Nee klopt niet. Als je hart geen parasympatische en sympatische activatie krijgt stijgt de hartslag juist. In rust is er nauwelijks een sympatische tonus, wel een parasympatische tonus. Als je dus de sympaticus weghaald gebeurt er niets met de hartslag. Als je vervolgens de parasympaticus weghaalt stijgt de hartslag. Simpelweg omdat de tonus van een trage hartslag wegvalt. Als het hart dan autonoom is zal je hartslag dus omhoog gaan.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 13:57 schreef nevaeh87 het volgende:
Volgens mij klopt het idd dat er zonder invloed van CZS sprake is van vasodillatatie en dat er dus een bloeddrukverlaging optreedt....maar hoe ontstaat die HF verlaging? Het is gewoon een beetje vreemd....maar goed....
womgquote:Op woensdag 7 maart 2007 16:00 schreef Hertog_Martin het volgende:
Zo, kernboeken lijst gevonden, kan ik die boeken zelf kopen en dan stiekem hoorcolleges volgen en dan is het alleen jammer dat je als niet-student geen examens mag afleggen (wat logisch klinkt, maar aan andere kant is wel stom dat je aan home-schooling niks hebt hier in NL omdat je per se diploma moet behalen via de uni, het hoort m.i. niet uit te maken HOE je de kennis hebt vergaard)
Hahaha,quote:Op woensdag 7 maart 2007 16:06 schreef Repeat het volgende:
[..]
womg
ik hoop dat je een grapje maakt, of ga je echt "zomaar" voor 1000e boeken kopen om zo een beetje halfbakken mee te studeren
Ja leuk, weet je hoe alles via de theorie moet, sta je daar ineens als chirurg, tsja in zo'n boek zag het er toch anders uit of je moet een slecht nieuws gesprek brengen, maar de patient reageerd compleet anders dan volgens het boekje, sta je daar met je mond vol tandenquote:Op woensdag 7 maart 2007 16:00 schreef Hertog_Martin het volgende:
Zo, kernboeken lijst gevonden, kan ik die boeken zelf kopen en dan stiekem hoorcolleges volgen en dan is het alleen jammer dat je als niet-student geen examens mag afleggen (wat logisch klinkt, maar aan andere kant is wel stom dat je aan home-schooling niks hebt hier in NL omdat je per se diploma moet behalen via de uni, het hoort m.i. niet uit te maken HOE je de kennis hebt vergaard)
Met je HBO prop kan je gewoon naar de uni hoor, alleen ze stellen nog wat extra eisen, zoals de profiel vakken, maarja die kan je via omwegen ook nog halen, alleen tsja de loting, maar goed daar moet iedereen die geen 8 of hoger gemiddeld staat gewoon aan meedoen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 16:25 schreef Hertog_Martin het volgende:
e-books, niet echt 'kopen' dus..![]()
Wist wel dat mijn reaktie 'omg' reakties zou opleveren, maar sta er eens bij stil.. Nederland wil hoogopgeleiden, maar bied weinig vrijheid om het op meerdere wegen te kunnen bereiken. Je hebt wel de open universiteit, maar dan moet je volgens mij ook per se hun cursus kopen, en dat kost vele duizenden euro's.
* Hertog_Martin baalt gewoon een beetje dat het er op lijkt dat je niet meer via propedeuse hbo naar uni kan.
Ik kreeg van meerdere mensen te horen dat dat afgeschaft is, hoewel in brochure idd staat dat het per opleiding verschilt en je het moet navragen bij de studieadviseur, wat ik gedaan heb, maar ik hoor maar niets terugquote:Met je HBO prop kan je gewoon naar de uni hoor, alleen ze stellen nog wat extra eisen, zoals de profiel vakken, maarja die kan je via omwegen ook nog halen, alleen tsja de loting, maar goed daar moet iedereen die geen 8 of hoger gemiddeld staat gewoon aan meedoen.
http://www.rug.nl/umcg/in(...)/Meeloten.pdf?as=pdfquote:Hoofdregel
Studenten konden tot en met de loting voor het cursusjaar 2004-2005 gebruik maken van een
propedeuse en/of einddiploma Hoger Onderwijs (universiteit of hbo), de zogenaamde niet-reguliere
vooropleidingen *, om eventueel in een hogere lotingsklasse mee te loten dan op grond van de cijfers op hun (m)bo-, havo- dan wel vwo-diploma mogelijk zou zijn.
Meeloten met een propedeuse en/of einddiploma HO
Er waren tot het studiejaar 2004-2005 drie groepen aanmelders die een propedeuse en/of
einddiploma ho konden insturen wanneer ze zich hadden aangemeld voor een lotingstudie:
a. Studenten die zich met een havo- of (m)bo-diploma wilden aanmelden voor een wo-studie.
b. Studenten met een vwo-diploma die wilden meeloten voor een wo-studie.
c. Studenten met een havo-, (m)bo- of vwo-diploma die wilden meeloten voor een hbo-studie.
Deze studenten loten - als het gunstiger is - op grond van een propedeuse of einddiploma ho mee
in lotingsklasse C.
Noodzakelijk
De eerste groep studenten (a.) heeft een propedeuse en/of einddiploma ho nodig om toegang te
krijgen tot de universiteit. Deze groep wordt in het studiejaar 2005-2006 en de studiejaren daarna
ingedeeld in lotingsklasse C
Maar geldt dat dan voor alle uni's?quote:Op woensdag 7 maart 2007 16:40 schreef Spyronius het volgende:
Ik weet niet welke mensen jij spreekt, maar zoals gewoonlijk kan je beter zelf op zoek gaan, ik quote uit een document van de rug:
[..]
http://www.rug.nl/umcg/in(...)/Meeloten.pdf?as=pdf
Ja, maar voor Geneeskunde is dat anders. Wil je toegelaten worden moet je de vakken Biologie, Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde B1 op VWO niveau behaald hebben. En natuurlijk ingeloot worden.quote:Op woensdag 7 maart 2007 23:53 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Maar geldt dat dan voor alle uni's?
In brochure radboud uitgegeven in 2006 staat iig;
Ook met een propedeusediploma in het hoger beroepsonderwijs kun je in principe instromen in een universitaire studie. Onderzoek toont echter aan dat de resultaten van studenten met een hbo-propedeuse beduidend slechter zijn dan die van studenten met een vwo-achtergrond. Ook hebben zij moeite de universitaire studie af te ronden. Daarom stellen sommige opleidingen extra toelatingseisen voor studenten met een hbo-propedeuse. Neem voor meer informatie contact op met de studieadviseur van de betreffende opleiding.
Dat laatste heb ik dus gedaan, per e-mail, maar na 2 weken nog geen antwoord. Maar eens bellen anders.
Apart trouwens dat mensen die van HBO-P afkomen minder presteren dan vwo'ers.
Ehm, studenten aan de RU kunnen gratis op die site komen als ze inloggen met hun studentnummer en wachtwoordquote:Op donderdag 8 maart 2007 00:29 schreef Hertog_Martin het volgende:
Zijn jullie trouwens bekend met deze site? http://www.uptodate.com/index.asp
Schijnt vele boeken overbodig te maken. Kost ongeveer 150 euro voor een jaar als je student bent, anders 380.
Bij mij (voor het eerste jaar, RU) is het ongeveer 50-50. Weet niet hoe het voor de andere jaren geld. Ik het begin vond ik het wel even doorbijten, maar naarmate je meer leest wordt het ook wel makkelijker. College's zijn dan wel weer in het Nederlands.quote:Op donderdag 8 maart 2007 02:29 schreef ROC-belooft-het-u het volgende:
Hoe is het trouwens met de niveau van het Engels binnen jullie studie?
Is de meerderheid van de studieboeken Engelstalig? Moet je daarvoor zeer bekwaam in het Engels zijn, of niet?
Nou, dat vraag ik me inderdaad af ja, zeker als je ziet dat de zaalarts toch maar liefst zo'n 40 seconden per dag krijgt om zich in een patient te verdiepenquote:Op donderdag 8 maart 2007 03:17 schreef Hertog_Martin het volgende:
Vraag je je wel af hoe vaak die fouten gemaakt worden, of het moet enorme toeval zijn dat het enkel net alleen gebeurd bij iemand die er wat verstand van heeft
wel erg dat het toch fout gaat, ondanks dat daar explicitiet vermeld is dat je het niet mag krijgen. Denk dat je een van de weinigen bent die controleert wat ie krijgt, blijkt dus wel handig te zijn ±quote:Op donderdag 8 maart 2007 03:07 schreef soylent het volgende:
Mag ik hier mijn frustraties even droppen?
Ik heb vorige week (tijdens een verder prettig 8-daags ziekenhuisbezoek) moeten praten als Brugman om de zaalarts ervan te overtuigen dat dit...
[afbeelding]
en dit
[afbeelding]
niet helemaal met elkaar overeenkomt
Ze wilden me zonder overleg naar deze ototoxische rommel switchenIk zag het al aankomen toen ik aankwam met m'n blindedarm, dus bij de anamnese heb ik tussen het pijnlijden door expliciet in de status laten opnemen dat ik gehoorproblemen heb en zeer gevoelig lijk te zijn voor ototoxische med's, en daarom waar mogelijk geen ototoxische AB's wil... Gelukkig checkte ik het label op m'n infuus, schrok me de pleuris en heb 't flesje er vanaf gehaald en (beleefd en netjes hoor) gevraagd persoonlijk met de arts te spreken voor er iets met AB's zou worden ondernomen..
Overigens zag men de fout toen wel in en gaf men me gelijk wat wel prettig was. Na wat debatteren is 't uitgekomen op alleen flagyl + pipcil wat ook prima effectief was volgens de kweek... Als ik echter minder oplettend was geweest had ik 't gewoon gekregen, wat ik toch wel shockerend vind
Eh, moraal van het verhaal, letten jullie straks wel op ototoxische AB's bij patienten die bekend zijn met gehoorproblemenNiet alle patienten zijn zo bijdehand om dit zelf uit te zoeken...
Tweede reden van de post, weet iemand de reden dat standaard naar ranzige aminoglycosiden wordt gegrepen in plaats van de diverse alternatieven die niet oto-/nefrotoxisch zijn? Kostprijs? Voorkomen van resistentie (nobele doelstelling maar niet ten koste van mijn oren graag)? Bacterien waren E.coli en Pseudomonas, toch wel beestjes waar heel veel alternatieven voor beschikbaar zijn..
Ciprofloxacine is ook ototoxisch en piperacilline geeft bijwerkingen waar je ook niet gelukkig van wordt.quote:Op donderdag 8 maart 2007 12:16 schreef soylent het volgende:
Maarrr... ze hadden mijn kweekje getest op o.a. pipcil en cipro, en beide sloegen aan... Er was dus volop keus.
Cipro volgens sommige bronnen wel idd, al zou 't reversibel moeten zijn, op een paar rare niet zo heel super gedocumenteerde cases na, maar gentamycine is de echte killer.. Die wordt nota bene in 90% van de diermodellen gebruikt om gehoorschade en tinnitus op te wekkenquote:Op donderdag 8 maart 2007 14:52 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Ciprofloxacine is ook ototoxisch en piperacilline geeft bijwerkingen waar je ook niet gelukkig van wordt.![]()
Haha, toen we de elektroden goed hadden geplakt wel jaquote:Op maandag 12 maart 2007 22:33 schreef Spyronius het volgende:
[..]
en was je hart nog in top conditie?
Hehe dit gebeurt ook vaak in het ziekenhuis. Dus wen er maar vast aan (stomme co's)quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:14 schreef Nuna het volgende:
[..]
Haha, toen we de elektroden goed hadden geplakt wel ja
http://www.depmed.ualberta.ca/dca/quote:The University of Alberta’s DCA Research Team is set to launch clinical trials on humans in the spring of 2007 pending government approval. Knowing that thousands of cancer patients die weekly while waiting for a cure, Dr. Michelakis and his team are working at accelerated speed, condensing research that usually takes years into months. Fundraisers at the University of Alberta are determined to raise the money to allow this next phase of research to begin. Once Health Canada grants formal approval, the University of Alberta’s Research Team will begin testing DCA on patients living with cancer. Results with regards to the safety and efficacy of treatment should be known late this year.
Klopt, er was zelfs iemand een tijd geleden die vertelde dat hij het medicijn tegen aids had, uiteindelijk bleek dit een leugen. Zou hetzelfde met dit weer kunnen zijn.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 15:03 schreef Repeat het volgende:
Over AIDS gesproken, daar was toch ook een nieuw revolutionair medicijn voor ontwikkeld, integraseremmers dacht ik, dat onderzoek loopt nu ook alweer 10 jaar ofzo
ik heb er een van pauperkunstplasticleer, was ook maar 8 euro ofzo, maar zal me verder ook boeien zegquote:Op maandag 19 maart 2007 21:10 schreef Spyronius het volgende:
Bij Biomedische Wetenschappen ben ik ongeveer 600 euro aan boeken kwijt in het eerste jaar, dit is inclusief blokboeken en de paupere snijset (lees plastic bakje itt het mooie leren etui wat je in A'dam krijgt).
Nee niet krijgen, je krijgt hem pas als je geld gedoneerd hebt aan de studievereniging. Maar goed als 'net'-niet arts was ik wel trots op zo'n snijset, naja nu niet meer, want het enige wat ik nog terug kan vinden van die set is het schaartjequote:Op maandag 19 maart 2007 22:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
ik heb er een van pauperkunstplasticleer, was ook maar 8 euro ofzo, maar zal me verder ook boeien zeg
"krijgen" trouwens?
stilte voor de storm?quote:Op zondag 25 maart 2007 19:39 schreef intoxicated het volgende:
Wat een stilte hier!
oh link?quote:Op zondag 25 maart 2007 20:52 schreef intoxicated het volgende:
Oh dat zal het zijn. Repeat gaat zelfmoord plegen voor z'n webcam
hoe kan je in godsnaam zien dat iemand een eerste jaars BW isquote:Op zondag 1 april 2007 11:30 schreef pmdomela het volgende:
Hmmm nou gisteren decentrale selectie UVA dus.
wat observaties:
ongeveer driekwart deelnemers was vrouw
ongeveer 1/3e zag er uit als 1e jaars BW o.i.d.
Moest een a4tje volkladden met motivatie ("waarom dokter aan het amc-uva"), heb maar achterwege gelaten dat ik vooral veel geld wil verdienen.
Cv'tje invullen, en een mc toets maken, 40 inzichts vragen in medis biologische dingetjes, moest bv. een pneuomthorax herkennen, electropotentiaal binnen een cel (K+ en NA+ ionen enzo), etc etc.
Niet echt bizar moeilijk, vraag is natuurlijk hoe moeilijk mijn concurrenten het vonden.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |