abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:09:47 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45275706
Naar aanleiding van dit topic:
Veel toeren slecht of niet?

Vroeg ik mij het volgende af: Ik rijd graag zuinig en daarvoor is het bij optrekken handig om vrij veel gas te geven, maar vroeg te schakelen. Volgens mij wordt het blok daar vrij snel warm van (veel warmte ontwikkeling en minder koelwaterstroom door de lage toeren) en ik heb niet het gevoel dat het blok erg op zijn flikker krijgt.

Ik geef ongeveer driekwart gas en schakel op rond de 2000 toeren bij het optrekken (ik rij diesel btw). Op snelheid pak ik gewoon de hoogste versnelling waarin het blok lekker lijkt te draaien, mijn auto doet dat in de 4 vanaf 45 km/u en in de 5 vanaf ongeveer 60-65km/u. Ik hoef dan ook bijna geen gas te geven om snelheid te houden. Na ongeveer 1 km stadsverkeer begint de verwarming voelbaar te werken dus ik neem aan dat het blok dan ook aardig op temperatuur komt.

Zoals ik in dat hoge toeren topic voorgerekend heb geeft een hoog toerental een erg verhoogde belasting op de drijfstang lagers. Bij lage toeren heb je theoretisch iets minder smering door het lage toerental, maar ook minder belasting hierdoor. Wel weer meer belasting door het vragen van een vrij hoog koppel.
Het lagerverhaal kan ik zelf uitrekenenen, maar verder zou er nog e.e.a met verbranding die anders is bij lagere temperatuur kunnen spelen, daar weet ik het fijne niet zo van.

Dus mijn vraag: Hoe goed (of slecht) is mijn optrekgedrag bij koude motor?
pi_45276026
ik heb altijd geleerd om nooit veel gas te geven en minimaal een kwartier gewoon rustig te rijden en dan pas te gaan gassen, weet niet zeker of het veel gas geven voor optrekken kwaad kan, weet niet zeker wat de belasting is dan!
pi_45276043
btw wat voor auto heb je? want ik rij zelf een Golf TDI en daar duurt het ook echt een kwartier voor mijn temperatuur meter beetje in midden komt en zeker 5 a 10 minuten voor de kachel echt begint te werken
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:32:31 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45276092
Een oude opel Corsa 1.7D uit '97. Ding heeft al zowat 3 ton gehad maar is nog bijna helemaal prima
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem behoorlijk vertroeteld
pi_45276143
Volgens mij maakt het de meeste moderne auto's niet zo veel uit wat je doet. Zolang je de toeren niet te vaak in het rood laat komen.

En als je zuinig wilt rijden, kan je volgens mij beter rustig gas geven tot de 2000 toeren en dan schakelen..
pi_45276162
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:32 schreef TR08 het volgende:
Een oude opel Corsa 1.7D uit '97. Ding heeft al zowat 3 ton gehad maar is nog bijna helemaal prima
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem behoorlijk vertroeteld
Ok, iets minder moderne auto. Maar denk dat mijn verhaal nog steeds wel op gaat..
pi_45276179
Rijd dat zuiniger als je veel gas geeft?
Geloof er niks van.

Vooral met diesel moet je niet teveel toeren draaien als je motor nog niet warm is.
En ik heb bv een temperatuur meter die de temperatuur van de koelvloeistof meet en niet van het motorblok zelf dus op het moment dat die op 90 graden staat (duurt ongeveer een kwartiertje rijden) moet je eigenlijk nog steeds 5-10 minuten wachten voordat je echt veel toeren gebruikt (maar ja als je echt heilig wilt zijn).

Ik gebruik heel veel de ''vrij'' om zuinig te rijden (niet dat ik nu echt vaak express zuinig ga rijden) en juist rustig optrekken ipv van vlot gas geven. (schakelen naar 2 bij 10km, naar 3 bij 30-35, naar 4 bij 55..)
Volgens mij is dat het beste om zuinig te rijden. Dus laten uitrollen in zijn vrij... en ver van te voren dat je in de buurt komt bij een punt dat je langzamer moet rijden de vrij gebruiken en de kopppeling met het terugschakelen om snelheid te verminderen ipv de rem.
pi_45276183
Je moet een blok (en zeker een diesel) eerst goed laten opwarmen. Je moet ook niet de auto aanzetten en hem constant stationair laten draaien dit is ook niet goed. Heeft oa te maken met de temp van de olie en de weerstand. Als de motor koud is is hij ook minder zuinig want je hebt meer wrijving. Dus normaal rijden met de auto normaal en rustig optrekken totdat de motor warm is.

Ik heb gelezen dat het rendement beter is bij een diesel wanneer je vol gast geeft bij het wegrijden. Dit zou ook de reden zijn voor steeds meer kleine diesel motoren. Stond in een autovisie van vorig jaar dacht ik.

Edit: tegenwoordig zijn de motoren zo dat wanneer je 50 gaat en je het gas loslaat de motor geen benzine meer krijgt, dit is dus nog zuiniger dan laten uitrollen want gebruikt de auto nog steeds benzine. Hierdoor gebruik je je rem ook weer minder wat kan resulteren in een fikse rekening bij de garage omdat alles vast zit......
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_45276224
Veel gas geven is niet, ik herhaal NIET zuinig, ook niet bij vroeg overschakelen

Sowieso zou men eigenlijk elke auto eerst warm moeten rijden voordat er flink gas gegeven word.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:42:02 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45276276
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef Tatutatu het volgende:
Rijd dat zuiniger als je veel gas geeft?
Geloof er niks van.

Vooral met diesel moet je niet teveel toeren draaien als je motor nog niet warm is.
Ik zeg dus: Ik trap het pedaal diep in, maar schakel bij LAGE toeren.

Deze reaktie had ik al verwacht na de op: Mensen zien veel gas geven en hoge toeren draaien vaak als hetzelfde. Maar wat ik dus doe is het gaspedaal diep intrappen en vroeg overschakelen.

Het rendement van een verbrandingsmotor is hoog als je het gaspedaal diep intrapt en vrijwel niet afhankelijk van het toerental. Wil je dus efficient accelereren dan moet je het pedaal diep intrappen (voor hoog rendement) en vroeg schakelen (voor weinig inspuitingen per afgelegde meter).
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:42:23 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45276286
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:39 schreef vosss het volgende:
Veel gas geven is niet, ik herhaal NIET zuinig, ook niet bij vroeg overschakelen

Sowieso zou men eigenlijk elke auto eerst warm moeten rijden voordat er flink gas gegeven word.
Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.
pi_45276338
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:

[..]

Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.
Dan doe je dat toch lekker
Ik doe het iig niet met mijn Turbo en ik ben van mening dat eik elke auto eerst netjes warm gereden moet worden en een paar minuutjes stationair draaien na een stuk rijden. Al is dat bij een auto zonder turbo natuurlijk van heel wat minder belang, dat wel. Maar het zou wel beter zijn
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:44:43 #13
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_45276344
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:09 schreef TR08 het volgende:
Naar aanleiding van dit topic:
Veel toeren slecht of niet?

Vroeg ik mij het volgende af: Ik rijd graag zuinig en daarvoor is het bij optrekken handig om vrij veel gas te geven, maar vroeg te schakelen. Volgens mij wordt het blok daar vrij snel warm van (veel warmte ontwikkeling en minder koelwaterstroom door de lage toeren) en ik heb niet het gevoel dat het blok erg op zijn flikker krijgt.

Ik geef ongeveer driekwart gas en schakel op rond de 2000 toeren bij het optrekken (ik rij diesel btw). Op snelheid pak ik gewoon de hoogste versnelling waarin het blok lekker lijkt te draaien, mijn auto doet dat in de 4 vanaf 45 km/u en in de 5 vanaf ongeveer 60-65km/u. Ik hoef dan ook bijna geen gas te geven om snelheid te houden. Na ongeveer 1 km stadsverkeer begint de verwarming voelbaar te werken dus ik neem aan dat het blok dan ook aardig op temperatuur komt.

Zoals ik in dat hoge toeren topic voorgerekend heb geeft een hoog toerental een erg verhoogde belasting op de drijfstang lagers. Bij lage toeren heb je theoretisch iets minder smering door het lage toerental, maar ook minder belasting hierdoor. Wel weer meer belasting door het vragen van een vrij hoog koppel.
Het lagerverhaal kan ik zelf uitrekenenen, maar verder zou er nog e.e.a met verbranding die anders is bij lagere temperatuur kunnen spelen, daar weet ik het fijne niet zo van.

Dus mijn vraag: Hoe goed (of slecht) is mijn optrekgedrag bij koude motor?
euhm dit is niet echt een manier om met een motor om te gaan je balast zo je motor enorm.

Bij lage toerentallen doet je koelwaterpomp + olie pomp nog niet optimaal mee en je zorgt zo voor een enorme themische belasting omdat je de maximale hoeveelheid brandstof opstookt en de rest via de ontlast leiding van de injectors terug naar je tank stuurt. |Door de hogereverbadingsdrukken krijgen de lagers helemaal gruwlijke klappen op de kop en zeker bij ijskoude olie en vermindere oliestroom door de lage toerentallen is het niet echt bevoordelijk. je kunt beter iets later opschakelen en dan wat minder koppel vragen van je blok.

je kleppen en zuiger en veren LAGERS en andere onderdelen leiden hier onder ( of het merkbaar is op de langer termijn weet ik niet zie andere discusie)

Het op lage toeren een constante snelheid rijden is dan weer niks mis mee zeker niet bij een diesel alleen wil je versnellen terug schakelen .
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:45:05 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45276351
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik heb gelezen dat het rendement beter is bij een diesel wanneer je vol gast geeft bij het wegrijden. Dit zou ook de reden zijn voor steeds meer kleine diesel motoren. Stond in een autovisie van vorig jaar dacht ik.
Is bij benzine ook zo. Net iets minder dan helemaal vol gas is bij zowel benzine als bij diesel het meest efficient. Toerental is voor het rendement niet erg boeiend, tenzij je erg laag zit (beneden stationair + 200-300)
quote:
Edit: tegenwoordig zijn de motoren zo dat wanneer je 50 gaat en je het gas loslaat de motor geen benzine meer krijgt, dit is dus nog zuiniger dan laten uitrollen want gebruikt de auto nog steeds benzine. Hierdoor gebruik je je rem ook weer minder wat kan resulteren in een fikse rekening bij de garage omdat alles vast zit......
Mijn blok heeft die feature nog niet geloof ik, voor mij is uitrollen in de vrij dus beter
pi_45276356
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:32 schreef TR08 het volgende:
Een oude opel Corsa 1.7D uit '97. Ding heeft al zowat 3 ton gehad maar is nog bijna helemaal prima
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem behoorlijk vertroeteld
wat verbruikt ie bij jou?
ik trek rustig op (half gas ofzo) , schakelen bij 3000 toeren ofzo. 1:15 a 1:20.
veel stad: 1:15 circa.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:47:30 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45276415
Ik reed op mijn eerste tank 1:19.5. Maar hij heeft lang stilgestaan en dit was veel stadsverkeer. Straks is hij wat beter ingereden en heb ik veel woon-werk verkeer (= klein stukje stad, stukje ring en dan bijna alleen maar 80km wegen + wat 100km wegen waar je toch maar 80 rijdt ivm vrachtwagens) en dan moet het nog zuiniger kunnen
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:49:43 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45276464
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:44 schreef vosss het volgende:

[..]

Dan doe je dat toch lekker
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Waarom is het volgens jou niet zuinig?
quote:
Ik doe het iig niet met mijn Turbo en ik ben van mening dat eik elke auto eerst netjes warm gereden moet worden en een paar minuutjes stationair draaien na een stuk rijden. Al is dat bij een auto zonder turbo natuurlijk van heel wat minder belang, dat wel. Maar het zou wel beter zijn
Met een turbo is rustig warm rijden zeker beter. Maar ik heb geen turbo
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:50:16 #18
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_45276477
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef Tatutatu het volgende:
Rijd dat zuiniger als je veel gas geeft?
Geloof er niks van.

Vooral met diesel moet je niet teveel toeren draaien als je motor nog niet warm is.
En ik heb bv een temperatuur meter die de temperatuur van de koelvloeistof meet en niet van het motorblok zelf dus op het moment dat die op 90 graden staat (duurt ongeveer een kwartiertje rijden) moet je eigenlijk nog steeds 5-10 minuten wachten voordat je echt veel toeren gebruikt (maar ja als je echt heilig wilt zijn).

Ik gebruik heel veel de ''vrij'' om zuinig te rijden (niet dat ik nu echt vaak express zuinig ga rijden) en juist rustig optrekken ipv van vlot gas geven. (schakelen naar 2 bij 10km, naar 3 bij 30-35, naar 4 bij 55..)
Volgens mij is dat het beste om zuinig te rijden. Dus laten uitrollen in zijn vrij... en ver van te voren dat je in de buurt komt bij een punt dat je langzamer moet rijden de vrij gebruiken en de kopppeling met het terugschakelen om snelheid te verminderen ipv de rem.
als je de vrij gebruikt dan gaat er gewoon brandstof je motor in laat je de motor remmen op het vacuum dan wordt de brandstof toevoer afgeschakeld. Daarbij komt dat op het moment dat je de wielen loskopelt van de motor je 80% van de controle over je wagen verliest zeker in een bocht ed. remmen op de motor = oke maar wel belastender voor de koppeling en motor steunen dus probeer extemen te vermeiden. maar laat dat vrij stuk eruit.

beter is gewoon goed vooruitkijken gas loslaten en eventueel terug schakelen kun je ook sneller weer optrekken als het weer groen is of er weer ruimte is op de weg. ( ben je dus geen opstakel voor de rest)
pi_45276584
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op mijn vraag. Waarom is het volgens jou niet zuinig?
[..]
Vanwege het simpele feit dat veel gas geven ALTIJD onzuiniger is dan weinig gas geven
quote:
Met een turbo is rustig warm rijden zeker beter. Maar ik heb geen turbo
Ook auto's zonder turbo moet je eerst rustig warm rijden. Waarom denk je dat er zoveel afgetrapte GTi-tjes en dergelijke zijn? Dat zijn allemaal figuren die meteen planken.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:58:42 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45276667
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:54 schreef vosss het volgende:

[..]

Vanwege het simpele feit dat veel gas geven ALTIJD onzuiniger is dan weinig gas geven
Zuinig=weinig brandstof per meter. Ik gebruik veel per omwenteling van het blok, maar mijn blok draait weinig omwentelingen. Als je weinig gas geeft kun je later schakelen en het rendement zakt. Dus je doet dan weinig brandstof per omwenteling, maar wel veel omwentelingen per meter. Bovendien gaat bij optrekken bijna alle energie zitten in het versnellen van je voertuig massa (plm 90% bij optrekken van nul tot 80 afhankelijk van hoe hard je optrekt en hoe zwaar je auto is) dus je wilt dat graag bij hoog rendement doen. Bij weinig gas geven voeg je die energie bij laag rendement toe.
quote:
[..]

Ook auto's zonder turbo moet je eerst rustig warm rijden. Waarom denk je dat er zoveel afgetrapte GTi-tjes en dergelijke zijn? Dat zijn allemaal figuren die meteen planken.
Ja maar die schakelen nou niet bepaald op bij 2000 toeren. Die planken meteen EN laten het blok meteen 5000 toeren draaien. Dat is heel anders dan wat ik doe.
pi_45276796
Het is inderdaad beter om relatief meer gas te geven en vroeger te schakelen dan minder gas te geven en meer toeren te draaien.

Hoe zwaarder een motor belast wordt hoe efficienter. Het best zou dus zijn om heel vroeg op te schakelen en relatief weinig gas te geven. Dat schiet natuurlijk niet op. Dus geef je meer gas.

en dan maakt het verder niet uit of je motor koud of warm is. dat kunnen ze prima hebben. Zolang je maar niet met een koude motor extreem veel toeren gaat draaien.
pi_45276823
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:

[..]

Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.
De eerste 1000km mag je niet boven de 3.000 toeren gebruiken zeggen ze.
Wel moet je redelijk vlot rijden anders wordt het een trage bak en na die eerste 1.000 km (als motor warm is) is af- en toe redelijk wat toeren helemaal niet verkeerd.
pi_45276827
Kort antwoord op de topic :
Motor zo snel mogelijk met lage toeren op bedrijfstemperatuur (beste verbranding)laten komen, dus eigenlijk ook even de verwarming uitlaten.
pi_45276839
Bij koude motor kan het schadelijk zijn. Bij hoge belasting warmen bepaalde delen sneller op dan de rest. Hierdoor zetten de onderdelen verschillend uit, met als gevolg dat sommige toleranties te klein worden en elkaar gaan bijten. Dit leid dan tot verhoogde slijtage.

Bij koude motor rustig rijden, zodat de motor de kans krijgt gelijkmatig op te warmen.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 12 januari 2007 @ 10:08:47 #25
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45276885
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 10:05 schreef Tatutatu het volgende:

[..]

De eerste 1000km mag je niet boven de 3.000 toeren gebruiken zeggen ze.
Wel moet je redelijk vlot rijden anders wordt het een trage bak en na die eerste 1.000 km (als motor warm is) is af- en toe redelijk wat toeren helemaal niet verkeerd.
Waarom heb jij het hier steeds over hoge toeren terwijl het hier juist om laagtoerig rijden gaat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')