abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45313814
Aardverschuiving
Bron : Wikipedia

Aardverschuiving in Brienz, veroorzaakt door de Glyssibach in augustus 2005

Een aardverschuiving is een gebeurtenis waarbij vele duizenden tonnen aan grond plotseling in beweging komen en (meestal) langs een helling naar beneden vallen of glijden. Een aardverschuiving is niet hetzelfde als een aardbeving. Een aardverschuiving kan echter wel veroorzaakt worden door een aardbeving.

Een vulkaanuitbarsting kan ook een aardverschuiving veroorzaken. Hierbij kan een deel van de vulkaanhelling instorten en naar beneden schuiven.

Een derde mogelijke oorzaak is hevige regenval op een door erosie aangetaste heuvel of berghelling. Hierdoor wordt de grond dermate verzadigd met water dat hij zijn onderlinge samenhang verliest, en gaat schuiven. Als de grond met water voor een stroom van modder zorgt, spreekt men van een modderlawine.

Aardverschuivingen kunnen zeer verwoestend zijn. Wanneer een dorp of stad bedolven wordt door een aardverschuiving is het haast onvermijdelijk dat er doden vallen, tenzij men de gebeurtenis heeft zien aankomen en er tijdige evacuatie heeft plaatsgevonden. Meestal is dit echter niet het geval.

Als door een grote aardverschuiving een deel van een berg in zee glijdt, of als er een onderzeese aardverschuiving plaatsvindt, kan ook een tsunami ontstaan. Deskundigen verwachten dat een dergelijk fenomeen zich vroeg of laat aan de westkant van het Canarische Eiland La Palma zal voordoen. De resulterende tsunami zal zelfs de Amerikaanse oostkust aan de overzijde van de Atlantische Oceaan bedreigen. Het is echter goed mogelijk dat het nog honderden of zelfs duizenden jaren duurt voordat dit gebeurt. Het is echter ook mogelijk dat het geleidelijk zal verlopen, zonder grote tsunami.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Um deslizamento de terra nas obras do poço da futura Estação Pinheiros do Metrô, da Linha 4 (Amarela), abriu uma cratera de 80 metros de diâmetro e 30 metros de profundidade entre a Marginal do Pinheiros e a Rua Capri, na Zona Oeste, às 14h30 de ontem. Parte da rua foi engolida. Pelo menos 79 casas foram afetadas pelo deslizamento, que soterrou uma van. As causas do acidente ainda serão apuradas.

http://www.jt.com.br/edit(...).4.20070113.68.1.xml

Tijdens werkzaamheden aan de metro in São Paulo, een stad met ong. 18 miljoen inwoners in Brazilië, is gistermiddag om 14:30h. een nieuwe tunnelbuis ingestort. Er wordt nog onderzoek gedaan naar het hoe en waarom, maar waarschijnlijk is er teveel dynamiet gebruikt tijdens het graven.
Het gat dat onstaan is heeft een diameter van 80 meter en een diepte van 30 meter; verscheidene auto's en vrachtwagens zijn door het gat "verzwolgen". Verder breidt het gat zich langzaam uit en brokkelen de randen langzaam af. Eén van de grote gevaren nu is een hoge bouwkraan aan de rand van het gat die om dreigt te vallen.
Wonderwel zijn er waarschijnlijk geen doden of zwaargewonden gevallen; wel zijn de bewoners in een omtrek van 200 meter geëvacueerd en hun huizen zijn onbewoonbaar verklaard. Electriciteit en gas zijn afgesloten in een groot gebied van de stad. De geschatte schade van deze hele grap is R$ 1,3 miljard, ongeveer 500 miljoen Euro.

Het ongeluk gebeurde langs de Marginal Pinheiros, de drukste straat in São Paulo - en degenen die São Paulo kennen weten dat dat dus ècht druk is. Dagelijks passeren hier bijna 1 miljoen auto's.
Je kunt je dus voorstellen dat de stad, die normaal gesproken al een verkeers chaos is, gistermiddag totaal vast kwam te zitten. Op 29 Januari is de zomervakantie van de scholen afgelopen en begint de gebruikelijke drukte weer - niemand weet hoe dat aan te pakken.
Ik denk dat ik maar een maandje of 6 vakantie ga nemen, want zo lang denkt men nodig te hebben om de Marginal weer vrij te geven.

[ Bericht 16% gewijzigd door Drugshond op 14-01-2007 19:33:11 ]
zonnig Brasil
  zaterdag 13 januari 2007 @ 14:55:01 #2
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_45313848
Wow! Fipo!
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_45313866
Zo te zien gaat die kraan nog wel ja.

Miscalculatie van de grondkundigen?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_45314060
das een indrukwekkend gat zeg
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_45314136
Da's een aardig gat
Oh, and that's a bad miss!
pi_45314147
Bizar.
Waarom staan er al mensen in dat gat als er een kans is dat die kraan nog naar beneden stort?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_45314164
Da's een groot gat. Yup.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_45314268
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 15:05 schreef Biancavia het volgende:
Bizar.
Waarom staan er al mensen in dat gat als er een kans is dat die kraan nog naar beneden stort?
Ze zijn op zoek naar overlevenden.
pi_45314282
damn! bizar!
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  zaterdag 13 januari 2007 @ 15:10:50 #11
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_45314296
Wow!
Doden? Gewonden?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_45314837
Wow, flink gat!
For great justice!
  zaterdag 13 januari 2007 @ 15:47:05 #13
111843 Cassius
Something's fucky
pi_45315138
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 15:09 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ze zijn op zoek naar overlevenden.
Dan nog...

Maar misschien is ie inmiddels gestut.
pi_45315209
Wow, Flink gat!

Daar is geen vaseline voor nodig!
Onder voorbehoud, weet ik alles!
Aanwezig op dit Forum sinds 21-12-2001(Mr_Opel)
Dus geen Newb..
pi_45315641
Oké.
feest
  zaterdag 13 januari 2007 @ 16:13:49 #16
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_45315709
quote:
VN vrezen 300 doden na aardverschuiving Java
Bron : AD
6-januari

JAKARTA - De Verenigde Naties (VN) houden er rekening mee dat een aardverschuiving op het Indonesische Java zeker driehonderd personen het leven heeft gekost.

Ongeveer tweehonderd mensen zijn vermoedelijk om het leven gekomen door een aardverschuiving die woensdag op het Indonesische eiland Java meer dan honderd woningen wegvaagde. Foto ANP
Zij baseerden zich woendag op informatie van de plaatselijke autoriteiten in het getroffen dorpje Cijeruk. De aardverschuiving op het eiland vaagde ruim honderd woningen weg. Tonnen modder en puin kwamen woensdag rond het ochtendgloren met donderend lawaai afgeraasd op Cijeruk, circa 350 kilometer ten oosten van de Indonesische hoofdstad Jakarta. Het modder zou tot een hoogte van vijf meter zes hectare hebben bedolven.
De aardverschuiving in de provincie Midden-Java werd veroorzaakt door aanhoudende neerslag tijdens het regenseizoen. Het dodental stond woensdagavond op zestien. Reddingswerkers moesten hun zoektocht naar overlevenden vanwege het slechte weer staken en gaan donderdagochtend verder.
Eerder deze week kwamen al zeker 77 mensen om het leven door overstromingen en aardverschuivingen in het oosten van het dichtbevolkte eiland. Reddingswerkers zochten in het district Jember woensdag nog steeds naar mogelijke overlevenden. Duizenden mensen raakten dakloos.
Indonesië wordt tijdens het regenseizoen vaak getroffen door ernstige overstromingen. Illegale houtkap verergert de gevolgen van hevige regenval. Een vuilnisbelt die doorweekt met water van een heuvel schoof, doodde vorig jaar in Cimahi op West-Java 143 personen.
  zaterdag 13 januari 2007 @ 16:29:40 #17
85919 Likkende_Lassie
Doe eens wat aan je ondertitel
pi_45316073
Ah nu zie ik dat hier een speciaal subforum voor is
  zaterdag 13 januari 2007 @ 16:32:37 #18
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_45316142
Dure grap als die kraan naar beneden dondert. Maargoed, de schadepost is toch al aanzienlijk.
  zaterdag 13 januari 2007 @ 16:38:11 #19
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_45316306
Is die eerste foto nou genomen op het moment dat die vrachtwagen aan het vallen is of zie ik dat verkeerd?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_45316403
Wow, ze hebben goed hun best gedaan daar.
  zaterdag 13 januari 2007 @ 16:47:58 #21
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_45316566
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 15:05 schreef Biancavia het volgende:
Bizar.
dat dacht ik dus ook.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_45316677
Bizar .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  Redactie Frontpage zaterdag 13 januari 2007 @ 17:46:38 #23
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_45318639
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 16:38 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Is die eerste foto nou genomen op het moment dat die vrachtwagen aan het vallen is of zie ik dat verkeerd?
dat zie je goed geloof ik
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  zaterdag 13 januari 2007 @ 18:50:43 #24
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_45320960
Je zou het maar op je geweten hebben
silence can say more than thousand words
pi_45321089
Actiefoto
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')