abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 januari 2007 @ 19:25:04 #1
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45382138
Vandaag had ik een gesprek met mijn moeder. Het ging erover dat ze heel vaak zegt dat ze, als ze had geweten dat ik haar kind zou worden, dan geen kinderen had genomen. Het kwam erop neer dat zij vind dat, wanneer je weet dat er een erfelijke afwijking in de familie zit, je dan geen kinderen mag krijgen. Ik ben autistisch (en dat is erfelijk), dus daarom had zij mij niet willen hebben.
Opzich kan ik me in dit idee inleven (ook al is het niet fijn om zo benaderd te worden).

Dus hoe denken jullie over de stelling:

Wanneer er een erfelijke aandoening is de familie zit mag je geen kinderen krijgen. En wanneer je tijdens de zwangerschap hoort dat het kind een afwijking/handicap heeft, moet je arbortus plegen.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  maandag 15 januari 2007 @ 19:26:26 #2
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_45382206
Leuke moeder heb je dan
pi_45382247
Volgens mij heeft elke familie wel een erfelijke afwijking, het komt alleen lang niet altijd uit gelukkig.

Ik geloof dat er bij je moeder ook een steekje los zit als ze dit soort dingen zegt trouwens.
  maandag 15 januari 2007 @ 19:29:08 #4
154854 Jenny_
Don't be hasty
pi_45382316
Wat een BULLSHIT! Het is natuurlijk onzin wat je moeder verkondigd.
Dreams do come true
  maandag 15 januari 2007 @ 19:31:03 #5
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_45382407
Ik denk dat dat ligt aan de individuele draagkracht van de ouders en aan de evt. levenskwaliteit van het kind. Laten we het eens omdraaien ts...zou JIJ ervoor kiezen om niet geboren te worden als je dat nu mocht zeggen?

Ik vind het btw ook niet echt aardig van je moeder om dat zo botweg te zeggen tegen jou.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  maandag 15 januari 2007 @ 19:32:27 #6
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45382478
Hmmm... Tja leuk is het niet te horen. Maar ik kan me wel in haar stelling inleven. Gezien een gezond kind meer kansen in een geslaagd leven heeft. En jouw leven ook beter laat slagen...
En natuurlijk heeft elke familie wel wat, alleen sommige erfelijke dingen uiten zich meer.
pi_45382495
Mwah, afhankelijk van het soort afwijking ben ik het er wel mee eens, al vind ik een autistische afwijking niet voldoende. Deze mensen kunnen juist heel erg inteligent zijn en nuttig voor de samen leving
  maandag 15 januari 2007 @ 19:34:33 #8
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45382565
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:31 schreef Vivi het volgende:
...zou JIJ ervoor kiezen om niet geboren te worden als je dat nu mocht zeggen?
Als ik nou mijn moeder was geweest, en had geweten dat autisme erfelijk was. Dan had ik mezelf niet geboren laten worden. En dat is niet omdat ik niet van het leven houdt, maar omdat het leven met autisme niet altijd even makkelijk is. Voor zowel de omgeving asl voor degene die het heeft.

En ik zou zo denk ik redeneren met alle afwijkingen.
  maandag 15 januari 2007 @ 19:36:17 #9
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_45382650
Sorry maar dan vind ik je moeder niet waardig als mens. Als je zelf iets maakt, moet je daar ook verantwoording voor nemen en niet later zeggen dat je het anders had gedaan als je het al wist.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  Moderator maandag 15 januari 2007 @ 19:40:18 #10
5428 crew  miss_sly
pi_45382836
Het leven is voor niemand altijd gemakkelijk. En dat hoeft ook helemaal niet.

Ik denk echter dat het, zoals Vivi zegt, erg afhankelijk is van de individuele emotionele draagkracht van ouders. Sommige ouders kunnen dit beter dragen dan andere. Er is niets mis mee om te erkennen dat je dit niet denkt te kunnen als blijkt dat je een (ernstig) gehandicapt kind krijgt.

Tegenwoordig kunnen ze echter oa mbv PID ernstige, erfelijke/genetische handicaps al opsporen.
Autisme vind ik persoonlijk echter doorgaans niet echt vallen onder de ernstige handicaps en een abortus of niet krijgen van kinderen vanwege autisme vind ik nogal ver gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 15 januari 2007 @ 19:40:25 #11
154952 spoor4
Spoort niet
pi_45382840
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:34 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Als ik nou mijn moeder was geweest, en had geweten dat autisme erfelijk was. Dan had ik mezelf niet geboren laten worden. En dat is niet omdat ik niet van het leven houdt, maar omdat het leven met autisme niet altijd even makkelijk is. Voor zowel de omgeving asl voor degene die het heeft.

En ik zou zo denk ik redeneren met alle afwijkingen.
Ieder mens heeft wel een 'afwijking'.
  maandag 15 januari 2007 @ 19:43:10 #12
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_45382975
"moeten" is denk ik niet het juiste woord. Ik zou de ouders informeren over de voor en nadelen, in contact brengen met een groep lotgenoten (of ouders ervan) en dan zelf laten beslissen.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_45383026
Het ligt er maar net aan wat die erfelijke afwijking is...
Ik vind niet dat je zomaar kan stellen dat je bij erfelijke afwijkingen geen kinderen mag krijgen of maar abortus moet plegen als het ontdekt wordt tijdens de zwangerschap.
Het zou mij heel verdrietig maken als iemand tegen mij zou zeggen: door de erfelijke afwijking in je familie mag je geen kinderen krijgen...
Fake it till you make it...
  maandag 15 januari 2007 @ 19:45:48 #14
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_45383080
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Ik ben diabeet, waar in principe prima mee te leven is, maar het is (deels) wel genetisch overdragelijk.

Stel dat mijn kind ook diabeet zou worden, dan zou dat wel willens en wetens door mij komen. Het is toch een (niet zo leuk feit) wat je weet dat je kind kan overkomen, en toch neem je een kind.

Moeillijk.. moeilijk..
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  maandag 15 januari 2007 @ 19:47:40 #15
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_45383177
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:36 schreef LasTeR het volgende:
Sorry maar dan vind ik je moeder niet waardig als mens. Als je zelf iets maakt, moet je daar ook verantwoording voor nemen en niet later zeggen dat je het anders had gedaan als je het al wist.
Ik vind 'niet waardig als mens' wel erg hard om te zeggen. Ik vind het niet kunnen dat je tegen je eigen kind zegt dat als ze het over zou doen, ze geen kind had genomen. Lijkt me dat je je dan nogal ongewenst voelt, ondanks dat je misschien de beweegredenen wel enigszins kunt begrijpen zoals ts zegt.
Maar hoevaak worden er geen keuzes gemaakt waarvan je later zegt dat je het anders zou hebben gedaan.
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
  maandag 15 januari 2007 @ 19:48:00 #16
2004 sunshine
Still shining!
pi_45383193
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:32 schreef boekenworm het volgende:
Hmmm... Tja leuk is het niet te horen. Maar ik kan me wel in haar stelling inleven. Gezien een gezond kind meer kansen in een geslaagd leven heeft. En jouw leven ook beter laat slagen...
En natuurlijk heeft elke familie wel wat, alleen sommige erfelijke dingen uiten zich meer.
Wanneer ben je dan geslaagd in het leven?
Welke criteria zijn daarvoor?
Ben je geslaagd als je veel geld verdient? Ben je geslaagd als je gelukkig bent? En wanneer ben je dan gelukkig?
En wanneer ben je gezond? Kijk eens naar de fok voor fok actie. Die kinderen kun je niet echt gezond noemen en toch hebben ze (vind ik) een waardevol leven.
Pleun, B'Elana, Isama bin Poesie, Floppie, Speedy, Miep, Linux en Flip!
pi_45383370
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:45 schreef twiFight het volgende:
Stel dat mijn kind ook diabeet zou worden, dan zou dat wel willens en wetens door mij komen. Het is toch een (niet zo leuk feit) wat je weet dat je kind kan overkomen, en toch neem je een kind.
Een kind neem je niet, die krijg je... (of niet...)

Maar weet je, stel nou dat je zou kunnen voorkomen dat je kind die genen meekrijgt die diabetes veroorzaken, dan nog heb je geen garantie op een gezond kind. Er is zoveel wat mis kan gaan, zoveel dingen waar je geen invloed op hebt.
Je krijgt gewoon geen garanties...
Fake it till you make it...
  maandag 15 januari 2007 @ 19:54:00 #18
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45383467
Het gewenst zijn is een ander verhaal, maar goed, je hebt geen "liefde" nodig om te overleven.

En Sunshine, levenskwaliteit verschilt van persoon tot persoon. Voor mij ben ik geslaagt wanneer ik een goede baan heb, een rustig leven en geluk kent. Voor een ander is het hebben van geld een norm. Gezondheid vind ik belangrijk. En die Fok voor Fok actie, het is goed dat het gebeurt. Maar als ik wist dat ik een kind kreeg dat die afwijking zou krijgen, zal ik toch bedanken. Voor het kind zelf, en niet voor de status van mezelf.

Tja moeilijke stelling. Toch denk ikzelf geen kinderen te willen vanwege deze afwijking (al was het maar dat ik er niet sociaal genoeg voor ben).
pi_45383594
Wat is het probleem van je moeder als jij je goed voelt? (Dat neem ik aan)
  maandag 15 januari 2007 @ 19:59:46 #20
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45383742
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:56 schreef Snuwerd het volgende:
Wat is het probleem van je moeder als jij je goed voelt? (Dat neem ik aan)
Het was sowieso voor háár makkelijker geweest. Betreft de opvoeding, status, omgang met het kind, vaak naar kinderpsychologen moeten, geklooi met medicatie enzovoorts.

En voor mij, ach in de kindertijd was het lastig (erg gepest) maar nu gaat het goed (tenminste, autist en met gemak de pabo mag je goed noemen ).
pi_45383985
Dat is apart, een autistische lerares. Geen moeilijkheden mee? Ik vind het niet kunnen dat je moeder dat zegt, ze zegt bijna letterlijk dat ze jou liever niet had gehad.
  maandag 15 januari 2007 @ 20:08:13 #22
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45384098
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:05 schreef Snuwerd het volgende:
Dat is apart, een autistische lerares. Geen moeilijkheden mee? Ik vind het niet kunnen dat je moeder dat zegt, ze zegt bijna letterlijk dat ze jou liever niet had gehad.
Eerst wilde zij mij niet toelaten, alleen ik had een hele boel reverente die dus zeiden dat het moest lukken. Toen ben ik een jaar op proef gegaan. En nu kom ik als beste leerling uit de bus. Sociaal gaat het ook goed. Alleen soms is het vermoeiend.

Tja... wat mijn moeder zegt vind ik ook niet kunnen, aan de andere kant, ik was een lastig kind en kan het wel begrijpen.
pi_45384195
Mja okay, wat je in je first post zegt zal voor ons wel een beetje uit de context gerukt zijn. Volgens mij vindt iedereen een klas koters wel vermoeiend trouwens
pi_45384234
Sorry hoor, maar mijn broertje is ook autistisch en ik weet dat mijn moeder hem voor geen goud zou willen ruilen voor een 'gezond' kind. Oke, de opvoeding is misschien niet altijd even makkelijk geweest, maar als een kind bijvoorbeeld ADHD heeft is de opvoeding misschien ook niet altijd even makkelijk. Ik denk ook dat ieder persoon wel een afwijking heeft.
pi_45384292
Leuk topic voor EchtGaaf.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')