quote:Op donderdag 18 januari 2007 08:57 schreef The_Terminator het volgende:
Tja, de vorige storm heeft onze schutting omver geblazen en dakpannen van de buren hun woning zijn op onze garage gevallen met als gevolg dat er nu een gat in de golfplaten zit... Hopen dat dat niet nog eens gaat gebeuren, kost alleen maar weer werk.
Hmm, waar is dat ergens?quote:Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Dat is in Drenthe.quote:Op donderdag 18 januari 2007 08:57 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
[..]
Hmm, waar is dat ergens?
daar krijg je nog wel meer vandaagquote:Op donderdag 18 januari 2007 09:35 schreef most_wanted het volgende:
Hier is het ook kut weer -> Zuid-Holland.
Nu al iddquote:Op donderdag 18 januari 2007 09:35 schreef most_wanted het volgende:
Hier is het ook kut weer -> Zuid-Holland.
Kun je niet even wat ufo's aanroepen die dat dan goed regelen?quote:Op donderdag 18 januari 2007 09:55 schreef Geqxon het volgende:
"Storm" ?
Please, we hebben al 54 jaar geen storm gehad
whehe..quote:Op donderdag 18 januari 2007 09:56 schreef -Vedette- het volgende:
foto plaatsen wordt moeilijk, maar lichte schade aan paraplu, de terug weg naar huis zal waarschijnlijk zijn laatste dienst zijn
ga lekker vliegeren op de pier bij IJmuiden, het is maar een hoax!quote:Op donderdag 18 januari 2007 09:55 schreef Geqxon het volgende:
"Storm" ?
Please, we hebben al 54 jaar geen storm gehad
'54 was niet eens de zwaarste storm, alleen de timing met springvloed was wat lullig!quote:Op donderdag 18 januari 2007 09:55 schreef Geqxon het volgende:
"Storm" ?
Please, we hebben al 54 jaar geen storm gehad
boem?quote:10:09:54 18-01-07 1 G BRAN HV 3 STORMSCHADE (Incidentnet: 8) Benelite Tankstation HOOFDWEG-OOST 662 Tankstation HOOFDDORP ( HFD ) [ 644 ]
701181009540102998 0102998 BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )
701181009540101619 0101619 BRW Hoofddorp ( Kazernealarm Lichtkrant )
701181009540101611 0101611 BRW Hoofddorp ( Bemanning TS/WO )
701181009540101606 0101606 BRW Hoofddorp ( TS-644 )
het begint wat serieuzer te worden..quote:10:12:33 18-01-07 20 G AMBU er ligt een rit voor jullie uit franciscus
701181012331420999 1420999 CPA Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
701181012331420055 1420055 CPA Rotterdam-Rijnmond ( Ambulance 17-155 )
701181012310102998
10:12:31 18-01-07 1 G BRAN HV 3 STORMSCHADE (Incidentnet: reg.inmeld) AFRIT A9 L - AMSTELVEEN 5 AMSTELVEEN ( ASV ) [ 601 ]
701181012310102998 0102998 BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )
701181012291500506
10:12:29 18-01-07 11 G BRAN Prio 2 Boom bijna op trambovenleiding. Circusplein DEN HAAG ( GV ) 0033 0054
701181012291500506 1500506 BRW Den Haag-Scheveningen ( Lichtkrant )
701181012291500106 1500106 BRW Den Haag-Scheveningen ( Bevelvoerder )
701181012291500010 1500010 BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )
701181012231520021
10:12:23 18-01-07 11 I AMBU A1 Strausslaan 12 DEN HAAG ( GV )
701181012231520021 1520021 Witte Kruis Den haag ( Ambulance 21 )
701181012121405234
10:12:12 18-01-07 25 G BRAN Prio 2 BOOM OVER DE WEG LEX827 HEICOPPERWEG/KRAAYENDAAL LEXMOND
701181012121405234 1405234 BRW Lexmond ( Prio-1 )
701181012121405218 1405218 BRW Zederik ( SvD )
701181012121405216 1405216 BRW Lexmond ( SvD )
Ik zie geen rood of paars, dus het valt wel mee. Plus het waait in een uur ons landje over.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:20 schreef Qwea het volgende:
http://buienradar.nl/
das best veul regen
ja, het is wel rap weer wegquote:Op donderdag 18 januari 2007 10:28 schreef SoupNazi het volgende:
[..]
Ik zie geen rood of paars, dus het valt wel mee. Plus het waait in een uur ons landje over.
ik hoop hetquote:Op donderdag 18 januari 2007 10:28 schreef SoupNazi het volgende:
[..]
Ik zie geen rood of paars, dus het valt wel mee. Plus het waait in een uur ons landje over.
BRAN > door brand?quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:29 schreef Againzender het volgende:
10:16:29 18-01-07 1 G BRAN HV 1 INSTORTING (Incidentnet: 1) BELGIEPLEIN 102 AMSTERDAM ( ASD ) [ 512 577 591 ]
Hm, zal dit ook stormschade zijn?
Gelukkig zit het analoge net van de politie nog in de luchtquote:Op donderdag 18 januari 2007 10:29 schreef Againzender het volgende:
10:16:29 18-01-07 1 G BRAN HV 1 INSTORTING (Incidentnet: 1) BELGIEPLEIN 102 AMSTERDAM ( ASD ) [ 512 577 591 ]
Hm, zal dit ook stormschade zijn?
ik hoop met heel weinig schadequote:Op donderdag 18 januari 2007 10:31 schreef addie het volgende:
[..]
stormen gaat hetregen waait alleen snel weer door
nee, dat veteknt dat het een melding voor de barndweer is.quote:
en uiteraard had je de tegenwoordigheid van geest om hier snel een reeks foto's van te schieten die je nu online aan het zetten bent?quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:31 schreef SoupNazi het volgende:
Ik zag net een klein jongetje een tuin ingeslingerd worden omdat hij een paraplu opentrok.![]()
damn... nu alquote:Op donderdag 18 januari 2007 10:32 schreef Againzender het volgende:
[..]
Gelukkig zit het analoge net van de politie nog in de lucht
Stuk gevel weggewaaid, grootste probleem daar is nu rondvliegend glas e.d.
jammer van de boom.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:33 schreef Againzender het volgende:
[..]
nee, dat veteknt dat het een melding voor de barndweer is.
Scheldeplein Amsterdam: boom op drie geparkeerde auto's geland.
Wat denk je, dat ik hier met een camera in mijn hand zit?quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:33 schreef addie het volgende:
[..]
en uiteraard had je de tegenwoordigheid van geest om hier snel een reeks foto's van te schieten die je nu online aan het zetten bent?
hier in Emmen valt het best mee. Enkel regen. En een beetje windquote:Op donderdag 18 januari 2007 10:35 schreef indahnesia.com het volgende:
jee.. het moet wel erg hard waaien zeg..
Tja, hoe dom ben je als je bij storm een paraplu opentrekt? Nat wordt je sowieso, daar helpt een paraplu niet tegen, en het ding gaat ook geheid kapot. Volgens mij kun je beter investeren in een goede jas mét capuchon. Straks lekker in de pauze even uitwaaien buitenquote:Op donderdag 18 januari 2007 10:31 schreef SoupNazi het volgende:
Ik zag net een klein jongetje een tuin ingeslingerd worden omdat hij een paraplu opentrok.![]()
in Amsterdam is het foute boel al.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
hier in Emmen valt het best mee. Enkel regen. En een beetje wind
ik heb hem hier (aan!) naast me liggenquote:Op donderdag 18 januari 2007 10:34 schreef SoupNazi het volgende:
[..]
Wat denk je, dat ik hier met een camera in mijn hand zit?![]()
Wat is er ingestort?quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:38 schreef Againzender het volgende:
Bij het Belgieplein net een brandweerman gewond geraakt
Ze noemen het bij het station ook wel 'het bos van Den Helder' Dus zou het niet onderschatten.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:35 schreef Qwea het volgende:
ik vraag me af of de auto van mn vriend het overleeftdie staat in Den Helder bij het station
Neem aan van wel,zoveel bomen zijn daar bij dat station niet geloof ik
Nu maar hopen dat er weinig schade zou zijnquote:Storm Forecast
Valid: Thu 18 Jan 2007 08:00 to Fri 19 Jan 2007 06:00 UTC
Issued: Thu 18 Jan 2007 07:52
Forecaster: GATZEN
SYNOPSIS
Delta of strong westerly polar jet is present over Europe, with a trough over central Mediterranean, another over southern Scandinavia, and a subtropical high over Iberian Peninsula. At 300 hPa, a 100 m/s jet streak that has formed over western Atlantic rapidly spreads into western and central Europe during the period, providing strong DCVA at its northern flank, where cyclogenesis is forecast. Associated intense surface low is expected over the Baltic States on Thursday. At low levels, a tongue of very moist maritime air mass is advected into Europe ahead of a cold front that will cross British Isles, Germany, and Poland during the period.
DISCUSSION
British Isles to Poland
Strong cyclogenesis is expected in these affected areas, with intense precipitation in the WAA regime, very moist air mass and very strong LLS/SRH in the warm sector, strongly forced convection along the cold front, dry intrusion above the cold front/cold sector air mass, as well as some convection in the range of the following surface trough and embedded back-bent occlusion. Latest satellite images show an impressive dry intrusion making its way to the east. Surface observation from British Isles indicate dewpoints of about 11..12 C in the warm sector air mass and relatively deep moisture. Following the ingredients-based theory of severe convection, it seems that an outbreak of severe convection may be possible, but it is more likely that instability will not be sufficient for such a scenario.
Low-level moisture in the warm sector air mass as well as in the convectively mixed polar air mass W of the cold front will be sufficient for weak instability given neutral lapse rates at least. Favorable vertical wind shear of about 25 m/s LLS, 60 m/s DLS, around 600 J/K 0-1 km SRH will be present E of the cold front as well as in the range of the following short-wave trough and embedded back-bent occlusion. Additionally, strong forcing will likely occur especially along the cold front. Great uncertainty exists about mid-level lapse rates that will be rather poor in the warm sector initially and are expected to improve significantly when the dry intrusion of the low reaches the warm sector ahead of the following trough.
Current thinking is that at least weak instability will be present sufficient to allow a strongly-forced convective line along the cold front that moves eastward over southern/central British Isles, northern France, Benelux, northern Germany, and northern Poland. Given that forcing and vertical wind shear will be maximized from Benelux to northern Poland, thunderstorms are expected especially in this region, where models show a narrow region of low LIs. To the south, cold front will likely become parallel to the flow. Increasing distance to the trough center and dry intrusion will likely lead to rather shallow instability and chance for thunderstorms will be lower.
Given up to 50 m/s winds @ 850 hPa and around 35 m/s winds @ 950 hPa, vertical momentum transport inside of the downdrafts along the convective line will likely produce severe wind gusts at the surface, even when convection will not be well-organized. Expect a strongly-forced convective line, we decide to issue a level 2 that implies the widespread character of severe wind gusts along the cold front as a combination of strong synoptic-scale pressure gradient and convection.
A second scenario may come true when steep lapse rates of the dry intrusion will spread across the warm sector, leading to significant CAPE. This is now shown by latest GFS00 model run. Convection that forms may merge into a well-organized linear MCS as strong vertical wind shear will be able to balance the forming cold pool. Such a convective line may produce even higher wind gusts due to mesoscale low-level jets in the range of the cold pool. This scenario includes widespread severe wind gusts as well as a couple of very high wind gusts of more that 40 m/s. This will mean that the highest gusts of this event will occur along the cold front over most places. An upgrade may be warranted when such a system evolves during the afternoon/evening hours.
In both scenarios, high low-level SRH values will be present in the warm sector. Embedded mesocyclones may form along the convective line, capable of producing isolated large hail and tornadoes. There is also a chance for non-supercell tornadoes along the leading gust front given high background helicity and locally favorable low-level buoyancy.
In the range of the following trough, slight instability in the convectively mixed air mass may be sufficient for a few convective cells. Given strong vertical wind shear and helicity underneath the trough, showers and thunderstorms will likely organize into mesocyclones and/or bowing lines capable of producing severe wind gusts and possibly tornadoes. However, latest models guidance seems to indicate relatively stable conditions in the range of the back-bent occlusion, and development of convection is questionable at this time.
Southern Scandinavia to Baltic States
Short-wave trough over southern Scandinavia rapidly propagates eastward ahead of the approaching jet streak. In the range of this trough, convectively mixed air mass is present that will likely produce showers and thunderstorms over southern Sweden and the Baltic States during the day. Given rather high low-level wind shear and helicity, organized convection capable of producing strong wind gusts and possible tornadoes may develop. Convective activity is expected to weaken further inland.
Storm + Kliko = 'Aanrijding'.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:37 schreef Suijk het volgende:
Hier donderde net een kliko tegen een auto.
Grip1 geven ze ook bij grote branden enzo, dus het hoogste.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:43 schreef indahnesia.com het volgende:grip 1 was dat niet het hoogste? of juist het laagste?
Grip1 is het al.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:44 schreef Againzender het volgende:
Belgiepleini is het een flinke zooi, wordt een ruime afzetting gemaakt nu, extra personeel gaat die kant op.
Als die gevel op flinke hoogte stuk is kan het puin natuurlijk ver weg waaien.
GRIP 1 is het laagste, GRIP 4 het hoogstequote:Op donderdag 18 januari 2007 10:43 schreef indahnesia.com het volgende:grip 1 was dat niet het hoogste? of juist het laagste?
En Grip 4 is over meerdere gemeenten.quote:Daarnaast zegt de GRIP iets over bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Deze zijn vast gelegd per GRIP-klasse, tijdens een incident is zo onmiddellijk duidelijk wie er gealarmeerd moet worden en wat zijn/haar taak is. GRIP is onderverdeeld in vier fasen die lopen van grip 1 tot grip 4.
GRIP 1
Er is een brongebied waar zich een groter incident heeft afgespeeld. Van alle operationele diensten zijn meer mensen en middelen nodig. De inzet gaat langere tijd duren. De burgemeester van de betreffende gemeente wordt op de hoogte gesteld.
Grip 0 heb je nog, dagelijks optreden van hulpdiensten.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:45 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
GRIP 1 is het laagste, GRIP 4 het hoogste
Fout.quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:45 schreef Impry het volgende:
[..]
Grip1 geven ze ook bij grote branden enzo, dus het hoogste.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |