Eerder een volmondig ''ja''.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:13 schreef teamlead het volgende:
Oorlogsmisdaden: mwah..
in een aantal gevallen wel ja.. niet systematischquote:
Dat zou het verschil tussen oorlogsmisdaden en genocide aanduiden. Oorlogsmisdaden zijn oorlogsmisdaden, systematisch of niet.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:20 schreef teamlead het volgende:
[..]
in een aantal gevallen wel ja.. niet systematisch
Op Celebes zijn mensen weldegelijk op hun sthniciteit geselcteerd en afgemaakt.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:19 schreef G.Fawkes het volgende:
Maar het woord genocide, weet wat het betekend. Heeft NL probeerd indonesiers systematisch uit te roeien?
150.000 "foutjes" zeker?quote:Op maandag 22 januari 2007 12:20 schreef teamlead het volgende:
[..]
nope.. maar in een oorlog vallen onvermijdelijk slachtoffers aan beide kanten. Die 150,000 die jij aanhaalt zijn beslist niet allemaal omgekomen door oorlogsmisdaden zoals op zuid Celebesquote:
quote:Op maandag 22 januari 2007 12:22 schreef Floripas het volgende:
[..]
Op Celebes zijn mensen weldegelijk op hun sthniciteit geselcteerd en afgemaakt.
Hoe moeten we dan de terreur van de TNI op Celebes beoordelen?quote:Op maandag 22 januari 2007 12:22 schreef Floripas het volgende:
waarom waren ze niet 'systematisch'?quote:Op maandag 22 januari 2007 12:20 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ons morele superioriteitsgevoel.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:24 schreef tontorico het volgende:
Wat zou er veranderen als we het erkennen?
mensen werden doodgeschoten omdat ze aanslagen pleegden op Nederlandse militairen, of hiervan verdacht werden.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:22 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hoe kom je trouwens bij dat getal? In Indonesië heeft men het vaak over de 40.000, maar ik kom ook het volgende tegen:quote:Op maandag 22 januari 2007 12:22 schreef Floripas het volgende:
150.000 "foutjes" zeker?
bronquote:In een brief van de Indonesiër Luitenant-kolonel dr Natzir Said (afdeling Geschiedkundig Onderzoek der Indonesische Strijdkrachten van de Universiteit te Ujung Pandang) aan Westerling schreef Natzir Said op 13 april 1977 echter, dat het getal van 40.000 slachtoffers in Zuid-Celebes na de eerste politionele actie gebaseerd was op een propaganda-maatregel van de Indonesische autoriteiten tegen de Nederlanders ('Nederlandse bezetting') en overdreven. Natzir Said komt na een onderzoek 'in de onderafdeling Jeneponto' een plaats in Zuid-Celebes aan de Java-zee, tot de conclusie, dat daar in de periode 1945-1950 565 Indonesische doden te betreuren waren, waarvan 256 in de periode december 1946-februari 1947 (de periode waarin de acties van Westerling plaatsvonden). Hij schreef:'Naar mijn overtuiging is dit ook in andere gedeelten van Zuid-Celebes het geval�.. de slachtoffers werden niet allemaal door het K.N.I.L. gedood'.
Soms is een persoonlijk meegemaakt geval van liquidatie schrijnender dan een onvatbare massa van duizenden doden. Het gaat veel te ver om het optreden van 120.000 militairen in Nederlandse krijgsdienst in het v.m. Nederlands-Indië af te meten aan excessen van Westerling met slechts 160 KNIL-militairen van het Depot Speciale Troepen.
Dat we met meer recht tegen Turkije kunnen zeggen dat er een genocide in hun verleden zit.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:24 schreef tontorico het volgende:
Wat zou er veranderen als we het erkennen?
Nou de PvdA, de VVD en het CDA nog. En het Oud-strijderslegioen. En de koningin.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:33 schreef tontorico het volgende:
Nou hierbij dan.
Ik erken het als eerste.
We waren toen enorme klootzakken en ik hoop dat het snel beter gaat
Dit moet ik terugnemen, het ging daar kennelijk vooral om gewapende benden die een guerilla tegen Nederlandse troepen, maar vooral tegen elkaar, voerden.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:27 schreef Bellarmine het volgende:
Hoe moeten we dan de terreur van de TNI op Celebes beoordelen?
150.000 is de hele oorlog.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:33 schreef Bellarmine het volgende:
[..]
Hoe kom je trouwens bij dat getal? In Indonesië heeft men het vaak over de 40.000, maar ik kom ook het volgende tegen:
[..]
bron
Ik heb geen flaw idee hoe betrouwbaar dit is overigens.
nou.. wellicht mag je weglaten in die zin hoorquote:Op maandag 22 januari 2007 12:32 schreef Johnns het volgende:
[..]
mensen werden doodgeschoten omdat ze aanslagen pleegden op Nederlandse militairen, of hiervan verdacht werden.
dat ze wellicht geen eerlijk proces kregen is een ander verhaal...
het totale aantal slachtoffers die gedood zijn vanwege (verdenking op) aanslagen op Nederlandse militairen door de DTS is ongeveer 6.000, in tegenstelling tot de tienduizenden die ik hierboven tegenkwam.
We kunnen op z'n minst wijzen op de vrijheid die jij bijvoorbeeld geniet bij het openbaar maken van deze feiten.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat we met meer recht tegen Turkije kunnen zeggen dat er een genocide in hun verleden zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |