Vanmiddag was weer een mooi voorbeeld van emotieloos reageren:
Vanochtend had hij dus voor het eerst zwemles, zeer zenuwachtig, keek me ook aan van...
"ik durf niet, ik wil niet, ik doe het gewoon niet..."
Ik troost hem wel, maar doe of dat het de normaalste zaak van de wereld is (is het tenslotte ook, zwemmen moet je gewoon kunnen en zeker hij!) push hem niet, maar ga gewoon verder met hem omkleden.
MAMA ik wil niet bloot! Ik zeg: hoeft ook niet, mama heeft thuis je zwembroek al aangedaan...
Oh ja...
Toen was het moment dat de zwemleraar en hij het alleen moesten gaan doen, mama moest weg...
Oh oh paniek.... Ook hier niet blijven plakken als ma, gaf een stevige pakkerd op zijn mond en zei: Doe je best, en liep weg.
Het piepen duurde welgeteld 10 sec. (ipv een half uur worstelen...)
Gevolg: Meneer wilde het zwembad nog niet uit, want hij was nog niet klaar...
Helemaal blij! Helemaal gelukkig.
Maar dan, mams moest nog even bloemen hebben voor de tafel buiten.
We gaan dus een tuincentra in....
En daar kwam hij los...alles wat hij doet is gillen en rennen en de meisjes die daar werken uitdagen... (Zeer vermoeiend)
Ik geef een knipoog aan de meisjes, ik hou het zeer zeker in de gaten....maar bemoei me er niet zo erg mee.... Meisje wilde hem ook een prijsje opplakken, maar ze kreeg hem niet te pakken.
Is het tijd om te gaan dan zeg ik heel hard DOEI....ik ga hoor....
Dan rent hij opeens wel mijn kant op...
En dan pas ga ik met hem praten....
Dat ik het vervelend vind dat hij zo van me wegrent....dat ik bang ben dat hij valt en zich lelijk bezeerd...
Dan heb ik ook zijn aandacht en loopt netjes naast me.
En vraag ik ook aan hem, volgende keer doe je het dan anders?
Hij zegt dan, dat is okay mama. Vervolgens krijg ik een dikke pakkerd!
(Wat niet wil zeggen dat hij het daadwerkelijk ook gaat doen, maar ik heb een aangrijp punt voor de volgende keer: Weet je nog...?)
Dan thuis aankomen, zijn vriendinnetjes stonden al te wachten...
Door alle spanningen op deze dag wordt hij moe en wat doen kinderen die moe zijn?
Dus, mams de tafel ontruimt, we hadden vorige week met klei aangeklooid, die dingen waren dus droog...Nu had hij dus niks gemaakt en heeft alleen maar wat aan zitten frutten, dus hij had nu niks...
Gelukkig wilde de dames wel iets delen met hem.
Nu komt het, er is dus een grotere zus van deze meisjes die boodschappen doet.
Nu is Zoonlief in een supermarkt met vreemde helemaal niet te handhaven, dus hij mag absoluut niet mee.
Wat wil hij dus? Mee...
En daar komt de uitbarsting, krijsen, gillen, deuren gooien (waar hij meestal de kans niet toe krijgt, mama is toch sneller...
![]()
) huilen, alles komt eruit.
Als je kijkt waar hij dus is, hij is moe, heeft het spannend gehad...en wil iets waarvan hij weet dat het niet doorgaat!
En ik zeg, jij gaat niet mee. En als je zo doorgaat dan kunnen je vriendinnetjes even een half uurtje naar huis zodat je kan afkoelen. (Heel neutraal, geen emotie in de stem)
Meneer ging zelf de gang op en kwam na een minuutje weer tevoorschijn...hij zei heel kalm: Ik ben afgekoeld mama, mogen ze blijven?
En dan het grote verschil met als ik ook tekeer ga als een beest, dan heb je dus chaos in huis, een moeder die overstuur is, een kind wat niks meer wil.... Iedereen verdrietig....
En echt, ik schreeuw ook wel eens door het huis heen, ook mijn emmer loopt wel eens over...
Maar nu weet hij dat de grens overschreden is...