Ok, iets minder moderne auto. Maar denk dat mijn verhaal nog steeds wel op gaat..quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:32 schreef TR08 het volgende:
Een oude opel Corsa 1.7D uit '97. Ding heeft al zowat 3 ton gehad maar is nog bijna helemaal prima![]()
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem behoorlijk vertroeteld
Ik zeg dus: Ik trap het pedaal diep in, maar schakel bij LAGE toeren.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef Tatutatu het volgende:
Rijd dat zuiniger als je veel gas geeft?
Geloof er niks van.
Vooral met diesel moet je niet teveel toeren draaien als je motor nog niet warm is.
Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:39 schreef vosss het volgende:
Veel gas geven is niet, ik herhaal NIET zuinig, ook niet bij vroeg overschakelen
Sowieso zou men eigenlijk elke auto eerst warm moeten rijden voordat er flink gas gegeven word.
Dan doe je dat toch lekkerquote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:
[..]
Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.
euhm dit is niet echt een manier omquote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:09 schreef TR08 het volgende:
Naar aanleiding van dit topic:
Veel toeren slecht of niet?
Vroeg ik mij het volgende af: Ik rijd graag zuinig en daarvoor is het bij optrekken handig om vrij veel gas te geven, maar vroeg te schakelen. Volgens mij wordt het blok daar vrij snel warm van (veel warmte ontwikkeling en minder koelwaterstroom door de lage toeren) en ik heb niet het gevoel dat het blok erg op zijn flikker krijgt.
Ik geef ongeveer driekwart gas en schakel op rond de 2000 toeren bij het optrekken (ik rij diesel btw). Op snelheid pak ik gewoon de hoogste versnelling waarin het blok lekker lijkt te draaien, mijn auto doet dat in de 4 vanaf 45 km/u en in de 5 vanaf ongeveer 60-65km/u. Ik hoef dan ook bijna geen gas te geven om snelheid te houden. Na ongeveer 1 km stadsverkeer begint de verwarming voelbaar te werken dus ik neem aan dat het blok dan ook aardig op temperatuur komt.
Zoals ik in dat hoge toeren topic voorgerekend heb geeft een hoog toerental een erg verhoogde belasting op de drijfstang lagers. Bij lage toeren heb je theoretisch iets minder smering door het lage toerental, maar ook minder belasting hierdoor. Wel weer meer belasting door het vragen van een vrij hoog koppel.
Het lagerverhaal kan ik zelf uitrekenenen, maar verder zou er nog e.e.a met verbranding die anders is bij lagere temperatuur kunnen spelen, daar weet ik het fijne niet zo van.
Dus mijn vraag: Hoe goed (of slecht) is mijn optrekgedrag bij koude motor?
Is bij benzine ook zo. Net iets minder dan helemaal vol gas is bij zowel benzine als bij diesel het meest efficient. Toerental is voor het rendement niet erg boeiend, tenzij je erg laag zit (beneden stationair + 200-300)quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik heb gelezen dat het rendement beter is bij een diesel wanneer je vol gast geeft bij het wegrijden. Dit zou ook de reden zijn voor steeds meer kleine diesel motoren. Stond in een autovisie van vorig jaar dacht ik.
Mijn blok heeft die feature nog niet geloof ik, voor mij is uitrollen in de vrij dus beterquote:Edit: tegenwoordig zijn de motoren zo dat wanneer je 50 gaat en je het gas loslaat de motor geen benzine meer krijgt, dit is dus nog zuiniger dan laten uitrollen want gebruikt de auto nog steeds benzine. Hierdoor gebruik je je rem ook weer minder wat kan resulteren in een fikse rekening bij de garage omdat alles vast zit......
wat verbruikt ie bij jou?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:32 schreef TR08 het volgende:
Een oude opel Corsa 1.7D uit '97. Ding heeft al zowat 3 ton gehad maar is nog bijna helemaal prima![]()
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem behoorlijk vertroeteld
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Waarom is het volgens jou niet zuinig?quote:
Met een turbo is rustig warm rijden zeker beter. Maar ik heb geen turboquote:Ik doe het iig niet met mijn Turbo en ik ben van mening dat eik elke auto eerst netjes warm gereden moet worden en een paar minuutjes stationair draaien na een stuk rijden. Al is dat bij een auto zonder turbo natuurlijk van heel wat minder belang, dat wel. Maar het zou wel beter zijn
als je de vrij gebruikt dan gaat er gewoon brandstof je motor in laat je de motor remmen op het vacuum dan wordt de brandstof toevoer afgeschakeld. Daarbij komt dat op het moment dat je de wielen loskopelt van de motor je 80% van de controle over je wagen verliest zeker in een bocht ed. remmen op de motor = oke maar wel belastender voor de koppeling en motor steunen dus probeer extemen te vermeiden. maar laat dat vrij stuk eruit.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:37 schreef Tatutatu het volgende:
Rijd dat zuiniger als je veel gas geeft?
Geloof er niks van.
Vooral met diesel moet je niet teveel toeren draaien als je motor nog niet warm is.
En ik heb bv een temperatuur meter die de temperatuur van de koelvloeistof meet en niet van het motorblok zelf dus op het moment dat die op 90 graden staat (duurt ongeveer een kwartiertje rijden) moet je eigenlijk nog steeds 5-10 minuten wachten voordat je echt veel toeren gebruikt (maar ja als je echt heilig wilt zijn).
Ik gebruik heel veel de ''vrij'' om zuinig te rijden (niet dat ik nu echt vaak express zuinig ga rijden) en juist rustig optrekken ipv van vlot gas geven. (schakelen naar 2 bij 10km, naar 3 bij 30-35, naar 4 bij 55..)
Volgens mij is dat het beste om zuinig te rijden. Dus laten uitrollen in zijn vrij... en ver van te voren dat je in de buurt komt bij een punt dat je langzamer moet rijden de vrij gebruiken en de kopppeling met het terugschakelen om snelheid te verminderen ipv de rem.
Vanwege het simpele feit dat veel gas geven ALTIJD onzuiniger is dan weinig gas gevenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Waarom is het volgens jou niet zuinig?
[..]
Ook auto's zonder turbo moet je eerst rustig warm rijden. Waarom denk je dat er zoveel afgetrapte GTi-tjes en dergelijke zijn? Dat zijn allemaal figuren die meteen planken.quote:Met een turbo is rustig warm rijden zeker beter. Maar ik heb geen turbo
Zuinig=weinig brandstof per meter. Ik gebruik veel per omwenteling van het blok, maar mijn blok draait weinig omwentelingen. Als je weinig gas geeft kun je later schakelen en het rendement zakt. Dus je doet dan weinig brandstof per omwenteling, maar wel veel omwentelingen per meter. Bovendien gaat bij optrekken bijna alle energie zitten in het versnellen van je voertuig massa (plm 90% bij optrekken van nul tot 80 afhankelijk van hoe hard je optrekt en hoe zwaar je auto is) dus je wilt dat graag bij hoog rendement doen. Bij weinig gas geven voeg je die energie bij laag rendement toe.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:54 schreef vosss het volgende:
[..]
Vanwege het simpele feit dat veel gas geven ALTIJD onzuiniger is dan weinig gas geven
Ja maar die schakelen nou niet bepaald op bij 2000 toeren. Die planken meteen EN laten het blok meteen 5000 toeren draaien. Dat is heel anders dan wat ik doe.quote:[..]
Ook auto's zonder turbo moet je eerst rustig warm rijden. Waarom denk je dat er zoveel afgetrapte GTi-tjes en dergelijke zijn? Dat zijn allemaal figuren die meteen planken.
De eerste 1000km mag je niet boven de 3.000 toeren gebruiken zeggen ze.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:
[..]
Waarom? Bij het nieuwe rijden raden ze dat wel aan namelijk.
Waarom heb jij het hier steeds over hoge toeren terwijl het hier juist om laagtoerig rijden gaat?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:05 schreef Tatutatu het volgende:
[..]
De eerste 1000km mag je niet boven de 3.000 toeren gebruiken zeggen ze.
Wel moet je redelijk vlot rijden anders wordt het een trage bak en na die eerste 1.000 km (als motor warm is) is af- en toe redelijk wat toeren helemaal niet verkeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |