Tjonge!quote:Verdediging Dion Graus loopt spaak
Gepubliceerd op 16 januari 2007, 09:32
Maastricht - Tweede Kamerlid Dion Graus van de Partij voor de Vrijheid (PVV) lijkt beschuldigingen van ex-werkgevers en zakenrelaties dat hij als vertegenwoordiger visites aan klanten heeft verzonnen en zich valselijk heeft uitgegeven als dierenarts niet te kunnen weerleggen.
De parlementariër heeft afgelopen weken zonder enig succes geprobeerd verklaringen te verzamelen waarin zou moeten staan dat hem niets te verwijten valt. Partijleider Geert Wilders gaf de Heerlense volksvertegenwoordiger op 21 december enkele weken de tijd aan zijn verdediging te werken. Vervolgens zou de PVV-fractie over de kwestie komen te spreken.
De Tweede Kamer komt vandaag terug van een drie weken durend kerstreces. Of de partij van Wilders vandaag al op de beschuldigingen aan het adres van Graus terugkomt, is niet bekend. Evenmin is duidelijk of Graus nog andere wegen heeft bewandeld die zijn onschuld kunnen bewijzen. Het Kamerlid was gisteren niet voor commentaar bereikbaar.
http://www.limburger.nl/nieuws/limburg/article1376368.ece
volkskrantquote:Graus pareert de zwaarste aanvallen
DEN HAAG - Ruim vijf weken heeft Dion Graus gevochten voor zijn politieke leven. Zijn partijleider, Geert Wilders, was duidelijk: ‘Als de ernstige beschuldigingen waar zijn, ben ik de eerste die Graus aanpakt.’ Maar Wilders, die zo vaak heeft verklaard dat hij geen ‘LPF-toestanden’ wil in zijn Partij voor de Vrijheid (PVV), gaf Graus een kans zich te verweren tegen de verwijten.
Graus benaderde de afgelopen weken ex-werkgevers, collega’s en leveranciers. Sommigen bleken bereid Graus te helpen, blijkt uit het dossier dat de Volkskrant heeft ingezien en nagetrokken. In hun verklaringen wijzen zij een aantal beschuldigingen deels van de hand.
Als freelance-televisiemaker bij TV Limburg zou Graus de rekeningen van zijn vaste cameraman Pascal Coumans niet hebben betaald. Coumans erkent nu in een e-mail dat hij zijn geld op tijd kreeg en dat hij Graus zelfs bedankte voor de fijne samenwerking en het snelle overmaken van het bedrag.
Een inmiddels failliet installatiebedrijf dat betrokken was bij de bouw van Graus’ huis in het Limburgse Simpelveld zou nog 48 duizend euro aan ‘onbetaalde rekeningen’ tegoed hebben. Curator Kamps verklaart nu tegenover de Volkskrant dat Graus met succes bezwaar maakte tegen het grootste deel van die claim. Uiteindelijk bleef een schuld van 7500 euro over die Graus, op de ‘bijkomende kosten’ van 363,16 euro na, ook heeft betaald.
De Limburgse keukenleverancier Muyrers & Wijnen zou nog geld van Graus krijgen voor de keuken van zijn huis. Het bedrijf meldt dat er inderdaad betalingsproblemen zijn geweest maar dat Graus uiteindelijk ‘naar tevredenheid aan alle financiële verplichtingen’ heeft voldaan. ‘Of we hem opnieuw een keuken zouden leveren, is een andere vraag’, aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Als verkoopmanager bij het bedrijf Anisane, leverancier van diergeneesmiddelen, zou Graus tussen 1999 en 2002 slecht hebben gefunctioneerd en leugens hebben verkocht over zijn prestaties. Graus’ toenmalige algemeen directeur herkent die berichten niet, schrijft hij in een verklaring. ‘Ik heb de met Graus gehouden functioneringsgesprekken onder ogen gehad en ondertekend. Voor zover ik mij herinner waren deze beoordelingen positief van inhoud. Er werden mij geen malversaties of het niet-nakomen van afspraken of dergelijke gerapporteerd.’
Als dierenartsenbezoeker bij Cavalor, een Belgische producent van paardenvoeding, zou Graus kilometers hebben gedeclareerd die hij niet had gemaakt. Directeur Peter Bollen geeft in een schriftelijke verklaring aan Graus toe dat dit niet mogelijk is. ‘Je kon geen onterechte kilometers declareren bij ons, daar je met een firmawagen hebt gereden, en daar je een tankkaart had.’
Tegenover de Volkskrant voegde de directeur er deze week aan toe dat hem wel is gebleken dat Graus zijn werk als artsenbezoeker niet goed deed. ‘Na zijn vertrek bij Cavalor is uitgekomen, dat hij beweerd had een aantal mensen bezocht te hebben, waar hij nooit was geweest.’
Graus heeft dus niet alle verwijten aan zijn adres weten te weerleggen. Ook de farmaceutische bedrijven AST Farma en Vétoquinol, waar hij na korte dienstverbanden zou zijn vertrokken wegens disfunctioneren, werken niet mee aan zijn rehabilitatie.
Het zwaarst tilde partijleider Wilders echter aan de beschuldigingen dat Graus diverse vrouwen zou hebben mishandeld. In augustus 2003 deden de toenmalig echtgenote van Graus en haar vader aangifte van wangedrag waar Graus zich een jaar eerder schuldig aan zou hebben gemaakt.
Het Kamerlid zou hebben geprobeerd de keel van zijn destijd hoogzwangere echtgenote dicht te knijpen en haar in de buik hebben ‘geduwd’. Ook zou hij hebben gedreigd de keel van zijn schoonvader door te snijden en diens huis in brand te steken. In mei 2003 volgde de aangifte van een Belgische ex-vriendin, in dit geval wegens belaging en stalking.
Justitie in Zuid-Limburg en de Vlaamse officier van justitie seponeerden de aangiften. Er waren onvoldoende aanknopingspunten om tot vervolging over te gaan. ‘In mijn opinie kan een en ander strafrechtelijk niet worden bewezen’, schrijft officier van justitie Vervuren op 16 april 2004 aan Graus. Hoofdofficier van justitie Penn-te Strake bevestigt die beslissing nog eens op 10 januari 2007. Persofficier Smit wilde deze week ‘om privacyredenen’ geen nadere toelichting geven.
Wilders zegt ‘al met al’ geen aanknopingspunten te zien om het vertrouwen in Graus op te zeggen. ‘Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zijn naam doelbewust door het slijk is gehaald. Wat mij betreft is de zaak hiermee gesloten. Ik ga mijn energie weer op de politiek richten.’
Haha wat een waslijst zeg. Krijg je toch wel een beetje een waar-rook-is-is-vuur gevoel bij. Maar goed, de rechtstaat geldt ook voor PVV'ers. Onschuldig totdat schuld bewezen is. Nu maar afwachten of ze bij de volgende Samir A. hetzelfde principe hanteren bij de PVV.quote:
Ikke. Wat ik erover las in de Volkskrant zijn de beschuldigingen meestal zwak, ongegrond en zelfs teruggetrokken. Dit lijkt op een persoonlijke lastercampagne.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 20:07 schreef du_ke het volgende:
Ah eens kijken wie hem vandaag gaat verdedigen.
Zoals al te raden was.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:34 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dit lijkt op een persoonlijke lastercampagne.
Maar die aangiftes van mishandeling zijn 5 jaar geleden allemaal gedaan.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:34 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ikke. Wat ik erover las in de Volkskrant zijn de beschuldigingen meestal zwak, ongegrond en zelfs teruggetrokken. Dit lijkt op een persoonlijke lastercampagne.
Ik ben het gewoon eens met meneer Wilders.quote:Wilders: Graus is unfair behandeld
DEN HAAG - Fractieleider Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PVV) houdt alle vertrouwen in zijn fractielid Dion Graus. Volgens Wilders heeft Graus het grootste deel van de beschuldigingen tegen hem kunnen weerleggen. En waar de bewijzen niet zwart op wit te leveren waren, gelooft Wilders Graus op zijn woord.
Graus kwam in opspraak doordat hij zich volgens krantenberichten had schuldig gemaakt aan mishandeling van een ex-echtgenote en een ex-vriendin. Hij is hiervoor echter nooit vervolgd. Ook zou Graus financiële malversaties hebben gepleegd. Betrokkenen spreken die echter voor een groot deel tegen.
Wilders wijst erop dat de aangiften over mishandeling van ex-partners wegens gebrek aan bewijs zijn geseponeerd. De vermeende slachtoffers hebben geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om in beroep te gaan bij het gerechtshof.
"En Graus zegt dat hij het niet heeft gedaan. Ik kan niet anders dan ervan uitgaan dat dat klopt'', aldus Wilders.
Rekeningen
Berichten dat Graus rekeningen niet zou hebben betaald of onjuiste declaraties zou hebben ingediend bij voormalige werkgevers, worden door de betreffende leveranciers en bedrijven in de meeste gevallen ontkend.
Wat Wilders betreft is de kous hiermee af. "Ik hoop dat men de PVV vanaf nu gaat beoordelen op wat we in de Tweede Kamer doen en dat insinuaties ons verder bespaard blijven.''
...benieuwd waar we beland waren als het bericht een paar alinea's langer was.quote:(...)nooit(...)
(...)geen(...)
(...)meeste(...)
Typisch gevalletje; wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat dan ook een ander niet.quote:"(..)en dat insinuaties ons verder bespaard blijven.''
En daar moest een nieuw topic voor geopend worden.quote:Op maandag 29 januari 2007 20:02 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik ben het gewoon eens met meneer Wilders.
Ik was eerder.quote:Op maandag 29 januari 2007 20:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
En daar moest een nieuw topic voor geopend worden.
Goh...
V.
Ja, Wilders heeft zijn les wel geleerd van die situatie met dat gehandicapte 'slachtoffer' wiens hondje zogenaamd opgeknoopt was en hij hoog van de toren stond te blazen.quote:Op maandag 29 januari 2007 20:02 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Het is wel weer duidelijk. Er was weer eens iemand schuldig bevonden voordat de beschuldigde zich kon weren. Mooi dat dit nu uit de lucht is. Ik ben benieuwd wat Dion G. zal laten zien komende 4 jaren.
[..]
Ik ben het gewoon eens met meneer Wilders.
Zijn commentaar daarop was een blijk van medeleven en menselijkheid. Eigenschappen waarover iedereen hoort te bezitten. Dat de rest van de politiek daar verstoken van is bleek wel uit de verdere reacties.quote:Op maandag 29 januari 2007 20:41 schreef gday het volgende:
[..]
Ja, Wilders heeft zijn les wel geleerd van die situatie met dat gehandicapte 'slachtoffer' wiens hondje zogenaamd opgeknoopt was en hij hoog van de toren stond te blazen.
Mwah, zo menselijk vind ik dit ook weer niet:quote:Op maandag 29 januari 2007 20:43 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Zijn commentaar daarop was een blijk van medeleven en menselijkheid. Eigenschappen waarover iedereen hoort te bezitten. Dat de rest van de politiek daar verstoken van is bleek wel uit de verdere reacties.
quote:Wilders heeft schriftelijke vragen gesteld over de zaak aan premier Balkenende en minister Piet Hein Donner (CDA) van Justitie. Naast de vraag om de beloning te vertienvoudigen, vraagt Wilders of de daders al zijn gearresteerd en of premier en minister vinden dat de daders eigenlijk dezelfde behandeling moeten krijgen als dat het hondje heeft gehad.
Menselijkheid uitsluitend voor de slachtoffers uiteraard. De daders mogen (indien het geval echt gebeurd was) in een leeuwenkuil verdwijnen.quote:Op maandag 29 januari 2007 20:46 schreef gday het volgende:
[..]
Mwah, zo menselijk vind ik dit ook weer niet:
[..]
Vooroordeel.quote:Op maandag 29 januari 2007 20:05 schreef du_ke het volgende:
Het was gewoon erg naïef van Wilders om dit figuur in z'n fractie op te nemen. Hij hangt toch van leugens en halve waarheden aan elkaar.
Zelfs uit z'n rehabilitatieverhaal komt dit overduidelijk naar vorenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |