waardeloos zijn omdat je ieder klein iets van dat volle bestaan waardeloos vindt. Een boekenkast vol super goede boeken en ieder boek waardeloos vinden, of een lege kast geweldig vinden omdat er ruimte is om nieuwe boeken in te zetten
![]()
Of je laat de kast leeg omdat je niet van inhoud houdt in de kast, het aanzien van een lege kast als waardevol zien. Een lege kast mooier zien. Net zoals in het bestaan. Genoeg mensen uit het Oosten die een leeg bestaan prefereren. Mensen die alles opzij zetten en alsnog iedere minuut genieten. Mensen die in een klooster gaan zitten die koud en leeg is en die mensen zul je niet horen klagen. Normaal klooster of boeddistisch klooster. Mensen die zonder invulling optimaal genieten, ook zonder klooster. Mensen die uren lang kunnen zitten zonder wat te doen, zonder verveling. Mensen die hun hele leven leegte om zich heen hebben. Wat is dat met die mensen? En waarom zijn er mensen die alles hebben en nooit tevreden zijn? Mensen met niets die optimaal tevreden zijn en mensen met veel die niet tevreden zijn? Gewenning aan?
Waarom aandacht schenken aan waardeloze zaken als die zaken toch waardeloos zijn? Een waardeloos iets is toch de moeite van de aandacht niet waard? Zou het de moeite van aandacht
waard zijn dan zou het niet waardeloos maar waardevol zijn.
![]()
Belastinggeld is even mooi inderdaad, tis geen kapitaal maar ik ben tevreden ermee, zo kom ik uit de rode cijfers en met een beetje inhouden in het koopgedrag blijf ik uit de rode cijfers. Vaker de hand op de knip houden dus ook wel. Vooral bij aankopen waarvan ik niet zeker weet of ik ze wel gebruik
![]()
Een vrije gedachte
![]()
Als ik op dreef ben dan blijf ik schrijven
[ Bericht 8% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 26-01-2007 15:22:36 ]