quote:Op zaterdag 31 mei 2008 04:26 schreef robber57 het volgende:
http://www.hitachi-powertools.nl/ rechts onder producten/snoerloze machines/boorschroef machines kun je een beetje zien wat er allemaal mogelijk is.
Er zijn types met kleine -midden en grote batterijen, ik heb van diverse van mijn klanten (werk) te horen gekregen "neem de 3000 MaH versie-die is het sterkst" dus dat is wat ik gekocht heb en idd: 54 NM haalt ie en dat is bijna 2x zo sterk als bv deze: http://www.toolsxl.nl/acc(...)380.html?cPath=59_63
Let wel: zo'n groene bosch is ook geen slecht ding en wellicht een prima keuze voor thuiswerk maar mijn redenatie was "ik leg er 100 eu bij en ik heb een monster waar ik , als het meezit, de rest van mijn leven mee doe"
Hitachi garandeert 1300 laadcycli voor de Li-Ion accu's...
Nicad is echt niet meer aan te raden, het is oude techniek en een tijd lang was er nog het voordeel dat NiCad hogere stromen kan leveren en dus meer koppel maar dat verschil is met de nieuwere generatie NiMh zo goed als verdwenen dus dan wordt het NiMh
Lithium Ion is dan natuurlijk nog weer mooier maar idd prijzig, ik meen dat black en decker Li-Ion heeft voor een schappelijk prijsje maar dan zit je weer met een mindere kwaliteit schroevedraaier die niet echt sterk is.
En ook voor Li-Ion kunnen er valkuilen zijn: als Liion accus te ver ontladen worden stort de levensduur in elkaar.
om dat te voorkomen moet er in de boormachine een bewakingscircuit zitten die de boormachine uitschakelt voor de accu in het kritische gebied komt.
Hetzelfde geld bij het laden; te veel doorladen verkort de levensduur van de accu drastisch.
Dat betekent geavanceerde elektronica in de boormachine en lader en dat kost nu eenmaal geld.
Dat Li-Ion accu's maar 3 jaar meegaan is een realiteit uit de mobieltjes wereld(GSM) waar een piepklein accuutje heeeeel lang mee moet gaan en dus ook eigenlijk veel te ver ontladen wordt en dus na 3 a 4 jaar sneuvelt.
Li-Ion accus in industriele apparatuur gaan veel langer mee omdat ze niet zo worden "mishandelt".
Je kunt er lang omheen draaien maar uiteindelijk kom je toch weer op hetzelfde uit: goed gereedschap is meestal en helaas niet goedkoop.
Ik kan niet in jouw portemonee kijken maar het enigste advies wat ik je kan geven wat je maar aan moet nemen; koop een knap ding van een knap merk, je zult er jaren lang plezier van hebben.
Heb 'm in mijn handen gehad, en het voelt degelijk. Net wat minder mooi afgewerkt etc... Denk dat het voor die prijs zeker niet fout is...quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:42 schreef sna1ke het volgende:
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem als de TS en heb de adviezen gelezen. Nu zag ik bij de Gamma deze accuboormachine tegen. Iemand hier ervaring mee? Schijnt van Makita te zijn. Ben wel benieuwd of iemand dit aan / af raadt.
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk komen er vragen over wat ik er mee wil: in november krijgen we een huisje en daar moet nog wel het één en ander gebruiken. Zelf ben ik geen zware klusser verder maar het is wel makkelijk dat hij het doet op het moment dat ik hem nodig heb.. Iemand ervaring?
Alvast bedankt!
Zal zelf de bovenstaande vraag even beantwoordenquote:Op maandag 2 juni 2008 13:40 schreef sna1ke het volgende:
Heb toch de gok genomen en de Maktec gekocht. Zit een 1-uurs snellader bij dus doorklussen moet geen probleem zijn. 12 V schijnt genoeg te zijn voor de DHZ-er en 1,3 Ah was redelijk geloof ik.
Ni-Mh is inderdaad een stuk beter maar ook een stuk duurder nog.. Ik ben nog wel benieuwd hoe het nou zit met het leeg laten lopen van de accu; wel doen of niet?? Bij de winkel waar ik geïnformeerd heb zeggen ze dat het nog steeds wel moet i.v.m. geheugeneffect.. Welke expert helpt mij uit de brand?
Waar zag je deze aanbieding, en hoeveel accu's zitten hierbij..? Ben in staat om voor dat verschil de Maktec nog in te ruilen...quote:Op donderdag 5 juni 2008 12:53 schreef nickyckpc het volgende:
Heb zelf net ook de Maktec gekocht, na erg twijfelen, aangezien mijn budget beperkt was en er ook een iets krachtigere Dewalt voor 129 in de aanbieding was (12 volt, 2 amp, nicd accu's)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad. Voor mijn gevoel zijn 5 standen wel genoeg. Gaat er toch enkel om dat je de schroeven niet te diep in het materiaal draait doordat hij gaat 'slippen'?quote:De maktec is iets minder krachtig: 12 volt 1.3 amp, ni-cd, 15 nm, 0-700 rpm, 5 standen en boren)
Weet iemand of het veel uitmaakt of je 5 standen ipv 20 hebt? en is 15 N-M oke voor klussen, of toch niet zo heel erg goed?
Er staat niet 'geheel ontladen' maar 'ontladen'. Volgens mij is het gewoon de bedoeling dat je de accu oplaadt als hij behoorlijk minder kracht krijgt en niet pas als hij het laatste rondje heeft gedraaid. Als je dat een aantal keer hebt gedaan, dan heb je de accu volledig geactiveerd.quote:qua opladen:
Je moet ze lees ik in het hiervoorgaande berichtje eerst een aantal keer geheel ontladen voor ze weer op te laden, maar er staat ook "put de accu niet geheel uit"
dit klinkt mij een beetje tegenstrijdig, heeft iemand hier een uitleg voor?
Een tijdje geleden heb ik met een Panasonic accuboormachine gewerkt, dat was best aardig, maar de knoppen (snelheid, slipkoppeling, links/rechts) voelde 'stug' aan. Ik zou het zelf niet kopen, maar het voelde verder erg degelijk.quote:Op maandag 9 juni 2008 18:35 schreef sigme het volgende:
Iemand ervaring met de accuboormachines van Panasonic?
En iemand met Metabo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |