Worden dit soort effecten veroorzaakt door een vernauwing van de vaten (in het hersenvlies?) alvorens ze zich verwijden?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 13:59 schreef Re het volgende:
dat heten de prodromen van een migraine aanval, licht in het hoofd, tinteling in de armen etc...
meeste mensen kunnen inderdaad 2-3 dagen van tevoren al aangeven dat ze een migraine aanval zullen krijgen...
dat zou kunnen alhoewel dat eigenlijk bij de daadwerkelijke aanval hoort maar idd voor een aanval vernauwen de bloedvaten eerst en tijdens de aanval verwijden zequote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:27 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Worden dit soort effecten veroorzaakt door een vernauwing van de vaten (in het hersenvlies?) alvorens ze zich verwijden?
ik heb er iig ok nog nooit over gehoordquote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:25 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ja maar wat ik bedoelde was dat het misschien mogelijk zou kunnen zijn dat je de migraine sneller weer terugkrijgt als je een aanval af hebt gewend met een triptaan. Dus dat een nieuwe aanval sneller opzet als je de vorige niet laat "uitrazen". Volgens de dokter is dit over het algemeen niet waar maar ik heb dus wel eens gehoord dat dit voor sommige mensen wel geldt.
Noortje Russel vertelde erover in "Het Elfde Uur". Ze heeft ook een boek geschreven, zie http://www.hoofdpijnpatienten.nl/ en dan rechts bij boekbesprekingen.quote:
Klopt er was een tijdje geleden een programma over migraine op belgie 1 en daar werd alles uitgelegd hoe het precies in zijn werk gaat en dat de hersenen van een persoon die migraine heeft anders zijn dat van een persoon die dat niet heeft.. Het was erg boeiend.. wie heeft het nog meer gezien?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:33 schreef Re het volgende:
[..]
dat zou kunnen alhoewel dat eigenlijk bij de daadwerkelijke aanval hoort maar idd voor een aanval vernauwen de bloedvaten eerst en tijdens de aanval verwijden ze
Laat me raden, dat was met Prof Schoenen (en waarschijnlijk Prof Ferrari)quote:Op maandag 14 mei 2007 01:08 schreef Prinsesje4you het volgende:
[..]
Klopt er was een tijdje geleden een programma over migraine op belgie 1 en daar werd alles uitgelegd hoe het precies in zijn werk gaat en dat de hersenen van een persoon die migraine heeft anders zijn dat van een persoon die dat niet heeft.. Het was erg boeiend.. wie heeft het nog meer gezien?
Dat valt ook onder een aura, het is een verzamelnaam voor allerlei verschijnselen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 18:08 schreef Smirnov het volgende:
Echt aura's zie ik niet, maar wel blauw/paarse flitsen/vlekken. Komt iemand dit bekend voor?
Met Ferrari heb ik nog een tijdje samengewerkt apart mannetjequote:Op maandag 14 mei 2007 11:22 schreef Curiosity het volgende:
Van die Ferrari heb ik een boek, heb ik veel aangehad toen ik aangezichtspijn had.
Schumacher en ferrari inderdaad,
Kan ik me helaas niet meer herinnerenquote:Op maandag 14 mei 2007 11:19 schreef Re het volgende:
[..]
Laat me raden, dat was met Prof Schoenen (en waarschijnlijk Prof Ferrari)
ja, dat had ik idd ook al bedacht. Vond het alleen heel vreemd dat het aan beide kanten zat, dat heb ik nog nooit gehadquote:Op maandag 11 juni 2007 14:49 schreef tonja het volgende:
Als de imigran werkte was het migraine
Interessant! Maar wat is nu de oorzaak van de pijn? Het verwijden van de vaten op zich? Triptanen gaan dus de verwijding tegen terwijl dit nieuwe medicijn de pijn die daardoor veroorzaakt wordt tegenhoudt? Triptanen werken dus eigenlijk dichter bij de bron van de pijn of zie ik dit verkeerd?quote:Op maandag 11 juni 2007 17:21 schreef Re het volgende:
De eerste CGRP antagonist is trouwens onderweg, deze werkt compleet anders dan de triptanen in dat ze niet vasoconstrictie geven maar direct de veroorzaker van de pijn trachten te blokeren
bron
quote:MK-0974 is an antagonist of the receptor for CGRP, a primary neuropeptide involved in the pathophysiology of migraine. CGRP and its receptors are found in areas of the central and peripheral nervous system that are important for the transmission of migraine pain. During migraine attacks, CGRP activates these receptors and facilitates the transmission of pain impulses. MK-0974 blocks the binding of CGRP to receptors within these areas and thereby is believed to inhibit the transmission of pain signals that lead to migraine headaches.
Bij migraine wordt gedacht dat het wordt geinitieerd door een soort overshoot reactie om een normale response als een bloedvat zich samenknijpt (door o.a. serotonine, in een normale situatie hersteld het evenwicht zich weer, maar bij migraine triggert dit een extreme vasodilatatie). Hierbij komen neuropeptiden vrij uit de cellen in de bloedvaten die de weefsels intrekken. Het vrij komen van neuropeptiden geeft verschillende reacties, een inflamatie reactie (en daarmee het activeren van pijn receptoren via de trigeminus) aan de ene kant en het instand houden van vasodilatatie aan de andere kant. Een van die neuropeptiden is CGRP, dus door een antagonist (een blokker) voor die receptor te geven kan het bloedvat weer zin normale omvang krijgen en ook dus mindere neuropeptiden lekken. Dus eigenlijk zit het dichter bij de bron (triptanen zorgen ervoor dat de bloedvaten samenknijpen).quote:Op maandag 11 juni 2007 23:19 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Interessant! Maar wat is nu de oorzaak van de pijn? Het verwijden van de vaten op zich? Triptanen gaan dus de verwijding tegen terwijl dit nieuwe medicijn de pijn die daardoor veroorzaakt wordt tegenhoudt? Triptanen werken dus eigenlijk dichter bij de bron van de pijn of zie ik dit verkeerd?
[..]
Interessant verhaal! Maar je zegt: "wordt gedacht", dus dit mechanisme is dus niet zeker? Wat weet men zeker?quote:Op maandag 11 juni 2007 23:28 schreef Re het volgende:
Bij migraine wordt gedacht dat het wordt geinitieerd door een soort overshoot reactie om een normale response als een bloedvat zich samenknijpt (door o.a. serotonine, in een normale situatie hersteld het evenwicht zich weer, maar bij migraine triggert dit een extreme vasodilatatie). Hierbij komen neuropeptiden vrij uit de cellen in de bloedvaten die de weefsels intrekken. Het vrij komen van neuropeptiden geeft verschillende reacties, een inflamatie reactie (en daarmee het activeren van pijn receptoren via de trigeminus) aan de ene kant en het instand houden van vasodilatatie aan de andere kant. Een van die neuropeptiden is CGRP, dus door een antagonist (een blokker) voor die receptor te geven kan het bloedvat weer zin normale omvang krijgen en ook dus mindere neuropeptiden lekken. Dus eigenlijk zit het dichter bij de bron (triptanen zorgen ervoor dat de bloedvaten samenknijpen).
zo ongeveer dan
Ja dat klopt bij mij. Ik hoor later ook vaak van andere mensen met migraine dat ze op de bewuste dag ook voor pampus lagen. Ik heb echt een vreselijke hekel aan dat drukkende benauwde weer, gewoon omdat het niet lekker voelt en omdat het regelmatig tot migraine leidt.quote:Op woensdag 20 juni 2007 07:56 schreef Koningin het volgende:
Klopt het dat je met dit soort weer (drukkend, benauwd, warm) meer last van hoofdpijn/migraine hebt?
Dat heb ik eens ergens gelezen.
Welke medicatie gebruiken jullie?
ahh, het is nog niet allemaal 100% wetenschappelijk bewezen hoe migraine ontstaat en hoe het zich ontwikkeld, bijvoorbeeld het hele aura gebeuren en de golf van electrische lading die over de hersenen trekt is een fenomeen wat nog niet echt verklaard is. Migraine verdwijnt door het uitfaseren en normaliseren van de inflammation meen ik, zoals zo'n ontsteking normaal verdwijnt na 2-3 dagen (vandaar dat de meeste migraine aanvallen onbehandeld tussen de 24 en 72 uur duren gemiddeld). Langere aanvallen kunnen op verschillende manieren worden uitgelegd, of je trigger responses worden heftiger of je hebt een overlap van aanvallen, vooral bij het eerste kan ook nog spelen dat als je minder vaak migraine krijgt je juist op die momenten dat het wel gebeurd een additionele disbalans veroorzaakt.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 14:09 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Interessant verhaal! Maar je zegt: "wordt gedacht", dus dit mechanisme is dus niet zeker? Wat weet men zeker?
Hoe verdwijnt migraine normaal op natuurlijke wijze? Wat mij opvalt is dat ik in de loop der tijd steeds langere aanvallen heb gekregen. Ik vraag me echt af wat zoiets zou kunnen veroorzaken.
Ook heb ik idee dat ik sinds ik bepaalde zaken niet meer eet (bijv. chocolade) ik minder vaak migraine heb maar wel langere aanvallen.
[..]
Ja dat klopt bij mij. Ik hoor later ook vaak van andere mensen met migraine dat ze op de bewuste dag ook voor pampus lagen. Ik heb echt een vreselijke hekel aan dat drukkende benauwde weer, gewoon omdat het niet lekker voelt en omdat het regelmatig tot migraine leidt.
Ik heb oculaire migraine (=bijna geen hoofdpijn, wél aura's) en slik de pil.quote:Op zondag 19 augustus 2007 11:37 schreef MaLo het volgende:
Hmmm, ik rook en ik slik de pil.
Gelukkig maar dat ik migraine zonder aura's heb, dan geldt dit vast allemaal niet voor mij
Waarom verlagen?quote:Op maandag 27 augustus 2007 21:31 schreef EastKaas het volgende:
Ik gebruik nu wel dagelijks een medicijn dat m'n bloeddruk verlaagt tegen de migraine, maar vind ik wel vervelend.
Ik weet ook het fijne er niet van af, maar het schijnt dat veel mensen met migraine met aura een hartafwijking hebben. De 'foramen ovale' is dan niet helemaal afgesloten, zoals eigenlijk hoort. Ik weet niet of het medicijn daar op in gaat bij migraine, maar het medicijn kan ook gebruikt worden voor mensen met hartritmestoornissen en hoge bloeddruk, maar die moeten wel een grotere hoevelelheid innemen.quote:
Dit kan zeker.quote:Op maandag 27 augustus 2007 22:46 schreef Bluezz het volgende:
Huh, een hartafwijking en migraine? Re?
in dit geval is ischemic stroke een hersen infarct.. (meen ik, ik zal morgen even nakijken of ik het juist heb geinterpreteerd in dit geval). Er zijn studies die aantonen dat een bepaald gebied in de hersenen erg gevoelig zijn voor micro infarctjes die onstaan na een aura. verder zou ik me niet al te veel zorgen erover maken, migraine met aura is een factor die mee kan spelen maar dat is niet gezegd dat dat ook zal gebeurenquote:Op maandag 27 augustus 2007 22:46 schreef Bluezz het volgende:
Huh, een hartafwijking en migraine? Re?
Ik ben al wel jáááren bekend met een soort 'overslag', soms ook met een mili-seconde duizeling een raar soort flauw gevoel, maar daarna 'doet' mijn hart weer normaal
Bld. druk is op zich goed, met soms wat uitschieters naar boven....
Die migraine van mij lijkt trouwens wel verleden tijd nu die overgang echt is ingezet en gestaag doorzet nu.. toch iets hormonaals gerelateerd terwijl daar nooit aanwijzingen voor waren.
Wat nog wel voorkomt zijn aanvallen van clusterhoofdpijnen
imigran is inderdaad een vaatvernauwer en zorgt ervoor dat de boedvaten dus weer samenknijpen (via de 5-HT1B receptor) en idd helaas werken ze niet alleen op de hersenvaten maar ook op de bloedvaten... hoge bloeddruk op zich is geen contraindicatie, wel mensen met coronaire slagader zwaktes etc. (die vaak hoge bloedruk hebben)quote:Op maandag 27 augustus 2007 22:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vroeg het me af (en je komt het inderdaad vaak tegen als oorzaak), maar migraine wordt vaak veroorzaakt door een plotselingen vaatverwijding (met ontstekingsreacties).
Imigran (vaak gebruikt middel om migraine te voorkomen/verlichten) mag bijvoorbeeld niet gebruikt worden door mensen met een hoge bloeddruk. Juist omdat dat het in de hand werkt.
beta blokker (propanolol oid) wat ook als profilaxe in migraine wordt gebruikt.quote:
Ik doe rustig aan. Gelukkig heeft de morfine het grootste gedeelte van de pijn weggenomen op dit moment. Enkel bukken en me te druk maken voldoet nog voor een flinke bonk.quote:Op maandag 27 augustus 2007 22:40 schreef Bluezz het volgende:
Wat verschrikkelijk Qwea
Ik kan me ook herinneren dat wij heel lang geleden, een keer de h.a. hebben laten komen voor iets wat leek op een hersenbloeding... en ja hoor 'gewoon' een hele erge aanval van migraine, dood- en doodeng en ik ging kapot van de hoofdpijn... pfff hoop dat jij dit ook nooit meer hoeft mee te maken.
Neem je wel de tijd en doe je de eerste paar dagen heel rustig aan
ik had vroeger een gaatje in m'n hart, kan dit betekenen dat ik daardoor migraine hebquote:Op maandag 27 augustus 2007 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit kan zeker.
Het is dan dat het schot in de hartboezems niet volledig dichtgroeit na de geboorte.(wat normaal wél gebeurt, zodat het bloed naar de longen kan)
Door een relatief kleine ingreep (catheter) kan dat verholpen worden.
Ik had vroeger een ruisje (maar of dat nog zo is, weet ik niet) en ik heb een zogenaamd sporthart. Of daar iets van oorzaak/gevolg ligt, weet ik niet.
Momenteel *afklopt* is het alweer een tijdje geleden dat ik een aanval had. Ik vond vanochtend wel mijn laatste Imigran-tablet in poedervorm in mijn portemonnee terug.(dan moet je hem ook maar niet tussen je kleingeld stoppen)
Ik ook! Ik ga nu naar ome dokter, en als die geen oorzaak kan vinden, wil ik iig zware medicijnen (ik zat te denken aan alwieder imigran injectiesquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:34 schreef MaLo het volgende:
Jee wat heftig Qwea! Pff daar valt mijn aanval van gister bij in het niets...
Ik hoop voor je dat er een oorzaak danwel oplossing gevonden wordt voor jouw situatie!
Triggersquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:15 schreef Trusten het volgende:
![]()
Even een vraagje, misschien weten jullie het. Ik heb al sinds mijn 5e last van migraine-aanvallen en het laatste jaar was dat minder aan het worden (lees: nog zo'n 1 á 2 keer per maand) Nu ging ik laatst voor het eerst in mijn leven vliegen en op de dag dat ik geland was kreeg ik 's avonds een ongelovelijke migraine aanval. Hierdoor heb ik 3 uur op een bankje gelegen midden in Stockholmomdat ik het echt niet trok om verder te lopen. Na de nodige pijnstillers enz ben ik in mijn hotel aangekomen en heb ik zo'n 12 uur geslapen maar wat ik me afvraag is of je van vliegen eerder een migraine aanval krijgt door bijv. de druk?
Anyone??![]()
kan ik niet echt wat over vinden...het was ook maar 2 uur vliegen dus had geen jetlag ofzo...quote:
Jup. Ze heeft eerst in het ziekenhuis gewerkt als verpleegkundige docent. En toen heeft ze gekozen om toch wat met haar gave te gaan doen.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:14 schreef Bluezz het volgende:
@ vanyel, dit lijkt er wel sterk op idd..
@ qwea![]()
![]()
is het een paragnost die ook een med. opl. heeft genoten?
ja wat moet ik daar op zeggen als fundamentalistische wetenschapperquote:Op woensdag 29 augustus 2007 15:57 schreef Qwea het volgende:
Oke dit is eng. Ten eerste wil ik nadrukkelijk melden dat ik normaal NIET in paragnosten geloof.
Zojuist bij die vrouw weggekomen, en ik ben met stomheid geslagen. Ik weet de oorzaak van mn migraineZe was me aan het masseren en opeens zegt ze "het beeld wat ik hierbij krijg is dat je op de basisschool met gym uit de ringen vol op de matten bent gevallen. Hierbij heb je flink je nek bezeerd, maar je bent er nooit mee naar de dokter geweest omdat er gedacht werdt aan een stijve nek"
Ik was serieus met stomheid geslagen, want idd ; groep 8 met apenkooi ben ik uit de ringen geflikkerd, vol op mn smoel en nek![]()
Nu blijkt dus dat de aanhechtingsspier die aan de schedel zit een ontzettende scheur heeft gehad. Hier is litteken weefsel overheen gegroeid, en dit heeft alles (mn spieren en mn bloedvaten) strak getrokken. En daar komt dus de migraine vandaan.
Ze heeft me gemasseerd,wat rare dingen gedaan, ze was klaar ik knakte mn nek, en alle pijn die ik 2 u geleden nog had is wegDe nekkpijn, de hoofdpijn en de zeurderig stekende schouderpijn
![]()
Ik moet het rustig aan doen, want ook moeheid en stress zorgen ervoor dat mijn spier zich weer strak gaat trekken, en dus weer de migraine kan opspelen. Het zou kunnen dat het nog een keer terug kwam, dan moest ik nog maar eens langskomen, maar ze dacht het niet.![]()
nee de migraine komt door een ongelukje van vroegerquote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:58 schreef Re het volgende:
[..]
ja wat moet ik daar op zeggen als fundamentalistische wetenschapper... maar zoals omschreven klinkt het alsof je hoofdpijn etc niet door migraine komt maar dus een andere oorzaak heeft.
migraine is meer dan alleen hoofdpijn en is slechts een symptoom van een neurologische ziekte wat niet door trauma veroozaakt wordt.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 11:56 schreef Etcetera het volgende:
[..]
nee de migraine komt door een ongelukje van vroegerhoofdpijn kan wel degelijk migraine zijn
het kan idd best zijn dat de hoofdpijn lijkt op de hoofdpijn die het gevolg is van een migraine aanval, maar bij migraine is dat maar een gedeelte van de symptomenquote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:15 schreef Etcetera het volgende:ik ben geen expert. Ik heb soms migraine, soms spanningshoofdpijn, soms beide en ik noem alles voor het gemak hoofdpijn
ik ben dus niet echt degene die er iets over kan zeggen
Bij mijn zijn alle criteria van toepassing, echt allemaal.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:22 schreef Re het volgende:
[..]
het kan idd best zijn dat de hoofdpijn lijkt op de hoofdpijn die het gevolg is van een migraine aanval, maar bij migraine is dat maar een gedeelte van de symptomen
je moet aan de volgende cretria voldoen om de diagnose migraine te krijgen:
checklistquote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:22 schreef Re het volgende:
[..]
het kan idd best zijn dat de hoofdpijn lijkt op de hoofdpijn die het gevolg is van een migraine aanval, maar bij migraine is dat maar een gedeelte van de symptomen
je moet aan de volgende cretria voldoen om de diagnose migraine te krijgen:
A Ten minste 5 aanvallen voldoen aan criteria B-D.
B Duur hoofdpijnaanval 4-72 uur (onbehandeld, of niet succesvol behandeld).
C Hoofdpijn voldoet aan 2 of meer van de volgende karakteristieken:
• 1 éénzijdig;
• 2 kloppend, pulserend, bonzend;
• 3 matig tot ernstig (verhindert dagelijkse activiteiten);
• 4 toename bij lichamelijke inspanning, zoals traplopen, of vermijden van lichamelijke activiteiten.
D Gedurende de hoofdpijn minstens één van de volgende symptomen:
• 1 misselijkheid en/of braken;
• 2 overgevoeligheid voor licht en geluid.
E Het wordt niet veroorzaakt door een andere aandoening.
bij mij dacht de dokter vroeger dat het ook aan mijn nek lag. Er zijn zelfs (volgens mij rontgen)foto's van mijn nek gemaakt, maar er is niks gevonden toen. De dokter deed zelf ook aan kraken (dat is echt scary trouwensquote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:31 schreef Re het volgende:
criterium E moet natuurlijk onderzocht worden door neurologisch onderzoek.
ik heb ook acupunctuur gedaan, en mijn god zeg wat was dat pijnlijkquote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:32 schreef EastKaas het volgende:
Ik hoor ook regelmatig van mensen dat acupunctuur tegen migraine schijnt te helpen. Ik ben zelf ook absoluut niet van de alternatieve geneeswijzen, maar ook nu ik dit zo lees moet ik het toch maar eens proberen. Als het helpt zou het fantastisch zijn, en is iig een stuk gezonder dan elke dag een medicijn slikken.
Ik kan me geen dag meer herinneren wanneer ik met medicijn me echt fit voelde, ik kan uitslapen wat ik wil, maar dat vergroot alleen de kans op migraine. Ik kan ook vaak iets minder scherp zien, maar het ligt niet aan m'n lenzen of bril. Het is niet echt heel storend, maar toch.
Ik zal wel weer posten nadat ik m'n eerste acupunctuur-behandeling heb gehad.
Bedoel je dit echt? De visuele symptomen moeten dubbelzijdig zijn en de sensore symptomen enkelzijdig?quote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:33 schreef Re het volgende:
Migraine met aura:
C Ten minste 2 van de volgende karakteristieken:
• 1 Er zijn dubbelzijdige visuele symptomen en/of enkelzijdige sensore symptomen.
Tja....quote:Op donderdag 30 augustus 2007 12:33 schreef Re het volgende:
Migraine met aura:
A Minstens 2 migraineaanvallen voldoen aan criteria B-D.
B Aura bevat ten minste 1 van onderstaande criteria, zonder spierzwakte:
• 1 volledig reversibele visuele symptomen (zoals flikkeringen, vlekken of lijnen en/of verlies van visus);
• 2 volledig omkeerbare sensore symptomen (zoals prikkelingen en/of sensibiliteitsstoornissen);
• 3 volledig omkeerbare spraakstoornis.
C Ten minste 2 van de volgende karakteristieken:
• 1 Er zijn dubbelzijdige visuele symptomen en/of enkelzijdige sensore symptomen.![]()
• 2 Ten minste 1 aurasymptoom ontwikkelt zich geleidelijk over =5 minuten en/of verschillende aurasymptomen volgen elkaar op in =5 minuten.![]()
• 3 Elk aurasymptoom duurt =5 minuten en <60 minuten.
D Hoofdpijn voldoet aan de criteria B-D van migraine zonder aura. Deze hoofdpijn begint tijdens de aura, of volgt op de aura binnen 60 minuten. de tweede
E Het wordt niet veroorzaakt door een andere aandoening.
Ik heb die criteria niet opgezet hoorquote:Op donderdag 30 augustus 2007 17:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Bedoel je dit echt? De visuele symptomen moeten dubbelzijdig zijn en de sensore symptomen enkelzijdig?
Ik ben pas bij twee keer in totaal (binnen 2 weken, dat dan weer wel), maar ik had het heus andersom. Vond mijn liefje (daarnaast ook arts in haar vrije tijd;)) heel passend en logisch en lijkt mij ook niet zo vreemd.
ja een zogenaamde prodroomquote:Op donderdag 30 augustus 2007 17:27 schreef Curiosity het volgende:
Verleden week was het weer goed raak, donderdag bijna heel de dag in bed gelegen, daarna ging het weer, maar de volgende dag was het weer net zo hard terug.
Vandaag is het weer bingo, nu alleen nog een erg schele hoofdpijn.
Zo heb ik het maanden niet en nu al weer 3 keer in 2 weken.
De laatste tijd valt me ook op dat ik de dagen ervoor echt onwijs zit te geeuwen, schijnt ook een waarschuwing te zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |