Niks feit.quote:Op donderdag 22 februari 2007 20:14 schreef DarkZone het volgende:
[..]
Precies, dat is God, een gedenkbeeldig vriendje. Feit![]()
![]()
Zou je God wel herkennen als je hem zou zien, of zou jij denken "wat is dat nou weer voor dorpsgek?"quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:49 schreef 2dope het volgende:
[..]
Ik zie mezelf. God daarentegen heb ik nog nooit gezien. Slotje.
Des meer reden om het met een enorme korrel zout te nemen dus.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 09:45 schreef L.Denninger het volgende:
Niks feit.
Het enige feit over 'God' is dat we er onmogelijk iets zinnigs over kunnen zeggen.
Elke uitspraak over God is pure speculatie.
Nee, meer een goede reden om te stoppen met het "welles nietes" spelletje en het gezeik eromheen.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 14:24 schreef Arcee het volgende:
[..]
Des meer reden om het met een enorme korrel zout te nemen dus.
geloven in wat?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Geloven de mensen die niet geloven wel in zichzelf ?
Ik bedoel. Zijn de mensen die niet geloven wel zeker van hun eigen bestaan? Of houden ze geen rekening met het feit dat een bestaan zelfs twijfelachtig kan zijn?
In hoeverre zijn de mensen die niet geloven zeker van hun eigen bestaan dus
Zomaar een vraag tussendoor.
Geloven jullie wel in het bestaan als mens zijnde of geloven jullie daar ook niet in?
Waar geloven jullie in dan?
Is het zeker dat je als mens zijnde een bestaan hebt, of is dat ook onzeker?
Is een bestaan wel zeker dus
Is het wel zeker dat je leeft
Ik zal je verhaal even samenvatten :quote:Op donderdag 1 maart 2007 00:57 schreef Stabdogg het volgende:
Ik noem mezelf een scepticus.
Ik twijfel aan alles.
Sommige dingen neem ik maar gewoon tijdelijk voor waarheid aan, zoals (dingen in) mijn leven.
Alles wat buiten mijn / het leven 'bestaat' is sowieso twijfelachtig. God? Voor / na de dood? Oneindigheid heelal?
Allemaal mooie zaken om over te filosoferen maar niemand weet daar een reet van en dat zal ook nooit gebeuren. Ik vind dan ook dat alles wat je verzint daarover moet kunnen.
Ik vind 'teennagels pellen' na je dood net zo logisch als een hemels paradijs (niet logisch dus)
Ik vind een oneindig heelal net zo logisch als een eindig heelal (niet dus)
Ik vind een God net zo logisch als geen god (niet dus)
Wat je ook voor uitspraken doet, de kans dat het zo is is net zo groot als dat het niet zo is.
Omdat er geen enkele vorm van 'logica' bij komt kijken EN het feit dat wij als 'slimmere apen' die logica NOOIT zullen kunnen bevatten zal ik nooit aannames kunnen en willen doen omtrend die onderwerpen.
Ik vind het naïef en zelfs arrogant van mensen dat wij wel eens even zullen bepalen dat er een god is en dat er een hemel bestaat om maar wat voorbeelden te noemen.
Zo'n klein zielig beestje in een GIGANTISCH universum (misschien wel ontelbaar veel) kan dit soort dingen niet verklaren. Simpelweg omdat ze niet hetzelfde patroon volgen als dingen in ons leven (dingen zijn eindig, verwachtingspatroon, etc)
En ja dan maar wat minder zekerheid in je leven, dat is de prijs die je betaalt om zo te denken. Geen vooruitzicht naar een paradijs met 72 maagden en geen comfort in bidden tot god.
Hier staat tegenover een vrije geest, los van religie, maar ook van veel sociaal opgelegde eisen. Ik ben vrijwel onaantastbaar voor luttele kritiek van buitenaf, behalve als het van mensen komt om wie ik geef en ze mij op mijn persoonlijnlijkheid bekritiseren.
Een wijs man zei ooit:
'Je bent pas wijs als je realiseert dat je niks weet'
Zo.
Hehe ik had er nog nooit van gehoord maar die definitie komt idd aardig overeen met met mijn visie.quote:Op donderdag 1 maart 2007 08:43 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik zal je verhaal even samenvatten :
je bent agnost.
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=agnost
Kut he, zit je weer in een hokje
Geloven mensen die wel geloven wel in de realiteit?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Geloven de mensen die niet geloven wel in zichzelf ?
Gefeliciteerd, je hebt de logica van een 12jarige.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:50 schreef Dromenvanger het volgende:
Maar wat kun je dan allemaal
Lopen, rennen, maar is het wel echt zo?
Denk je niet alleen dat je het doet? Is het niet alleen de gedachte?
Hoewel ik een serieuze reactie gegeven heb, was dat inderdaad het eerste wat in me opkwam.quote:Op woensdag 21 maart 2007 05:04 schreef Xbox360 het volgende:
TS heeft zeker Matrix gezien, voordat hij het topic opende.
Ja heel leuk om over die dingen na te denken, vooral als je van hoofdpijn houd.quote:Op woensdag 21 maart 2007 05:20 schreef justshutup het volgende:
[..]
Hoewel ik een serieuze reactie gegeven heb, was dat inderdaad het eerste wat in me opkwam.![]()
Verder prima topic, erg interessant om over dat soort dingen na te denken. Het is leuk om overal een vraagteken achter te zetten, zelfs over dingen die zo duidelijk en normaal lijken te zijn.
Heel verfrissend.![]()
Je maakt een klassieke fout : de logica achter de uitspraak is niet dat dingen die niet denken niet bestaan, maar dat dingen die wel denken daarmee aan zichzelf bewijzen dat ze bestaan.quote:Op woensdag 21 maart 2007 09:16 schreef liaizan het volgende:
Dieren en planten hebben bijv eenmaal geen hersenen genoeg om na te denken, dieren reageren immers altijd instinctief. En dit wil toch niet zeggen dat ze niet bestaan ?
dat is uiteraard de logica. en die wordt ons dan ook in elke psychologieles voorgeschoteld, maar het is altijd interessant om de zaken eens om te draaien.quote:Op woensdag 21 maart 2007 09:39 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
de logica achter de uitspraak is dat dingen die wel denken daarmee aan zichzelf bewijzen dat ze bestaan.
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 14:56 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Nee, meer een goede reden om te stoppen met het "welles nietes" spelletje en het gezeik eromheen.
Wil je erin geloven, prima, val andere mensen er niet mee lastig.
Wil je er niet in geloven, prima, val andere mensen er niet mee lastig.
je hebt of mijn post niet goed gelezen, of je interpretatievermogen ligt below zero.quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:07 schreef L.Denninger het volgende:
neuh, het belangrijkst was de laatste zin want die gaf het duidelijktst je denkfout aan
![]()
Ho ho, ik zeg het wat betreft religie.quote:
Ik heb je nergens zien stellen dat je voor andere mensen praat, ik heb je alleen maar zien proberen om een redenering te weerleggen op een verkeerde manier.quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:39 schreef liaizan het volgende:
[..]
je hebt of mijn post niet goed gelezen, of je interpretatievermogen ligt below zero.
ik was niet bezig over mijn denkwijze, dus kan ik ook moeilijk een denkfout maken.
Heb je dan echt niets beters te doen dan hier te komen postenquote:Op woensdag 21 maart 2007 12:29 schreef L.Denninger het volgende:
Maar verder boeit deze discussie bjizonder weinig, dus doe niet te veel moeite - het zal me worst wezen
Ten eerste - neequote:Op woensdag 21 maart 2007 13:13 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Heb je dan echt niets beters te doen dan hier te komen posten![]()
Dan hoop ik dat jij bij mij in de logicaklas zit :quote:Op woensdag 21 maart 2007 13:21 schreef L.Denninger het volgende:
Tuurlijk ken ik Locke, ik heb filosofie gehad.
is het nu zo moeilijk te snappen dat ik niet 1 filosoof eruit kies en die zomaar blindelings volg ?quote:Op woensdag 21 maart 2007 13:26 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ten eerste - nee
Ten tweede - dit topic is best interessant, alleen de discussie "ja ik schreef het wel maar het was niet mijn eigen mening" vind ik niet bijster interessant, zeker al niet voor de rest van de mensen in dit topic.
en direct daarna weer 2 posts !quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |