abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45595547
Hi all,

Toen ik in mijn huis ging wonen zat er van de vorige eigenaar een zogenaamde DUO dimmer ingebouwd. Hij vertelde nog..harttstikke duur dingetje nu heb ik eigenlijk altijd maar 1 kant van deze dimmer gebruikt (achterzijde huiskamer) omdat er aan de voorzijde nooit een lamp aangesloten was.

Nu wil ik ook aan de voorzijde (het liefst een halogeen) spotje hangen maar ik heb zo'n vermoeden dat mijn dimmer dit niet fijn gaat vinden..of wel?

Ik lees verschillende verhalen wat nou wel en wat nou niet kan en dat het te maken heeft met de travo van de dimmer. Is het zo ie zo mogelijk om een halogeenspot te dimmen met een dimmer waar nog eens ook optaat:

Dimmer geschikt voor gloeilampen van 60 tot 300 watt...

Is het mogelijk?
  dinsdag 23 januari 2007 @ 14:20:19 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_45595737
Nee, je hebt een (electrische) halogeendimmer nodig.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_45595761
Hiermee kan je alleen halogeenlampen zonder trafo mee dimmen (dus 230V halogeen).
pi_45595816
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:21 schreef Ron321 het volgende:
Hiermee kan je alleen halogeenlampen zonder trafo mee dimmen (dus 230V halogeen).
pi_45595949
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:21 schreef Ron321 het volgende:
tot 300 Watt hé.
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
pi_45596194
Als ik het goed begrijp....kan ik dus wel gewoon een normale halogeenspot ZONDER dimmer ermee dimmen want dit is ook een gloeilamp? Het maakt mij namelijk niet uit wat voor spotje ik ophang en of dit nou met of zonder travo is. (wat zou het voordeel zijn)?

Het gaat overigens maar om 1 spotje
pi_45596314
Het voordeel van halogeen spot met trafo is dat die met een veilige spanning werken en iets minder warm worden.
pi_45599796
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:38 schreef tnimble het volgende:
Het voordeel van halogeen spot met trafo is dat die met een veilige spanning werken en iets minder warm worden.
ooit een halogeenlampje 12V vast gehad die even aan gestaan heeft?

of de lamp nou 300 graden of 350 graden heet wordt.... heet is het toch...
pi_45602411
Als ik het goed begrijp....kan ik dus wel gewoon een normale halogeenspot ZONDER dimmer ermee dimmen want dit is ook een gloeilamp? Het maakt mij namelijk niet uit wat voor spotje ik ophang en of dit nou met of zonder travo is. (wat zou het voordeel zijn)?

woensdag 24 januari 2007 @ 02:23:46 #10
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_45620327
Geheel hangt een beetje af van het type dimmer en het type halogeen. Halogeen verlichting werkt aan 12V~, en de manier waarop dit wordt verkregen bepaald tevens de manier waarop je dit kunt dimmen.

Je hebt, om het héél simpel te zeggen : Mechanische dimmers (geschikt voor halogeen installaties waar een zogenaamde "platen trafo" voor de omvorming van 230 V~ naar 12 V~zorgt), en electronische dimmers. (Hier wordt het voltage omgezet door middel van ELCO's. (weerstanden)).

Eerste geval ziet er uit als een groot rond/vierkant blok, hier kun je dus willekeurig welke dimmer voor gebruiken, tweede ziet er uit als een een laptopvoeding ..... hier heb je dus echt een electronische dimmer voor nodig.
Een platen trafo is met een electronische dimmer goed te manipuleren, andersom niet.

Als je het verkeerd aansluit (lees: de verkeerde dimmer hebt) zie je het vanzelf...... je lamp is alles behalve stabiel

[ Bericht 18% gewijzigd door wimmel_1 op 24-01-2007 02:32:37 ]
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
pi_45621938
Halogeenlampen heb je voor 12V voor 24V, 48V, 115V en 230V. In NL passen we voor in huizen 12V en 230V volt toe.

Een 12V halogeen lamp heeft een transformaor nodig om van de 230V de 12V te maken. Dit kan via 2 spoelen om een blok metaal heen of via elektronica die met condensatoren en kleine speolen werkt.

De grote zware traditionele transformator is een groot zwaar ding en is een inductieve belasting.

De elektronisch aangestuurde transformator is veel compacter en heeft minder verliezen waardoor deze minder zelf minder warm wordt. Deze is een capacitieve belasting.

Een gloeilamp of halogeenlamp op 230V is een omse belasting.

Een dimmer waarop staat geschikt voor gloeilampen kan alleen om met ohmse belastingen en kan geen enkel type transformatie op.

Een dimmer voor alleen ohmse en inductieve belasting kan gloeilampen, 230V halogeen en de traditionele transformatoren aan.

Een dimmer voor ohmse en capacitieve belastingen kan gloeilampen, 230V halogeen en de electronische transformatoren aan.

Een universele dimmer kan alles op aangesloten
worden

Naadt woorden als geschikt voor gloeilampen staan er op dimmer vaak letters die dit aangeven.

R = ohms = gloeilamp, 230V halogeen
L = inductief = traditionele tranformator
C = capacitief = elektronisch gestuurde tranformator

Een dimmer waar RL op staant kan dus gloeilampen, 230V halogeenlampen en traditionele tranformatoren aan.

Alle dimmer zijn elektronische dimmers. Door middel van een diac en triac wordt de spanning 100x per seconden geschekelt.

Voor het bestaan van dimmers werd de lichtstekte van lampen op niet electronische wijze gedaan. Dit werdt met een instelbare vermogens weerstand of met een autotrafo gedaan.
pi_45624637
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:28 schreef xonmultimedia het volgende:
Als ik het goed begrijp....kan ik dus wel gewoon een normale halogeenspot ZONDER trafo ermee dimmen want dit is ook een gloeilamp?
Ja.

[ Bericht 10% gewijzigd door ikke_ook op 24-01-2007 14:44:38 ]
pi_45630019
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:28 schreef xonmultimedia het volgende:

Het klopt niet helemaal wat je schrijft. Maar je kunt er een halogeenlamp mee dimmen die rechtstreeks op 230V wordt aangesloten, dus zonder transformator tot max 300 Watt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')