Vrijdagnacht (deel 1)Met een ongestreken overhemd arriveer ik in de lobby. De nacht is nog jong, de dansvloers van Valencia liggen aan onze voeten. Niets minder dan de beste club van de stad voor ons jongens uit Amsterdam. Of beter gezegd, werkzaam in Amsterdam.
In Valencia is het geen uitdaging om een taxi te krijgen. Binnen een minuut stappen we in. Mitä voorin, Limlander, de collega die we voor het gemak Dennis noemen en ik zitten achterin. Een beetje krap, maar echt ver kan het nooit wezen aangezien we in het centrum van de stad in een hotel zitten.
"El mejor club de Valencia!!!" roep ik in mijn beste Spaans. De beste club van Valencia dus. Wederom zijn mijn reisgenoten diep onder de indruk. "El mejor club de Valencia???" vraagt de chauffeur met een grote glimlach op zijn gezicht. "Klaro!" roep ik. Uiteraard! "El Romani!!!" roept hij. Dat zal dan wel de naam zijn, denk ik. "El Romani!!!" roep ik terug.
![]()
De taxi zet zich in beweging en de chauffeur begint een gesprek. Althans, een monoloog steekt hij af. Vreemde chauffeurs in Valencia. Of ze hebben alleen maar klassieke barokherrie, of ze steken een monoloog af. Ondertussen stuurt hij zijn auto het centrum uit. Waar gaan we heen vraag ik hem. La Zona Industria, het industriegebied dus. Dat komt wel vaker voor, da de beste nachtclubs zich buiten het centrum bevinden.
Plotseling rijden we de snelweg op. Weinig ander verkeer hier, denk ik nog. Ik zie borden met Alicante en Murcia staan. Daar woont m'n ex. We zijn dus op weg naar het zuiden. Ach, als het feest daar is, zijn wij ook daar.
![]()
De meter van de taxi snelt tot boven de 15 euro. Een flink bedrag in Spaanse taxi's. "Wat kunnen we daar eigenlijk aantreffen?" vraag ik aan de chauffeur. "Muchas mujeras Espagnolas, Rusas, Ukrainas y Brasilienas," is zijn antwoord, "Muy guapa!"
Ah.
Voorlopig vertaal ik dit nog maar even niet letterlijk aan m'n reisgenoten. "Knappe vrouwen, zegt ie," deel ik hen mee. "Mooi!" is het eensluidende antwoord van m'n reisgenoten.
![]()
Ondertussen vertelt de chauffeur van alles over de streek waar we rondrijden. Dat het pikdonker is en wij geen zak zien, deert hem niet. Af en toe zegt hij wat tegen Mitä, die vol verbazing naar alles probeert te kijken waar de beste man naar wijst.
"Volgens mij gaan we naar een hoerenclub," fluister ik naar de collega die we voor het gemak Dennis noemen. Verschrikt kijkt hij me aan. Op dat moment rijden we de snelweg af. De borden zeggen 'El Romani', zou het dan toch gewoon een plaats zijn waar de beste dansvloers zich bevinden? Kennelijk niet, want zo snel als we het dorp inrijden, zo snel rijden we er uit. Dan zien we in de verte neonlichten in the middle of nowhere staan. We stoppen voor de deur. 'Goede club,' zegt de chauffeur, 'voor later in de nacht.' We rijden weer verder.
![]()
Verderop in de verte zien we opnieuw neonlichten. 'El Romani' staat er groot op, de parkeerplaats staat vol, de meter van de taxi staat op ¤ 28. Wij stappen uit, alleen Mitä zit nog in de taxi om af te rekenen. Ik loop om de taxi heen en kijk door een kier de club binnen. Op dat moment lopen twee naakte vrouwenbillen langs.
Ah.
Ik loop terug naar de taxi waar Mitä nog steeds bezig is met afrekenen. Geen idee waarom hij daar zo lang over doet.
"Es este un bordello?" vraag ik aan de bestuurder. "Si! Si!" schreeuwt hij bevestigend uit, "un putticluby" Een hoerenclub dus. Ik kijk naar Mitä die nog niets in de gaten heeft. Limlander en de collega die we voor het gemak Dennis noemen staan ook al buiten de taxi en steken een sigaret op.
Meer over ons hoerenbezoek en de rest van de vrijdagnacht in het volgende deel.