Ik heb het wel verteld, dat Sinterklaas niet bestaat.
En raad eens wat? Half nov en heel de maand dec is veel beter verlopen.
Vorig jaar was een hel, maar nu niet, meneer ging heerlijk op zijn stoeltje luisteren naar de verhalen die zijn "juffies" te vertellen hadden.
Toen wij naar een ouderavond moesten werd hij de hemel in geprezen, manneke deed zo zijn best...
Toen ik vertelde dat ik had verteld dat de Sint niet bestond, maar het een heel leuk kinderfeest is en dat hij wel bestaan heeft met een klein beetje mysterie erom heen, vonden ze dat eigenlijk een heel goed idee. Het had namelijk hartstikke goed gewerkt.
Op zijn speciale school mogen ze ook niet tot een bepaalde datum over de sint praten.
Zie je, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat hij nog meer 2 "hel" maanden door moest komen, terwijl het niet eens waar is. Ze genieten er op die manier gewoonweg niet van.
Recht toe en recht aan.
Wat ik ondervonden heb, is dat deze kinderen zo overgevoelig zijn voor spanningen en dingen die niet kloppen, je ze maar beter kan vertellen in hun eigen taal waar ze dan wel aan toe zijn.
Geeft een hoop meer rust.
Zo hebben wij een aantal speciale regels in het huis.
Maandag, dinsdag en donderdag zijn, zijn lange dagen op school.
Dat betekend dat als hij thuis is gekomen de poort op slot gaat, oftewel, geen kinderen eruit, (niet buiten spelen) en geen kinderen naar binnen.
Dan pakken we een boek, een film, als het maar iets is waar rust bij komt kijken.
Gaan we samen koken, samen eten en ligt hij op bed voordat papa thuis komt.
Woensdag heeft hij vrijstelling van school om alles te kunnen bijbenen.
Dan is het 's ochtends rustig aan doen om 's middags lekker spelen met de kinderen hier uit de buurt.
En vrijdag is een korte dag (1 keer school) en zijn vriendjes ook, dus ook lekker buiten spelen, knutselen you name it!
Zaterdag en Zondag doet hij leuke dingen met ons beide of met papa alleen.
Gaan ze samen hardlopen (wat hij geweldig vindt!) in het bos.
En soms speelt hij alleen maar met de kinderen hier uit de buurt.
Verder wordt er hard gewerkt met ons en met het kind individueel.
Hoe hij beter met andere kinderen om kan gaan....
Hoe ik aan andere kindjes uit kan leggen, dat hij een "ander" kindje is...
Door schade en schande wijs worden..
Ik ben thuis moeder geworden, gewoon omdat hij 1 persoon nodig heeft die hem elke dag opvangt.
Hij wantrouwt iedereen, mij ook, maar een stuk minder dan de rest van de mensen om hem heen.
Financieel is het aanploeteren, maar dat heb ik wel over voor mijn zoon.
(En ik heb een hele lieve moeder die me helpt)
We krijgen daardoor wel extra kinderbijslag, immers ik verzorg hem voor 100 %.
Nu hebben we een PGB en hij gaat morgen zijn eerste prive zwemles krijgen!
Spannend!!! Ook voor hem, maar nu is het niet zo druk in zijn hoofd, hij hoeft zich maar op 1 persoon te richten.
We blijven ons focussen op de positieve dingen die hij hartstikke goed kan! Ook erg belangrijk...
Elk kind is anders en elke samenstelling van een gezin is anders.
Daarom is het van belang dat je kijkt wat werkt bij haar en bij jullie.
Hoe jullie allemaal in elkaar kunnen passen.
Soms is het beter te scheiden van elkaar. (zoals niet samen eten en dergelijke)
Hoeveel druk is er in het huis?
En dan bedoel ik, tijdsdruk, stress, ruzies...
En kijk waar je dingen ten goede kan veranderen, aanpassen.
Soms kan een drastische regel enorm veel rust met zich meebrengen.
En als laatste kan ik je van harte aanbevelen: Met de regels geen emoties mee te laten spelen.
Je kind schiet er namelijk niks mee op.
Jeetje, ik heb me een verhaal zitten tikken...
Nou ja, dan heb je misschien nu een beetje het idee van hoe en wat het kan reilen en zeilen in een gezin.