Ok, iets minder moderne auto. Maar denk dat mijn verhaal nog steeds wel op gaat..quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:32 schreef TR08 het volgende:
Een oude opel Corsa 1.7D uit '97. Ding heeft al zowat 3 ton gehad maar is nog bijna helemaal prima![]()
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem behoorlijk vertroeteld
Ik zeg dus: Ik trap het pedaal diep in, maar schakel bij LAGE toeren.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef Tatutatu het volgende:
Rijd dat zuiniger als je veel gas geeft?
Geloof er niks van.
Vooral met diesel moet je niet teveel toeren draaien als je motor nog niet warm is.
Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:39 schreef vosss het volgende:
Veel gas geven is niet, ik herhaal NIET zuinig, ook niet bij vroeg overschakelen
Sowieso zou men eigenlijk elke auto eerst warm moeten rijden voordat er flink gas gegeven word.
Dan doe je dat toch lekkerquote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:
[..]
Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.
euhm dit is niet echt een manier omquote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:09 schreef TR08 het volgende:
Naar aanleiding van dit topic:
Veel toeren slecht of niet?
Vroeg ik mij het volgende af: Ik rijd graag zuinig en daarvoor is het bij optrekken handig om vrij veel gas te geven, maar vroeg te schakelen. Volgens mij wordt het blok daar vrij snel warm van (veel warmte ontwikkeling en minder koelwaterstroom door de lage toeren) en ik heb niet het gevoel dat het blok erg op zijn flikker krijgt.
Ik geef ongeveer driekwart gas en schakel op rond de 2000 toeren bij het optrekken (ik rij diesel btw). Op snelheid pak ik gewoon de hoogste versnelling waarin het blok lekker lijkt te draaien, mijn auto doet dat in de 4 vanaf 45 km/u en in de 5 vanaf ongeveer 60-65km/u. Ik hoef dan ook bijna geen gas te geven om snelheid te houden. Na ongeveer 1 km stadsverkeer begint de verwarming voelbaar te werken dus ik neem aan dat het blok dan ook aardig op temperatuur komt.
Zoals ik in dat hoge toeren topic voorgerekend heb geeft een hoog toerental een erg verhoogde belasting op de drijfstang lagers. Bij lage toeren heb je theoretisch iets minder smering door het lage toerental, maar ook minder belasting hierdoor. Wel weer meer belasting door het vragen van een vrij hoog koppel.
Het lagerverhaal kan ik zelf uitrekenenen, maar verder zou er nog e.e.a met verbranding die anders is bij lagere temperatuur kunnen spelen, daar weet ik het fijne niet zo van.
Dus mijn vraag: Hoe goed (of slecht) is mijn optrekgedrag bij koude motor?
Is bij benzine ook zo. Net iets minder dan helemaal vol gas is bij zowel benzine als bij diesel het meest efficient. Toerental is voor het rendement niet erg boeiend, tenzij je erg laag zit (beneden stationair + 200-300)quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik heb gelezen dat het rendement beter is bij een diesel wanneer je vol gast geeft bij het wegrijden. Dit zou ook de reden zijn voor steeds meer kleine diesel motoren. Stond in een autovisie van vorig jaar dacht ik.
Mijn blok heeft die feature nog niet geloof ik, voor mij is uitrollen in de vrij dus beterquote:Edit: tegenwoordig zijn de motoren zo dat wanneer je 50 gaat en je het gas loslaat de motor geen benzine meer krijgt, dit is dus nog zuiniger dan laten uitrollen want gebruikt de auto nog steeds benzine. Hierdoor gebruik je je rem ook weer minder wat kan resulteren in een fikse rekening bij de garage omdat alles vast zit......
wat verbruikt ie bij jou?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:32 schreef TR08 het volgende:
Een oude opel Corsa 1.7D uit '97. Ding heeft al zowat 3 ton gehad maar is nog bijna helemaal prima![]()
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem behoorlijk vertroeteld
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Waarom is het volgens jou niet zuinig?quote:
Met een turbo is rustig warm rijden zeker beter. Maar ik heb geen turboquote:Ik doe het iig niet met mijn Turbo en ik ben van mening dat eik elke auto eerst netjes warm gereden moet worden en een paar minuutjes stationair draaien na een stuk rijden. Al is dat bij een auto zonder turbo natuurlijk van heel wat minder belang, dat wel. Maar het zou wel beter zijn
als je de vrij gebruikt dan gaat er gewoon brandstof je motor in laat je de motor remmen op het vacuum dan wordt de brandstof toevoer afgeschakeld. Daarbij komt dat op het moment dat je de wielen loskopelt van de motor je 80% van de controle over je wagen verliest zeker in een bocht ed. remmen op de motor = oke maar wel belastender voor de koppeling en motor steunen dus probeer extemen te vermeiden. maar laat dat vrij stuk eruit.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef Tatutatu het volgende:
Rijd dat zuiniger als je veel gas geeft?
Geloof er niks van.
Vooral met diesel moet je niet teveel toeren draaien als je motor nog niet warm is.
En ik heb bv een temperatuur meter die de temperatuur van de koelvloeistof meet en niet van het motorblok zelf dus op het moment dat die op 90 graden staat (duurt ongeveer een kwartiertje rijden) moet je eigenlijk nog steeds 5-10 minuten wachten voordat je echt veel toeren gebruikt (maar ja als je echt heilig wilt zijn).
Ik gebruik heel veel de ''vrij'' om zuinig te rijden (niet dat ik nu echt vaak express zuinig ga rijden) en juist rustig optrekken ipv van vlot gas geven. (schakelen naar 2 bij 10km, naar 3 bij 30-35, naar 4 bij 55..)
Volgens mij is dat het beste om zuinig te rijden. Dus laten uitrollen in zijn vrij... en ver van te voren dat je in de buurt komt bij een punt dat je langzamer moet rijden de vrij gebruiken en de kopppeling met het terugschakelen om snelheid te verminderen ipv de rem.
Vanwege het simpele feit dat veel gas geven ALTIJD onzuiniger is dan weinig gas gevenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Waarom is het volgens jou niet zuinig?
[..]
Ook auto's zonder turbo moet je eerst rustig warm rijden. Waarom denk je dat er zoveel afgetrapte GTi-tjes en dergelijke zijn? Dat zijn allemaal figuren die meteen planken.quote:Met een turbo is rustig warm rijden zeker beter. Maar ik heb geen turbo
Zuinig=weinig brandstof per meter. Ik gebruik veel per omwenteling van het blok, maar mijn blok draait weinig omwentelingen. Als je weinig gas geeft kun je later schakelen en het rendement zakt. Dus je doet dan weinig brandstof per omwenteling, maar wel veel omwentelingen per meter. Bovendien gaat bij optrekken bijna alle energie zitten in het versnellen van je voertuig massa (plm 90% bij optrekken van nul tot 80 afhankelijk van hoe hard je optrekt en hoe zwaar je auto is) dus je wilt dat graag bij hoog rendement doen. Bij weinig gas geven voeg je die energie bij laag rendement toe.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:54 schreef vosss het volgende:
[..]
Vanwege het simpele feit dat veel gas geven ALTIJD onzuiniger is dan weinig gas geven
Ja maar die schakelen nou niet bepaald op bij 2000 toeren. Die planken meteen EN laten het blok meteen 5000 toeren draaien. Dat is heel anders dan wat ik doe.quote:[..]
Ook auto's zonder turbo moet je eerst rustig warm rijden. Waarom denk je dat er zoveel afgetrapte GTi-tjes en dergelijke zijn? Dat zijn allemaal figuren die meteen planken.
De eerste 1000km mag je niet boven de 3.000 toeren gebruiken zeggen ze.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:
[..]
Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.
Waarom heb jij het hier steeds over hoge toeren terwijl het hier juist om laagtoerig rijden gaat?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:05 schreef Tatutatu het volgende:
[..]
De eerste 1000km mag je niet boven de 3.000 toeren gebruiken zeggen ze.
Wel moet je redelijk vlot rijden anders wordt het een trage bak en na die eerste 1.000 km (als motor warm is) is af- en toe redelijk wat toeren helemaal niet verkeerd.
Kijk hier was ik naar op zoekquote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:06 schreef vlad het volgende:
Bij koude motor kan het schadelijk zijn. Bij hoge belasting warmen bepaalde delen sneller op dan de rest. Hierdoor zetten de onderdelen verschillend uit, met als gevolg dat sommige toleranties te klein worden en elkaar gaan bijten. Dit leid dan tot verhoogde slijtage.
Bij koude motor rustig rijden, zodat de motor de kans krijgt gelijkmatig op te warmen.
OK sorryquote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:08 schreef TR08 het volgende:
[..]
Waarom heb jij het hier steeds over hoge toeren terwijl het hier juist om laagtoerig rijden gaat?
mja, opzich is de belasting bij koude motor belangrijker dan het toerental. Bij snel optrekken is de belasting hoger, en geldt het verhaal wat ik hierboven gezet heb.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:08 schreef TR08 het volgende:
[..]
Waarom heb jij het hier steeds over hoge toeren terwijl het hier juist om laagtoerig rijden gaat?
Jezus sufkut, dat zegt toch iedereen al het hele topic langquote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:10 schreef TR08 het volgende:
[..]
Kijk hier was ik naar op zoekIn het begin toch maar niet teveel gas geven dus maar wel redelijk vroeg blijven schakelen is dan het beste?
Maar niemand met die argumenten lieve schatquote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:17 schreef vosss het volgende:
[..]
Jezus sufkut, dat zegt toch iedereen al het hele topic lang
Ik zou zeggen bij een normaal toerental schakelen. Niet te vroeg. Hoe eerder er geschakeld wordt, hoe groter de belasting wordt (bij lage toeren moet de motor harder werken om de gewenste acceleratie te krijgen. Tevens ongunstig voor het verbruik)quote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:10 schreef TR08 het volgende:
[..]
Kijk hier was ik naar op zoekIn het begin toch maar niet teveel gas geven dus maar wel redelijk vroeg blijven schakelen is dan het beste?
Ik ben niet lief; ik ben een klootzakquote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:18 schreef TR08 het volgende:
[..]
Maar niemand met die argumenten lieve schatChefke had wel iets dat in de buurt kwam.
tja, je hebt ombouw kitsquote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:26 schreef TR08 het volgende:
Ik betaal iets minder dan 94 cent, in het oosten des landsch is diesel behoorlijk goedkoper dan in de randstadJe vind het hier bijna nergens voor meer dan 1 euro
Ik weet niet of zonnebloem olie erg goed is voor het blok (met name de injectoren en de pomp) trouwens.
tja, het zou niet zo veel uitmaken als je 1/5 zonnebloem olie ingooide, een vriend heeft dat gedaan bij een TDI 96 Golf, het rookde wel heel veel!!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:37 schreef TR08 het volgende:
Ik ga deze auto denk ik een jaar of drie gebruiken en dan wil ik wel bijna mijn eigen ontwerp auto gaan rijden. Die kits kunnen dan denk ik niet uit voor mij. Ik denk ongeveer 3000 liter diesel te gaan verbruiken met deze wagen. Bij het half vullen met zonnebloem olie spaar ik zeg 20 cent/liter brandstofmix dus 600 euro. Ik denk niet dat ik voor zo weinig een kit in kan bouwen
Lees het topic eens. Het gaat hier NIET over hoge toeren.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 20:30 schreef rainbow2007 het volgende:
veel toeren met koude motor is zowieso slecht
het is een zware belasting en nog niet alle onderdelen zijn warm, dus sluit het minder nauw (pakkingen etc). ook is de smering nog niet optimaal.
Maar volgens mij praat je hier toch over twee verschillende dingen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:29 schreef -_Tommy_- het volgende:
ik heb altijd geleerd om nooit veel gas te geven en minimaal een kwartier gewoon rustig te rijden en dan pas te gaan gassen, weet niet zeker of het veel gas geven voor optrekken kwaad kan, weet niet zeker wat de belasting is dan!
Als je het over verbruik wil hebben... Je verbruikt het minste als je constante toeren draait. Dat betekent dus altijd proberen zo snel mogelijk een constante snelheid te hebben, en zo weinig mogelijk te remmen. Als je nooit zou remmen, dan zou je het minste verbruiken. Daarom verbruikt je auto op de snelweg ook veel minder dan binnen de bebouwde kom. Beter om zo min mogelijk voor bochten te remmen. Iets harder door de bochten heen, en bij rotondes goed vooruit kijken zodat je zonder eerst stil te moeten staan op de rotonde in kan voegen. Ik wou dat meer mensen dat dedenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:58 schreef TR08 het volgende:
Zuinig=weinig brandstof per meter. Ik gebruik veel per omwenteling van het blok, maar mijn blok draait weinig omwentelingen. Als je weinig gas geeft kun je later schakelen en het rendement zakt. Dus je doet dan weinig brandstof per omwenteling, maar wel veel omwentelingen per meter. Bovendien gaat bij optrekken bijna alle energie zitten in het versnellen van je voertuig massa (plm 90% bij optrekken van nul tot 80 afhankelijk van hoe hard je optrekt en hoe zwaar je auto is) dus je wilt dat graag bij hoog rendement doen. Bij weinig gas geven voeg je die energie bij laag rendement toe.
Hij slaat niet af hoorquote:Op zondag 14 januari 2007 17:26 schreef RetepV het volgende:
-knip-
Ah, ok, het gaat alleen maar over diep het gas in trappen als de motor koud is, terwijl je toch bij laag toerental schakelt.
Well, het verbruik zal dus echt naar het maximum schieten. Grote kans dat je zelfs je motor verzuipt en hij gewoon afslaat.
Dan is de olie nog niet op temperatuur. Ik houd meestal een factor 4 aan tussen water op temperatuur en olie op temperatuur.quote:Na ongeveer 1 km stadsverkeer begint de verwarming voelbaar te werken dus ik neem aan dat het blok dan ook aardig op temperatuur komt.
Bokken is dus echt super slecht voor je motor. Dat bokken is gewoon een teken dat je motor enorme klappen te verwerken krijgt terwijl het die kracht niet gelijk weg krijgt, maar dat er iets stagneert. Je blok is dan zelf die klap aan het opvangen.quote:Op zondag 14 januari 2007 17:53 schreef TR08 het volgende:
[..]
Hij slaat niet af hoorAlleen bokte hij eerst soms als je het toerental echt te laag had en veel gas gaf. Maar dat weet ik inmiddels te voorkomen. Dat getrek en geduw kan echt nooit goed zijn dus daar doen we niet aan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |